Geld & Recht alle pijlers

Geld lenen familie?

18-01-2011 08:18 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals in eerdere topics al is aangegeven gaat het ff niet zo lekker. De zaken draaien slecht. Ik ben nu bezig een stappenplan op te zetten om zo netjes mogelijk alles te beeindigen.

Wat inmiddels officieel duidelijk is, is dat ik een schuld ga overhouden. (mijn jaarinkomen over 2009 lag onder de 9000 euro, 2010 was het nog minder).

Ik heb dus geen spaargeld meer en mijn partner heeft enkel een spaarrekening voor het huis (dak lek of wasmachine kapot e.d.).

In mijn familie bevindt zich behoorlijk wat geld. Zouden jullie aan familie vragen om het geld te lenen zodat ik een lagere rente betaal dan bij de bank? Ik weet dat er binnen mijn familie mensen bereid zijn mij te helpen.

Het gaat dan om een bedrag van waarschijnlijk 25.000 euro of een deel daarvan.

Iemand ervaring met het lenen van familie? De andere optie zou waarschijnlijk schuldsanering zijn.
Je had toch al geld geleend van je ouders?

Maar goed, dat terzijde.

Weet jij zeker dat jij het geleende geld terug kan betalen aan je familie? Als een bank jou zo inschat dat zij jou het geld niet willen lenen, waarom denk jij dat je het wel aankan?

Als je het nl niet terug kan betalen, dupeer je je familielid ook, maar dat zal je zelf ook wel bedacht hebben.

Schuldsanering geeft je wel de kans volledig en echt opnieuw te beginnen met een schone lei. Weliswaar na een jaar of 3, maar dan heb je tenminste bij niemand meer schuld, tenminste geen schulden meer die je wettelijk verplicht af moet gaan lossen.
Nope
Ik zoou het niet doen, omdat je scheve verhoudingen krijgt. De een die is de ander wat schuldig en puur daarop alleen al reageren mensen anders en heeft iedereen andere verwachtingen.

Bij mij in de familie is er geld onderling geleend. Toen persoon 1 dat mocht en persoon 2 het eigenlijk ook nodig had, ging dat alleen niet omdat er niet zó veel geld was. Ook al was het voor persoon 2 uiteindelijk nog moeilijker en belangrijker dan de situatie met persoon 1.

Ik ga daar liever niet verder op in in verband met privacie. Maar het komt er dus op neer dat iedereen wat anders 'normaal' vindt als het gaat om onderling geld lenen.
Ik weet nog niet of ik het bij de bank kan lenen (wacjht nu eerst de jaarrekening 2010 af), maar ik betaal daar iig véél rente. Het bedrag van mijn ouders is een voorschot op de erfenis, in overleg met de rest van het gezin.

Ik begrijp het deel over scheve verhoudingen, daar ben ik natuurlijk ook wel bang voor. Aan de andere kant is het vaker gebeurd binnen de familie en dit ging zonder enig probleem.

Ik heb trouwens een baan vanaf het moment dat de onderneming stopt.
Wij lenen wel geld van mijn ouders voor ons huis, hebben een keurig contractje opgesteld en mijn ouders hebben dit ook voor mijn zus gedaan, dus geen scheve gezichten ofzo.

De rente die we betalen is iets lager dan bij een standaard hypotheek.

TO, denk jij dat je het bedrag gewoon in redelijke termijnen kunt terugbetalen?
Ik zou t ook niet doen. Familie en zaken moet je scheiden, zeg maar. In ieder geval op

deze manier. Er kan een verschuiving in de verhoudingen optreden.
Ik zal ongeveer 750 euro tot 1000 euro per maand kunnen aflossen. Dit is wel de absolute max gezien mijn inkomen en vaste lasten.
Dan zou ik voor de bank gaan! Idd geen scheve verhoudingen en vooral geen verwachtingen buiten de zakelijke verwachting dat jij aan je verplichting voldoet!

Ik heb je andere topics niet meer bijgehouden, maar zijn je medewerksters inmiddels op de hoogte? En hoe gaat het met jou?

Alvast gefeliciteerd met je nieuwe baan!! Dat zal je toch wel een beetje lucht geven?
Nope
Dan ben je met alleen het bedrag dus al 2 jaar minstens aan het aflossen, dan noch de rente erbij, al met al wel een behoorlijke tijd. Kan de familie het bedrag zo lang missen? Zo ja, dan zie ik geen probleem, zet wel iets op papier dan krijg je daar ook geen gezeur over.
Baan begint pas in september, maar heb iets om naar uit te kijken! Heerlijk!

Het gaat het ups en downs, personeel is gedeeltelijk op de hoogte, eind januari krijg ik precies te horen hoe het ervoor staat en wat mijn mogelijkheden zijn. Kijk er echt naar uit, gesprek bij kvk was héél erg fijn. Ze hebben me goed advies gegeven. Zal waarschijnlijk wel voortijdig een ontslag moeten aanvragen voor één van het personeel, maar dat moet wel lukken volgens debedrijfsadviseur.

Kijk echt uit naar een normaal salaris en weer een baas boven me.
Fijn dat er eindelijk wat sschot in de zaak komt! En dan heb je de komende tijd nog mooi om eea goed te regelen voor je aan de nieuwe baan begint.

Kan je al met aflossen beginnen voor september? Misschien kan je het het sam/sam doen. Eerst een stuk bij je familie lenen, om de grootste nood te ledigen en dan de rest bij de bank. Dan sta je er ook financieel al een stuk beter voor.
Nope
Vooraf gaan aflossen zal er waarschijnlijk niet inzitten. Om de schuld terug te brengen naar 50.000 totaal zal ik al genoeg moeite moeten doen.

Ik ben nu op strikt budgetdieet, had als cadeautje voor mezelf nog een zaterdagabbo op de krant, is gisteren ook opgezegd. Alle luxe is nu officieel weg. Ga proberen nog wat prive spullen op marktplaats te zetten qua kleding, misschien levert het nog iets op.
Ik heb 5000 euro geleend van mijn nicht. Ik vind 25.000 wel erg veel geld hoor. Ik vind 5000 al erg veel.

Wat ik belangrijk vind is dat je jezelf een betrouwbaar iemand vind (effe eerlijk zijn naar jezelf) en alles eraan zal doen om af te betalen. En dat je de dingen even heel zakelijk doorneemt met die ander(en). Liefst ook een betalingscontract opstelt en alle mogelijke situaties de revue laat passeren.

Bijvoorbeeld, wat doen jullie als die ander van wie je het geleend hebt zelf ineens in de financiele problemen komt? Wat doe je als je onverhoopt toch een afbetalingstermijn niet kan aflossen, wat doe je als het te langzaam gaat, wat doe je als....

Leg alles zakelijk vast met handtekening en al. Het is je familie en die wil je liever niet kwijt zijn! Wees daar goed op bedacht!
Mijn ouders hebben, in tegenstelling tot mij, ook een behoorlijke bankrekening. Wij zijn met 5 kinderen thuis en wie geld nodig heeft voor grote, onverwachte uitgaven kan dat lenen bij mijn ouders. Geen gedoe met cotracten of scheve gezichten. Gewoon in goed vertrouwen want daar heb je, volgens mijn vader, familie voor. Om elkaar te helpen als dat nodig is. Wij maken hier absoluut geen misbruik van en als de een het nodig heeft wordt dat gegund door de ander. Zo fijn vind ik dat. Hoop het zo ook later te doen voor mijn kinderen.
Ik heb geld geleend van mn ouders en broers van mij hebben dat ook wel eens gedaan. Geen scheve gezichten en geen contracten, maar gewoon in vertrouwen. Moet er wel bijzeggen dat de familiebanden erg goed zijn en dat mn ouders het kunnen missen.

Toen ik geld nodig had hebben ze het dan ook zelf aangeboden en ik mag ge zonder rente en op eigen tempo terugbetalen, ook dit hebben zij aangeboden.

Als ze het niet hadden aangeboden of als ze het niet voor handen hadden gehad, had ik er denk ik niet om gevraagd maar was ik naar de bank gegaan.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Spijker schreef op 18 januari 2011 @ 09:29:

Ik heb geld geleend van mn ouders en broers van mij hebben dat ook wel eens gedaan. Geen scheve gezichten en geen contracten, maar gewoon in vertrouwen. Moet er wel bijzeggen dat de familiebanden erg goed zijn en dat mn ouders het kunnen missen.

Toen ik geld nodig had hebben ze het dan ook zelf aangeboden en ik mag ge zonder rente en op eigen tempo terugbetalen, ook dit hebben zij aangeboden.

Als ze het niet hadden aangeboden of als ze het niet voor handen hadden gehad, had ik er denk ik niet om gevraagd maar was ik naar de bank gegaan.Hier moet je wel mee oppasen, de belastingdienst zou het dan als schenking kunnen zien en er mag maar tot een bepaald bedrag vrij geschonken worden. Om deze reden betalen wij gewoon (een lage) rente voor het bedrag dat wij lenen.
germanwings, voor mij is het veel maar zo veel is het niet.
Overigens is dat toch vreemd, als je iets uitleent en terugbetaalt, hoe kan dat dan een schenking zijn? Als iemand je in 1x 1000 euro leent en je betaalt dat in stukjes terug kan het een schenking zijn, maar als iemand je 100x een tientje leent niet?

Best krom eigenlijk.
De schenking is dan bijv. de rente (die je niet betaald en je dus feitelijk geschonken wordt).

Het is ook niet mijn regel he, maar ik wilde je er alleen even op wijzen.
Ik zou het niet van familie lenen. Het gaat om een groot bedrag en bovendien (dit bedoel ik niet vervelend) ben je geen groot financieel wonder gebleken.

Leen van de bank of ga in de schuldsanering, leer je lessen en laat je familie je af en toe wat toestoppen om die drie jaar met weinig inkomen te overleven.
Wat eten we vanavond?
Ouders mogen aan kinderen ieder jaar toch bijna 5000 euro schenken? Da's een flinke bubs rente!
Wij lenen onze hele hypotheek bij mijn ouders, dus ja, dat is een fikse bubs rente maar komen dan dus wel aan die grens. Voor kleinere bedragen geldt dat natuurlijk niet zo snel.
Ah op die manier, ik dacht aan TO die het heeft over een bedrag van 25.000 euro. Ik denk dat je dan ook bij een bank niet aan de 5000 euro rente per jaar komt. Hypotheek is natuurlijk van heel andere orde grootte.
quote:makreel schreef op 18 januari 2011 @ 09:38:

Ik zou het niet van familie lenen. Het gaat om een groot bedrag en bovendien (dit bedoel ik niet vervelend) ben je geen groot financieel wonder gebleken.

Leen van de bank of ga in de schuldsanering, leer je lessen en laat je familie je af en toe wat toestoppen om die drie jaar met weinig inkomen te overleven.Lekker kort door de bocht. Volgens mij heeft TO laten zien geen geboren ondernemer te zijn, maar van financieel wanbeleid is volgens mij niet direct sprake.
Toen ik echt serieus geld nodig had, kreeg ik geld van mijn moeder. Als een familielid echt serieus geld nodig heeft, en ik heb het "over", dan geef ik het.

Lenen binnen de familie zou ik nooit doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven