Geld & Recht alle pijlers

Geleende auto verzekeren ja of nee?

04-08-2020 21:55 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan over 2 weken op vakantie. We ruilen dan tijdelijk van auto met mijn broer. Zo hebben wij even flink wat ruimte zonder dat we een dure stationwagen hoeven te kopen. Nu ben ik een beetje aan het denken hoe het dan zit met de verzekering. Ik neem aan dat het niet onder onze verzekering valt, maar is dat ook echt zo?

Waar kan ik een extra verzekering afsluiten en waar moet ik op letten? Ik weet dat het mijn broer niets boeit hoe de auto eruit ziet, maar ik wil niet dat ze kosten maken qua verzekering bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Vraag eens aan je broer hoe het met de verzekering zit als jij in de auto rijdt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Laat je broer even bellen met hun verzekering.

Mijn moeder heeft twee week mijn auto geleend. Mijn verzekering dekte dit voor deze periode, net zoals ik verzekerd ben. Als het langer zou zijn, moest er wel e.e.a. aanpast worden.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij i shet overal zo dat de auto gewoon verzekerd is als je hem uitleent, maar dat als ik er schade mee rijdt mijn broer wel zijn eigen risico, de eventuele kosten die niet door de WA dekking zijn gedekt en de terugval in premie moeten betalen. Dat kan natuurlijk best een flink bedrag zijn (afhankelijk van hoe hij is verzekerd).
Alle reacties Link kopieren
In Nederland is de auto verzekerd en niet de bestuurder. In principe moet het wel goed zitten dus. Maar als er iets gebeurt gaat het wel van zijn no claim af en gaat zijn premie omhoog.
Misschien kan je voor die 2 weken ook nog op je eigen naam verzekeren, maar ik denk het niet (de verzekeringsmaatschappijen hebben de autoverzekeringen mogelijk aan elkaar gekoppeld). Bel even.
En vraag je broer of hij ook een inzittendenverzekering heeft, die heeft niet iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt eens kijken of je de auto van je broer kunt huren via SnappCar. Hij kan hem dan aanbieden, jij huurt hem. Je bent dan als het goed is verzekerd voor eventuele schade, los van de eigen verzekering van je broer.
Alle reacties Link kopieren
Crosspost met jouw bericht.
Dus ja, het kost hem zijn no claim.
Alle reacties Link kopieren
En hebben jullie afspraken gemaakt over financiële compensatie, mocht dat gebeuren?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bij je eigen verzekeraar informeren of je de auto voor de tijd dat je hem leent op jouw naam kan verzekeren. Misschien kan dat. Gebruikt je broer jouw auto in die tijd?
De auto is sowieso verzekerd, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Het probleem is dat, als er toch iets gebeurt, je broer terugvalt in no claim.
Dat zul je dan zelf met hem moeten regelen, maar in principe is dat het risico van degene die de auto uitleent.
[edit: mosterd]

Denk ook even aan het volgende: als je naar het buitenland gaat, en je wordt aangehouden, kun je niet aantonen dat jij in die auto mag rijden. Jij bent niet de eigenaar van de auto en je zou hem gestolen kunnen hebben.
Laat je broer een machtiging opstellen, in elk geval in het Engels, met de verklaring dat jij gerechtigd bent in de bewuste auto te rijden.

Dat heb ik destijds laten doen toen ik met de auto van mijn stiefvader naar het buitenland ging en ook voor mijn auto toen ik met een goede vriendin (niet mijn partner) op vakantie ging. Mocht zij worden aangehouden terwijl ik er niet bij was, kon ze aantonen dat ze in de auto mocht rijden.
auditor wijzigde dit bericht op 04-08-2020 22:12
0.72% gewijzigd
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
04-08-2020 22:06
En hebben jullie afspraken gemaakt over financiële compensatie, mocht dat gebeuren?
Op basis van mijn vraag hier.... wat denk je .......

Ligt het aan mij dat het nu dus echt heel logisch is dat ik aan het uitzoeken ben hoe dit zit en dat ik het er dus een beetje met mijn broer over heb gehad, maar nog niet definitief afspraken heb gemaakt.
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 04-08-2020 22:16
3.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
04-08-2020 22:11
Je kunt bij je eigen verzekeraar informeren of je de auto voor de tijd dat je hem leent op jouw naam kan verzekeren. Misschien kan dat. Gebruikt je broer jouw auto in die tijd?
De auto is sowieso verzekerd, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
nee we rijden naar duitsland, dus hij gebruikt zijn auto niet, misschien wel de onze

Het probleem is dat, als er toch iets gebeurt, je broer terugvalt in no claim.
Dat zul je dan zelf met hem moeten regelen, maar in principe is dat het risico van degene die de auto uitleent.
[edit: mosterd]

Denk ook even aan het volgende: als je naar het buitenland gaat, en je wordt aangehouden, kun je niet aantonen dat jij in die auto mag rijden. Jij bent niet de eigenaar van de auto en je zou hem gestolen kunnen hebben.
Laat je broer een machtiging opstellen, in elk geval in het Engels, met de verklaring dat jij gerechtigd bent in de bewuste auto te rijden.

Dat heb ik destijds laten doen toen ik met de auto van mijn stiefvader naar het buitenland ging en ook voor mijn auto toen ik met een goede vriendin (niet mijn partner) op vakantie ging. Mocht zij worden aangehouden terwijl ik er niet bij was, kon ze aantonen dat ze in de auto mocht rijden.
Als ik het zo hoor dan zit hem hem dus echt in de terugval van de no claim. En eventueel wat niet gedekt is door de WA.

Nu hebben wij ook geen all risk verzekering, dus dat is niet anders als we met onze auto zouden gaan. Wij hebben alleen dit jaar onze no claim korting weer in kunnen leveren en broer waarschijnlijk niet. Dus de grootste vraag is, hoeveel risico neem je daarmee en wil je dat los verzekeren. Ik heb ondertussen Clixx gevonden waar je dit voor 8 euro per dag kunt verzekeren. Verder kom ik alleen maar deelauto's en snapcar constructies tegen online.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik ga mijn broer even vragen hoe hij verzekerd is en hoeveel tredes no claim hij heeft en dan kijk ik even wat we het risico vinden.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de auto apart verzekeren gedurende de periode dat je hem leent. Dan hoeft je broer zijn verzekering niet aan te spreken als jij schade rijdt. Zie: https://www.clixx.nl/
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker even naar je eigen verzekering bellen. Dat clixx klinkt erg duur.
Zelf heb ik goede ervaring met Univé, ook qua flexibiliteit.
Misschien heb je hier wat aan : https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... buitenland

Hier staat ook wat over die machtiging voor in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
04-08-2020 22:22
Je kunt de auto apart verzekeren gedurende de periode dat je hem leent. Dan hoeft je broer zijn verzekering niet aan te spreken als jij schade rijdt. Zie: https://www.clixx.nl/
Hee, mooi! Dank. Die ga ik onthouden voor als iemand (mijn zoon?) mijn auto wil lenen, en ik niet wil dat hij mijn 75% no-claim in gevaar brengt.
Is een auto huren misschien een beter idee?

Een eventuele schade en no claim verlies werkt jaren In de verzekering door.
Kaaaaaaaatje schreef:
04-08-2020 22:16
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik ga mijn broer even vragen hoe hij verzekerd is en hoeveel tredes no claim hij heeft en dan kijk ik even wat we het risico vinden.
Het maakt niet uit hoeveel tredes korting hij heeft, je kunt namelijk ook in de min komen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet alleen om de no claim, maar als de auto niet allrisk verzekerd is, dat zijn denk ik de meeste tenzij die nieuw is, dan krijg je de schade van je eigen auto niet vergoed. Ben je ook bereid een gelijkwaardige vervangende auto te kopen als je die van je broer in de prak rijdt?
Plus de extra kosten voor de 4 tredes dat hij achteruit gaat in de maandelijkse premie?

Ik leen om deze reden nooit mijn auto uit, mensen zeggen sorry en je zit zelf met de gebakken peren.
Kaaaaaaaatje schreef:
04-08-2020 22:05
Volgens mij i shet overal zo dat de auto gewoon verzekerd is als je hem uitleent, maar dat als ik er schade mee rijdt mijn broer wel zijn eigen risico, de eventuele kosten die niet door de WA dekking zijn gedekt en de terugval in premie moeten betalen. Dat kan natuurlijk best een flink bedrag zijn (afhankelijk van hoe hij is verzekerd).

Maar dat zou hetzelfde geval zijn als jullie met je eigen auto schade rijden; dan zouden jullie ook die kosten om je oren krijgen. Dan is het toch ook prima als jullie die kosten dan aan je broer vergoeden? Er is dan voor jullie en voor je broer geen verschil als je met zijn auto of met je eigen auto zou gaan.

Het enige wat je moet afdekken is dat los van deze kosten de schade wel verzekerd is.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
05-08-2020 07:53
Is een auto huren misschien een beter idee?

Een eventuele schade en no claim verlies werkt jaren In de verzekering door.
Een stationwagen huren voor die periode kost me 722 en dan weet ik niet of hij een trekhaak heeft voor de fietsendrager...

De auto van mijn broer verzekeren kost me 100 euro via clixx....
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
05-08-2020 09:13
Het gaat niet alleen om de no claim, maar als de auto niet allrisk verzekerd is, dat zijn denk ik de meeste tenzij die nieuw is, dan krijg je de schade van je eigen auto niet vergoed. Ben je ook bereid een gelijkwaardige vervangende auto te kopen als je die van je broer in de prak rijdt?
Plus de extra kosten voor de 4 tredes dat hij achteruit gaat in de maandelijkse premie?

Ik leen om deze reden nooit mijn auto uit, mensen zeggen sorry en je zit zelf met de gebakken peren.
Als we de auto van mijn broer in de prak rijden dan kopen we natuurlijk een nieuwe, dat zouden we ook moeten doen als we met onze eigen gaan. Daar zit wat dat betreft geen verschil.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
05-08-2020 09:16
Maar dat zou hetzelfde geval zijn als jullie met je eigen auto schade rijden; dan zouden jullie ook die kosten om je oren krijgen. Dan is het toch ook prima als jullie die kosten dan aan je broer vergoeden? Er is dan voor jullie en voor je broer geen verschil als je met zijn auto of met je eigen auto zou gaan.

Het enige wat je moet afdekken is dat los van deze kosten de schade wel verzekerd is.
Dat probeer ik dus nu even te achterhalen. Waar ik allemaal aan moet denken. Wat er precies gebeurt als we zijn auto per ongeluk in de prak rijden. En ik weet nu dat er 3 dingen van belang zijn:
1. schade aan zijn eigen auto
2. schade aan de auto van anderen
3. schade aan inzittenden
4. no claim korting

Voor de eerste drie moet ik even vragen hoe hij verzekerd is, maar ik denk eigenlijk hetzelfde als wij. Voor het 4de moet ik bepalen of ik zelf de kosten ga dragen of me daar voor wil verzekeren.
Kaaaaaaaatje schreef:
05-08-2020 10:07
Dat probeer ik dus nu even te achterhalen. Waar ik allemaal aan moet denken. Wat er precies gebeurt als we zijn auto per ongeluk in de prak rijden. En ik weet nu dat er 3 dingen van belang zijn:
1. schade aan zijn eigen auto
2. schade aan de auto van anderen
3. schade aan inzittenden
4. no claim korting

Voor de eerste drie moet ik even vragen hoe hij verzekerd is, maar ik denk eigenlijk hetzelfde als wij. Voor het 4de moet ik bepalen of ik zelf de kosten ga dragen of me daar voor wil verzekeren.

Bij de punten 1-3 is het niet zozeer de vraag hoe hij verzekerd is, maar of zijn dekking niet vervalt door het uitlenen van zijn auto. Je moet melden bij zijn verzekering dat hij jullie de auto gaat uitlenen zodat de verzekeraar kan aangeven wat de consequenties zijn. Het heeft weinig zin om te weten hoe hij verzekerd is als vervolgens die dekking niet van toepassing is bij het uitlenen van de auto.

En punt 4 is toch juist het punt helemaal niet? Als je in je eigen auto schade rijdt dan ben je je eigen no-claim toch ook kwijt? Wat is dan nog je risico? Dat je broer een iets hogere premie gaat betalen die dan misschien ook nog iets hoger is dan de hogere premie die je zelf zou gaan betalen?

Maar als die verzekering je zorg is dan sluit je toch gewoon even een aparte leenautoverzekering af: https://www.clixx.nl/?gclid=CjwKCAjwsan ... HUQAvD_BwE

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven