Geld & Recht alle pijlers

Gerechtsdeurwaarder; onterechte dagvaarding

19-02-2019 16:56 264 berichten
Ik weet al wat de meeste denken.. 'Ja ja, onterecht...'
Maar vandaag stond ineens een gerechtsdeurwaarder aan mijn deur met een dagvaarding. Het gaat om een vordering bij een webshop. De bestelling is op mijn voornaam + achternaam gedaan. Al komt mijn voornaam + achternaam in onze stad alleen al 3x voor. Een veel voorkomende naam dus.
Het factuur en afleveradres is niet mijn adres. Een volledig onbekend adres voor mij, wel in dezelfde woonplaats trouwens.

Dus, ik heb gebeld met de webshop. Mijn geboortedatum en emailadres is anders dan wat zij in hun gegevens hebben staan. Webshop zegt ook dat dit inderdaad niet voor mij bedoeld is. Maar zij kunnen het niet meer terughalen omdat het van incassobureau naar deurwaarder is gegaan. Incassobureau zegt ook dat het niet voor mij kan zijn. Dan zou je denken dat het simpel is... Nou niet dus.

De deurwaarder zegt dat ik maar gewoon mezelf moet verweren bij de rechtbank door naar de zitting te gaan of een brief te schrijven met bewijs dat de vorderingen niet voor mij zijn.
Maar hoe bewijs ik dat? Webshop en incassobureau hebben nooit brieven naar mijn adres gestuurd. De deurwaarder heeft mij als persoon aan de vorderingen gekoppeld, onterecht dus. Vraag me ook af hoe ze zo in godsnaam zonder iets concreets te hebben het aan mij kunnen koppelen. Het enige wat ze hebben is een naam. Voor de rest dus helemaal niks.

Hoe pak ik dit nu aan? Hoe kan ik me verweren zonder bewijs? Want hoe kan ik bewijzen dat ik het niet was? Webshop en incassobureau kunnen niks meer voor mij betekenen omdat de deurwaarder de vordering heeft overgenomen. En zij zijn degene die dus niet nee willen werken.

Politie zegt dat aangifte niet hoeft/niet kan. Mijn naam komt veel voor en op basis van alleen een naam kan ik geen aangifte doen van identiteitsfraude.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-02-2019 00:02
Reden: titel aangepast
5.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
19-02-2019 17:40
Ze was een kandidaat gerechtsdeurwaarder van een echt deurwaarderskantoor.
Dan stuur je een mail dat de originele factuur en ook het incassobureau jou terecht beide niet opgeven als schuldenaar en je het exploot als niet verzonden beschouwd omdat het gaat om persoonsverwisseling.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
19-02-2019 17:41
Neem contact op, eerst telefonisch, doe wanhopig en vraag naar haar baas.
En mail ter bevestiging.
wanhopig doen lijkt me nou niet echt handig
vooral niet het idee geven dat je je laat intimideren
Ze laten echt geen dure zitting doorgaan waar bij voorbaat duidelijk is dat jij niet degene bent waar het om gaat. ( en zij dan dus zeker voor de kosten opdraaien!)

Inderdaad nogmaals contact zoeken, per mail, telefoon en per brief!
Alle reacties Link kopieren
Raar verhaal. Waren dit wel echt deurwaarders, of cowboys die gewoon proberen geld van je los te troggelen.

Een deurwaarder heeft toegang tot de Gemeentelijke basis administratie, en kan dus altijd de juiste persoon en adres vinden als debiteur.

Ik zou er verder niets mee doen. Of anders met de brief naar het juridisch loket of naar een inloopspreekuur bij een advocaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
19-02-2019 17:47
wanhopig doen lijkt me nou niet echt handig
vooral niet het idee geven dat je je laat intimideren
Ik bedoel vooral dat je moet aangeven dat je hier echt geen tijd voor kunt vrijmaken, omdat zij fout zitten.
Aan de telefoon kon het deurwaarderskantoor niet veel doen. Ik moest alles wat ik had op de mail zetten en dan krijg ik binnen 10 werkdagen een reactie. Dat schiet lekker op want de zitting is 12 maart al.

Ondertussen de webshop nog gemaild met de vraag of ik een schriftelijke bevestiging mag ontvangen van wat er aan de telefoon besproken is.
Wil je hier anders eens het kantoor neerzetten? Mij bekruipt toch echt het gevoel dat het niet klopt.
gizzmo-returns schreef:
19-02-2019 18:02
Wil je hier anders eens het kantoor neerzetten? Mij bekruipt toch echt het gevoel dat het niet klopt.
...
anoniem_382358 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 22:12
23.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een raar verhaal. Waarom kan aangifte niet?
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
19-02-2019 18:00
Aan de telefoon kon het deurwaarderskantoor niet veel doen. Ik moest alles wat ik had op de mail zetten en dan krijg ik binnen 10 werkdagen een reactie. Dat schiet lekker op want de zitting is 12 maart al.

Ondertussen de webshop nog gemaild met de vraag of ik een schriftelijke bevestiging mag ontvangen van wat er aan de telefoon besproken is.
Dan doe je dat. En dan wordt de zitting afgezegd. Want ze dagvaarden de verkeerde Mien dobbelsteen. Dat kun je simpel laten zien.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Flashy schreef:
19-02-2019 18:05
Ik vind het een raar verhaal. Waarom kan aangifte niet?
Volgens de politie is er geen sprake van identiteitsfraude maar van persoonsverwisseling. En daarom kan aangifte niet.
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
19-02-2019 18:07
Volgens de politie is er geen sprake van identiteitsfraude maar van persoonsverwisseling. En daarom kan aangifte niet.
Precies wat ik zei. Dus geen zorgen. Mail ze en denk er niet meer aan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Littlebell schreef:
19-02-2019 18:05
Het gaat om Slagman Gerechtsdeurwaarders & Juristen

En om Zalando als webshop en Alektum als incassobureau.
Dat ziet er inderdaad wel legitiem uit.

Bel anders morgen eens met de KBvG ( beroepsvereniging van de deurwaarders) Misschien hebben zij advies.
(dreigen met een klacht naar de deurwaarder bij de KBvG kan ook!)
Doreia* schreef:
19-02-2019 18:07
Dan doe je dat. En dan wordt de zitting afgezegd. Want ze dagvaarden de verkeerde Mien dobbelsteen. Dat kun je simpel laten zien.
Heb ik ondertussen al gedaan hoor. Maar het zou wel heel moeilijk zijn om een dagvaarding in te trekken. Het was zogenaamd makkelijker om het 'maar gewoon' te laten voorkomen en dan daar mijn verweer te doen.
anoniem_382358 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 18:19
0.24% gewijzigd
gizzmo-returns schreef:
19-02-2019 18:08
Dat ziet er inderdaad wel legitiem uit.

Bel anders morgen eens met de KBvG ( beroepsvereniging van de deurwaarders) Misschien hebben zij advies.
(dreigen met een klacht naar de deurwaarder bij de KBvG kan ook!)
Goeie, ga ik doen. Alleen zo jammer dat een klacht indienen vij de KBvG tegenwoordig €50,- kost... :|
Alle reacties Link kopieren
En als je een dagvaarding dan voortaan ook nog een dagvaarding noemt en geen dagvaardiging, komt ook dat goed
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
19-02-2019 18:08
Heb ik ondertussen al gedaan hoor. Maar het zou wel heel moeilijk zijn om een dagvaardiging in te trekken. Het was zogenaamd makkelijker om het 'maar gewoon' te laten voorkomen en dan daar mijn verweer te doen.
Tja, hadden zij het GBA maar beter moeten checken. Hun probleem, niet het jouwe. En een klacht is pas nodig na 12 maart eventueel.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
JollyRider schreef:
19-02-2019 18:12
En als je een dagvaarding dan voortaan ook nog een dagvaarding noemt en geen dagvaardiging, komt ook dat goed
Nou het spijt me vreselijk. In mijn hoofd was het echt dagvaardiging. Dit is dan ook de eerste keer dat ik ermee te maken heb.
Maar je hebt gelijk, ik zal het aanpassen.
Littlebell schreef:
19-02-2019 18:08
Heb ik ondertussen al gedaan hoor. Maar het zou wel heel moeilijk zijn om een dagvaardiging in te trekken. Het was zogenaamd makkelijker om het 'maar gewoon' te laten voorkomen en dan daar mijn verweer te doen.

Dat klopt niet. Intrekken is heel makkelijk en als ze nog op tijd zijn, kost het ze ook geen griffierecht. Heb je bij het deurwaarderskantoor de deurwaarder zelf (op de dagvaarding staat welke deurwaarder de zaak behandelt) aan de telefoon gehad? Ik kan me niet voorstellen dat ze zo'n zaak door laten gaan als overduidelijk is dat ze de verkeerde dagvaarden.
nerdopviva schreef:
19-02-2019 18:22
Dat klopt niet. Intrekken is heel makkelijk en als ze nog op tijd zijn, kost het ze ook geen griffierecht. Heb je bij het deurwaarderskantoor de deurwaarder zelf (op de dagvaarding staat welke deurwaarder de zaak behandelt) aan de telefoon gehad? Ik kan me niet voorstellen dat ze zo'n zaak door laten gaan als overduidelijk is dat ze de verkeerde dagvaarden.
Heb de behandelende deurwaarder aan de telefoon gehad. Maar niet echt inhoudelijk een reactie gekregen. Alles moest gemaild worden en dan kon er na gekeken worden.
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
19-02-2019 18:17
Nou het spijt me vreselijk.
Dat lijkt me dan weer wat onnodig
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet voor de zitting hebt opgelost, wel naar de zitting gaan of schriftelijk verweer voeren. Nu de dagvaarding in persoon is betekend (persoonlijk overhandigd aan jou), wordt de webshop vrijwel zeker in het gelijk gesteld als je geen verweer voert. Dan ben je nog verder van huis.

Bewijs verzamelen via webshop + wat je al hebt aan bewijs - die facturen naar dezelfde naam met ander adres etc. tonen allemaal aan dat ze de verkeerde hebben gedagvaard. Ondertussen via incassobureau en deurwaarders kantoor proberen de zitting van tafel te krijgen. Lukt dat niet, dan je verweer gebruiken bij de rechtbank. Komt goed, maar is niet leuk en wel stressvol.

Deurwaarder heeft naar mijn inschatting verkeerde GBA gegevens gebruikt, en dus is er denk ik geen sprake van fraude. Dan doet de politie ook niks.

Sterkte!
Littlebell schreef:
19-02-2019 18:24
Heb de behandelende deurwaarder aan de telefoon gehad. Maar niet echt inhoudelijk een reactie gekregen. Alles moest gemaild worden en dan kon er na gekeken worden.

Ik kan me wel voorstellen dat ze een mail willen met iets van bewijs. Iedereeen kan wel bellen dat ze de persoon op de dagvaarding niet zijn (ook al heb je 100% gelijk).
nerdopviva schreef:
19-02-2019 18:31
Ik kan me wel voorstellen dat ze een mail willen met iets van bewijs. Iedereeen kan wel bellen dat ze de persoon op de dagvaarding niet zijn (ook al heb je 100% gelijk).
En dat begrijp ik ook wel. Maar voor nu is het enorm frustrerend. De deurwaarder aan mijn deur was onverschillig of het boeide haar niet. Ze kwam alleen maar het papiertje geven en had helemaal geen boodschap aan wat ik zei.
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
19-02-2019 18:37
En dat begrijp ik ook wel. Maar voor nu is het enorm frustrerend. De deurwaarder aan mijn deur was onverschillig of het boeide haar niet. Ze kwam alleen maar het papiertje geven en had helemaal geen boodschap aan wat ik zei.
Wellicht hoort ze dat soort verhalen wel vaker
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven