Geld & Recht alle pijlers

Grote uitgave 1 persoon binnen relatie

18-05-2025 08:14 311 berichten
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.

Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.

Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.

En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.

Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Alle reacties Link kopieren Quote
WoolOverMyEyes schreef:
19-05-2025 11:57
Ja maar het is wel jammer dat ik vaak comments krijg dat dat ‘onverstandig is als jonge moeder’. Maar tegen mijn ex werd het nooit gezegd want dat was ‘oh wat leuk dat je dat doet, gaaf hoor’ etc etc. Offtopic, maar kleine frustratie hier, ook omdat het puur over een financiële vraag gaat en ineens komen mensen weer met veiligheids info en statistiek… wat totaal niet relevant was voor het topic imo
Eens. Die dubbele standaard is erg irritant.
Maarre... wel fijn van jouw man dat hij 'oppast' op de kinderen terwijl jij van hem die Zeer Gevaarlijke Dingen mag doen. ;-) ;-)
Wissewis schreef:
18-05-2025 14:04
Als midlife-crisis heeft ie een peperdure fiets gekocht :-D.

Hij deed maar.

Hij heeft zelf ongelukken met vrienden gezien met de motor, dus op zo'n ding kruipt ie zelf niet op.
Recent heeft een wielrenner zich gigantisch het ziekenhuis ingereden toen ie zich met 50 per uur met alleen zijn lycra condoompje aan in een auto boorde. Wonder dat ie nog leeft. Was een of andere kampioen triathlon of zo.
Ik stap 10 X liever op mijn motor met al mijn beschermende kleding dan in mijn ondergoed op zo’n fiets te stappen. Als je daarmee tegen het asfalt klapt kunnen ze je eraf krabben.

Ik rij al ruim 30 jaar motor zonder grote ongelukken.
When in doubt, the auditor is always right!
Ik heb een keer op 15 cm na over het hoofd van een wielrenner gereden met een vrachtauto vol met paarden.

Kwamen als gekken een kleine rotonde op gereden die ik net naderde en zij sloegen met hun peloton af. Man valt en ik kon echt net op het nippertje stoppen. Hij lag al wel onder de vrachtauto.

Maar ja, velen denken ook dat de polderwegen op zondagochtend alleen voor hen bedoeld zijn.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
rosanna08 schreef:
18-05-2025 17:16
maar dit is niet de situatie van TO. Ik ben het helemaal met je eens dat het geen problemen op moet gaan leveren als er dingen kapot gaan die echt noodzakelijk zijn, maar die indruk krijg ik niet van TO. Wat betreft het gevaar, daar staat iedereen anders in en ook dat is ok.
Maar ik snap naast financieel deel dat zij liever niet wil, ik zou dus mbt gevaar en de kinderen gewoon liever niet hebben.
MissNuada schreef:
21-05-2025 08:51
Maar ik snap naast financieel deel dat zij liever niet wil, ik zou dus mbt gevaar en de kinderen gewoon liever niet hebben.
Maar dat was niet de insteek van het topic. Of misschien wel, maar dan een beetje verkapt, maar dan had de titel eigenlijk moeten zijn: "Is het verantwoord na tig jaar weer te beginnen met motorrijden, voor een vader/partner die dit al lang niet meer heeft gedaan?"
en niet: Hoe denken jullie over het doen van een grote uitgave voor 1 persoon binnen een relatie

Als die man een horloge van dat bedrag had willen kopen was er namelijk geen risico-factor geweest. Maar dan had je wel de discussie kunnen voeren over die grote uitgave voor 1 persoon. En daarvan zou ik zelf zeggen: Niet van de gezamenlijke spaarrekening, maar wat je van je privéspaarrekening koopt moet jij weten. Ook niet als er op die gezamenlijke spaarrekening 100.000 zou staan of een miljoen. Terwijl ik dan weer niet eens hoef te weten (behalve jaarlijks voor de belastingaangifte) wat de ander op zijn spaarrekening heeft staan. Maar de gezamenlijke is bij ons voor huis en gezinsvakanties. Andere stellen maken andere keuzes en hebben misschien geen privéspaarrekeningen ernaast en die maken daar dan andere overwegingen in of ze zoiets wel of juist niet oké vinden.
Nova schreef:
18-05-2025 08:49
Een tweede auto is nooit nodig geweest. Alleen nu is er een vervoersprobleem voor man en zijn oplossing daarvoor is een motor.
Er is genoeg (spaar)geld.
Ik zie het probleem niet zo.

Dwz ik zou heel erg moeten slikken als mijn man een motor zou kopen, vanwege de veiligheid.
Maar wat betreft een duurdere uitgave voor een van de twee: fijn dat het kan.
Misschien heb jij binnenkort ook een wens die je zonder al teveel twijfelen in vervulling kan laten gaan.
Dit vind ik echt een lachertje. 10 km vervoersproblemen terwijl je dat kan fietsen. Jullie hebben zelfs e bikes.

Mijn man fietst 15 km op normale fiets naar zijn werk, ik 8 km.
Onze dochter heeft wel een ebike maar moet ook 20 km enkele reis. En zij doet dat elke dag, ook in de winter.

Dus voor een baan op 10 km afstand een auto of een motor moeten kopen? Dat vind ik echt overdreven.
kletskous11 wijzigde dit bericht op 22-05-2025 15:16
Reden: Typefout
0.44% gewijzigd
...
kletskous11 wijzigde dit bericht op 22-05-2025 15:14
Reden: Dubbel
98.71% gewijzigd
....
kletskous11 wijzigde dit bericht op 22-05-2025 15:15
Reden: Dubbel
98.29% gewijzigd
Je man is volwassen he ? Dus in die zin kan hij heel goed zelf bepalen of hij motor wil rijden en inschatten of het gevaarlijk is.
Als het geld er is, en je man wil het graag, gun hem dan zijn hobby. Ongeacht of hij nu wel of niet de motor voor werk gebruikt.
Niks zo bevorderlijk in een relatie dan elkaar vrij laten en elkaar plezier gunnen (zoals een dagje weg op de motor).
Maar ga niet bezuinigen op goede, beschermende kleding. Dat kost even wat, maar dat gaat ook erg lang mee. En benzine en wegenbelasting zijn verwaarloosbaar.
En wil jij eens wat duurs dan is dat ook gewoon ok.

Het ergst vind ik hierin dat de vrouw 'even' bepaald of hij het wel of niet 'mag', want het is onveilig en is duur. (en ja, ik ben een vrouw en rijd motor, in overleg qua financiën). Dit soort dingen kan gewoon in overleg.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Kletskous11 schreef:
22-05-2025 15:02
Dit vind ik echt een lachertje. 10 km vervoersproblemen terwijl je dat kan fietsen. Jullie hebben zelfs e bikes.

Onze dochter heeft wel een ebike maar moet ook 20 km enkele reis. En zij doet dat elke dag, ook in de winter.

Dus voor een baan op 10 km afstand een auto of een motor moeten kopen? Dat vind ik echt overdreven.

:thumbsup:

Ik pak de auto nog wel om naar de supermarkt op de hoek te gaan. En ook hier elektrische fietsen.

En ik heb er totaal geen schaamte over. :)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Kletskous11 schreef:

Geen idee waarom je specifiek mij quote.

Jij vindt het overdreven, TO's man niet.
Daarbij hebben genoeg mensen alleen een motor voor plezierritjes. De man van TO zal m in ieder geval een stuk vaker gebruiken.
Ik heb niet alles gelezen, maar ik blijf me verbazen over wáárom mensen alles "op 1 grote hoop" gooien.

Dat is dus precies waarom je dit soort dilemma's krijgt.
Wat het voordeel is van al je geld op 1 hoop gooien heb ik echt nooit begrepen. Ik zie werkelijk alleen maar nadelen.
Dus TO: stort gewoon allebei elke maand met een automatische overschrijving geld op die en/of , en open daarnaast lekker allebei jullie prive rekening. Kan iedereen sparen en uitgeven wat ie wil
Kletskous11 schreef:

Het ligt ook aan de situatie. Ik zou het wel echt heel onpraktisch vinden hoor, met 1 auto alles moeten doen. Alleen de kinderen wegbrengen en ophalen alleen al.
Streepjeskat schreef:
22-05-2025 19:19
Ik heb niet alles gelezen, maar ik blijf me verbazen over wáárom mensen alles "op 1 grote hoop" gooien.

Wat het voordeel is van al je geld op 1 hoop gooien heb ik echt nooit begrepen. Ik zie werkelijk alleen maar nadelen.
Dus TO: stort gewoon allebei elke maand met een automatische overschrijving geld op die en/of , en open daarnaast lekker allebei jullie prive rekening. Kan iedereen sparen en uitgeven wat ie wil
Ja mee eens. Ik lees vaak dat mensen alles op een hoop doen (ook salarissen erop laten storten) en dan 200 euro per maand zakgeld naar een eigen rekening.

Hier allebei de salarissen naar eigen rekening en dan elke maand x bedrag pp voor de vaste lasten. Welk bedrag we per persoon doen verschilt, dat wordt elke zoveel jaar een beetje minder.
Streepjeskat schreef:
22-05-2025 19:19

Dat werkt vooral als je allebei ongeveer even veel verdient. Anders krijg je een partner die leuke dingen kan doen en kan sparen en de ander kan dat niet.
MrsM schreef:
22-05-2025 17:45
:thumbsup:

Ik pak de auto nog wel om naar de supermarkt op de hoek te gaan. En ook hier elektrische fietsen.

En ik heb er totaal geen schaamte over. :)
Ik kan daar zo verdrietig en een beetje moedeloos van worden. Dit is maar een klein voorbeeld natuurlijk, niet precies een persoonlijke aanval, maar zo gaat het dus overal. We helpen onze eigen soort naar de verdoemenis en vinden het niet eens erg. Proberen nog niet eens om onze impact daarop zoveel mogelijk te verkleinen. En dan kan ik zelf wel proberen alles te fietsen wat enigszins kan, plantaardig te eten etc, maar wat heeft het voor zin als een ander doodleuk zegt 'ik pak voor alles de auto en ik schaam me er niet eens voor?' Het doet er dus gewoon niet toe, het welzijn van onze planeet (en vooral van onze soort, en medesoorten met ons, op die planeet).
Wombat schreef:
23-05-2025 17:00
Ik kan daar zo verdrietig en een beetje moedeloos van worden. Dit is maar een klein voorbeeld natuurlijk, niet precies een persoonlijke aanval, maar zo gaat het dus overal. We helpen onze eigen soort naar de verdoemenis en vinden het niet eens erg. Proberen nog niet eens om onze impact daarop zoveel mogelijk te verkleinen. En dan kan ik zelf wel proberen alles te fietsen wat enigszins kan, plantaardig te eten etc, maar wat heeft het voor zin als een ander doodleuk zegt 'ik pak voor alles de auto en ik schaam me er niet eens voor?' Het doet er dus gewoon niet toe, het welzijn van onze planeet (en vooral van onze soort, en medesoorten met ons, op die planeet).
Ik fiets niet of althans alleen als het echt moet. De laatste tijd iets vaker omdat mijn dochter dan de auto mee heeft en ik alleen 1,5 km naar de sportschool moet. Dat is te lopen uiteraard, maar dat kost me dan vaak teveel tijd.
Ik heb maar twee kinderen en scheid trouw mijn afval, ook eet ik regelmatig vegetarisch, dat is mijn bijdrage.
Wombat schreef:

Nee, over mijn autogebruik voel ik geen schaamte nee. Zou ook een beetje gek zijn, dat is tevens mijn werkplek.

Zou het helpen wanneer ik zeg dat ik mijn afval scheid, nooit vlieg en geen kinderen heb? Compensatiepunten genoeg als het daarom gaat.

Maar wat je hier schetst dat is wel een beetje naar waarheid hoe ik erin sta, wat ik kan doen doe ik. Maar zo lang geld nog altijd belangrijker is dan al het andere, ga ik niet mezelf beperken of regels opleggen waar ik niet achter sta of die ik zelf niet zo belangrijk vind.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Afgezien van het milieu ben ik altijd wel verbaasd dat mensen die de hele week al op de weg zitten, dat dan in hun vrije tijd ook weer doen. Maar goed, ik rijd niet graag, dus dat is al weer anders.
Wombat schreef:

Dat doen we allemaal. De een rijdt met de auto naar de supermarkt, de ander heeft kinderen of gaat op vliegvakantie. Ik vind het een beetje flauw om dan anderen de maat te nemen als bijna iedereen in Nederland een te grote ecologische voetafdruk heeft.
nerdopviva schreef:
24-05-2025 09:58
Dat doen we allemaal. De een rijdt met de auto naar de supermarkt, de ander heeft kinderen of gaat op vliegvakantie. Ik vind het een beetje flauw om dan anderen de maat te nemen als bijna iedereen in Nederland een te grote ecologische voetafdruk heeft.
Geen enkele moeite met anderen de maat nemen en vooral te vinden dat “We doen allemaal wat we kunnen” enorme onzin is.
We doen helemaal niet wat we kunnen. Want daar hebben we geen zin in.
Sommige mensen doen een beetje en enorme uitzonderingen doen veel.
En de meeste mensen doen verrekte weinig.

Daarom hebben we bijna allemaal een (veel) te grote voetafdruk en zullen de gevolgen dramatisch zijn voor waarschijnlijk velen.
En dat zien we dan wel weer, maar eerst nog even genieten zolang het nog kan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ben-ik-weer schreef:
18-05-2025 18:57
En weet je: waarom zou je nu niet gewoon leven.
Je doet moeilijk terwijl er centen zat zijn: LEEF!
Buiten dat je idd ook moeten leven in het nu is geld aflossen op je hypotheek echt niet superverstandig, afhankelijk van de rente en vorm van hypotheek.

Als het aflossingsvrij is; prima en doen.
Als het een vorm is waarbij je aflost en HRA krijgt hangt het van de rente af. Maar als die niet torenhoog is kun je veel betere dingen doen met dat geld. Geheel risicoloos.

Even concreet;
Een hypotheek met 3% rente waarop je HRA krijgt kost je effectief maar 2% aan rente. Dus als je ergens meer kunt pakken op een deposito (bijvoorbeeld 2.2 of 2.4%) is dat gewoon verstandiger.

Exta aflossen is eigenlijk niet handig aangezien je die aflossing financieel gezien veel beter maar achteren kunt duwen. Een aflossing van 20k nu doet veel meer pijn dan diezelfde 20k in pakweg 2035…

Mensen die hun hypotheek versneld aflossen om later lagere lasten te hebben beseffen vaak niet dat het een sigaar uit eigen doos is.

Die aflossing moet je toch doen en die kun je vanwege de inflatie maar beter zo laat mogelijk doen. En als je het geld wat je wilt aflossen op dit moment beter kunt laten renderen is dat financieel veel verstandiger.

Mijn rente (3.3%) staat nog tot 2038 vast. Effectief is dat een rente van 2.2%. Ik zou de hypotheek in zijn geheel kunnen aflossen per direct. Maar zolang ik meer dan 2.2% rendement pak op die gelden kies ik ervoor om NIET af te lossen. Zolang je dat geld beschikbaar houdt kun je altijd nog aflossen. Maar als het eenmaal in stenen zit kun je er nooit meer bij.

Resumerend;
Zoveel per jaar aflossen is vaak financieel helemaal niet zo verstandig. Ondanks dat het zo lijkt. Ga eens met een financieel adviseur praten. En vergeet niet te leven.
KamilleT schreef:
23-05-2025 17:04
Ik fiets niet of althans alleen als het echt moet. De laatste tijd iets vaker omdat mijn dochter dan de auto mee heeft en ik alleen 1,5 km naar de sportschool moet. Dat is te lopen uiteraard, maar dat kost me dan vaak teveel tijd.
Ik heb maar twee kinderen en scheid trouw mijn afval, ook eet ik regelmatig vegetarisch, dat is mijn bijdrage.j
Dus normaal pak je de auto voor die 1500 meter? Dat slaat nergens op. Ik fiets alles onder de 10km (als ik geen grote spullen moet halen). Vanavond Sushi wezen halen, 4km , 4km terug. Op de fiets uiteraard.
Mbree schreef:
25-05-2025 01:03
Dus normaal pak je de auto voor die 1500 meter? Dat slaat nergens op. Ik fiets alles onder de 10km (als ik geen grote spullen moet halen). Vanavond Sushi wezen halen, 4km , 4km terug. Op de fiets uiteraard.
Ik doe ook alles met de auto. Ik haat fietsen (en vind autorijden heerlijk). Ik fiets alleen naar de stad als ik van plan van om te gaan drinken.
Mbree schreef:
25-05-2025 01:03
Jij hebt geen kleine kinderen zeker?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven