Grote uitgave 1 persoon binnen relatie
zondag 18 mei 2025 om 08:14
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.
Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.
Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.
En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.
Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.
Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.
En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.
Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
maandag 19 mei 2025 om 09:45
Ik vind het belangrijk dat mijn man en ik allebei eigen geld hebben, de dingen voor ons gezin betalen we samen, maar soms wil je gewoon geld uitgeven aan iets wat de ander niet interesseert. Als dat geld er is zou ik hem daarin ook niet willen beperken. Dat gezegd hebbende, ik zou het wel met hem willen praten over het risico van motorrijden.
Motorrijden is veel gevaarlijker dan autorijden, zo zijn er cijfers dat je 57x vaker een ongeluk krijgt dan als automobilist, andere data zeggen dat het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot was. Je kunt een geweldige motorrijder zijn, maar je bent gewoon veel kwetsbaarder in het verkeer en er zijn veel idioten op de weg.
Mijn vader nam ooit rijlessen en werd tijdens les 5 geschept door een vrachtwagen met oplegger. De ander leek af te remmen (hij had voorrang), maar bleek met zijn radio te hebben zitten kloten. Na een tijdje ziekenhuis (het viel erg mee), is hij gestopt met lessen, hij vond het risico te groot. Nu is deze overweging voor iedereen anders, maar met een gezin vind ik het wel een gesprek dat ik zou willen voeren.
Motorrijden is veel gevaarlijker dan autorijden, zo zijn er cijfers dat je 57x vaker een ongeluk krijgt dan als automobilist, andere data zeggen dat het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot was. Je kunt een geweldige motorrijder zijn, maar je bent gewoon veel kwetsbaarder in het verkeer en er zijn veel idioten op de weg.
Mijn vader nam ooit rijlessen en werd tijdens les 5 geschept door een vrachtwagen met oplegger. De ander leek af te remmen (hij had voorrang), maar bleek met zijn radio te hebben zitten kloten. Na een tijdje ziekenhuis (het viel erg mee), is hij gestopt met lessen, hij vond het risico te groot. Nu is deze overweging voor iedereen anders, maar met een gezin vind ik het wel een gesprek dat ik zou willen voeren.
maandag 19 mei 2025 om 09:53
Ik niet. En denk de meeste mensen niet. Maar dat doe ik andersom ook niet als ik de weekboodschappen bij de Lidl heb gehaald en daar liggen sokken die ik voor mijzelf wil hebben. Dan gaan die gewoon van de gezamenlijke rekening bij het afrekenen aan de kassa.
Naast het feit dat ik nooit overwogen heb alles op een hoop te doen of salaris ineens op een andere rekening te gaan laten storten (en daar dan de betaalrekening van te maken) werkt het voor mij veel overzichtelijker ook om een rekening te hebben voor boodschappen:
Hypotheek, verzekeringen, benzine, boodschappen, contributies kinderen.
Het is gewoon een persoonlijke keuze. Ik vind het niet prettig als ik op die rekening ook alle uitgaven voor persoonlijke kleding, schoenen, cadeautjes en weet ik la wat meer zie. Ik vind dat ook niet fijn om te weten. Daarnaast verschillen de bedragen die we "normaal" vinden voor schoenen, een fles wijn of een verjaardagscadeau voor een kleuter.
maandag 19 mei 2025 om 09:56
Even doorgestuurd naar mijn kind.Waitingforthenight schreef: ↑19-05-2025 09:45Ik vind het belangrijk dat mijn man en ik allebei eigen geld hebben, de dingen voor ons gezin betalen we samen, maar soms wil je gewoon geld uitgeven aan iets wat de ander niet interesseert. Als dat geld er is zou ik hem daarin ook niet willen beperken. Dat gezegd hebbende, ik zou het wel met hem willen praten over het risico van motorrijden.
Maar die heeft dus een motor
maandag 19 mei 2025 om 10:15
Hier precies zo. Ik geef vaker geld uit aan " kleinere" aankopen zoals kleding en de" grote/duurdere " dingen zoals nieuwe tv/iPad /horloge etc dat doet man. Dan heeft hij het over tv zus en zo specificaties huppelde pup en hij noemt de prijs maar dat gaat ene oor in en het andere uit en dan zie ik op het bankafschrift een bedrag waarvan ik denk "HALLO" maar krijg dan meteen terug " dat heb ik verteld maar je luisterde niet "zoetjerminder schreef: ↑19-05-2025 09:39Ik verbaas me hoeveel mensen potjes voor zichzelf hebben (bij een lange relatie en/of huwelijk) . Bij ons is alles op 1 hoop en als mijn vrouw wat wil kopen dan doet ze dat lekker. We hebben het er wel even over maar als zij iets wil dan is dat best (en andersom ook). Zolang de aankoop er niet voor zorgt dat je veel andere dingen moet laten zien wij geen probleem

maandag 19 mei 2025 om 10:26
Geen enkele relatie wordt leuk van gejammer over dit soort minimale bedragen, of je nou een, twee, of zeven rekeningen hebt.
Voor mezelf zou ik zeggen: nee natuurlijk niet. Voor ongeveer alle voorbeelden die je noemt. Als je er zo mierenneukerig inzit krijg je altijd gezeik, en waarschijnlijk over wel meer dingen dan die shampoo.
Mijn conclusie uit dit topic is vooral dat mensen die over elke euro (onderbroek naast de wasmand, extra kwartiertje eigen tijd, of waar je elkaar ook maar tegenkomt als je samen leeft) een afspraak willen hebben tot achter de komma snel ruzie krijgen, ongeacht de keuze voor één hoop of eigen rekeningen.
maandag 19 mei 2025 om 10:35
Ik dacht precies hetzelfde inderdaad. Maar als het mans grote droom was, dan zou ik het hem gewoon gunnen. Ik bedoel; het is een terugkerend iets, geen impuls. Ik zou zoiets de ander niet in de weg willen staan. Mits ik dan vervolgens niet op een houtje moet zitten bijten. Het geld moet er zijn er je moet niet al jaren voor een ander doel aan het sparen zijn, dat daarmee in het gedrang komt. Maar als het geld er ruimschoots is, waarom dan niet?
maandag 19 mei 2025 om 10:42
Ik denk dat het gewoon handig is, als je een beetje hetzelfde denkt over geldzaken en toekomst. Anders wordt het lastig.ldp schreef: ↑19-05-2025 10:26Geen enkele relatie wordt leuk van gejammer over dit soort minimale bedragen, of je nou een, twee, of zeven rekeningen hebt.
Voor mezelf zou ik zeggen: nee natuurlijk niet. Voor ongeveer alle voorbeelden die je noemt. Als je er zo mierenneukerig inzit krijg je altijd gezeik, en waarschijnlijk over wel meer dingen dan die shampoo.
Mijn conclusie uit dit topic is vooral dat mensen die over elke euro (onderbroek naast de wasmand, extra kwartiertje eigen tijd, of waar je elkaar ook maar tegenkomt als je samen leeft) een afspraak willen hebben tot achter de komma snel ruzie krijgen, ongeacht de keuze voor één hoop of eigen rekeningen.
Mijn huwelijk is er o.a. op gestrand. Hij kreeg van zijn nieuwe liefje wel een motor

Ik doe het financieel het beste in mijn eentje.
maandag 19 mei 2025 om 10:42
Precies. Een mierenneuker kun je altijd treffen, of je nou alles strikt gescheiden houdt of alles op een hoop gooit. Als iemand er de persoon naar is om te gaan mierenneuken zal die altijd een mogelijkheid zien. Of dat nou is: "Je hebt een fles shampoo voor jezelf van onze betaalrekening gehaald maar dat is jouw privé-uitgave dus boek je die euro alsjeblieft over" maar bij mensen die alles op één hoop gooien kun je net zo goed mierenneukers hebben die 10 euro voor een fles wijn of 100 euro voor schoenen principieel te veel geld vinden en daar de ander op aanspreken.ldp schreef: ↑19-05-2025 10:26Geen enkele relatie wordt leuk van gejammer over dit soort minimale bedragen, of je nou een, twee, of zeven rekeningen hebt.
Ben je allebei geen mierenneuker en sta je enigszins gelijk erin hoe je over uitgaven doen en sparen denkt, dan zal het ook niet veel verschil maken of je alles op een hoop gooit of gescheiden houdt. Dat gaat dan allebei soepel en dan maak je andere overwegingen. Overzicht vind ik een hele fijne, zelf. Zoals ik ook niet onze mailadressen op één hoop gooi.
maandag 19 mei 2025 om 10:47
Ik beslis ook gewoon zelf of ik een nieuwe fiets koop, ook al is het ons geld. En hij koopt gewoon een nieuwe seizoenkaart zonder te overleggen. Maar het geld is van ons samen. Als mijn man een motor zou kopen, heeft dat ook geen invloed op onze vakanties of reparatie aan een auto.Fiorah schreef: ↑18-05-2025 21:13Wij doen dit wel voor individueel gebruik en niet voor gezamenlijk gebruik. Hebben elk een eigen rekening en een gezamenlijke.
Eerlijk gezegd zou het ons allebei niet interesseren of de ander een crème of kappersbezoek van de gezamenlijke betaalt.
Maar we vinden het allebei relaxt te beslissen over eigen (spaar)geld. Hij belegt een deel van zijn spaargeld, ik niet. Zalig dat ik er niet over hoef na te denken, het is zijn geld en dus zijn risico. Ik ga geregeld met vrienden uit eten of naar een escaperoom. Heerlijk om zelf te beslissen of je iets duurs voor je hobby koopt of een nieuwe fiets zonder dat je de ander daar überhaupt bij betrekt.
De gezamenlijke dingen, vaste lasten en spaarrekening voor buffer en vakantie, hebben we goed geregeld. Dus als hij een motor zou kopen, zou dat geen invloed hebben op onze vakanties of een reparatie aan de auto.
En als ik een nieuwe fiets zou kopen, zou ik het er sowieso samen over hebben, ook al zou ik het van mijn geld kopen. Niet voor toestemming, maar ik heb snel last van keuzestress, dus fijn als hij meekijkt. Ik beleg via mijn werk, maar ook dat is van ons samen.
maandag 19 mei 2025 om 10:50
Ik heb niet alles gelezen, maar dit is dus wel de discussie die je krijgt als je alles op 1 hoop gooit en geen ‘zakgeld’ methode hanteert.
Het idee om dan zelf 7k in een eigen potje te doen zou ik dan wel fair vinden. En daarna lekker de zakgeldmethode gaan hanteren om dat gevoel de volgende keer te voorkomen.
Oh en als fervent motorrijder ben ik wel een klein beetje bevooroordeeld, helemaal leuk dat hij dat weer oppakt! Doen! Buy the bike
Het idee om dan zelf 7k in een eigen potje te doen zou ik dan wel fair vinden. En daarna lekker de zakgeldmethode gaan hanteren om dat gevoel de volgende keer te voorkomen.
Oh en als fervent motorrijder ben ik wel een klein beetje bevooroordeeld, helemaal leuk dat hij dat weer oppakt! Doen! Buy the bike

maandag 19 mei 2025 om 10:53
Waitingforthenight schreef: ↑19-05-2025 09:45Ik vind het belangrijk dat mijn man en ik allebei eigen geld hebben, de dingen voor ons gezin betalen we samen, maar soms wil je gewoon geld uitgeven aan iets wat de ander niet interesseert. Als dat geld er is zou ik hem daarin ook niet willen beperken. Dat gezegd hebbende, ik zou het wel met hem willen praten over het risico van motorrijden.
Iemand die motorrijden leuk vind zit trouwens totaal niet te wachten op dit soort berichten of feitjes. Je weet heel goed waar je aan begint als je opstapt. Elke keer weer. Ja het is meer risico, dat weten we nu wel.
Ik vind dat zoiets raars. Het is echt mijn passie maar elke keer als ik er ook passievol over praat, dan komt er weer iemand met dit soort comments (en ik heb het over in het echt, niet nu specifiek hier). En al helemaal sinds ik moeder ben wordt ik hierover geshamed als ik het erover heb. Zo’n dooddoener.
maandag 19 mei 2025 om 11:19
Lees alleen practische potjes die jullie verdelen, maar niet voor leuke dingen of persoonlijke uitgaven. In al die jaren zou man theoretisch wel €7000+ bijelkaar gespaard hebben toch? Of is echt al het spaargeld voor aflossen en erna blijft er niks meer over voor andere zaken nadat de potjes verdeeld zijn?
Je kunt ook de afweging maken die motor is de 2e auto speciaal voor hem.
Wij hebben beide ook een auto zelf gekocht en daar betalen we het onderhoud zelf van.
Snap dat je schrijft ik heb er niks aan, maar moet het altijd op een weegschaal liggen? Het is een grote uitgave, maar dan kun je dus nooit iets kopen voor jezelf.
Ik ben blij dat wij ook naast de gezamelijke een eigen rekening hebben. Dat afstrepen tegen elkaar is alleen verwarrend.
Ken zelf aantal motor fanaten en die hebben de nodige ongelukken gehad (al dan niet eenzijdig), maar zijn niet gestopt met rijden.
Je kunt ook de afweging maken die motor is de 2e auto speciaal voor hem.
Wij hebben beide ook een auto zelf gekocht en daar betalen we het onderhoud zelf van.
Snap dat je schrijft ik heb er niks aan, maar moet het altijd op een weegschaal liggen? Het is een grote uitgave, maar dan kun je dus nooit iets kopen voor jezelf.
Ik ben blij dat wij ook naast de gezamelijke een eigen rekening hebben. Dat afstrepen tegen elkaar is alleen verwarrend.
Ken zelf aantal motor fanaten en die hebben de nodige ongelukken gehad (al dan niet eenzijdig), maar zijn niet gestopt met rijden.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 19-05-2025 11:22
8.33% gewijzigd
maandag 19 mei 2025 om 11:21
@WoolOverMyEyes: Ik snap dat je dat niet leuk vindt om telkens te horen, omdat je zelf gewoon erg van je hobby geniet. Kan me overigens ook goed voorstellen dat motorrijden heerlijk is.
Tegelijkertijd: motorrijden is statistisch risicovoller, vooral vanwege de andere weggebruikers. Dat is relevant als je bijvoorbeeld kinderen hebt en keuzes moet maken over risico’s die je neemt. Hoe je daarin een beslissing maakt en welke dat is, is natuurlijk helemaal aan jou. Eventueel in overleg met je partner, maar ik heb daar niets mee te maken. Is misschien ook nog een verschil (in geval van TO) dat man al een ervaren motorrijder is.
Tegelijkertijd: motorrijden is statistisch risicovoller, vooral vanwege de andere weggebruikers. Dat is relevant als je bijvoorbeeld kinderen hebt en keuzes moet maken over risico’s die je neemt. Hoe je daarin een beslissing maakt en welke dat is, is natuurlijk helemaal aan jou. Eventueel in overleg met je partner, maar ik heb daar niets mee te maken. Is misschien ook nog een verschil (in geval van TO) dat man al een ervaren motorrijder is.
maandag 19 mei 2025 om 11:32
Maar dan kun je dus eigenlijk nooit iets doen voor je eigen, als kinderen steeds in de keuzes meegenomen moet worden.Waitingforthenight schreef: ↑19-05-2025 11:21@WoolOverMyEyes: Ik snap dat je dat niet leuk vindt om telkens te horen, omdat je zelf gewoon erg van je hobby geniet. Kan me overigens ook goed voorstellen dat motorrijden heerlijk is.
Wielrennen en mountainbiken kunnen ook lelijk uitpakken. Bij die laatste heb je geen medeweggebruikers, maar is vallen soms wel dramatisch. Snap het punt, maar ken mensen die nooit motor reden, maar spontaan in elkaar zakten en overleden. Gezin met kinderen.
Je hebt nooit zekerheid hoe voorzichtig je ook doet. Je mag zelf ook genieten en als dat een motor is. Zelf heb ik bij TO het idee dat het alleen over het grote bedrag gaat en dat zij niks met de motor kan/en heeft.
maandag 19 mei 2025 om 11:57
Ja maar het is wel jammer dat ik vaak comments krijg dat dat ‘onverstandig is als jonge moeder’. Maar tegen mijn ex werd het nooit gezegd want dat was ‘oh wat leuk dat je dat doet, gaaf hoor’ etc etc. Offtopic, maar kleine frustratie hier, ook omdat het puur over een financiële vraag gaat en ineens komen mensen weer met veiligheids info en statistiek… wat totaal niet relevant was voor het topic imoWaitingforthenight schreef: ↑19-05-2025 11:21@WoolOverMyEyes: Ik snap dat je dat niet leuk vindt om telkens te horen, omdat je zelf gewoon erg van je hobby geniet. Kan me overigens ook goed voorstellen dat motorrijden heerlijk is.
maandag 19 mei 2025 om 12:03
Zolang TO nog niet op anoniem is, kun je haar gewoon loepen:
We hebben nu afgesproken na het ontvangen van het vakantiegeld eea op een rijtje te zetten: wanneer moeten zaken vervangen worden (auto bv) en welke investeringen willen we graag doen in het huis, welk bedrag willen we aflossen en wat blijft er dan over voor een eventuele motor.
maandag 19 mei 2025 om 12:39
Ik snap het ook niet zo goed waarom het ongezellig is. Mijn vriend verdient meer dan ik, hij legt dan ook meer in bij de gezamenlijke rekening.ldp schreef: ↑19-05-2025 06:49Dat heb ik vlak boven jouw post nog uitgeschreven en nee, dat werkt natuurlijk niet zoals jij schrijft in je eerste voorbeeld maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel.
Ik ga wel graag alleen op vakantie en dat betaal ik wel van mijn eigen rekening inderdaad. De gezamenlijke vakantie en gezamenlijke uitjes betalen we dan weer van de gezamenlijke rekening.
Ik snap het ongezellige deel niet. Misschien zit het hem er in dat we geen grote wensen hebben die ons financieel boven de pet gaan of doordat onze inkomens wel aardig bij elkaar en bij ons uitgavenpatroon passen.
Boodschappen gaan bij ons van de gezamenlijke rekening. Hij eet veel kaas, dat is best prijzig maar dat gaan we dan niet verrekenen oid. Wat ieder van eigen rekening betaalt is bijv kosten en verzekering van auto (we hebben beide eigen auto). Zorgverzekeringen, kleding etc. Als we uit eten gaan samen gaat dat van de gezamenlijke rekening. Het is ook weer niet zo zwart wit, als ik bijv bij de hema kleding voor kinderen koop en een shirt van mij of van hem erbij gaan we dat niet verrekenen.
Bij ons zou alles op 1 hoop niet werken, omdat op sommige gebieden hij veel meer uitgeeft en dat dan erg scheef zou lopen. Ik vind het ook gewoon een fijn gevoel om een eigen rekening te hebben, je hoeft toch niet alles met elkaar te delen wat je uitgeeft aan dingen?
maandag 19 mei 2025 om 12:59
Hahaha herkenbaar! Waar mijn vrouw wel niet allemaal mee thuiskomt... En dat moet zij weten want we delen nou eenmaal alles. Ik heb ook zo mijn uitgaven en die wil ik niet altijd moeten verwantwoorden. Wil ik wat groots kopen dan kan dat gewoon. Natuurlijk geef ik dat van tevoren aan maar gelukkig hoef ik niet te gaan kijken of ik het wel heb of een heel motivatiegesprek te moeten gaan voeren.dolfje schreef: ↑19-05-2025 10:15Hier precies zo. Ik geef vaker geld uit aan " kleinere" aankopen zoals kleding en de" grote/duurdere " dingen zoals nieuwe tv/iPad /horloge etc dat doet man. Dan heeft hij het over tv zus en zo specificaties huppelde pup en hij noemt de prijs maar dat gaat ene oor in en het andere uit en dan zie ik op het bankafschrift een bedrag waarvan ik denk "HALLO" maar krijg dan meteen terug " dat heb ik verteld maar je luisterde niet "![]()
koekies zijn lekker
maandag 19 mei 2025 om 13:03
Mijn lief zijn grote hobby's zijn auto's en motoren.
Door dit soort topics zie ik een hele interessante kijk in het verschil in mensen en hoe mensen over geld denken en ermee omgaan.
Ieder zijn goed recht, maar ik ben heel makkelijk. Van mij zou hij, vooral met jullie financiële situatie, die motor natuurlijk mogen kopen. Het zou niet eens een discussiepunt worden.
Ik vind het altijd zonde als er irritaties binnen een relatie zijn over geld.
Ik leef heel erg in het nu. Mezelf of mijn partner dromen ontzeggen omdat ik geld wil oppotten is voor mij een no-go. Zolang er niemand verder schulden krijgt, we op vakantie kunnen en een nieuwe wasmachine kopen indien nodig ben ik al snel tevreden. Voor hetzelfde geldt val ik morgen dood neer en is het allemaal voor niets geweest dat gestress over geld.
Mijn kinderen hebben spaarrekeningen en er zit wat overwaarde op mijn huis. dus hen laat ik ook wat achter mocht ik morgen onder een bus komen.
Door dit soort topics zie ik een hele interessante kijk in het verschil in mensen en hoe mensen over geld denken en ermee omgaan.
Ieder zijn goed recht, maar ik ben heel makkelijk. Van mij zou hij, vooral met jullie financiële situatie, die motor natuurlijk mogen kopen. Het zou niet eens een discussiepunt worden.
Ik vind het altijd zonde als er irritaties binnen een relatie zijn over geld.
Ik leef heel erg in het nu. Mezelf of mijn partner dromen ontzeggen omdat ik geld wil oppotten is voor mij een no-go. Zolang er niemand verder schulden krijgt, we op vakantie kunnen en een nieuwe wasmachine kopen indien nodig ben ik al snel tevreden. Voor hetzelfde geldt val ik morgen dood neer en is het allemaal voor niets geweest dat gestress over geld.
Mijn kinderen hebben spaarrekeningen en er zit wat overwaarde op mijn huis. dus hen laat ik ook wat achter mocht ik morgen onder een bus komen.
maandag 19 mei 2025 om 13:06
Bij ons gaat alles op een hoop. Grote uitgaven plannen we samen, over alledaagse dingen niet. Een 2e auto, motor etc. dat is overleggen, een nieuwe lippenstift of een game niet. We houden geen lijstje bij wie wat uitgeeft aan persoonlijke luxe/hobby etc. Gaan de uitgaven te hard dan spreken we af dat de rem er op moet en waar bezuinigd kan worden.
maandag 19 mei 2025 om 13:17
Met het eerste ben ik het helemaal eens.
Het tweede klinkt als een neerbuigende kutopmerking, ik snap dat je ruzie krijgt als je zo met elkaar praat.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in