Handhaving en starheid
zondag 12 juli 2015 om 20:32
Ik keek net Border Security USA. En dit geval vond ik zo ontzettend schrijnend:
Een jonge man kwam door de douane en kreeg een boete van 300(!) dollar omdat hij een boterham in zijn bagage had zitten. Zijn moeder had die voor hem gesmeerd voor de reis. Hij had zijn handbagage in zijn koffer gestopt, en was de boterham vergeten.
Vervolgens kwam bij aankomst in de USA de vraag of hij iets aan te geven had, waarop hij ontkende.
De arme jongen was in tranen, want hij had maar $300 voor het hele weekend. En de vrouw van de douane maar zeggen dat hij heus wel wist wat hij bij zich had, en dat hij hopelijk nu een lesje had geleerd.
Nu snap ik dat regels regels zijn, maar in dit geval verbaas ik me over de starheid. Zat me gewoon op de bank op te fokken
Hebben jullie weleens zoiets oneerlijks meegemaakt, voor je gevoel?
Een jonge man kwam door de douane en kreeg een boete van 300(!) dollar omdat hij een boterham in zijn bagage had zitten. Zijn moeder had die voor hem gesmeerd voor de reis. Hij had zijn handbagage in zijn koffer gestopt, en was de boterham vergeten.
Vervolgens kwam bij aankomst in de USA de vraag of hij iets aan te geven had, waarop hij ontkende.
De arme jongen was in tranen, want hij had maar $300 voor het hele weekend. En de vrouw van de douane maar zeggen dat hij heus wel wist wat hij bij zich had, en dat hij hopelijk nu een lesje had geleerd.
Nu snap ik dat regels regels zijn, maar in dit geval verbaas ik me over de starheid. Zat me gewoon op de bank op te fokken
Hebben jullie weleens zoiets oneerlijks meegemaakt, voor je gevoel?
zondag 12 juli 2015 om 20:37
Opgelicht en bestolen door mijn ex. Aangifte gedaan en politie doet er niets mee. Hij heeft een andere vrouw bedreigd, niets mee gedaan.
Zakenrelaties opgelicht, niets mee gedaan. Ook erg oneerlijk. En dan vergeet ik nog belastingontduiking, ook daar werd niets mee gedaan. Ik kan er slecht tegen maar heb me er ondertussen bij neergelegd dat in het kader van eerlijk of oneerlijk je niets moet verwachten van ons rechtssysteem.
En om op jouw voorbeeld terug te komen: ik snap het maar ik snap haar kant ook. Als zij besmeerde boterhammen met vlees het land in laat komen of geen boete oplegt is zij dadelijk haar baan kwijt.
Zakenrelaties opgelicht, niets mee gedaan. Ook erg oneerlijk. En dan vergeet ik nog belastingontduiking, ook daar werd niets mee gedaan. Ik kan er slecht tegen maar heb me er ondertussen bij neergelegd dat in het kader van eerlijk of oneerlijk je niets moet verwachten van ons rechtssysteem.
En om op jouw voorbeeld terug te komen: ik snap het maar ik snap haar kant ook. Als zij besmeerde boterhammen met vlees het land in laat komen of geen boete oplegt is zij dadelijk haar baan kwijt.
zondag 12 juli 2015 om 20:37
zondag 12 juli 2015 om 20:38
Ja, maar dan zonder boete. Mijn vader had nog 'n appel toen we op Newark door de douane moesten en dat mocht niet. Toen ging ie 'm staan opeten ipv 'm weg te gooien, je had die douane moeten zien kijken, er kwam nog nét geen rook uit z'n oren toen ik lachend zei 'he's eating the evidence'
En toen ik vanuit Canada met de auto de USA binnen reed kreeg ik genadeloos op m'n flikker omdat ik de immigrationcard van het jaar ervoor nog aan m'n paspoort had zitten. Had ik helemaal niet opgemerkt, maar was natuurlijk de fout van de douane bij uitreis, want die hadden die kaart eruit moeten trekken. Ik moest aangeven waar ik naartoe ging in de USA en goddank bleek dat dorp in the middle of nowhere de geboorteplaats van een van die gasten te zijn en toen liep het dus ook weer met 'n sisser af. Maar het zijn wel egotrippers die douane macho's.
En toen ik vanuit Canada met de auto de USA binnen reed kreeg ik genadeloos op m'n flikker omdat ik de immigrationcard van het jaar ervoor nog aan m'n paspoort had zitten. Had ik helemaal niet opgemerkt, maar was natuurlijk de fout van de douane bij uitreis, want die hadden die kaart eruit moeten trekken. Ik moest aangeven waar ik naartoe ging in de USA en goddank bleek dat dorp in the middle of nowhere de geboorteplaats van een van die gasten te zijn en toen liep het dus ook weer met 'n sisser af. Maar het zijn wel egotrippers die douane macho's.
Shoot first, ask questions later!
zondag 12 juli 2015 om 20:42
Ah, wat sneu! Als ik dat programma kijk valt me juist op hoe coulant ze vaak nog zijn. Mensen die proberen van alles naar binnen te smokkelen (voornamelijk etenswaren) en die er dan vanaf komen met het inleveren ervan en een waarschuwing.
Vind dit wel bizar, want dit is wel een heel duidelijk gevalletje 'per ongeluk'. Wie smokkelt er nou enkel een boterham naar binnen?
Vind dit wel bizar, want dit is wel een heel duidelijk gevalletje 'per ongeluk'. Wie smokkelt er nou enkel een boterham naar binnen?
zondag 12 juli 2015 om 20:42
quote:SilverShadow schreef op 12 juli 2015 @ 20:37:
Opgelicht en bestolen door mijn ex. Aangifte gedaan en politie doet er niets mee. Hij heeft een andere vrouw bedreigd, niets mee gedaan.
Wat moet dat vreselijk machteloos hebben gevoeld Silvershadow
Ik snap haar kant wel mbt haar baan verliezen, maar ze was zo overtuigd en bijna arrogant in haar houding dat hij het heel bewust had gedaan. Om woest van te worden.
Ik zou echt zijn doorgeslagen als ik hem was.
Wat moet dat vreselijk machteloos hebben gevoeld Silvershadow
Ik snap haar kant wel mbt haar baan verliezen, maar ze was zo overtuigd en bijna arrogant in haar houding dat hij het heel bewust had gedaan. Om woest van te worden.
Ik zou echt zijn doorgeslagen als ik hem was.
zondag 12 juli 2015 om 20:43
Ik vind ze bij boarder security soms ook wel erg streng maar ik verbaas mij er soms ook over wat mensen allemaal meeslepen. Ik vond het soms al grappig dat Nederlanders hagelslag en pindakaas meenemen maar sommigen hebben daar een heel nood rantsoen bij waar ze een hele week van kunnen eten en nee ze hebben echt niks aan te geven. Vorige week of die week daarvoor had een man ik weet niet hoeveel stuks van een bepaald item, was voor zijn moeder of iets dergelijks. Weet niet meer wat het was maar ik had zoiets van wat moet je moeder nou met zoveel van die dingen?!
zondag 12 juli 2015 om 20:47
Met de auto mag je wel etenswaren/drank over de grens meenemen. Ik had van Canada naar de USA en v.v. altijd wel 'n paar biertjes en kaas bij bijv. In de koelbox in de achterbak wel natuurlijk en heb eerlijk aangegeven (voor 't geval ze m'n wagen zouden willen doorzoeken) maar dat was geen enkel probleem.
Shoot first, ask questions later!
zondag 12 juli 2015 om 21:11
Veel eten mag op zich wel, als je het maar aangeeft. De meeste van die programma's komen uit Australië, en daar moet je álles aangeven. Dat heb ik destijds ook gewoon gedaan (jawel, had een hele Snelle Jelle bij me). Dan kijken ze of het toegestaan is, en mag je doorlopen. Zo niet, moet je het inleveren, maar krijg je meestal ook geen boete (als je dus wel aangegeven hebt dat je eten bij je hebt).
In de VS wel eens hetzelfde gehad met wat koekjes. Dat mocht gewoon mee, maar ik had wel 'ja' gezegd toen ze vroegen of ik eten had.
Soms krijg je er een die zijn dag niet heeft, en ja, dan heb je pech als je toch iets bij je hebt. Maar die mensen krijgen de hele dag de grootste onzin te horen, die hebben we ook wel eens geen zin meer in.
In de VS wel eens hetzelfde gehad met wat koekjes. Dat mocht gewoon mee, maar ik had wel 'ja' gezegd toen ze vroegen of ik eten had.
Soms krijg je er een die zijn dag niet heeft, en ja, dan heb je pech als je toch iets bij je hebt. Maar die mensen krijgen de hele dag de grootste onzin te horen, die hebben we ook wel eens geen zin meer in.
zondag 12 juli 2015 om 21:19
Betalen voor een ontheffing, maar vergeten om het bewijs daarvan onder de voorruit te leggen.
Lag wel in de auto, maar met rijden viel het eraf.
En dan van die Boa's die ondanks dat je het bewijs laat zien dat je hebt betaald, toch een boete uitschrijven. Ja, het is misschien terecht, maar sindsdien heb ik een spuughekel aan die pennenlikkers.
Lag wel in de auto, maar met rijden viel het eraf.
En dan van die Boa's die ondanks dat je het bewijs laat zien dat je hebt betaald, toch een boete uitschrijven. Ja, het is misschien terecht, maar sindsdien heb ik een spuughekel aan die pennenlikkers.
Ozo.