Geld & Recht alle pijlers

Help Ik ben tegen een auto gebotst

13-05-2021 10:22 104 berichten
Hallo allemaal

Ik hoop dat ik tips/hulp kan krijgen met onderstaande kwestie.

Ik ben gisteren toen ik vanuit een parkeervak vooruit weg wilde rijden tegen een langsrijdende auto gebotst. Ik heb tevoren gecheckt of ik weg kon rijden en reed toen heel rustig weg. Maar er reed op hoge snelheid een auto langs waardoor ik moest remmen. Ik weet niet of ik er tegen aan ben gereden of niet. Ik hoorde geen klap. Maar haar auto had een deuk en de lak was eraf. De bestuurster gaf aan dat ik er tegen aan was gebotst (?)
Ik heb direct mijn excuses aangeboden, gevraagd of dat ze iets had. De bestuurster was zeer onaardig. Ondanks dat ik meerdere keren mijn excuses aanbood en ook mee wilde werken, alle gegevens gegeven, fotos gemaakt enzovoort. Maar ze bleef boos, vroeg hoe lang ik mijn rijbewijs had. Van de schrik heb ik niet eens helder kunnen denken en ook omdat ik altijd de schuld eerst bij mezelf zoek.
Later heb ik mijn auto goed gecheckt, ik had geen krasje. En ook omdat er zowel auto's voor me waren geparkeerd en achter mij was ik heel erg genoodzaakt om heel rustig weg te rijden.
Zij claimt nu best forse schade bij mijn verzekering. Ze geeft aan dat zij ook een kapotte deur heeft.
Er gaat nu een schade expert kijken. Zonder dat hij mijn kant van het verhaal heeft gehoord en mijn auto heeft gezien. Ik ben nu bang dat zij oude schade probeert te verhalen op mijn verzekering.

Wat iemand wat ik nu het beste kan doen? En moet ik alles accepteren omdat ik wegreed vanuit een parkeervak, terwijl zij best een hoge snelheid de parkeerplaats op kwam rijden.

Alvast bedankt voor het lezen :)
Ja, jij deed de bijzondere verrichting.

Je zou in ieder geval jouw kant van verhaal op schadeformulier hebben moeten invullen? Neem aan dat je dat gedaan hebt?

En je kan even je eigen verzekering bellen met je verhaal alvast.
Alle reacties Link kopieren
Schadeformulier invullen. Ook door haar. Nergens verder akkoord mee gaan.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Op het schadeformulier is de situatie aangegeven en waar de schade is. Heb je die ondertekend?
Alle reacties Link kopieren
Dat haar snelheid hoog was, is in dit geval van ondergeschikt belang omdat jij met een bijzondere verrichting bezig was. Jij hoort dan alle andere verkeer voorrang te geven. Óók als ze hard rijden. Wat ik wel raar vind, is dat je dus niet zeker bent dat je haar auto wel geraakt hebt? Hoe kan dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Rustig blijven en vooral rustig blijven. Haar verzekering betaalt haar schade en komt vervolgens bij jouw verzekering om het geld terug te halen.

Je kunt die van jou bellen om aan te geven dat je erg twijfelt of haar schade wel door jou veroorzaakt is. Vervolgens gaan de maatschappijen daar ruzie over maken, maar gelukkig voor jou én voor haar is dat niet jullie probleem. Daar ben je voor verzekerd namelijk. Alleen zal haar verzekering er alles aan doen om jouw verzekering te laten betalen en jouw verzekering zal er alles aan doen om daar onderuit te komen.

Verder niks van aantrekken. En onthoud: de meeste mensen die een fout maken zullen die fout proberen af te schuiven op de ander. Ik heb mijn auto al diverse keren in elkaar gehad. Tot nu toe nooit mijn eigen schuld maar ik ben die keer dat iemand anders achteruit van een oprit afkwam en haar achterbumper in onze motorkap parkeerde, nog niet vergeten. Dat was uiteindelijk 'onze' schuld omdat het wettelijk geregeld is dat de achterste auto altijd de schuld krijgt. Ik vermoed dat het bij jou ook zoiets gaat worden, tenzij jouw verzekering ook een expert naar jouw auto gaat laten kijken en het aantoonbaar is dat haar schade niet door jou veroorzaakt is.
ceylon wijzigde dit bericht op 13-05-2021 12:35
8.46% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
En kop op, het was een ongelukje. Kan iedereen een keer gebeuren. Je hebt sorry gezegd, er is niemand gewond. Je hoeft niet dieper door het stof.
Dat de dame boos bleef kun jij ook niets aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Als ze zulke schade heeft dan moet je toch haast wel hebben gemerkt dat je tegen haar aangereden bent. En dan zou je zelf ook wel een krasje moeten hebben lijkt mij!

Niks ondertekenen en alvast je eigen verzekering bellen met je eigen verhaal! Heb je ook foto’s gemaakt van je eigen auto meteen na het voorval?
Alle reacties Link kopieren
Dat, en zo’n schade-expert is ook niet gek.
Bel eerst je verzekering maar eens. Daar heb je hem tenslotte voor.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Als je een auto raakt hoor je het echt wel.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 30-06-2021 18:15
99.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
13-05-2021 12:32
Dat haar snelheid hoog was, is in dit geval van ondergeschikt belang omdat jij met een bijzondere verrichting bezig was. Jij hoort dan alle andere verkeer voorrang te geven. Óók als ze hard rijden. Wat ik wel raar vind, is dat je dus niet zeker bent dat je haar auto wel geraakt hebt? Hoe kan dat dan?
Ja ik ben ook benieuwd naar het laatste. Als je het niet zeker weet én je hebt zelf geen schade , dan ben je mogelijk niet gebotst? Vooral het feit dat jij geen schade hebt kan een indicatie zijn
Alle reacties Link kopieren
Op het schade formulier duidelijk omschrijven wat er is gebeurt. Situatieschets erbij. Foto van je auto en dus aangeven dat jij geen schade hebt.

In principe is het jouw fout. Maar dit zegt niet altijd alles. Ik heb een fietser op mijn voorruit gehad. Mijn fout zou je zeggen want fietser is zwakke verkeersdeelnemer. Alleen was die fietser wel aan het spookrijden op een zeer onoverzichtelijk kruispunt. Ik heb dus gewoon gelijk gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt, jij kwam uit een parkeerhaven en bent dus fout. MAAR dat wil niet zeggen, dat tegenpartij zomaar alle schades kan claimen bij jou, echt niet. Een expert gaat er naar kijken en die bepaalt het schadebedrag.

TO hoe ben jij verzekerd? All Risk, dan hoef jij je geen zorgen te maken, geef aan bij jou verzekeraar dat er geen schade is aan jou auto en dat je betwijfelt of jij tegenpartij hebt geraakt. Als expert op jou auto geen schade vindt, dan wordt het een andere verhaal. Geloof me tegenpartijen beweren vaker wel wat.

Ben je WA met rechtsbijstandsverzekering module verkeer, melden bij je RB en ook daar melden dat jij geen schade hebt aan je auto.

Heb je geen RB met module verkeer, dan kun je in sommige gevallen gebruik maken van de RB van een ander:
  • als je uitwondend student bent die van je ouders

    als je uitwonend bent van je huisgenoot, hoeft geen partner te zijn

    of als je nog thuiswoont die van je ouders
Uiteraard heeft het gebruik maken van de RB van een ander geen gevolgen voor diens premie.

DAS had volgens mij ook nog een RB die je per case kon aanmelden zeg maar, dan werd van te voren bepaald hoeveel het zou kosten.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een kwestie voor de verzekeraar. Jij deed een bijzondere verrichting dus jouw verzekeraar komt nu in actie.

Ik heb vorige week een figuur gehad die vol in de achteruit uit een parkeervak kwam bij mij voor erin. Zij trekt ook nu alle registers open: ik zou te hard rijden (niet waar, stapvoets op zoek naar een plekje), de schade zou al bestaan (nee, ik rijd niet rond met een voorbumper die er half afhangt of kapotte lamp), zij had niets gevoeld (nee, die trekhaak doet het ‘m wel maar ze heeft ook niets gezien dus dat zegt mij weinig).

Enige wat je kunt doen als je niet in premie omhoog wil gaan (en dat kunt betalen): aanbieden om de schade zelf te vergoeden. Maar dat is zo te lezen een prijzige aangelegenheid.

Je hebt netjes gehandeld, je hebt je excuses aangeboden en gegevens uitgewisseld. Meer kun je niet doen. Laat het de verzekering afhandelen. Niet teveel van wakker liggen, ongelukjes gebeuren en er is alleen blikschade.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelende situatie.
Je kan haar hebben geraakt (bij zoveel schade zou je toch iets gevoelt of gehoord moeten hebben zou je zeggen), het kan ook zijn dat ze oude schade op jou probeert te verhalen.
Heeft de parkeergarage toevallig camera's? Dan is er misschien beeld van het ongeval of anders misschien van het feit dat zij daar al langer aan het rondrijden was op zoek naar een uitrijden de auto of dat haar
schade er al was voor ze tegen jou aan reed.
Dat mensen niet altijd voelen dat ze een ander aanrijden en dan amper schade hebben, zegt echt helemaal niets.

Je hoeft echt met een flinke klap tegen een ander aan te komen, zeker beetje zijwaarts voel je amper wat en kan jij niets hebben en de ander flinke lakschade hoor.

Maar TO, wat heb je ingevuld en ondertekend op schadeformulier?
Alle reacties Link kopieren
Al vaak gelezen over dit probleem, dit zijn meestal gewoon criminelen die heel de dag parkings afschuimen op zoek naar vertrekkende auto's.... en zoals in jouw geval snel snel langs rijden om er zeker van te zijn dat de vertrekkende auto op hun auto botst om zo zoveel mogelijk geld te recupereren van de verzekering.
Schering en inslag in België. Die schade aan hun auto is er al op voorhand hoor.
Laat je zeker niet doen.
Ik heb dat wel eens gezien in Nl op parkeerplaats idd.

Rondje rijden met een busje met flinke schade en dan kijken wie er uit parkeert. Heb foto's gemaakt en de politie gebeld, maar toen waren ze er al van tussen.

Het staat en valt ook met wat de ander invult en ondertekent. Hoe meegaand zijn ze.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
13-05-2021 12:56
Dat mensen niet altijd voelen dat ze een ander aanrijden en dan amper schade hebben, zegt echt helemaal niets.

Je hoeft echt met een flinke klap tegen een ander aan te komen, zeker beetje zijwaarts voel je amper wat en kan jij niets hebben en de ander flinke lakschade hoor.

Maar TO, wat heb je ingevuld en ondertekend op schadeformulier?
Ik weet de term niet meer precies, maar als beide auto's contact hebben gemaakt met elkaar dan zijn daar echt wel sporen van te vinden op de auto van TO. En als TO goed verzekerd is, dan gaat de expert van TO daar echt wel naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
13-05-2021 12:59
Ik heb dat wel eens gezien in Nl op parkeerplaats idd.

Rondje rijden met een busje met flinke schade en dan kijken wie er uit parkeert. Heb foto's gemaakt en de politie gebeld, maar toen waren ze er al van tussen.

Het staat en valt ook met wat de ander invult en ondertekent. Hoe meegaand zijn ze.
Een ondertekende schadeformulier is nog geen schuld bekentenis, daarom adviseren verzekeraars altijd om het schade formulier te ondertekenen. (We hebben niets aan in elkaar getrapte verzekerden die op het verkeerde moment aan principes gaan doen).
PizzaVreter schreef:
13-05-2021 13:03
Een ondertekende schadeformulier is nog geen schuld bekentenis, daarom adviseren verzekeraars altijd om het schade formulier te ondertekenen. (We hebben niets aan in elkaar getrapte verzekerden die op het verkeerde moment aan principes gaan doen).
Oke. Vandaar dat ik al zei dat TO gewoon beste haar verzekeraar kan bellen om haar verhaal te doen.
PizzaVreter schreef:
13-05-2021 12:41
Jaren geleden bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt, jij kwam uit een parkeerhaven en bent dus fout. MAAR dat wil niet zeggen, dat tegenpartij zomaar alle schades kan claimen bij jou, echt niet. Een expert gaat er naar kijken en die bepaalt het schadebedrag.

TO hoe ben jij verzekerd? All Risk, dan hoef jij je geen zorgen te maken, geef aan bij jou verzekeraar dat er geen schade is aan jou auto en dat je betwijfelt of jij tegenpartij hebt geraakt. Als expert op jou auto geen schade vindt, dan wordt het een andere verhaal. Geloof me tegenpartijen beweren vaker wel wat.

Ben je WA met rechtsbijstandsverzekering module verkeer, melden bij je RB en ook daar melden dat jij geen schade hebt aan je auto.

Heb je geen RB met module verkeer, dan kun je in sommige gevallen gebruik maken van de RB van een ander:
  • als je uitwondend student bent die van je ouders

    als je uitwonend bent van je huisgenoot, hoeft geen partner te zijn

    of als je nog thuiswoont die van je ouders
Uiteraard heeft het gebruik maken van de RB van een ander geen gevolgen voor diens premie.

DAS had volgens mij ook nog een RB die je per case kon aanmelden zeg maar, dan werd van te voren bepaald hoeveel het zou kosten.

Heeeel wat jaren geleden, denk ik, want jouw verhaal raakt kant noch wal..

TO moet haar eigen autoverzekering bellen om de schade te melden. Of ze wel of niet casco verzekerd is en (zo niet) een rb heeft is alleen van belang als TO eigen schade wil claimen.
TO is aansprakelijk. Of die ander mede-aansprakelijk is valt nog maar te bezien en moet ook nog worden bewezen dan.

En TO, het kan prima dat jij geen zichtbare schade hebt, maar die ander wel en zelfs veel.

Conclusie: TO moet de schade bij haar autoverzekering melden.
PizzaVreter schreef:
13-05-2021 13:01
Ik weet de term niet meer precies, maar als beide auto's contact hebben gemaakt met elkaar dan zijn daar echt wel sporen van te vinden op de auto van TO. En als TO goed verzekerd is, dan gaat de expert van TO daar echt wel naar kijken.

En weer onzin. Daar hoeft TO helemaal niet goed verzekerd voor te zijn. :nope:

TO: teveel zogenaamde deskundigen hier. Bel je verzekering. Je zult sowieso dit moeten melden.
Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Ik heb nooit een aanrijding oid gehad. Ik heb nog geen schadeformulieren ingevuld. Ze wilde haar gegevens niet geven nadat ik mijn gegevens had gegeven. Alleen haar telefoonnummer. Toen liet ze horen dat ze belde (en later toen ik keek was het anoniem). En we hadden beide geen formulieren.
Ik heb direct ook alle schuld op mezelf genomen en mijn verzekering gebeld. Pas achteraf werd het een beetje helder allemaal, toen de adrenaline zakte. Het was ook een behoorlijk intimiderende vrouw. Ik reed super voorzichtig de parkeervak uit en was nauwelijks voor de helft eruit. Ik heb niks gehoord en mijn auto heeft geen schade. Het gekke was ook dat ze direct over de schade begon zonder haar auto te hebben bekeken.

Ik heb best veel dingen verkeerd aangepakt eigenlijk. Echt heel stom van mezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven