Geld & Recht alle pijlers

Hema samenlevingscontract + testament

05-07-2014 19:59 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Even kort advies nodig. Situatie is als volgt: al 2 jaar samenwonend in een koophuis. Woning en hypotheek op naam van vriend. Vriend betaalt het ook 100% (hij werkt fulltime en ik studeer). Ik ben me ervan bewust dat ik geen aanspraak kan maken op het huis mocht het mis gaan tussen ons. We hebben wel kruislingse levensverzekering op beide namen.



Nu vertelde de hypotheekadviseur (tijdje geleden) dat we ook gewoon standaard samenlevingscontract met testament van Hema kunnen doen. Ik doe nu de korte check bij Hema, waarbij als ik zeg dat de woning van 1 iemand is, er maatwerk nodig is. Dus advies is niet via Hema.



Reden van het samenlevingscontract plus testament is indekken wat er gebeurd als 1 van ons onverwacht komt te overlijden. Op dit moment kan ik natuurlijk wel fluiten naar dit huis en de helft van onze gezamenlijke spullen. In de toekomst zou ik ook wel goed willen regelen wat er gebeurd bij het uit elkaar gaan, maar op dit moment is het echt heel duidelijk wat van wie is.



Ik heb voorkeur voor Hema, vanwege de kosten. Testament is 125 euro en samenlevingscontract ook 125. Dus totaal 375 euro. Normaal kost dit over de 1.000 euro bij notarissen hier in de buurt.



Kunnen jullie mij een kort advies geven? Kan ik het gewoon via Hema doen?
Ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren
Je zegt het toch zelf al?quote:Ik doe nu de korte check bij Hema, waarbij als ik zeg dat de woning van 1 iemand is, er maatwerk nodig is. Dus advies is niet via Hema.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is, zeer kort na het op de markt komen van dit produkt, langs verschillende wegen het advies uitgebracht dat dit niet een erg bruikbare opzet is. Alleen als je de allersimpelste basis wil, zonder enige extra's, dan heb je hier misschien wat aan, maar in het overgrote deel van de gevallen is het ontoereikend. Goedkoop is duurkoop enzo. Ik weet zo even niet meer waar die adviezen vandaan kwamen, maar het waren volgens mij meerdere instanties (en niet alleen belanghebbende...). Google zal je er vast wat van kunnen terugvinden, heb je al gezocht?
quote:himalaya schreef op 05 juli 2014 @ 20:04:

Je zegt het toch zelf al?



quote:Ik doe nu de korte check bij Hema, waarbij als ik zeg dat de woning van 1 iemand is, er maatwerk nodig is. Dus advies is niet via Hema.+1
Vraag offertes op en betaal wellicht misschien 200 euro meer, maar dan heb je wel advies en gesprek. Lijkt mij erg waardevol.

1000 euro kost het niet overal.
Alle reacties Link kopieren
Hema productenkan alleen als het rechtoe rechtaan is. De bekende 1 druk op de knop. Dat is jouw situatie niet. Dus nu voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten terwijl het je heel veel ellende op gaat leveren als je dit doet. Gewoon offertes aanvragen en je goed laten adviseren zoals een aantal al zeiden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!



Klopt inderdaad dat ik het eigenlijk zelf al zeg.... Maar omdat de reden voor het afsluiten ervan is indekken bij overlijden, heeft de situatie NU daar eigenlijk niet veel mee te maken. Ik hoef geen speciale afspraken voor de verdeling, kosten etc. Naar rato doen we nu ook al en dat is goed. Ik zou eigenlijk dat standaard contract eens willen doorlezen maar geloof niet dat je die zo in kan zien. Tenminste, ik kan m niet vinden.



Reden waarom ik ook nu niet een samenlevingscontract zou willen (een echte goede), is dat de situatie in een paar jaar heel anders is (als we allebei werken en echt alles gaan delen).



Of is het mogelijk om enkel een testament te maken? (Twee dus) via Hema kan dat alleen als je al gehuwd bent. Maar via de notaris zelf?



Ik zal nog eens paar offertes in de buurt gaan opvragen. Tijdje terug zat echt alles rond de 1000 euro...
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kun je alleen een testament opmaken zonder samenlevingscontract. Ik kan ook een testament opmaken dat de buurman mijn huis krijgt als mij wat overkomt. Alleen moet de buurman dan wel flinke erfbelasting betalen, en zal hij het huis dus wel moeten verkopen. Dat zou voor jullie dan ook gelden. Alleen als je een officiële vorm van een relatie hebt, heb je recht op een hoge vrijstelling, en speelt dit veel minder. Vandaar het samenlevingscontract/partnerschap dat veel mensen aangaan.



In je huidige situatie is het zelfs zo dat stel dat hem iets gebeurt, erven zijn ouders alles (tenzij hij kinderen heeft). Zij betalen daar dan erfbelasting over. Als zij het huis dan aan jou zouden 'geven', betaal jij er vervolgens weer schenkingsbelasting over. Dat kost dus een vermogen. En je loopt het risico dat ouders jou er gewoon uitzetten. Ik ken een geval waar dat gebeurd is. Stel had nauwelijks contact met ouders van man, hij had zelf ook geen goede relatie met ze. Man is verongelukt, en naast al het verdriet daarvan, was vrouw dus haar huis met alle inboedel kwijt (was bij hem gaan wonen, dus meeste meubels etc had hij ooit gekocht), gezamelijke auto kwijt (stond op zijn naam). Ze had eigenlijk alleen haar kleren nog. Echt heel vreselijk. Gelukkig zeldzaam, maar het kan en gebeurt wel.

Echt, dit gaat om iets wat hopelijk en waarschijnlijk nooit gebeurt, maar wat wel zo belangrijk is, dat ik er niet op zou besparen.

En de situatie nú is natuurlijk wel van belang, helaas kan je vriend ook nu iets overkomen, niet alleen als hij 70 is.
Alle reacties Link kopieren
Voor kwaliteit moet je betalen. Testament is over het algemeen maatwerk en ik zou zoiets nooit standaard op laten maken. Ik denk dat het anders verkeerde zuinigheid is.



Het is te hopen dat het nog lang niet nodig is, maar als er is gebeurt en je hebt er geen, dan baal je, en dan druk ik mij nog zachtjes uit. Ons testament was maatwerk en ik was nog geen 600 euro kwijt. Vind ik niet duur.



Samenlevingscontract hadden we al. Maar als je toch een testament laat opmaken, zou ik deze meteen meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Nausicaa, heel erg bedankt voor de uitleg! Er zijn geen kinderen en we hebben heel goed contact met zijn ouders, die mij er niet uit zetten. Maar inderdaad vanwege de dubbele belasting (eerst erf en daarna schenking) die dan betaalt moet worden is dat dus geen optie. Daar was ik van op de hoogte, vandaar dat ik het wil regelen.



Super die uitleg over waarom niet alleen testament. Zie nu de meerwaarde van het samenlevingscontract! Ik heb een aantal notarissen een mail gestuurd.



Bedankt voor de informatie!!
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoelde trouwens, de situatie nu is niet belangrijk in de vorm van samenleven. Dit geheel is pas van belang op het moment dat iemand iets overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Dat wat je nu zegt is zo'n ontzettende klassieke fout. Dat je een goede band hebt met je schoonouders. Vergeet niet dat als mensen verdriet hebben ze rare dingen doen. Je wil niet weten hoe vaak dat voor komt
Alle reacties Link kopieren
Katrien: helemaal mee eens! Echt, situaties kunnen veranderen, en mensen kunnen (hele) onverwachte dingen doen in hun verdriet. Stel dat jullie een ongeluk krijgen waarbij jij reed, of vriend overkomt iets op een vakantieplek waar jij graag heen wilde. En in hun wanhoop zoeken schoonouders een zondebok. Of voordat de erfenis is afgehandeld (kan zo anderhalf jaar duren), vind jij een nieuwe vriend waar schoonouders helemaal niet blij mee zijn. Enz enz. Bij dit soort belangrijke dingen moet je nooit uitgaan van 'dat zit wel goed', juist door de onvoorspelbaarheid en het drama dat er mee gepaard gaat.
Alle reacties Link kopieren
En is het huis uberhaupt wel vrij van hypotheek als hij overlijdt? Daar moet hij daar specifiek een aparte verzekering voor bij zijn hypotheek hebben afgesloten. Anders gaat de hypotheekschuld gewoon over op nabestaanden. Jij dus.



Als dat niet zo is erf je dus niet 'een huis' maar een hypotheekschuld. Mag je er best blijven wonen, maar ook de gehele hypotheek gaan voldoen de rest van de looptijd.

Redt je dat financieel?
Inprensiepers bleif ik liefer annerniem
Kijk eens bij a-notarissen in Bunnik. Zijn ook goedkoop door ontbreken van poespas.
Alle reacties Link kopieren
A-notarissen is goed in standaard werk, niet voor maatwerk.



Voor wat betreft de hypotheekopmerking. Dat is niet te regelen in samovk of testamenten. Dat had ie in de hypotheek al moeten regelen. Spaarpolis, levensverzekering of aflossen. To moet gewoon beneficiair aanvaarden. Moet je eigenlijk altijd tenIj je weet dat er echt vermogen is
Katrien: waar baseer je dat op? Dat ze alleen goed zijn in standaard werk?
Het zijn gewoon notarissen. Alleen huizen ze in een foeilelijk pand ipv in een poep sjiek landhuis en sta je zo weer buiten en wordt er dus geen kostbare tijd verspilt.
Alle reacties Link kopieren
Katrien is beroepsmatig thuis in deze materie
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 06 juli 2014 @ 11:28:

Het zijn gewoon notarissen. Alleen huizen ze in een foeilelijk pand ipv in een poep sjiek landhuis en sta je zo weer buiten en wordt er dus geen kostbare tijd verspilt.Klopt....en uiteindelijk hebben die mensen die daar hun akten gepasseerd hebben toch een kater omdat er in 9 van de 10 gevallen toch meerwerk achter weg komt, wat dan uiteindelijk toch wordt doorberekend in de prijs
@evelyn: ik weet dat Katrien notaris is.

En zelfs met maatwerk zijn ze goedkoper dan welke andere offerte ik opgevraagd had.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen samen in het koophuis van mijn vriend en wij hebben wel een samenlevingscontract en testamenten van de hema. Wij wilden regelen dat, mocht vriend overlijden, het huis van mij wordt (want als lief overlijdt is dat al erg genoeg, dan wil ik niet ook nog eens moeten verhuizen).



Het samenlevingscontract van de hema stelt niet zo veel voor, qua inhoud. Er staat voornamelijk in dat we een gezamenlijke huishouding voeren waar we beiden naar rato aan bijdragen en dat we verder geen afspraken maken over de verdeling van kosten en ons eigen geld. Er worden ook geen afspraken gemaakt verdeling van geld en spullen mochten we uit elkaar gaan. Je kan wel zelf een lijst aanleggen van spullen waarvan je vast wil leggen dat ze van 1 persoon zijn. Er staat geloof ik wel in dat, mochten we uit ekaar gaan, ik nog 6 maanden in vriend's huis mag blijven wonen om mij de tijd te geven om een andere woning te vinden.



Ik moet eerlijk zeggen dat de inhoud van het contract ons niet zo veel interesseerde, het ging ons alleen om de partnervrijstelling voor de erfbelasting, in combinatie met de testamenten. Onze enige reden om dit allemaal te doen was het erven van het huis (en de tegoeden op de gezamenlijke rekeningen) en dat kan prima met het samenlevingscontract & testamenten van de hema.



Het was bij ons wel een heel bewuste keuze om het op deze manier te doen; wij zagen geen reden om andere zaken vast te leggen. Ik denk dat het wel belangrijk is om er goed over na te denken, want specifieke zaken regelen kan inderdaad niet.
Alle reacties Link kopieren
Tnx eveline



Ik ga niet in op de fouten van a-notarissen aangezien dat beroepstechnische dingen zijn, maar zeg je dit dat diverse notarissen van a-notarissen zijn geschorst of zelfs uit de ambt ontzet. Een notaris moet beleren en daar hebben ze bij a-notarissen geen tijd voor want past niet in tarief.



Maar weet je, luister vooral niet naar ons advies als je toch al besloten hebt dat het zo goedkoop mogelijk moet. Maar dan over 10 jaar niet huilen dat het achteraf allemaal slecht was, want geloof me, die situaties komen wij regelmatig tegen om alsnog op te lossen ja en dan gaat de teller lopen.



Bij een goeie (wat duurdere) notaris zal hij de tijd voor je nemen en inderdaad maatwerk leveren specifiek op jullie situatie.



Even voor de duidelijkheid ik ben geen notaris maar zit al wel 20 jaar in het vak dus weet er heel veel van en schrik me altijd een ongeluk om de adviezen die hier worden gegeven dior mensen die de klok wel eens hebben horen luiden enzovoort
Alle reacties Link kopieren
Ik heb samenlevingscontract en 2 testamenten bij notaris laten doen, was iets van 500 euro. Ik raad je aan om rond te kijken en offertes op te vragen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven