Het is toch mijn tuin?

vrijdag 25 juni 2021 om 05:54
Mijn buren planten een struik tegen onze gezamenlijke schutting, deze struik bleek behoorlijk te woekeren en in no-time stond mijn tuin ook vol met die struik die harder groeide dan alle andere planten dus mijn tuin werd volledig overwoekerd.
Ik heb daar uiteraard over geklaagd bij mijn buren maar die zagen er geen kwaad in en daarom heb ik een nogal een omstreden onkruidbestrijder gebruikt om die struik weg te krijgen.
Gevolg: Buren boos want ik heb gif gebruikt en nu kunnen hun kinderen niet meer in de tuin spelen en de vruchten van die struik kunnen ze niet meer eten ivm gif.
De buren willen nu stappen ondernemen tegen mij.
Ik vraag mij alleen af wat voor stappen ze kunnen ondernemen aangezien het mijn tuin is.
Heeft iemand een idee wat ze kunnen doen qua stappen ondernemen tegen mij?
Ik heb daar uiteraard over geklaagd bij mijn buren maar die zagen er geen kwaad in en daarom heb ik een nogal een omstreden onkruidbestrijder gebruikt om die struik weg te krijgen.
Gevolg: Buren boos want ik heb gif gebruikt en nu kunnen hun kinderen niet meer in de tuin spelen en de vruchten van die struik kunnen ze niet meer eten ivm gif.
De buren willen nu stappen ondernemen tegen mij.
Ik vraag mij alleen af wat voor stappen ze kunnen ondernemen aangezien het mijn tuin is.
Heeft iemand een idee wat ze kunnen doen qua stappen ondernemen tegen mij?
vrijdag 25 juni 2021 om 08:40
Je kunt de planten natuurlijk ook gewoon laten groeien en zelf ook de vruchten ervan plukken (ik neem aan dat het om een framboos gaat).
Of je graaft langs de schutting een wortelbegrenzer in. Dat hadden je buren uiteraard ook kunnen doen, maar de relatie zal nu wel te veel bekoeld zijn om dat bij je buren voor elkaar te krijgen.
Edit: je buren kunnen trouwens geen gerechtelijke stappen ondernemen als je daar soms bang voor bent.
Of je graaft langs de schutting een wortelbegrenzer in. Dat hadden je buren uiteraard ook kunnen doen, maar de relatie zal nu wel te veel bekoeld zijn om dat bij je buren voor elkaar te krijgen.
Edit: je buren kunnen trouwens geen gerechtelijke stappen ondernemen als je daar soms bang voor bent.
vrijdag 25 juni 2021 om 08:46
Ik vind gif nooit een goede oplossing, maar ook flink asociaal van buren om een woekeraar te plaatsen zonder daar verantwoordelijk voor te nemen. Ze hadden hem ook in een wortelbegrenzer kunnen zetten.
Aangezien je een vrij verkrijgbaar middel hebt gebruikt denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken over eventuele stappen die buren willen ondernemen.
Wat betreft zoeken naar gezamenlijke oplossingen: op gedeelde kosten langs de schutting/erfgrens graven en alsnog een flinke wortel begrenzer plaatsen. Even uitzoeken hoe diep deze specifieke plant wortelt, en dan een ruime marge nemen.
Vervolgens in je eigen tuin consequent de plant verwijderen middels zelfde strategieën die worden gebruikt voor bijvoorbeeld Japanse duizendknoop. Sterke planten voor terug plaatsen zodat er ook geen ruimte is voor achtergebleven scheuten om te groeien.
Ja of een planten-oorlog starten en een kei woekerende bamboe plaatsen maar goed, dan heb je straks ruzie met alle buren.
Aangezien je een vrij verkrijgbaar middel hebt gebruikt denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken over eventuele stappen die buren willen ondernemen.
Wat betreft zoeken naar gezamenlijke oplossingen: op gedeelde kosten langs de schutting/erfgrens graven en alsnog een flinke wortel begrenzer plaatsen. Even uitzoeken hoe diep deze specifieke plant wortelt, en dan een ruime marge nemen.
Vervolgens in je eigen tuin consequent de plant verwijderen middels zelfde strategieën die worden gebruikt voor bijvoorbeeld Japanse duizendknoop. Sterke planten voor terug plaatsen zodat er ook geen ruimte is voor achtergebleven scheuten om te groeien.
Ja of een planten-oorlog starten en een kei woekerende bamboe plaatsen maar goed, dan heb je straks ruzie met alle buren.

Madderijn schreef: ↑25-06-2021 08:37Als je een leuke wilde plant meebrengt wil het wel eens sneller groeien.
Ik snap ook dat je niet elke week de plant van de buren wil snoeien.
Ik ben tegen gif, maar als je wanhopig bent, en dat lees ik, doe je wel eens rigoureuze dingen.
Is het een framboos of een wijnbes?
Wijnbes
TO zal geen glyfosaat gebruikt hebben want dat is niet te krijgen bij consumentenwinkels.
Een herbicide is geen gif en de kinderen van de buren kunnen de vruchten dus gewoon eten en ook gewoon in de tuin spelen.

vrijdag 25 juni 2021 om 08:49
Glyfosaat (round up) is gewoon voor consumenten te koop.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-gebruikt
https://www.gamma.nl/assortiment/roundu ... /p/B100147
vrijdag 25 juni 2021 om 08:50
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag. En ik zie dat iedereen op alles ingaat behalve je vraag. Is het een idee om de rechtwinkel of bijstandsverzekering te bellen?
Het klinkt alsof je buren passiebloem hebben geplant. Dat heb ik in mijn voormalige tuin gedaan. Wat een ellende! Inderdaad, die groeide overal al een tierelier. Het was niet alleen het snoeien. Ik had nieuwe planten overal in de tuin. De rozen en de buxussen werden niet bespaard. Wat een ellende! Ik lees dat iets anders dan passiebloem is. even zo vervelend, zo te zien.
Ik hoop dat je probleem verholpen wordt en dat je buren je niet verder in (andere) problemen brengen. Sterkte.
Het klinkt alsof je buren passiebloem hebben geplant. Dat heb ik in mijn voormalige tuin gedaan. Wat een ellende! Inderdaad, die groeide overal al een tierelier. Het was niet alleen het snoeien. Ik had nieuwe planten overal in de tuin. De rozen en de buxussen werden niet bespaard. Wat een ellende! Ik lees dat iets anders dan passiebloem is. even zo vervelend, zo te zien.
Ik hoop dat je probleem verholpen wordt en dat je buren je niet verder in (andere) problemen brengen. Sterkte.
heksie wijzigde dit bericht op 25-06-2021 08:52
6.60% gewijzigd
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
vrijdag 25 juni 2021 om 08:50
Dragonslayer schreef: ↑25-06-2021 08:36Oh dat klinkt niet best. Ik heb 3 jaar geleden mn tuin laten doen (soort rotstuin) dus die zal er dan ook aangaan. Het gif werkt trouwens wel, ik zie dat de planten dood beginnen te gaan maar het is zaak dat ze ook wegblijven. En ik ben bang dat ik hier nog lang niet vanaf ben.
De hoofdwortels liggen dan ook in de tuin van je buren dus daar zit de ellende in eerste instantie. Bij mij zat 'ie in mijn tuin, dat maakte het met de grond gelijkmaken wat makkelijker.
wij slapen nooit.

vrijdag 25 juni 2021 om 08:52
Bah, dat zijn echte kruipers en voor je het weet zit je tuin vol met wortels ook al trek je alles bovengronds er uit. Het is trouwens bijzonder asociaal om iemand anders werk te bezorgen door je eigen beplanting. Round up is niet geweldig om te gebruiken, de buren moeten of de hele struik verwijderen of zorgen dat de wortel niet onder de schutting kruipt. De makkelijkste manier is om ondergronds metalen platen aan te brengen, voor die tijd, moeite en geld kunnen ze beter een bakje frambozen kopen bij de super.
vrijdag 25 juni 2021 om 08:52
Mooi hoe de buren een woekeraar in de tuin mogen zetten en to niet boos mag worden.
Ik zou toch gaan voor een wortel begrenzer to. En dikke handschoenen bij het knippen, die stekels doen zeer.
Ik had er vroeger ook eentje, tegen een gevel dus die kon nergens heen. Als je elke maand snoeit hou je hem klein.
Ik zou toch gaan voor een wortel begrenzer to. En dikke handschoenen bij het knippen, die stekels doen zeer.
Ik had er vroeger ook eentje, tegen een gevel dus die kon nergens heen. Als je elke maand snoeit hou je hem klein.
vrijdag 25 juni 2021 om 08:53
De naam Roundup wordt ook gebruikt voor andere werkzame stoffen. Niet alles wat roundup genoemd wordt, bevat ook daadwerkelijk glyfosaat.Coreopsis schreef: ↑25-06-2021 08:49Glyfosaat (round up) is gewoon voor consumenten te koop.

vrijdag 25 juni 2021 om 08:57
In de Roundup die je bij de Gamma koopt zit geen glyfosaat, deze tekst komt van hun site:Coreopsis schreef: ↑25-06-2021 08:49Glyfosaat (round up) is gewoon voor consumenten te koop.
“Kenmerken van Roundup Natural Concentraat 270 ml
Roundup Natural is een snelwerkend en natuurlijk onkruidbestrijdingsmiddel zonder glyfosaat’
Het bevat Nonaanzuur.

vrijdag 25 juni 2021 om 09:07
Zij mogen met hun struik geen overlast veroorzaken. Dus zij hadden een wortelsscherm moeten plaatsen, als je dat netjes zou vragen.
Echter jij mag hun planten niet zomaar met gif bespuiten. Wegsnoeien/steken mag wel. Als je het een beetje bijhoudt ook echt geen wereldklus. In 2 jaar de hele tuin overwoekerd
Beste aanpak mi: Uitgraven, nieuw plantje, wortelsscherm en kosten delen.
Ben blij dat onze buren gewoon meeeten van de frambozen.
Echter jij mag hun planten niet zomaar met gif bespuiten. Wegsnoeien/steken mag wel. Als je het een beetje bijhoudt ook echt geen wereldklus. In 2 jaar de hele tuin overwoekerd

Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow

vrijdag 25 juni 2021 om 09:09
Kosten delen? Voor overlast veroorzaakt door de buren?Kleinezon schreef: ↑25-06-2021 09:07Zij mogen met hun struik geen overlast veroorzaken. Dus zij hadden een wortelsscherm moeten plaatsen, als je dat netjes zou vragen.
Echter jij mag hun planten niet zomaar met gif bespuiten. Wegsnoeien/steken mag wel. Als je het een beetje bijhoudt ook echt geen wereldklus. In 2 jaar de hele tuin overwoekerd![]()
vrijdag 25 juni 2021 om 09:10
Maar middelen waar wel glyfosaat in zit mogen ook gewoon verkocht worden aan consumenten en dat schrijft ze.
Onze grond grenst aan een bosperceel in privébezit. Het hele perceel is overwoekerd door de Japanse Duizendknoop, er is al tientallen jaren geen onderhoud gepleegd en de eigenaar is inmiddels overleden. Dat klotespul groeit uiteraard ook door op onze grond. Wij knippen de stelen af, die zijn hol, en gieten er onkruidverdelger met glyfosfaat in. Gewoon te koop hoor, ik hoef het niet sneaky ergens te ronselen. Volgens de JP-bestrijder in onze gemeente het enige wat nog iets effect heeft.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 25-06-2021 09:14
4.66% gewijzigd

vrijdag 25 juni 2021 om 09:12
Hoveniers mogen geen middelen gebruiken in tuinen van particulieren
vrijdag 25 juni 2021 om 09:16

vrijdag 25 juni 2021 om 09:17
Leslie Knobe schreef: ↑25-06-2021 08:54Wel frappant dat de buren het niet hun verantwoordelijkheid vinden dat de plant jouw tuin overhoop haalt. Maar als jij er wat tegen doet is het opeens wel hun plant en probleem.
Ja, typisch is dat.
Gif gebruiken op een struik van de buren is niet heel sjiek maar wat moet je dan? Tot in de lengte der dagen blijven zwoegen op die woekerende plant? Zij weigeren elke medewerking dus ze zadelen jou op met een probleem.