Geld & Recht alle pijlers

Het maken van een rekeningenoverzicht

22-01-2011 12:26 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik erg zuinig ben wil ik toch een rekeningenoverzicht maken. Ik heb naar die van mijn vader gekeken. Het overzicht gaat dadelijk een idee geven hoeveel inkomen ik heb en hoeveel uitgaven.

Mijn vader heeft het volgende gedaan:

1. De jaarlijkse kosten opgeteld;

2. De kosten per kwartaal opgeteld en vervolgend gedeeld door 3;

3. De maandelijkse kosten opgeteld plus [2];

4. De inkomsten per maand opgeteld;

5. De uitgaven per maand (budgettering) opgeteld plus [3]. Hij beschouwt sparen ook als kosten. Het is eerder geld opzij leggen;

6. Het spaargeld per maand vermenigvuldigd met 12 en daarvan afgetrokken [1]. Wat daarvan overblijft is het feitelijke gespaarde geld.

Ik wil iets soortgelijks gaan doen, maar wat vinden jullie? Welke methodes hebben jullie om een goed beeld te krijgen van de financiën (ongeacht of het maken van dat soort overzichten i.v.m. schulden strikt noodzakelijk is of niet)?

Ik heb nog niet alles compleet, maar voorlopig is het:

Inkomen

- Loon 1350

- Zorgtoeslag 58

- Voedingsgeld van woonvorm 189

- Vakantiegeld 77**

- Dertiende maand 179**

- WTCG Regeling 25

- Overig 1*

- Rente over spaargeld 18*

Totaal 1897

Uitgaven

- Openbaar Vervoer 66

- CAK-BT bijdrage woonvorm 665

- Verzekeringen 5

- Voeding 117*,***

- Overig 344

- Sparen 200

- Familie 2

- DELA 4

- Zorgverzekering 111

- Internet 48

- Muziekschool 54

- Verzorging 7*,***

- Zakgeld 92*,***

Totaal 1717

Over: 180

* Kan nog veranderen

** Gebaseerd op vorig jaar (2010)

*** Geëxtrapoleerd

Aan het eind van januari heb ik een preciezer overzicht. De kosten van voeding wordt feitelijk niet door mij betaald, maar van het voedingsgeld, maar ik schrijf het op omdat ik dat later zelf moet betalen. De kosten van voeding lopen op tot aan het eind van de maand.

De verzekeringskosten kunnen lager uitvallen want dat bedrag is niet maandelijks. Ik weet niet hoeveelmaandelijks het dan wel is.u
World of Warcraft: Legion
Wat ingewikkeld hoe het hierboven staat.

Ik heb gewoon tabelletjes met kosten per maand, kwartaal, jaar

Daaronder de omschrijvingen en aan het eind alles zo gedeeld dat je ziet wat het per maand kost.

Het totaal zijn je vaste gemiddelde maandlasten.

Dan bepalen hoeveel geld je uit wilt geven voor boodschappen en extra's.

De rest kun je in tweeen splitsen, een deel voor langduriger sparen en een deel voor korte termijn sparen (vakantie e.d.).
Ja, misschien kan het gemakkelijker. Een maandoverzicht, en alle niet-maandelijkse kosten (per kwartaal, per halfjaar en per jaar en incidentele kosten) herleiden naar maandelijkse kosten door te delen door 3, 6, 12 resp. 12.
Ja precies Hans... zo bedoel ik het... en dat dan apart op een huishoudrekening storten. Zo bouw je ook op voor als je een jaarlijkse rekening krijgt. Daar zou je een rekening voor moeten openen waar je geen pasje van hebt (dus niet kunt pinnen) maar wel telebankieren.
Ik maak het vooruit, maximaal 3 maanden.

Voor een heel jaar is bijna ondoenlijk, omdat er altijd wel onvoorziene uitgaven zijn en dan is dat hele schema van de baan.
Sparen zet ik ook aan de kosten kant. Dan weet ik zeker dat het ingecalculeerd is en ik zorg er voor dat aan het begin van de maand dit opzij gezet word. Op die manier word het bedrag wat ik "vrij" kan uitgeven wat lager, maar weet ik wel zeker dat ik iets opzij zet.
Wat voor onvoorziene uitgaven? Als het goed is kun je toch van het afgelopen jaar al je vaste lasten terugkijken en zit daar toch niets onvoorziens bij? Behalve misschien de eindafrekening van je energieleverancier, maar daarvoor zou je 50 euro per maand extra op de huishoudrekening kunnen storten.
Onvoorziene uitgaven zoals je die hebt met een koophuis en je zelf opdraait voor de kosten bijvoorbeeld,

of je auto die ineens kapotgaat en je een rekening gepresenteerd krijgt van 700 euro

of je gaat voor die ene droombaan die je is aangeboden en wat inhoudt dat je even 1000 euro terug moet betalen aan je huidige werkgever omdat die een opleiding voor je bekostigd heeft

Dat soort dingetjes kun je niet voorzien op lange termijn...

Een hogere energierekening heb je zelf in de hand en daarop kunje heel snel inspringen door je maandbedrag te verhogen, vind ik niet echt vallen onder: onvoorzien
Kier... daar bedoelde ik het spaarpotje voor de korte termijn voor

Maar je kunt natuurlijk ook nog eens een bedragje extra per maand op je huishoudrekening storten om dat soort uitgaven (gedeeltelijk) op te vangen.
Goh.. het klinkt alsof ik zelf zo'n prachtig effectief en goed-lopend overzicht heb... Not dus!

Maar ik krijg nu wel zin om er eentje te gaan maken!
Ik heb er eergisteren eentje gemaakt (3 maanden vooruit) begin binnenkort met een nieuwe baan, dus er was wat om te maken en ik moet zeggen....

Je wordt er wel fanatiek van hoor, je wilt je namelijk houden aan je schema, het wordt een sport :-)
Wat Bianca doet, doe ik ook. Voor het overzicht heb ik 3 rekeningen: eentje waar de salarissen op gestort worden en waar alle vaste lasten afgeschreven worden. Ook het krantenabbonnement en de telefoonrekeningen. Dan nog een spaarrekening zonder pasje, en een houdhoudrekening, hiervan betalen we alle normale huiselijke uitgaven, zoals boodschapen, cadeautje, benzine en kleding. Hier stort ik per maand een vast bedrag op, en van de vaste lasten rekening gaat ook iedere maand een X-bedrag direct naar de spaarrekening.

Op deze manier staat er op de vaste lasten rekening altijd voldoende om de vaste lasten te betalen en spaar ik ongemerkt best lekker door. Van die spaarrekening betalen we alles wat niet onder huishouden of vaste lasten valt. Dus vakanties, onderhoud van het huis, beurt van de auto, rekeningen van andere dingen.

Werkt voor ons heel goed.
Ik heb besloten om de jaarlijkse kosten te delen door 12 en dat bij de maandelijkse kosten bij op te tellen.

Het spaargeld wordt niet verminderd met de jaarlijkse kosten.

Maar ik heb eigenlijk verschillende soorten gelden:

- geld op spaarrekening;

- geld op betaalrekening;

- contant geld;

- geld op de OV-chipkaart (positief saldo, dus tegengesteld aan een credit card);

- voedingsgeld van de woonvorm (feitelijk niet mijn geld, maar ik heb dan een goed overzicht hoeveel ik aan voeding uitgeef. Later bij financieel zelfstandig wonen moet ik het eten van mijn eigen geld betalen);

- credit card-schuld. Een negatief saldo dat in termijnen wordt vereffend.

Als ik het helemaal goed wil gaan doen, zou ik moeten gaan boekhouden. Dat gaat me een beetje te ver.
Hans, betaal je dan niet veel rente al je je creditcardschuld in termijnen terugbetaald? Ik dacht dat dat al gauw 15% was. Beetje zonde als je op een andere rekening spaargeld hebt staan tegen een rente van 2% toch?
De credit card gebruik ik haast niet. Op dit moment is het saldo 0 euro. Dus er zal ook geen rente ontstaan. Er is overigens wel een manier bij de ING Bank om de schuld af te betalen door het bedrag over te maken op een speciaal rekeningnummer met het credit card-nummer als Mededelingen.
quote:hans66 schreef op 22 januari 2011 @ 19:47: Er is overigens wel een manier bij de ING Bank om de schuld af te betalen door het bedrag over te maken op een speciaal rekeningnummer met het credit card-nummer als Mededelingen.

Dat vroeg ik me laats nog af!

Stel dat je 1000 euro met je creditcard betaald en 't duurt een maand voordat het van je gewone rekening afgeschreven wordt, betaal je dan ook al rente?

En als je weet dat je een groot bedrag met je creditcard gaat betalen, kan je dan ook vooraf geld 'erop storten'?
Ik weet niet hoevaak je rente betaalt, maar in mijn geval is dat één keer per maand. Ik zei al dat ik mijn credit card vrijwel niet gebruik, dus de rente die ik betaal is minder dan één euro per maand.

Je kunt in één keer aflossen door het gehele bedrag te betalen op dat rekeningnummer.

Als je dat niet doet én het saldo is hoger dan 45 euro, wordt er maandelijks 45 euro afgelost, totdat alles is afgelost. In mijn geval is er een kredietlimiet van 999 euro. (Er is ook een zogeheten Platinum Credit Card bij de ING bank met een limiet van 15.000 euro).

EDIT: Ik heb de vraag van Janna niet goed gelezen. Ik weet niet of - zoals ik het begrijp - je credit card ook als debetkaart kunt gebruiken (dus op de manier waarop je ook je OV-chipkaart en chipknip gebruikt). Dat zal wel per bank verschillend zijn.
quote:Janna_ schreef op 23 januari 2011 @ 12:40:

[...]

Dat vroeg ik me laats nog af!

Stel dat je 1000 euro met je creditcard betaald en 't duurt een maand voordat het van je gewone rekening afgeschreven wordt, betaal je dan ook al rente?

En als je weet dat je een groot bedrag met je creditcard gaat betalen, kan je dan ook vooraf geld 'erop storten'?Bij de meeste creditcards kun je ook geld erop storten, je stort dan een bedrag naar het rekeningnummer waar je je normale creditcardbetalingen ook op stort, dus dan heb je een debetsaldo erop staan. Je betaalt overigens geen rente over het uitstaande bedrag als je aan het eind van de maand het volledige bedrag betaalt, ongeacht de hoogte van het bedrag.
quote:hans66 schreef op 23 januari 2011 @ 14:07:

Ik weet niet hoevaak je rente betaalt, maar in mijn geval is dat één keer per maand. Ik zei al dat ik mijn credit card vrijwel niet gebruik, dus de rente die ik betaal is minder dan één euro per maand.

Je kunt in één keer aflossen door het gehele bedrag te betalen op dat rekeningnummer.

Als je dat niet doet én het saldo is hoger dan 45 euro, wordt er maandelijks 45 euro afgelost, totdat alles is afgelost. In mijn geval is er een kredietlimiet van 999 euro. (Er is ook een zogeheten Platinum Credit Card bij de ING bank met een limiet van 15.000 euro).

EDIT: Ik heb de vraag van Janna niet goed gelezen. Ik weet niet of - zoals ik het begrijp - je credit card ook als debetkaart kunt gebruiken (dus op de manier waarop je ook je OV-chipkaart en chipknip gebruikt). Dat zal wel per bank verschillend zijn.

Het klopt niet helemaal zoals het hier staat.

Althans wat Hans schrijft is mogelijk maar je kan er ook voor kiezen om gewoon alle uitgaves geheel per maand af te laten schrijven.

Als je dit doet kost het je ook geen rente. Je kan er echter ook voor kiezen in termijnen te betalen bij de ING dan betaal je idd max die 45 euro en de rest in termijnen. Hierover wordt dan wel rente verrekend.

Mocht je nu in termijnen betalen en dit veranderen dan kan dat gewoon via de ING site.

Storten op je eigen creditcard is altijd mogelijk bij de ING idd op de manier zoals Hans beschreef. Doe ik meestal ook met bedragen van werkgever die voorgeschoten worden ivm met een reis voor het werk.

Stort ik gelijk door naar creditcard.
quote:Kier_V schreef op 22 januari 2011 @ 12:39:

Ik maak het vooruit, maximaal 3 maanden.

Voor een heel jaar is bijna ondoenlijk, omdat er altijd wel onvoorziene uitgaven zijn en dan is dat hele schema van de baan.

Ik zie niet in waarom het onmogelijk is. Ik doe namelijk hetzelfde als Hans nu al bijna 5 jaar en heb behalve de energierekening nog nooit een onverwachte hoge uitgave gehad van mijn vaste uitgaves.

Die van energie was onverwacht hoog ivm verkeerde inschaling en verhuizing naar ander huis. Maar hiervoor had ik wel geld gereserveerd op andere spaarrekening,

Je kunt op je afschriften ( of online) eigenlijk alles terug vinden dus dat kan je een goed inzicht geven hier in.

De onvoorziene uitgaves waar jij het over hebt vallen lijkt mij niet onder de vaste lasten. ( en wat die vaste lasten dan wel zijn voor jou kan voor iedereen anders zijn natuurlijk)

Voor dat soort(onvoorziene) uitgaves moet je dus eigenlijk nog een aparte spaarrekening hebben om het overzichtelijk te houden.

als ik bv hoor dat energieprijzen,lesgeld of iets dergelijks 8 % gaan stijgen...zet ik die 8 % ook extra apart vanaf die datum.

Op deze manier kan ik het prima bijhouden.

Het enige moeilijke was in het begin om alles op poten te krijgen omdat je natuurlijk in het begin met wat dubbele kosten zit.

Namelijk de rekening die betaald moet worden en het alvast sparen voor de komende rekening tegelijk.
quote:Bianca40 schreef op 22 januari 2011 @ 12:41:

Behalve misschien de eindafrekening van je energieleverancier, maar daarvoor zou je 50 euro per maand extra op de huishoudrekening kunnen storten.

Over energierekening gesproken, hoe zit dat precies?

Bij een aantal rekeningen betaal je een vast bedrag per jaar of per maand, of per hoe vaak? Dat bedrag is gebaseerd op een geschat gebruik vooraf, volgens mij gebaseerd op de eigenschappen van je woning (volgens mij aantal kamers, volume, etc.).

Verbruik je minder dan het geschatte verbruik, krijg je geld terug.

Verbruik je meer dan het geschatte verbruik, betaal je extra bij.

Afhankelijk hiervan, hoe vaak krijg je geld terug of moet je bijbetalen?

Daar heb ik nu nog weliswaar niet mee te maken, maar dadelijk als ik zelfstandig ga wonen, wel.

Voor welke van de volgende zaken geldt dit bovenstaande: gas, water, elektra, of geldt dat voor alle drie?
Gas/energie/water betaal je per maand, iedere maand een vast bedrag. Soms kun je ook per kwartaal betalen maar voor het overzicht is per maand denk ik handiger. 1x per jaar krijg je een brief thuis met het verzoek om de meterstanden door te geven (van de gas-water-en energiemeter). Op basis daarvan krijg je een eindafrekening en krijg je inderdaad geld terug of moet je bijbetalen. Als je veel moet bijbetalen gaat meestal ook je maandbedrag omhoog, om te voorkomen dat je het jaar daarop nog meer moet bijbetalen. Sommige maatschappijen sturen eens in de 3 jaar ofzo een meteropnemer langs om de standen op te nemen.
idd zoals ossiepossie schrijft hier.

Normaal krijg je hier 1 keer per jaar je jaarafrekening van waarop ze dus baseren of je precies goed zit, terugkrijgt of bij moet betalen.

|bij ons is oxxio blijkbaar niet zo snel want ik heb al eens meer dan 1,5 jaar moeten wachten hierop.Vervelend als je te laag bent ingeschat.

kijk goed na dan ook of je alleen voor je water betaald of dat misschien je waterschapsbelasting,rioolrecht er ook al bij inzit.

Dit is bij ons het geval en wij betalen met een gezin dus bijna 50 euro per maand aan water...lijkt veel maar is dus incl.

Voorheen betaalden we iets van 8 euro water en kreeg je dus 1 keer per jaar die waterschapsbelasting van paar honderd euro.

Even navragen wat gebruikelijk is bij de gemeente waar je gaat wonen ( staat misschien zelfs wel op een site)

Zelf zet ik het ingeschatte bedrag van water en electra enzo iets hoger dan ingeschaald. Vind ik zelf prettiger dan achteraf bij moeten betalen.
Volgens mij wordt je maandelijkse bijdrage aan gas/water/elektra bepaald door wat de vorige gebruiker betaalde. Dat kan dus een beetje hoog uit vallen als je bijvoorbeeld (zoals ik) in een flat komt te wonen waar eerst een stel woonde. Als je denkt dat het écht heel hoog is, kun je volgens mij tussentijds vragen om het opnieuw uit te rekenen.

Ik houd mijn OV chipknip trouwens buiten mijn kasboek (wat volgens mij is waar jij het over hebt Hans, met je 'rekeningenoverzicht'). Er staat altijd geld op (max 50 euro) en als ik een reis maak die ik níet kan declareren bij mijn werkgever (bezoek aan vrienden bijvoorbeeld) zet ik die alsnog in mijn kasboek. Je kunt het ook andersom doen, en steeds in je kasboek zetten dat je je chipknip met een X-bedrag hebt aangevuld.
Het heeft eigenlijk meer weg van een balans of een bankboek, waarbij inkomsten/herkomst bovenaan staan i.p.v. rechts, en daaronder de uitgaven i.p.v. links.

Sommige kosten zijn geëxtrapoleerd, d.w.z. geschat wat ze aan het eind van de maand zullen zijn op basis van wat ik tussen 1 januari en nu uitgegeven heb. Andere gegevens heb ik van vorig jaar, of ze ontbreken nog.

Voor openbaar vervoer heb ik 20 werkdagen per maand gerekend en dat vermenigvuldigd met 2 maar de OV-chipkaart-reis tussen mijn woon- en werkplaats.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven