Geld & Recht alle pijlers

Hoe de financien gezamenlijk regelen?

30-09-2017 20:15 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe hebben jullie de financien geregeld samen met je partner?

Wij zijn 10 jaar samen, gaan trouwen en hebben een kind en de ander is in de maak.
We hebben een koophuis met de hypotheek op basis van een salaris maar het huis staat op beider namen.

Partner werkt 4x9 en ik 3x8 ( ben 1 dag minder gaan werken na komst kind).

Partner verdient een stuk meer dan ik, zeker nu ik een dag terug ben gegaan. We hebben beiden onze eigen rekening waar salaris op wordt gestort en de eigen vaste lasten afgaan als zorgverzekering, autoverzekering, motorrijtuigbelasting etc. Ook kleding, schoenen en uitgaven voor hobby betalen we van eigen rekening. Daarnaast hebben we een gezamenlijke rekening waar we beiden een bedrag naar rato op storten voor de hypotheek, gwl ed en boodschappen en dingen voor kind en katten.
We komen hier vaak niet aan uit en betalen dan gezamenlijke dingen van de eigen rekening. In het begin werd dat nog teruggestort maar nu niet meer. Ook betalen we dingen voor elkaar. Eigenlijk is het gewoon ons geld. We hebben dan ook nog eigen spaarrekeningen en een gezamenlijke waar iedere maand geld naartoe gaat.
Omdat het toch vaak kris kras door elkaar gaat, we vaak niet uitkomem op de gezamenlijke rekening en ik bijna niks zelf overhoudt en dus van 'zijn geld' dingen voor mezelf koop vroegen we ons af of het niet minder omslachtig kan en we niet alles op een hoop moeten doen?

Vriend vindt het prima, ik ook maar ik verdien wel echt minder. Ik zou meer kunnen verdienen door meer te werken maar we hebben dit in overleg gedaan voor zorg kind ( partner kan niet minder werken ivm leidinggevende functie).

Als alles op een hoop, wat is dan handig? Salarissen storten op dezelfde rekening en daar ook alle vasten lasten van laten afschrijven? En dan een gezamenlijke spaarrekening?

Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
3 betaalrekeningen, eentje voor vaste lasten, eentje voor variabele lasten, eentje voor leuke dingen. Dan nog diverse spaarrekeningen voor diverse doelen. Alles gaat op één hoop, gemakkelijk, want er komt maar 1 salaris binnen.
"Boring conversation anyway"
Wij hebben hetzelfde systeem als bij Nicole. Wel een hoger bedrag zelf te besteden. Eventuele verkeersboetes gaan ook daarvan af, dat scheelt een boel frustratie.
hokus_pokus schreef:
30-09-2017 20:49
...
Ik snap écht nooit dat partners (zeker getrouwd in gvg en/of met kinderen) gescheiden financien hebben, waarom??
En inleggen naar rato vind ik ook zo stom! Wat doe je dan met ‘t geld als je elke maand netto €1000 (ik noem maar een bedrag) meer hebt dan je partner? Eigen spaarrekening spekken? Of alleen op vakantie?
Vaak ook helemaal raar omdat 1 van beiden minder is gaan werken ivm komst van de kinderen.

Maar goed, t is mijn geld niet :D
Helemaal eens
Alle reacties Link kopieren
De eerste jaren samenwonen stortten we ieder hetzelfde bedrag op de gezamenlijke rekening om alle gezamenlijke uitgaven te betalen. We spaarden een vast bedrag op onze gezamenlijke spaarrekening. Daarnaast ook sparen op eigen spaarrekening.

Toen we na een paar jaar een huis kochten werden we partners in gvg en zijn we overgegaan op het systeem alles te laten binnenkomen en betalen via de gezamenlijke rekening. Sparen ook alleen nog op de gezamenlijke spaarrekening.

Het is hier nooit een probleem geweest dat de een wat meer uitgeeft aan gadgets, kleding, uit eten, bepaalde hobby's, wat dan ook. Grotere uitgaven overleggen we.

Toen wij net samenwoonden werkte mijn partner minder dan ik, we stortten toen evenveel geld maandelijks, dus niet naar rato.

Ik begrijp nooit zo goed dat mensen allerlei verschillende rekeningen en potjes hebben voor vanalles, bv boodschappen, onderhoud, vakantie. Ik zou daarmee het overzicht juist verliezen. Maar voor iedereen werkt weer iets anders het beste.
Skye_ schreef:
01-10-2017 12:06
De eerste jaren samenwonen stortten we ieder hetzelfde bedrag op de gezamenlijke rekening om alle gezamenlijke uitgaven te betalen. We spaarden een vast bedrag op onze gezamenlijke spaarrekening. Daarnaast ook sparen op eigen spaarrekening.

Toen we na een paar jaar een huis kochten werden we partners in gvg en zijn we overgegaan op het systeem alles te laten binnenkomen en betalen via de gezamenlijke rekening. Sparen ook alleen nog op de gezamenlijke spaarrekening.

Het is hier nooit een probleem geweest dat de een wat meer uitgeeft aan gadgets, kleding, uit eten, bepaalde hobby's, wat dan ook. Grotere uitgaven overleggen we.

Toen wij net samenwoonden werkte mijn partner minder dan ik, we stortten toen evenveel geld maandelijks, dus niet naar rato.

Ik begrijp nooit zo goed dat mensen allerlei verschillende rekeningen en potjes hebben voor vanalles, bv boodschappen, onderhoud, vakantie. Ik zou daarmee het overzicht juist verliezen. Maar voor iedereen werkt weer iets anders het beste.
.
Te veel potjes kan het overzicht vertroebelen volgens mij, maar een paar potjes kan het juist meer inzichtelijk maken. Wij hebben een rekening voor alle vaste lasten, van die rekening wordt niet gepind want dan loopt alles door elkaar en kun je het niet meer makkelijk nalezen. Elke maand gaat er een vast bedrag naar de andere rekening en dat is voor alles wat we willen pinnen. Kleding, cadeautjes, plezier en vermaak. Ik kan dus in één oog opslag zien of ik iets nog wel of niet kan doen. Zouden van die ene rekening van de vaste lasten ook van alles pinnen dan moet ik eerst kijken of de hypotheek of gas en licht als is afgeschreven om te weten hoeveel ik nog kan uitgeven.

Op dit moment maakt dat allemaal niet zo heel veel uit, maar in een tijd dat we precies rond konden komen was die rekening met 250 euro elke maand wel heel duidelijk. Op was op.
@Skye

Een gezamenlijke rekening en ieder een eigen is toch niet heel ingewikkeld?

Budgetteren (potjes maken) is gewoon noodzaak als je geld wilt of moet besparen. Het geeft juist inzicht.

Luxe als het niet hoeft :).
De rekeningen die we hadden hebben we behouden en toen we een huis kochten en trouwden hebben we er twee rekeningen bij geopend. Een gezamenlijke betaal- en een gezamenlijke spaarrekening. Op de gezamenlijke betaalrekening storten we allebei maandelijks een bedrag om de vaste lasten (hypotheekrente, boodschappen, verzekeringen, benzine, af en toe iets voor de kinderen) van te betalen en verder kijken we bij grote uitgaven een beetje wat redelijk is. Dat zijn dan meestal ook uitgaven waar we van te voren over hebben gesproken.
Alle reacties Link kopieren
Ik schreef het al, wat werkt voor je is bij iedereen anders.

Voor mij geeft het op deze manier het meeste inzicht en rust. Ik weet niet of het met luxe te maken heeft. Als student deed ik dit ook zo.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn al 15 jaar getrouwd op huwelijkse voorwaarden en hebben geen gezamenlijk spaargeld, dit omdat man toentertijd een eigen huis had, en ik veel vermogen .
Wasmachine vakantie etc gewoon ieder de helft van eigen spaargeld .

Salaris is ongeveer gelijk dus storten we ook ieder hetzelfde bedrag iop de e /O rekening voor vaste lasten en boodschappen.

Wat over blijft is privé voor leuke dingen of sparen .
ZonnigKleintje schreef:
01-10-2017 09:46
Helemaal eens
Met eigen rekeningen kun je makkelijker "onverantwoordelijke" uitgaven doen als je daar zin in hebt. Je hebt als stel toch niet automatisch hetzelfde spaarbedrag of bestedingspatroon. Dus ja, de een kan misschien meer sparen dan de ander. Ik zie niet wat daar mis mee is.

Voor mij is het ook meer een principekwestie. Je opent elkaars post niet en je hebt een eigen rekening.
LizBon schreef:
02-10-2017 11:53
Met eigen rekeningen kun je makkelijker "onverantwoordelijke" uitgaven doen als je daar zin in hebt. Je hebt als stel toch niet automatisch hetzelfde spaarbedrag of bestedingspatroon. Dus ja, de een kan misschien meer sparen dan de ander. Ik zie niet wat daar mis mee is.

Voor mij is het ook meer een principekwestie. Je opent elkaars post niet en je hebt een eigen rekening.
Mee eens. Als ik het derde paar schoenen in een maand koop of als mijn vrouw elke week loten van de loterij koopt dan kan ik me voorstellen dat wij daar op een bepaald moment toch een discussie over zouden krijgen. Dat hebben we nu helemaal niet en/of merken we nu niet eens van elkaar.

Of je hebt andere ideeën over wat een verstandige buffer is. Als mijn visie daarbij op 5000 ligt en mijn vrouw wil niet onder de 30.000 uitkomen dan houd je elkaar misschien tegen met sparen of juist met het doen van een grote uitgave.

Nou ja. Wij voelden allebei niet de behoefte om de bestaande rekeningen samen te voegen. Ik denk dat we zelfs allebei het idee zouden hebben: "eigenlijk heb ik niks te zeggen over dit geld"
Alle reacties Link kopieren
Wij houden ieder ongeveer 750
Eigen geld over, bij mij betekent dat 500 shoppen uit eten 250 sparen
Mijn man juist andersom 750 sparen en 250 verbrassen
LizBon schreef:
02-10-2017 11:53
Met eigen rekeningen kun je makkelijker "onverantwoordelijke" uitgaven doen als je daar zin in hebt. Je hebt als stel toch niet automatisch hetzelfde spaarbedrag of bestedingspatroon. Dus ja, de een kan misschien meer sparen dan de ander. Ik zie niet wat daar mis mee is.

Voor mij is het ook meer een principekwestie. Je opent elkaars post niet en je hebt een eigen rekening.
Wij hebben ook een eigen rekening hoor. Maar daar gaat maandelijks ieder een gelijk bedrag heen. Genoeg voor onverantwoordelijke uitgaven zo nu en dan. En elkaars post openen we ook niet.

Maar apart sparen voor grote dingen en voor later vindt ik niet zo zinvol. Waarvoor dan?
Elk zijn eigen rekening en spaarrekening hier.
En een gemeenschappelijke rekening waar om de zoveel tijd geld op bijgestort wordt.
Ik hou die laatste in 't oog, man kijkt er nauwelijks naar.

Gemeenschappelijke wordt gebruikt voor elek-telefoon & internet-water-brandverzekering.
En grote aankopen (nieuwe koelkast, nieuwe verwarmingsketel, ...) en reizen.

Al de rest is eigen rekening.
Wie naar de supermarkt gaat, betaalt. (We gaan beiden ongeveer de helft van de tijd.)
Gaan we uit eten of een dagje weg, dan wisselen we af.
Ik heb geen rijbewijs, het is dus zijn auto en zijn kosten.
Enzovoort.

Er wordt niets bijgehouden en dus ook niet gemuggezift over 10 euro.
Tenzij dat we bijvoorbeeld merken dat hij de afgelopen tijd wel erg vaak naar de super is geweest en ik nooit.
Dan betaal ik een maand alle vaste kosten van mijn rekening.

Werkt hier al jaren.
Geen kinderen. Waarschijnlijk zou er dan iets meer versluist worden naar de gemeenschappelijke voor bijvoorbeeld kleding en opvang.


Ik heb geen zin om continu verantwoording af te leggen over elke uitgave die ik doe.
Man ook niet.
Wat hem betreft was die gezamenlijke rekening er dus ook gewoon niet gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we nu eigenlijk alles wel op 1 hoop sinds de kinderen. Het salaris wordt op een rekening gestort en daar gaan alle vast lasten vanaf, er wordt een bedrag naar ieder onze 'eigen' rekening gestort. Het was eigenlijk de bedoeling om dan onze eigen dingen ervoor te kopen maar merk ook wel dat we nog steeds veel gebruik maken van de gezamenlijke rekening. Wij zijn daarin tegen wel heel makkelijk erover en laten elkaar ook vrij ondanks dat ik geen inkomsten nu heb.
Alle reacties Link kopieren
Grappig in de laatste posts wordt gesproken over elkaars post niet openmaken. Dat doen wij wel, dat heb ik nooit gek gevonden nu we al zo lang samen zijn. Degene die de post als eerste op de mat ziet liggen opent en doet er wat mee ( oud papier, stapeltje rekeningen oid).
Ik zou niet weten wat voor post ik zou kunnen krijgen wat partner niet hoeft te zien eigenlijk.
Ik krijg trouwens bar weinig post en partner ook. Meeste is van belasting, gemeente, gwl en de bank. Af en toe een kaartje.
Alle reacties Link kopieren
LizBon schreef:
02-10-2017 11:53
Met eigen rekeningen kun je makkelijker "onverantwoordelijke" uitgaven doen als je daar zin in hebt. Je hebt als stel toch niet automatisch hetzelfde spaarbedrag of bestedingspatroon. Dus ja, de een kan misschien meer sparen dan de ander. Ik zie niet wat daar mis mee is.

Voor mij is het ook meer een principekwestie. Je opent elkaars post niet en je hebt een eigen rekening.
Dat is niet het punt dat ik wilde maken.

Eigen rekeningen hebben is prima, hebben wij ook. Ik doe wat vaker “onverantwoordelijke” uitgaven en partner spaart wat meer en koopt af en toe wat groters. Of niet en dan heeft ze dus meer spaargeld, prima.

Waar mij het gaat is inleggen naar rato,
helemáál als 1 van beiden in overleg minder is gaan werken om voor de kinderen te zorgen en daardoor ws minder verdient. Toch scheef als de minstwerkende partner dan voor de gezamenlijke kinderen zorgt en daardoor veel minder te besteden heeft?
Vaak doet minstwerkende partner ook meer in het huishouden, wordt dat dan ook afgewogen en uitbetaald ofzo?

Wij hebben dus elke maand eenzelfde vrij te besteden bedrag op onze eigen rekeningen waarmee we doen en laten wat we willen, en de rest gaat van de grote hopp.
Man met eigen zaak, soms gaat t goed, soms is er een cashflow probleem. Zoals afgelopen half jaar.. veel opdrachten, maar nog geen geld.. betere tijden zijn er weer aan aan het komen. Maar daarom vind ik het wel lekker mijn eigen geld te hebben: we storten beiden op gezamelijke rekening als dat gaat, anders alleen ik. Gezamelijke spaar (kinderbijslag met name) en ik heb eigen spaar en hij allerlei bedrijfdrekeningen, buitenlandse rekeningen (hij importeert veel) en priverek. In slechte tijden vang ik wat er bij hem ontbreekt op en in goede tijden geef ik met veel plezier zijn geld mee uit :cheer: . Ik vind dat niet meer dan normaal: ons gezin, onze lusten, maar soms dus ook even onze lasten.. maar omdat ik nogal van de zekerheid ben en ik zijn financien altijd zo slecht kan overzien, voorspellen vind ik het een heel geruststellend idee dat ik in elk geval weet dat ik een potje heb voor mindere tijden waar ik wel controle over heb.
hokus_pokus schreef:
02-10-2017 22:34
Dat is niet het punt dat ik wilde maken.

Eigen rekeningen hebben is prima, hebben wij ook. Ik doe wat vaker “onverantwoordelijke” uitgaven en partner spaart wat meer en koopt af en toe wat groters. Of niet en dan heeft ze dus meer spaargeld, prima.

Waar mij het gaat is inleggen naar rato,
helemáál als 1 van beiden in overleg minder is gaan werken om voor de kinderen te zorgen en daardoor ws minder verdient. Toch scheef als de minstwerkende partner dan voor de gezamenlijke kinderen zorgt en daardoor veel minder te besteden heeft?
Vaak doet minstwerkende partner ook meer in het huishouden, wordt dat dan ook afgewogen en uitbetaald ofzo?

Wij hebben dus elke maand eenzelfde vrij te besteden bedrag op onze eigen rekeningen waarmee we doen en laten wat we willen, en de rest gaat van de grote hopp.
Voor alles is iets te zeggen denk ik. Op zich is naar rato wel eerlijk denk ik zelf. De minst verdienende houdt in bedrag minder over maar legt ook minder in. Bij grote uitgaven of vakanties zou je ook nog kunnen kijken hoe de spaarrekeningen ervoor staan en dan ook naar rato betalen.

Ik denk dat er geen betere of slechtere manieren bestaan. Het gaat erom dat je samen een manier vindt die werkt. Alles op 1 hoop zou er bij ons iig vermoedelijk toe leiden dat we er veel meer over zouden praten, overleggen of discussiëren.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
03-10-2017 08:24
Voor alles is iets te zeggen denk ik. Op zich is naar rato wel eerlijk denk ik zelf. De minst verdienende houdt in bedrag minder over maar legt ook minder in. Bij grote uitgaven of vakanties zou je ook nog kunnen kijken hoe de spaarrekeningen ervoor staan en dan ook naar rato betalen.

Ik denk dat er geen betere of slechtere manieren bestaan. Het gaat erom dat je samen een manier vindt die werkt. Alles op 1 hoop zou er bij ons iig vermoedelijk toe leiden dat we er veel meer over zouden praten, overleggen of discussiëren.
Ik denk dat per situatie de ideale manier kan verschillen (hoe vers/stabiel is je relatie bijv), maar dat er wel degelijk betere en slechtere bestaan. Als ik hier soms topics lees waarbij de vrouw in overleg minder is gaan werken om voor de kinderen te zorgen, maar dat ze wel nog steeds naar rato doen en zij daardoor nauwelijks meer iets overhoudt (zelfs ternauwernood haar deel van de gezinsvakantie kan betalen!) terwijl de man bakken vol geld heeft dan vind ik dat echt niet eerlijk.

In mijn ogen is het logisch om als je nog niet of net samenwoont (waarbij je beiden werkt) en nog niet zo'n stabiele situatie hebt de uitgaven 50/50 te doen. Je gaat niet bij je eerste date je bankrekeningen samenvoegen, dat zou absurd zijn. Maar als je een gezin hebt waarbij de een veel meer werkt en de ander veel meer thuis doet met de kinderen dan vind ik 50/50 juist weer heel oneerlijk. Dan is het veel logischer om het verdiende geld als gezinsgeld te zien en beiden een gelijk bedrag te hebben om aan jezelf te besteden (waarbij wij het heel prettig vinden om dat automatisch naar onze privé-rekeningen over te maken, zodat je geen discussies hebt of überhaupt hoeft te overleggen over privé- uitgaven). Als je in een gezinssituatie met ongelijke inkomens en een ongelijke werk/zorg-verhouding nog altijd 50/50 doet, dan komt degene die minder verdient maar wel thuis veel doet er wel heel bekaaid af.

Naar rato vind ik eigenlijk een beetje een rare tussenvorm: je draagt niet gelijk bij en je houdt ook niet evenveel over. Ik kan me voorstellen dat je het als een tussenfase gebruikt in de omschakeling van 50/50 naar gelijk overhouden, maar zie er verder weinig logica en eerlijkheid in dat een van de partners binnen een stabiel gezin met kinderen veel meer overhoudt en dus lekker de bloemetjes buiten zou kunnen zetten, terwijl de ander elk dubbeltje om moet draaien.
Ja, misschien zit daar wel wat in. Het ligt er misschien ook aan om welke bedragen het gaat, hoe iemand zich daarbij voelt en wat de behoeften van beide partners zijn om met het geld te doen. Ik weet het niet, het blijft misschien altijd wel iets waar je over moet praten en wat je niet zomaar kunt negeren.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wel benieuwd naar de mening van anderen: vriend en ik gaan samenwonen. Voorlopig doen we nog 50/50.

Maar als je naar rato doet, wat neem je dan als uitgangspunt? netto-salaris? Vriend rijdt echt een super dure lease-auto daardoor hij heeft een enorme bijtelling en spaart hij (verplicht) ook nog een paar honderd euro netto van zijn salaris. In totaal komt dat neer op ongeveer 800/900 euro per maand. Ik heb een hoge reiskostenvergoeding die bij mijn netto-salaris wordt uitgekeerd. Het verschil bedraagt hierdoor bijna 1100 euro. Hoe ga je dan met zulke verschillen om? Of alles op een hoop als een van de partners hobbies heeft die ruim 400 euro per maand kost?
Alle reacties Link kopieren
Wij maken elkaars post ook gewoon open, maar in de praktijk is mijn man daar niet nieuwsgierig genoeg voor, en maak ik alles open. Maar wij krijgen heel weinig post, en wat er binnenkomt, is toch gemeenschappelijk. Mocht er een persoonlijke brief komen, is die uiteraard alleen open te maken door degene die er op de envelop genoemd wordt. Lijkt mij niet meer dan normaal.

Qua financiën hebben wij onze eigen rekening waar ons salaris op gestort wordt, en een gezamelijke waar we ieder de helft van ons inkomen naar overmaken wat ruimschoots voldoende is om álle maandelijkse kosten mee te betalen. Ook eventuele etentjes of cadeautjes voor verjaardagen van anderen. Cadeautjes voor elkaar betalen we van onze eigen rekening. Dat vinden we net iets leuker dan dat de ander kan zien wat t gekost heeft, zeg maar. En ook andere uitgaven voor onszelf, doen we van onze eigen rekening. Zo kan er inderdaad nooit discussie ontstaan over bepaalde uitgaven. En op is op ;) En nee, tuurlijk gaan wij niet moeilijk doen als een ander geen eigen geld meer heeft, en iets noodzakelijks nodig heeft, en dat van een andere rekening betaald, maar t moet geen gewoonte worden. Maar zo zijn wij allebei niet, dus de kans dat dit voorkomt, is bijna nihil.

Op onze gezamelijke rekening staat altijd een bedrag voor de maand er na. Dit hebben we, in een paar maanden tijd, bij elkaar gespaard, en zo hebben we altijd genoeg om wat op te vangen. Daarnaast hebben we ook een gezamelijke spaar.


Of je nou getrouwd ben in gemeenschap van goederen, of niet, iedereen moet doen waar hij en/of zij zich goed bij voelt. Op papier is er in ons huwelijk misschien geen zijn/mijn meer, maar in de praktijk wel. Daar staan we allebei achter, so who cares?
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik zijn niet getrouwd, hebben wel een koophuis samen én een kind.
Wij hebben beide een eigen rekening waar onze salarissen worden gestort. Van dat salaris storten we beide een deel naar rato naar de gezamenlijke rekening. Daar betalen we de vaste lasten, boodschappen, kdv en gezamenlijke verzekeringen (uitvaart en reis, opstal) van. Van die gezamenlijke rekening gaat elke maand een vast bedrag naar de gezamenlijke spaar. We sparen ook voor vakanties op die spaarrekening.

Vriend is nu veel minder gaan werken en doet een opleiding. Hij verdient nu een stuk minder. We gaan dit weekend kijken of naar rato nog reeel is en anders gaan we over op het 'beide hetzelfde bedrag overhouden en de rest naar de gezamenlijke rekening' systeem. We zijn in elk geval gehecht aan ons eigen geld hebben waarmee we kunnen doen en laten wat we zelf willen.

(wij openen ook elkaars post niet trouwens, lezen ook niet elkaars mail - maar dat is weer een andere discussie ;) )
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
missmadame schreef:
03-10-2017 11:46
Eigenlijk wel benieuwd naar de mening van anderen: vriend en ik gaan samenwonen. Voorlopig doen we nog 50/50.

Maar als je naar rato doet, wat neem je dan als uitgangspunt? netto-salaris? Vriend rijdt echt een super dure lease-auto daardoor hij heeft een enorme bijtelling en spaart hij (verplicht) ook nog een paar honderd euro netto van zijn salaris. In totaal komt dat neer op ongeveer 800/900 euro per maand. Ik heb een hoge reiskostenvergoeding die bij mijn netto-salaris wordt uitgekeerd. Het verschil bedraagt hierdoor bijna 1100 euro. Hoe ga je dan met zulke verschillen om? Of alles op een hoop als een van de partners hobbies heeft die ruim 400 euro per maand kost?
Waarom zou je het naar rato willen doen? Ik zou het of op 50/50 houden als je nog de slag om de arm wilt houden in je relatie, of als je vrijwel zeker altijd bij elkaar wilt blijven en/of bezig gaat met trouwen of kinderen krijgen alles op 1 hoop en dan een bedrag van bijv 600 euro naar jullie eigen rekeningen voor die hobby en andere privé-uitgaven. Als je toch nog een tussenvorm wilt dan zou je gewoon ergens hier tussenin kunnen gaan zitten (bijv degene met de dure hobby krijgt in overleg een paar honderd meer budget per maand, omdat hij anders te weinig overhoudt voor bijv kleding), maar dan zou het wat mij betreft niet per se naar rato hoeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven