Geld & Recht alle pijlers

Hoe is het om je hypotheek volledig te hebben afgelost?

19-03-2018 14:21 495 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees her en der meer over mensen die bezig zijn om hun hypotheek af te lossen. En ik ben benieuwd hoe het is om helemaal hypotheekvrij te zijn. Leef je dan nog steeds zo zuinig of geef je dan veel geld uit? Groot feest of stilhouden? Volgend nieuw financieel doel of niet?

Nu zijn we daar ook mee bezig, en ik merk dat ik af en toe aan het dagdromen ben over hoe het zou zijn als we helemaal hypotheekvrij zijn. We hebben nog best wel een weg te gaan met een spaarhypotheek en aflossingsvrije hypotheek.
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 11:55
0.40% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
-
rabida wijzigde dit bericht op 11-11-2019 01:02
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Weer een tijdje geleden, maar wilde toch reageren.

Rabida: hoe staat het met eventuele verhuizing? Ik zou als ik in jouw schoenen stond even niets aflossen / storten, maar het spaargeld gebruiken om een eventuele additionele hypotheek bij een nieuw huis zo klein mogelijk te houden (of zelfs te voorkomen).
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Weer een stukje afgelost. Helft van huiswaarde is nu afgelost. Voelt goed. :cheer2:
Verhouding spaarhypotheek en aflossingsvrije schulden is nog steeds ongeveer 50:50.

Ik heb een beetje ingelegd in beleggingen en ik moet bekennen dat ik aflossen makkelijker vind. Dit omdat ik het aflossen meer gewend ben en omdat het meteen de hypotheekmaandlasten verlaagt (voelt als een snelle beloning).

Het opbouwen van beleggingen moet ik nog leren / gewend aan raken.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
aardbeitje8 schreef:
06-09-2018 10:44
Weer een stukje afgelost. Helft van huiswaarde is nu afgelost. Voelt goed. :cheer2:


Fijn! Al gecheckt of jouw hypotheekverstrekker rente-opslag rekent bij je hypotheek, en of 50% van de waarde daar weer een drempel in is?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip!
Ik heb bank nog niet gevraagd naar een verlaging van de rente-opslag. Is dat wel verstandig met een spaarhypotheek?
De spaarhypotheek heeft nog een looptijd van 9 jaren (van de 20). En de aflossingsvrije hypotheek willen we in de komende 3-5 jaren helemaal aflossen. Beide hypotheken zijn bij dezelfde hypotheekverstrekker. Kan er dan op deze 2 hypotheken 2 verschillende rente-opslagen gerekend worden?
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
06-09-2018 11:54
Bedankt voor de tip!
Ik heb bank nog niet gevraagd naar een verlaging van de rente-opslag. Is dat wel verstandig met een spaarhypotheek?
De spaarhypotheek heeft nog een looptijd van 9 jaren (van de 20). En de aflossingsvrije hypotheek willen we in de komende 3-5 jaren helemaal aflossen. Beide hypotheken zijn bij dezelfde hypotheekverstrekker. Kan er dan op deze 2 hypotheken 2 verschillende rente-opslagen gerekend worden?
Navragen kan natuurlijk geen kwaad. Heb je ook NHG? Want dan gaat dat rente-opslag verhaal meestal niet op. Wij hebben NHG en onze rente is gelijk aan de rente in de laagste risicoklasse.
Alle reacties Link kopieren
Het huis valt niet onder NHG, dus rente-opslag is van toepassing. Ik zal ING bellen en navragen.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
06-09-2018 10:44
Weer een stukje afgelost. Helft van huiswaarde is nu afgelost. Voelt goed. :cheer2:
Verhouding spaarhypotheek en aflossingsvrije schulden is nog steeds ongeveer 50:50.

Ik heb een beetje ingelegd in beleggingen en ik moet bekennen dat ik aflossen makkelijker vind. Dit omdat ik het aflossen meer gewend ben en omdat het meteen de hypotheekmaandlasten verlaagt (voelt als een snelle beloning).

Het opbouwen van beleggingen moet ik nog leren / gewend aan raken.
Ha, wat cool zeg. Mijn man en ik zijn ook sinds kort aan het aflossen. Inmiddels nog 30% van de woningwaarde aan hypotheek staan, en ik bouw nu aan de vermogenskant een portfolio van werknemersopties op.

Idee is om voorlopig versneld te blijven aflossen op de lineaire hypotheek (nog 100k), het aflossingsvrije deel (200k) te laten staan, en tzt de opties uit te oefenen om het aflossingsvrije deel ineens af te lossen. Verder hoop ik over ca 5 jaar een deel van de opties en wat spaartegoed te gebruiken voor de aankoop van een tweede huis voor de verhuur. Inkomsten uit verhuur zijn belastingvrij, en het lijkt me een mooie aanvulling op mijn pensioen, al duurt dat nog even. Het voelt erg goed om hiermee bezig te zijn!
MadameJean schreef:
06-09-2018 14:14
Ha, wat cool zeg. Mijn man en ik zijn ook sinds kort aan het aflossen. Inmiddels nog 30% van de woningwaarde aan hypotheek staan, en ik bouw nu aan de vermogenskant een portfolio van werknemersopties op.

Idee is om voorlopig versneld te blijven aflossen op de lineaire hypotheek (nog 100k), het aflossingsvrije deel (200k) te laten staan, en tzt de opties uit te oefenen om het aflossingsvrije deel ineens af te lossen. Verder hoop ik over ca 5 jaar een deel van de opties en wat spaartegoed te gebruiken voor de aankoop van een tweede huis voor de verhuur. Inkomsten uit verhuur zijn belastingvrij, en het lijkt me een mooie aanvulling op mijn pensioen, al duurt dat nog even. Het voelt erg goed om hiermee bezig te zijn!
Vergis ik me nou of zeg je hier inderdaad dat jullie een hypotheek van 9 ton hadden???
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
06-09-2018 11:54
Bedankt voor de tip!
Ik heb bank nog niet gevraagd naar een verlaging van de rente-opslag. Is dat wel verstandig met een spaarhypotheek?
De spaarhypotheek heeft nog een looptijd van 9 jaren (van de 20). En de aflossingsvrije hypotheek willen we in de komende 3-5 jaren helemaal aflossen. Beide hypotheken zijn bij dezelfde hypotheekverstrekker. Kan er dan op deze 2 hypotheken 2 verschillende rente-opslagen gerekend worden?
Net ING gebeld. Antwoord: de rente-opslag kan verlaagd worden bij elke 20% schuldverlaging. Deze schuldverlaging moet bij alle lopende hypotheken toegepast worden.

Dus ik ga in ons geval geen verlaging van rente-opslag aanvragen, want dat is niet wenselijk voor onze spaarhypotheek.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
06-09-2018 14:26
Vergis ik me nou of zeg je hier inderdaad dat jullie een hypotheek van 9 ton hadden???
Dat klopt niet, maar het huis is wel ca 850/900k waard dus ik snap dat het zo leek.

We kochten het voor minder, en legden destijds ook eigen vermogen in.
Alle reacties Link kopieren
Madame Jean, wat leuk dat je ook je verhaal deelt. Ik ben dus niet de enige. :cheers:

Lossen jullie automatisch extra af of moet je steeds met je partner overleggen?
Ik merk dat het makkelijker is om een paar keer een groter bedrag af te lossen dan steeds een vaker een kleiner bedrag, omdat ik dan vaker moet overleggen met mijn man. Ik ben er enthousiaster/gehaaster over dan mijn man, maar ik heb ook het idee dat ik the big picture beter zie dan hem.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
06-09-2018 15:51
Madame Jean, wat leuk dat je ook je verhaal deelt. Ik ben dus niet de enige. :cheers:

Lossen jullie automatisch extra af of moet je steeds met je partner overleggen?
Ik merk dat het makkelijker is om een paar keer een groter bedrag af te lossen dan steeds een vaker een kleiner bedrag, omdat ik dan vaker moet overleggen met mijn man. Ik ben er enthousiaster/gehaaster over dan mijn man, maar ik heb ook het idee dat ik the big picture beter zie dan hem.
Ik ben ook de big picture persoon, maar ik verdien ook meer, en kies er voor om meer van mn inkomen in het huis te storten. Hij is zzp'er en wil meer buffer aanhouden in cash, en dat vind ik prima. We hebben wel een jaarbedrag voor 2019 bedacht en dat gaan we samen ophoesten, met inachtname van zijn buffer. Maar we doen niet extra elke maand vast, hoewel me dat wel leuk lijkt - je brengt me op een idee..
Alle reacties Link kopieren
-
rabida wijzigde dit bericht op 11-11-2019 01:05
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje niet meer geschreven maar een update:
Nog te gaan:
Aflossingsvrij: €57K dit begint te jeuken!! :cheer:
Spaarhypotheek: €100K (loopt af in 2027)
WOZ waarde: 475K
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Tof topic!

Wij hebben onze eerste aflossing ingesteld en gaan vanaf nu maandelijks extra aflossen, maar net wat we beschikbaar hebben.
Er staat nog iets meer dan €99.000 open en we streven ernaar om binnen 10 jaar hypotheekvrij te zijn!
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
06-01-2020 15:27
Al een tijdje niet meer geschreven maar een update:
Nog te gaan:
Aflossingsvrij: €57K dit begint te jeuken!! :cheer:
Spaarhypotheek: €100K (loopt af in 2027)
WOZ waarde: 475K
Goed bezig! Hier van de 300 die nog openstond inmiddels 100 afgelost. Heb alleen nog aflossingsvrij en met lage rente. Het kost 180/maand netto, dus ik laat deze lening staan. Over 25 jaar zou me dat 60k aan rente hebben gekost).

Ben begonnen met beleggen van het terugaafbedrag: daarmee zou ik tegen 2% rente + inflatie ongeveer 90k verdienen over dezelfde periode Kan ik daarmee de schuld aflossen. WOZ gestegen naar 1000k.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig hoef ik niet zuinig te leven.
Alle reacties Link kopieren
Wij leven ook niet zuinig.
Afgelopen december hebben we ons absoluut niet ingehouden en we hebben net een auto gekocht. Anders hadden we nog meer af kunnen lossen.
Doordat we minder hypotheeklasten hebben (we hadden ooit een totale hypotheek van €450K), hebben we meer geld over voor andere leuke dingen.
I was reminded that my bloodtype is B positive.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven