Geld & Recht alle pijlers

Hoe komen jullie rond? (Of: Wat doe ik verkeerd??)

05-04-2011 17:34 301 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik ga mijn huishoudboekje hier toch maar eens op tafel gooien, want ik zie even niet meer hoe ik hier uit moet komen...

Ik ben alleenstaand, leef momenteel van een WW (maar baan is wellicht binnenkort in zicht) van 1100 euro netto. Ik woon anti-kraak voor een huur van 160 all-inn en tóch kom ik niet rond. Ik zie wel waar het probleem zit, maar ik zie niet hoe ik dit op ga lossen (op korte termijn) met een baan.

Misschien zie ik nog een slimme bezuiniging over het hoofd?

Het probleem zit 'm bij mij vrees ik in een aantal leningen...

Bij de DUO heb ik een schuld van 13.000 en die betaal ik 205 euro pm af. (Draagkrachtmeting is verworpen, dus geen lager bedrag helaas).

Daarnaast heb ik van mijn oude koophuis nog een schuld van 8000 euro openstaan die ik met 125 euro pm afbetaal.

En last but not least: ik heb een (diesel)auto die me per maand alles bij elkaar rond de 250-300 euro kost. De auto is dus duur...maar helaas wel nodig, want ik woon in een dorp waar maar twee bussen per uur gaan, die er een dik uur over doen om in de stad te komen. De auto staat wel te koop om ingeruild te worden voor een kleine benzine (maar het wil niet vlotten met kopers )

Verder betaal ik ook zo'n 70 euro pm aan m'n creditcard aflossing (ja stom natuurlijk, maar ik moest achterstallige rekeningen betalen en had geen andere keus meer)

Dus:

Huur: 160

DUO: 205

Bank: 125

Auto: 250

Creditc: 70

Verzekeringen: 30

Zorgverz.: 127

Tv/internet/mobiel: 45

Totaal: 1012 euro

Over: 88 euro

Kortom: ik kom structureel zo'n 200 pm tekort.

En dan heb ik nog niet eens een regulier huurhuis.

De lening en de creditcard zijn volledig mijn eigen schuld en dat neem ik ook voor mijn rekening, maar ik zie geen uitweg meer...

Ik solliciteer me suf, maar in mijn sector is nauwelijks werk. Op een kantoor oid nemen ze me niet aan, dus er blijft over: BSO. Alleen daar kan ik maximaal 28 uur draaien. Met veel geluk kom ik dan uit op een salaris van rond de 1400 netto. Met mijn huidige huur red ik het dan wel...maar dan zal ik anti-kraak moeten blijven wonen.

Een gewoon huurhuis kan ik niet betalen, ook niet met dat salaris.

Ander werk zoeken is dus erg lastig. Met m'n HBO ben ik meestal zogenaamd overgekwalificeerd óf ik heb te weinig ervaring.

Zijn er meer mensen hier in een dergelijke situatie??

Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen
quote:Janna_ schreef op 05 april 2011 @ 18:23:

Krijg je vakantiegeld als je in de WW zit?Ja
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Omscholen? Bijvoorbeeld solliciteren naar een leerlingenplek in de zorg? Met HBO achtergrond kun je waarschijnlijk al in een ziekenhuis solliciteren naar een leerlingplek voor verpleegkundige. Anders tijdelijk werk in de zorg, als zorghulp?
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 april 2011 @ 18:24:

Ja. De hoogte is gerelateerd aan de hoogte van je uitkering.Nou, dat dan in mei overmaken aan de schuldeiser met de hoogste rente!
quote:Janna_ schreef op 05 april 2011 @ 18:30:

[...]

Nou, dat dan in mei overmaken aan de schuldeiser met de hoogste rente!Amen!
quote:satsuma schreef op 05 april 2011 @ 17:58:

Nee, ik werk niet bij het UWV. Ik kijk gewoon om me heen (bij uitzendbureaus en advertenties) en daar zie ik toch dat er werk is. Wellicht niet in de regio waar TO woont, dat zou inderdaad kunnen dat er niet veel is.

Als ik in zo'n situatie zat als TO dan had ik al lang meerdere banen gehad. Voor of na het werk schoonmaken of krantjes lopen. Op zaterdag post rondbrengen of pakjes rondbrengen. Bij AH werken etc. Trouwens hele dag pakketjes rondbrengen kan best wel veel geld opleveren. Wat dacht je van werken in nachtdienst bij een of ander distributiecentrum .... paar maanden full time werken en je bent uit de schulden.

Ik lees hier alleen suggesties om te kijken hoeveel extra toeslag ze kan krijgen. Vind ik jammer want TO heeft het zelf gedaan en moet ze het ook niet zelf opknappen?

Waarom kan TO niet meer gaan werken?

Niet om het een of ander, maar hoe oud ben jij?

Ze zien me al aankomen bij AH! Daar nemen ze hier echt alleen maar scholieren en heel jong grut aan.

Je opmerking over een paar maande fulltime werken en uit de schulden gaat voor mij écht niet op! Dat heb je kunnen lezen. Ik kan echt een hoop hebben, maar jouw opmerking maakt me echt kwaad. Je vooroordeel straalt er vanaf. Ik heb trouwens gewoon récht op zorgtoeslag (net als jij)... dat hoef ik niet 'zelf op te knappen'.

Natuurlijk heb ik die schulden aan mijzelf te wijten, daar klaag ik ook niet over. Ik merk alleen dat het verdomd lastig is om dit op te lossen en vraag gewoon wat advies.
quote:biobitch1984 schreef op 05 april 2011 @ 18:04:

ik snap dat niet, mijn huur is 510 all incl. en ik verdien ook maar 1100 euro per maand, en toch heb ik nooit geld te kort.. ik heb een schuld van 13.000 bij DUOTsja...leg jij het me uit?
quote:plops schreef op 05 april 2011 @ 18:04:

Heb je al nagevraagd bij het UWV of ze je niet een omscholingscursus kunnen bieden zodat je wel bij de kinderopvang aan de slag kunt?

Ja, willen ze niet doen...geen geld voor. Ik mocht weer aankloppen als ik een jaar werkloos ben.

Ik wil trouwens héél graag toegepaste psychologie gaan studeren, maar dat gaat dus nu even niet. Ik hoop dat ik wellicht ooit een deel van de studie via mijn werkgever en belastingdienst vergoed kan krijgen, want het vergoot mijn kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk.
quote:Valesca C schreef op 05 april 2011 @ 18:37:

[...]

Natuurlijk heb ik die schulden aan mijzelf te wijten, daar klaag ik ook niet over. Ik merk alleen dat het verdomd lastig is om dit op te lossen en vraag gewoon wat advies.Nogmaals mijn vraag dan, heb je al eens naar callcenterwerk gekeken? Dat ligt nog net niet voor het oprapen, zeker als je een beetje snugger overkomt.
Heb je mijn post gelezen, over solliciteren op of net onder je niveau maar in een ander vakgebied zoals administratief werk? Lijkt me dat je makkelijker een hoger salaris moet kunnen verdienen dan dat, als je fulltime gaat werken.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:tieger schreef op 05 april 2011 @ 17:56:

Ik las trouwens dat je via de anwb ook de mogelijkheid hebt om je auto te verkopen. Dat is misschien ook een idee.

ja, dan ben je hem binnen een paar dagen kwijt.

Ik zou overigens of een fietskopen of met het ov gaan. 2x per uur een bus is toch prima? Je zit echt niet in de luxe positie om een auto te bezitten. Ik zou eerst maar eens van die schuld af komen.

Verder het principe hanteren van de schuld aflossen met de hoogste rente eerst. (en dat is al een paar keer gezegd)

En om aan geld te komen:

auto verkopen en geen auto terug nemen

overbodige zaken op marktplaats verkopen

extra baantjes zoeken zoals oppassen of schoonmaken
Duo is de nieuwe naam van de IB groep. Dat is dus een studieschuld.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Welke verzekeringen heb je momenteel? 30 euro is namelijk niet heel weinig (ik neem aan dat je de auto verzekering bij autokosten heb opgeteld hier).

vanaf januari goedkopere zorgverzekering nemen.

Auto verkopen aan een garage of dealer, je krijgt er dan wel minder voor dan dat je hem particulier zou verkopen, maar zeker geen slooppremie. reken uit via internet hoeveel je auto nu waard is en ga langs verschillende bedrijven voor de beste deal.

Kijk bij aanschaf van een nieuwe auto ook naar kosten van onderdelen, laat je informeren over merken die goedkoper te onderhouden zijn mocht er iets gebeuren met je auto.

Of neem een scooter wat iemand anders voorstelde scheelt bakken van geld.

Ik zou nogmaals bij DUO aankloppen, persoonlijk langs een kantoor gaan niet per telefoon. Waarom is de verlaging verworpen vanwege je schulden? Ik weet natuurlijk niet wat er precies gebeurd is maar in principe deze zaak aanvechten. Als je 1100 verdient hoor je toch niet zoveel per maand af te moeten dragen? Of heb ik dat mis...
TO, heb je al met je bank overlegt of je op dat restkrediet op je huis tijdelijk minder kunt betalen? Ik weet niet of je daar een schuld in de vorm van een doorlopend krediet hebt en of je daar al wat op afgelost hebt?

Als het een dlk is, kun je die misschien omzetten naar een krediet dat gelijk is aan het bedrag dat nu nog open staat? Dat scheelt weer in de verplichte maandelijkse aflossing.
Bij de stichting waar ik voor werk zijn er altijd veel vacatures voor zorghulp, daar kun je met minimaal HAVO op solliciteren, zonder relevante werkervaring. Je taken zijn dan clienten wassen/douchen/aankleden/toilet en wat hand en span diensten. Voor zo'n 34uur per week werken verdien je netto zon 1650 euro. (wel wisselende en weekend diensten).
quote:Spijker schreef op 05 april 2011 @ 18:43:

Heb je mijn post gelezen, over solliciteren op of net onder je niveau maar in een ander vakgebied zoals administratief werk? Lijkt me dat je makkelijker een hoger salaris moet kunnen verdienen dan dat, als je fulltime gaat werken.Spijker, werkgevers hebben momenteel zoveel keus in bepaalde regio's dat ze voor een administratieve baan geen HBO'er aannemen. Niet omdat die meer wil verdienen, maar ze weten dat het maar een tussenbaan is voor iemand die op een ander vakgebied geschoold is. Zodra je wat beters kunt krijgen ben je weg en daar zit een werkgever ook niet op te wachten. Ze nemen liever iemand aan die is opgeleid in administratief werk en die niet direct weer door solliciteert.
quote:Valesca C schreef op 05 april 2011 @ 18:37:

[...]

Niet om het een of ander, maar hoe oud ben jij?

Ze zien me al aankomen bij AH! Daar nemen ze hier echt alleen maar scholieren en heel jong grut aan.

Je opmerking over een paar maande fulltime werken en uit de schulden gaat voor mij écht niet op! Dat heb je kunnen lezen. Ik kan echt een hoop hebben, maar jouw opmerking maakt me echt kwaad. Je vooroordeel straalt er vanaf. Ik heb trouwens gewoon récht op zorgtoeslag (net als jij)... dat hoef ik niet 'zelf op te knappen'.

Natuurlijk heb ik die schulden aan mijzelf te wijten, daar klaag ik ook niet over. Ik merk alleen dat het verdomd lastig is om dit op te lossen en vraag gewoon wat advies.Nou nou, je hoeft niet zo te reageren hoor TO! Satsuma legt precies de vinger op de zere plek. Je reactie m.b.t. te oud zijn voor de AH geeft dat aan. Is dat je eigen aanname, of hebben ze je dat verteld toen je er solliciteerde? Je lijkt een hoop redenen te hebben om bepaalde baantjes niet te nemen. En satsuma wijst je op je mogelijkheden. Als je zo proberen door de dingen heen te kijken die je kwaad maken in haar post, dan zou je er echt wat aan kunnen hebben.
Pfff, zoveel reacties en tips kan ik nauwelijks bijbenen

Dus maar even zo:

@Plops, bedankt voor je tip. Niet mijn favoriet, maar ik ga het zeker proberen. Zit nu even niet in een luxe positie helaas, dus het zal even geen kwestie van kiezen zijn.

@Noeri, Ja, het is idd een kwestie van tijd eigenlijk. Ik moet zeggen dat ik ook heel lang heb gewacht met m'n auto echt te koop zetten, omdat ik steeds dacht/hoopte/verwachtte dat ik toch echt zo wel weer werk zou hebben. Het is namelijk pure kapitaalvernietiging om die auto voor een habbekrats te verkopen. Ik kan er dan nl geen andere voor kopen, dus mocht ik er toch echt weer een nodig hebben, dan heb ik geen 'startkapitaal' meer... Of ik moet er vanuit gaan dat ik de komende jaren geen auto meer zal rijden.

Mijn vader woont te ver bij me vandaan en daar zou ik niet bij in kunnen trekken. Voor mijn moeder geldt hetzelfde...

Ze kunnen me ook niet financieel helpen, omdat ze daar zelf de middelen niet voor hebben (af en toe een klein bedragje lukt wel).

Wel goed om te horen dat jij nu uit de problemen bent wat geld betreft, want ik ben het me je eens: geldzorgen zijn echt vreselijk.

@Bommi, dat zijn goeie tips. Ik ga idd wat spullen op marktplaats zetten. Het is niet veel, maar alles bij elkaar levert het toch weer een beetje op (en ik kan mijn inboedel een beetje gaan inperken voor een aankomende verhuizing).

Ik moet misschien ook maar eens serieus kijken of ik geen cursus of workshop kan gaan geven in de kunst en daar wat mee bij verdienen. Dat zou natuurlijk geweldig zijn!

@Littlegreen, hoe kom je aan zulk werk? Via welke instanties gaat dat? Ik zoek er wel eens op, maar kan dat soort dingen nooit vinden.

@gember999: bij beide horeca-gelegenheden hebben ze me niet aangenomen na een korte proefperiode. Ze vonden me toch te onervaren was het argument.

Waarom ik nog niet eerder achter een postbode-baan ben aangegaan vraag je.... Heb ik ook gedaan, maar ze konden me niet voldoende uren bieden en ik moest dan wijken gaan fietsen in een stad verderop die ik niet ken. Ja, ik snap dat ik zo wat slachtofferig over kan komen op je, maar ik heb die afweging toen gemaakt. Ik vond het praktisch wel heel omslachtig worden en heb gewoon héél lang gedacht dat het 'wel goed zou komen' op korte termijn met passend werk en wilde er misschien niet aan dat ik echt in de financiële nesten zat. Dus ja, je hebt wel gelijk. Ik realiseerde me gewoon niet hoe dramatisch het eigenlijk was/is. Ik heb dit gewoon nog nooit eerder meegemaakt.

@Kikkie, wat is mystery shoppen en hoe kom je aan zo'n baan?
*klik*
en heb je je creditcard al doorgeknipt? Voorkomt verleiding tot extra schuld.
bij DUO-studielening bestaan ook 'joker-jaren'. Weet niet of je daar recht op hebt of dat je die al gebruikt hebt. Daarmee kun je je aflossing tijdelijk stop zetten, rente opbouw loopt dan wel gewoon door, maar dan kun je het bedrag dat je nu aan DUO aflost gebruiken voor de aflossing op de creditcard i.v.m. hogere rente.

en daarnaast natuurlijk proberen zo snel mogelijk werk te vinden ook al is het onder je niveau of part-time.
@Plops: thanx :-)

@Doeiii: Die studieschuld...ik heb er hier ook al eens een topic over geopend. Het is een heel ingewikkeld verhaal en ik ben ook al bij ze langs geweest, maar het zit zo: Ik kan mijn peiljaar niet verleggen omdat mijn inkomen tov 2009 (want daar kijken ze naar) niet met meer dan 15% is gedaald. Wél is mijn inkomen met meer dan 15% gedaald tov 2010, maar daar kijken ze dus niet naar. Dus mijn draagkrachtmeting is verworden. Ik heb me suf geluld daar bij DUO, maar dit is wat het is.

Die verzekeringen zijn de WA, rechtsbijstand en inboedelverzekering. Autoverzekeringen zitten hier idd niet bij in.

Wat de auto betreft: ik heb van alles geprobeerd: merkdealers, andere dealers, particulier, inruil-mogelijkheden. Ik kreeg geen hoger bod dan 300 euro. De auto heeft een dagwaarde van 2000 euro, dus ik zou mezelf echt voor mijn kop slaan als ik hem voor 300 weg zou (moeten) doen. Zelfs mijn vaste garage begreep niet waarom ik hem niet kwijt kan. Hij adviseerde me om er de tijd voor te nemen...maarja, die is nu wel op wat mij betreft.

Ik ga de ANWB nu maar eens raadplegen.
quote:Liselotte4 schreef op 05 april 2011 @ 19:07:

en heb je je creditcard al doorgeknipt? Voorkomt verleiding tot extra schuld.Zodra ik die creditcard heb afbetaald, doe ik hem ook weg. Zeker weten. Helaas is het nu zo dat ik vaak mijn tekorten betaal met die creditcard, maar dat is natuurlijk het ene gat vullen met het andere.
Ik zou de auto niet verkopen, maar er tijdelijk niet mee rijden omdat je geen geld voor benzine hebt. Dit omdat je op een moeilijk bereikbare plek woont en de auto nodig hebt als je ergens verderop wel kunt werken op onregelmatige uren/nachtdiensten.

Daarnaast houd inclusief zortoeslag ongeveer 150E per maand over. Dat is niet veel, maar een gemiddelde student komt hier per maand ook wel mee uit qua eten en drinken. Je kunt proberen om elke week 30E te pinnen en daar van te eten.

Ik weet niet wat je al gedaan hebt aan sollicteren, maar misschien kun je buiten je vakgebied kijken? En alles aannemen wat op je pad komt?
die diesel auto moet echt weg, is ook waanzin als je niet heel veel kilometers rijdt. een keuring kan je niet eens betalen als ik het zo lees.
wij slapen nooit.
quote:Mugske schreef op 05 april 2011 @ 19:12:

bij DUO-studielening bestaan ook 'joker-jaren'. Weet niet of je daar recht op hebt of dat je die al gebruikt hebt. Daarmee kun je je aflossing tijdelijk stop zetten, rente opbouw loopt dan wel gewoon door, maar dan kun je het bedrag dat je nu aan DUO aflost gebruiken voor de aflossing op de creditcard i.v.m. hogere rente.

en daarnaast natuurlijk proberen zo snel mogelijk werk te vinden ook al is het onder je niveau of part-time.Die joker-jaren kun je opnemen vanaf 2012.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven