Geld & Recht alle pijlers

Hoe komen jullie rond? (Of: Wat doe ik verkeerd??)

05-04-2011 17:34 301 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik ga mijn huishoudboekje hier toch maar eens op tafel gooien, want ik zie even niet meer hoe ik hier uit moet komen...

Ik ben alleenstaand, leef momenteel van een WW (maar baan is wellicht binnenkort in zicht) van 1100 euro netto. Ik woon anti-kraak voor een huur van 160 all-inn en tóch kom ik niet rond. Ik zie wel waar het probleem zit, maar ik zie niet hoe ik dit op ga lossen (op korte termijn) met een baan.

Misschien zie ik nog een slimme bezuiniging over het hoofd?

Het probleem zit 'm bij mij vrees ik in een aantal leningen...

Bij de DUO heb ik een schuld van 13.000 en die betaal ik 205 euro pm af. (Draagkrachtmeting is verworpen, dus geen lager bedrag helaas).

Daarnaast heb ik van mijn oude koophuis nog een schuld van 8000 euro openstaan die ik met 125 euro pm afbetaal.

En last but not least: ik heb een (diesel)auto die me per maand alles bij elkaar rond de 250-300 euro kost. De auto is dus duur...maar helaas wel nodig, want ik woon in een dorp waar maar twee bussen per uur gaan, die er een dik uur over doen om in de stad te komen. De auto staat wel te koop om ingeruild te worden voor een kleine benzine (maar het wil niet vlotten met kopers )

Verder betaal ik ook zo'n 70 euro pm aan m'n creditcard aflossing (ja stom natuurlijk, maar ik moest achterstallige rekeningen betalen en had geen andere keus meer)

Dus:

Huur: 160

DUO: 205

Bank: 125

Auto: 250

Creditc: 70

Verzekeringen: 30

Zorgverz.: 127

Tv/internet/mobiel: 45

Totaal: 1012 euro

Over: 88 euro

Kortom: ik kom structureel zo'n 200 pm tekort.

En dan heb ik nog niet eens een regulier huurhuis.

De lening en de creditcard zijn volledig mijn eigen schuld en dat neem ik ook voor mijn rekening, maar ik zie geen uitweg meer...

Ik solliciteer me suf, maar in mijn sector is nauwelijks werk. Op een kantoor oid nemen ze me niet aan, dus er blijft over: BSO. Alleen daar kan ik maximaal 28 uur draaien. Met veel geluk kom ik dan uit op een salaris van rond de 1400 netto. Met mijn huidige huur red ik het dan wel...maar dan zal ik anti-kraak moeten blijven wonen.

Een gewoon huurhuis kan ik niet betalen, ook niet met dat salaris.

Ander werk zoeken is dus erg lastig. Met m'n HBO ben ik meestal zogenaamd overgekwalificeerd óf ik heb te weinig ervaring.

Zijn er meer mensen hier in een dergelijke situatie??

Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen
Een akelige situatie .. hoe dan ook!

Ik heb niet alles gelezen maar wat bij mij opkomt zijn schuldsanering (is in elk geval al genoemd hier) of proberen om lagere aflosregelingen te treffen. Ik weet dat er meestal wat te regelen is, als je aangeeft dat een afbetaling echt niet haalbaar is (misschien moet je dan eerst een paar betalingen gemist hebben).

Sterkte!
quote:hekje schreef op 05 april 2011 @ 21:23:

* sorry..las verkeerd *

Ja, dat is heel slim van die vriendin! Moet je wel wat startkapitaal hebben

Waarom wil je het weten, heeft ze interesse?
En hoever kom je in 30min fietsen? Ben je dan in de stad dichtbij waar je woont?
Oh en een auto kan écht goedkoper. Ik rij een in kleine, lichte, oude auto die 750 euro in aanschaf was.

Niet mooi, maar joechei ik rij. En laag in de wegenbelasting en in verbruik.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Bij ons is dat echt niet het geval hoor! Er werken hier in de supermarkten ook ontzettend veel oudere vrouwen. Veel vrouwen met kleine kindjes en voormalig huisvrouwen van rond de 50.
quote:VivaPepsi schreef op 05 april 2011 @ 21:23:

[...]

Dat van supermarkten en alleen maar jong grut aannemen is algemeen bekend hoor. Die nemen echt geen oudere vrouwen voor achter de kassa aan, of om te vullen, die zijn namelijk te duur. Heb je je nooit afgevraagd waarom er haast alleen maar jong grut in supermarkten werkt?Nee, omdat ik supermarkten ken waar vrouwen en zelfs een man van middelbare leeftijd werken.
poeh...
wij slapen nooit.
@Moonlight, Greenwheels is idd een goed idee.

Ik moet nog even aan het idee wennen, zonder auto, maar ik heb de beslissing nu wel gemaakt. Dus hij gaat nu weg tegen elk bod (wel met veel pijn in het hart)
en wat gebeurt er wanneer je over 3 mnd geen werk hebt?

krijg je dan een uitkering?
wij slapen nooit.
quote:Valesca C schreef op 05 april 2011 @ 17:34:

Het probleem zit 'm bij mij vrees ik in een aantal leningen...

Bij de DUO heb ik een schuld van 13.000 en die betaal ik 205 euro pm af. (Draagkrachtmeting is verworpen, dus geen lager bedrag helaas).

Waarom? Dit gaat naar inkomen, dus als je dat opgeeft kunnen ze daar niet omheen. Heb nog nooit van 'verwerpen' gehoord?
quote:Spijker schreef op 05 april 2011 @ 21:26:

Ik snap echt niet dat je zegt dat ze je afwijzen wegen overgekwalificeerd of dat je je HBO moet verantwoorden. Pas je je CV niet aan op je sollicitatie dan?!

Je mag geen opleidingen of ervaring erbij liegen, maar je bent niet verplicht alles te vermelden. Als ik jou was liet ik die HBO gewoon wég als ik solliciteerde op een administratieve functie en liet ik in het gesprek niet blijken dat ik de baan maar voor tijdelijk zag.

Jawel...natuurlijk pas ik mijn cv aan. maar als ik mijn (HBO) opleiding weg zou laten, heb ik alleen m'n Havo nog staan en een hoop gaten in mijn cv. Dat kan ik toch niet verantwoorden??

Het spreekt voor zich dat ik nooit laat blijken dat ik een baan alleen tijdelijk wil doen.
Nou, even samenvattend, wat ga je nu doen om je situatie te verbeteren?

-auto wegdoen, tegen welk bod dan ook

-kortingskaart NS kopen

-iendien nodig; een brommertje kopen

-langs alle uitzendbureau's gaan

-je sollicitatiebrief echt gericht op de vacature schrijven. Geen standaard brief gebruiken.

-vrienden, kennissen en familie inlichten over je situatie. Benoemen dat je de komende tijd zuinig aan moet doen en ze dus welkom zijn bij jou thuis om bij te kletsen, maar dat ze het daar even mee zullen moeten doen...

-je creditcard niet meer gebruiken

-je vakantiegeld gebruiken om je schuld met de hoogste rente af te betalen

-overbodige spullen op marktplaats zetten

-kijken wat je aan workshops/kinderfeestjes/lessen/creatieve dingen als schilderijen maken ofzo kan verdienen

- ....

Ik zou zeggen; dit alles... maar wat denk jij?!
to, sta je nu wel ingeschreven bij een woningbouwvereniging?
@Verona: Dank je wel!

@Janna: 40 min fietsen naar ene stad, 50 minuten naar de andere. Wel te doen op een mooie dag. Graag zelfs, maar om elke dag naar m'n werk te doen?

@Avril, het is zo, echt waar. Ik heb bijna zitten janken aan de telefoon. Wat ik ook zeg: zij blijven zeggen dat mijn inkomen tov 2009 niet genoeg gedaald is. Maar het gaat toch om mijn huidige inkomen?!? Nee...zo 'rekenen' zij niet. Ze gaan altijd uit van je inkomen van 2 jaar eerder en als je het peiljaar wil verleggen moet je inkomen minstens 15% gedaald zijn tov van dat inkomen van 2(!) jaar terug. Ik val dus tussen wal en schip indeze. Vette pech
quote:_avril_ schreef op 05 april 2011 @ 21:31:

[...]

Waarom? Dit gaat naar inkomen, dus als je dat opgeeft kunnen ze daar niet omheen. Heb nog nooit van 'verwerpen' gehoord?je hebt het al eerder toegelicht, maar snap het niet, afbetalen gaat naar draagkracht en die is gedaald en je moet meer betalen. Dat is klinkt zo onlogisch, maar het bedrag kan volgend jaar wel worden verlaagd?
quote:Valesca C schreef op 05 april 2011 @ 21:33:

[...]

Jawel...natuurlijk pas ik mijn cv aan. maar als ik mijn (HBO) opleiding weg zou laten, heb ik alleen m'n Havo nog staan en een hoop gaten in mijn cv. Dat kan ik toch niet verantwoorden??

Het spreekt voor zich dat ik nooit laat blijken dat ik een baan alleen tijdelijk wil doen.Heb je niet gewerkt tijdens je opleiding? Dan zet je dat gewoon neer en zet je er niet bij voor hoeveel uur dat was/dat het een bijbaantje was.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Valesca C schreef op 05 april 2011 @ 21:26:

[...]

Ja, dat is heel slim van die vriendin! Moet je wel wat startkapitaal hebben

Waarom wil je het weten, heeft ze interesse?Interesse in je auto? Nope ;) Maar ze heeft na scheiding inderdaad haar 'startkapitaal' slim besteed in vastgoed; wat verkocht, iets nieuws gekocht, enz. Zijn nu haar vaste spaarpotjes zodat ze niet op haar 41-e achter de kassa hoeft.
quote:Valesca C schreef op 05 april 2011 @ 21:38:

@Avril, het is zo, echt waar. Ik heb bijna zitten janken aan de telefoon. Wat ik ook zeg: zij blijven zeggen dat mijn inkomen tov 2009 niet genoeg gedaald is. Maar het gaat toch om mijn huidige inkomen?!? Nee...zo 'rekenen' zij niet. Ze gaan altijd uit van je inkomen van 2 jaar eerder en als je het peiljaar wil verleggen moet je inkomen minstens 15% gedaald zijn tov van dat inkomen van 2(!) jaar terug. Ik val dus tussen wal en schip indeze. Vette pechHet blijft een bizar verhaal ja, bureaucratie ten top. Wanneer kan het maandelijkse bedrag wel omlaag?
quote:Janna_ schreef op 05 april 2011 @ 21:34:

Nou, even samenvattend, wat ga je nu doen om je situatie te verbeteren?

-auto wegdoen, tegen welk bod dan ook

-kortingskaart NS kopen

-iendien nodig; een brommertje kopen

-langs alle uitzendbureau's gaan

-je sollicitatiebrief echt gericht op de vacature schrijven. Geen standaard brief gebruiken. Doe ik al

-vrienden, kennissen en familie inlichten over je situatie. Benoemen dat je de komende tijd zuinig aan moet doen en ze dus welkom zijn bij jou thuis om bij te kletsen, maar dat ze het daar even mee zullen moeten doen...

-je creditcard niet meer gebruiken

-je vakantiegeld gebruiken om je schuld met de hoogste rente af te betalen

-overbodige spullen op marktplaats zetten

-kijken wat je aan workshops/kinderfeestjes/lessen/creatieve dingen als schilderijen maken ofzo kan verdienen

- ....

Ik zou zeggen; dit alles... maar wat denk jij?!Nou...helemaal mijn lijstje. Ik ga ermee aan de slag! En ik hou jullie op de hoogte.
@Hekje...ik bedoelde het huis
@Avril...als ik in de bijstand belandt of over een jaar nog steeds rond dit inkomen zit.

@Spijker: Ik waardeer het dat je meedenkt, maar volgens mij is dat echt geen goed idee. Kan me niet voorstellen dat ze dat geloven. MAAR...ik zal het eens proberen, wie weet (ook al geloof ik er niet erg in). Ik zal dan wel moeten liegen over mijn CV, want de gaten die ontstaan van het werk dat niet administratief is of daar iets mee te maken hebben, moet ik dan opvullen met 'uigesmeerde' andere functies. Óf ik laat het gewoon met gaten en al zien...ben benieuwd welke vragen ik dan krijg.
Geen werk kunnen vinden in Zuid-Holland......Ik woon midden in het Westland en mijn leefijdsgenoten (rond de 46 jaar, opleiding van geen tot WO) komen met weinig moeite aan het werk in de kassen, call-centra, supermarkten, schoonmaak, catering, noem maar op. Heel bijzonder, jouw verhaal.
Zoals het er nu naar uitziet ga je dus in juli de bijstand in. Dat is 870 euro per maand. Mogelijk zelfs minder, omdat je zo goedkoop woont.

Ik hoop dat je snel kan beginnen bij de BSO en dat je je auto inruilt voor een brommer, want anders worden je problemen pas echt groot.

Ik wil echt niet zeggen dat het allemaal makkelijk is, maar niets doen aan je situatie is geen optie. Ik wil je heel veel succes wensen en hoop dat je snel goede berichten hebt.
...
@Nomad: Ja, ik sta bij drie woningbouwverenigingen ingeschreven.

@Valentinamaria: Ja, dan krijg ik bijstand, maar daar ga ik het echt niet op aan laten komen!
@ Valesca... weet ik Wens je veel sterkte komende tijd! En ik zat net even te Googelen wat betreft je leningen. Of niet 1 instantie/bank/verzekeraar die allemaal kan overnemen. Dacht Ohra, maar kan het zo snel niet vinden.

Vrees dat auto sowieso de deur uit moet. Heb er zelf ook geen en leven gaat gewoon door hoor, ook al kost het reizen soms iets meer tijd en moeite.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven