Geld & Recht alle pijlers

Hoe lang bewaren?

14-07-2011 16:12 21 berichten
Nee, geen eten of over-de-datum-topic

Ik vroeg me af hoe lang jullie je administratie bewaren. En met administratie bedoel ik belastingaanslagen, gemeentebelasting, waterschapsbelasting, verzekeringspapieren van voorgaande jaren, giro-afschriften. En dan dus van afgelopen jaren.

Ik ben aan het opruimen en kom veel van dit soort oude adminstratie tegen. Uiteraard betaal ik 2011 en heb ook de neiging om 2010 te bewaren.

Wat is jullie 'beleid' hierin? Oudere jaren weggooien omdat het is afgehandeld, of bewaren omdat je het misschien ooit nog nodig hebt. En bij bewaren, hoe lang dan?
5 jaar toch?
ja 5 jaar. Jaarafschriften bewaar ik langer, maar dat neem ook stukken minder ruimte in itt de hele administratie van een heel jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik scan tegenwoordig alles en bewaar het digitaal. De originele documenten ouder dan 2 jaar gooi ik dan weg. Scheelt heel veel papier.

Dan is het wel zaak natuurlijk om te zorgen voor goeie back-ups.
Volgens mij ben je zelfs wettelijk verplicht je administratie wat je gebruikt voor de belastingdienst 5 jaar te bewaren.
Ik heb even gegoogled. Blijkbaar ben je het niet wettelijk verplicht. Maar kan de belastingdienst nog vijf jaar na de belastingaangifte om nadere bewijsstukken vragen.
Ik bewaar het meeste 5 jaar en gooi het dan weg.

Jaaropgaven, jaaroverzichten etc bewaar ik langer, verder mieter ik zoveel mogelijk weg.
5 jaar is normaal om te bewaren. Arbeidscontracten of jaaropgaven bewaar ik veel langer.
Dus ook zaken die niet met de inkomstenbelastingen te maken hebben, bewaren jullie 5 jaar? Verzekeringspapieren enzo?

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Of te wel. Ik heb zoveel papieren dat ik er gek van wordt. Zo'n scanner lijkt me wel handig.
quote:Annie.Ooi schreef op 14 juli 2011 @ 16:28:

5 jaar is normaal om te bewaren. Arbeidscontracten of jaaropgaven bewaar ik veel langer.Ook van banen waar je niet meer werkt? En wat doe je in die gevallen met verslagen van funtioneringsgesprekken en loonstrookjes?
ik heb gewoon een ordner met abc tabbladen, makkelijk hoor
Sommige dingen kun je toch maar beter bewaren zoals bijvoorbeeld aanstellingsbrieven. Mijn voormalige werkgever had een afkoopsom berekend waarin ten onrechte werd uitgegaan van een parttime dienstverband gedurende enkele jaren terwijl ik in werkelijkheid die jaren fulltime gewerkt heb. Gelukkig had ik de aanstellingsbrieven nog en moesten ze het wel corrigeren. Had mij heeel veel geld gescheeld als ik geen bewijs meer had.
7 jaar
Vijf jaar, dingen die je voor de belasting nodig hebt tien jaar, documenten van de notaris levenslang, net als bijvoorbeeld vonnissen van kantongerecht en/of rechtbank. Daarvan heb je naar ik aanneem geen dozen vol.
verba volant, scripta manent.
oh en ik vind het ook wel leuk hoor als ik een oude doos tegenkom met hele oude loonstrookjes van mijn eerste baantje. Schattig gewoon dat ik toen nog voor 7 gulden (!) per uur mijn bed uitkwam.

Leuk voor later hoor oude administratie
Oei, ik flikker vrijwel alles direct weg.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zo lang dus...
Hangt er vanaf wat het precies is. Maar de meeste administratieve zaken bewaar ik ongeveer een jaar of 20.
Alles wat geld-gerelateerd is... bewaar ik eindeloos. Kan altijd nog van pas komen. Ik moet nog regelmatig graven naar oude documenten en dan ben ik blij dat alles geordend is in een paar ordners met tabbladen.

Als het je echt teveel wordt, pak dan alles ouder dan 2 jaar, bundel het en berg het ver weg op, waar je er geen last van hebt. Op zolder, achter je muurschotten, bij je ouders (wel even zorgen dat zij het niet weggooien). Zo kun je erbij als het nodig is, maar staat het niet in de weg.
Jaaropgaven / loonstroken: 5 jaar na definitieve belasting aanslag (na controle pensioen afdracht)

Arbeidsovereenkomsten / ontslag: gooi ik nooit weg

Belastingaanslagen: gooi ik nooit weg

Vonnis rechtbank: gooi ik nooit weg

Contracten zoals telefoon / zorgpolis / verzekeringen waar ik geen gebruik meer van maak / facturen : 3 jaar

Gemeentelijke belastingen / energie / water: 3 jaar na definitieve berekening

Bankafschriften gooi ik niet weg, is nu ook digitaal trouwens.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Ik ben blij met jullie tips en heb de meeste ervan dan ook opgevolgd.

Ben al een paar avonden bezig met ordenen en opruimen.

Bedankt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven