Geld & Recht alle pijlers

Hoe lang recht op WW

14-06-2025 12:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik aan alle voorwaarden voldoe, heb ik nu recht op 24 maanden WW.
Stel dat ik komende maand één maand in de WW zit, en daarna weer een fulltime baan heb, moet ik dan het "recht" op WW weer helemaal opnieuw opbouwen?
Of gaat er een maand van de 24 maanden af?
Of blijven de 24 maanden staan omdat ik 11 maanden van het jaar wel SV loon heb ontvangen?

Weet iemand dit?
Dan blijft de rest staan. Dat is wat je hebt opgebouwd en dat blijf je mee nemen. Je moet wel steeds voldoen aan de weken- en jareneis om überhaupt recht te hebben op ww.
Je hebt maar 18 maanden, geloof ik, het kabinet heeft het maximum teruggeschroefd. Al weet ik niet hoe het zit nu ze demissionair zijn.

Ik dacht dat je je recht behield als je na een maand een nieuwe baan vindt, tenzij je nieuwe baan minder betaalt, dan blijft je WW doorlopen met een minimale aanvulling tot je recht op is en daarna ben je je rechten kwijt en begin je opnieuw.
Ja, mijn antwoord was iets te kort door de bocht bij nader inzien. Je opgebouwde recht kan herleven maar volgens mij vervalt het na 26 weken en moet je weer opnieuw ww-recht opbouwen.
Aneso schreef:
14-06-2025 12:48
Ja, mijn antwoord was iets te kort door de bocht bij nader inzien. Je opgebouwde recht kan herleven maar volgens mij vervalt het na 26 weken en moet je weer opnieuw ww-recht opbouwen.
Bedoel je dat het recht na 26 weken WW vervalt?
Thalas schreef:
14-06-2025 12:46
Je hebt maar 18 maanden, geloof ik, het kabinet heeft het maximum teruggeschroefd. Al weet ik niet hoe het zit nu ze demissionair zijn.
Als dat al ingaat zou dat per 2027 zijn. Is iets voor de nieuwe kabinetsonderhandelingen.
Thalas schreef:

Ik dacht dat je je recht behield als je na een maand een nieuwe baan vindt, tenzij je nieuwe baan minder betaalt, dan blijft je WW doorlopen met een minimale aanvulling tot je recht op is en daarna ben je je rechten kwijt en begin je opnieuw.

Ik zie overal nog 24 maanden staan (rijksoverheid etc.) en de rekentool van het UWV zegt ook 24 maanden.
Wanneer zou dat dan in gaan?

Oh, laat maar, ik zie het antwoord van Phlox24 nu net. 2027 dus.
loulou39 wijzigde dit bericht op 14-06-2025 13:05
5.31% gewijzigd
loulou39 schreef:
14-06-2025 12:59
Bedoel je dat het recht na 26 weken WW vervalt?
Nee niet per se. Hier staat het wel duidelijk uitgelegd:

https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... os-worden/
Aneso schreef:
14-06-2025 13:04
Nee niet per se. Hier staat het wel duidelijk uitgelegd:

https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... os-worden/
Dit is inderdaad heel duidelijk, fijn dank je!

Is Judex een betrouwbare bron?
Werk en ontslag is een van hun deskundigheidsgebieden dus ik neem aan van wel. En zo is ook hoe is het altijd begrepen heb qua herleving en opbouwen nieuw recht.
Aneso schreef:
14-06-2025 13:18
Werk en ontslag is een van hun deskundigheidsgebieden dus ik neem aan van wel. En zo is ook hoe is het altijd begrepen heb qua herleving en opbouwen nieuw recht.
Top, dank je wel!
Thalas schreef:

Het heeft niet te maken met hoeveel je verdient met je nieuwe baan, maar hoeveel uur je gaat werken. Ik heb het zelf meegemaakt. Ik had recht op 2 jaar ww. Na 1 jaar vond ik een baan voor 32 uur per week ipv 40. Ik hield een jaar lang nog aanvullende ww. Als ik 36 uur was gaan werken , was de ww gestopt. Ik vond het gewoon beschamend en heb vanalles geprobeerd om de ww te laten stoppen. Het is gewoon niet gelukt, want ik had er recht op🥴
Als je vragen hebt, gewoon het UWV bellen. Ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee
Kattengekje schreef:
14-06-2025 21:46
Als je vragen hebt, gewoon het UWV bellen. Ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee
Dank je voor je reactie :-)

Het UWV is helaas alleen bereikbaar op werkdagen tijdens kantooruren, en ik wilde graag nu weten hoe het zit (iets met slapeloze nacht), vandaar dat ik het even hier eerst vraag.
Kattengekje schreef:
14-06-2025 21:12
Het heeft niet te maken met hoeveel je verdient met je nieuwe baan, maar hoeveel uur je gaat werken. Ik heb het zelf meegemaakt. Ik had recht op 2 jaar ww. Na 1 jaar vond ik een baan voor 32 uur per week ipv 40. Ik hield een jaar lang nog aanvullende ww. Als ik 36 uur was gaan werken , was de ww gestopt. Ik vond het gewoon beschamend en heb vanalles geprobeerd om de ww te laten stoppen. Het is gewoon niet gelukt, want ik had er recht op🥴
Jawel, het hangt echt van je maandloon af of de WW stopt. Je kunt de aanvulling inderdaad niet stopzetten. Het waardeloze is ook dat je verplicht bent te blijven solliciteren zolang je die aanvulling krijgt.

Quote: Wanneer uw WW stopt
Uw uitkering stopt als u 2 maanden achter elkaar meer dan 87,5% van uw WW-maandloon verdient. U vindt uw WW-maandloon in de brief waarin staat dat u een WW-uitkering krijgt.

Aanvullende WW
Als u minder dan 87,5% van uw WW-maandloon verdient, dan ontvangt u een aanvullende WW-uitkering naast uw baan.

Volledig artikel https://www.uwv.nl/nl/ww/werk-gevonden-ww

En een link over je oude WW terug krijgen https://www.uwv.nl/nl/ww/opnieuw-ww
Wat het eventueel verkorten van de WW duur betreft. Op 8 juli a.s. beslist de Eerste Kamer welke wetsvoorstellen controversieel worden verklaard.

Gezien de behoorlijk ingrijpende maatregel verwacht ik dat dit wetsvoorstel controversieel wordt verklaard, dus niet afgehandeld mag worden door het demissionair kabinet. Daarover wordt dan door het volgend kabinet een besluit genomen.
DronkenAardbei schreef:
14-06-2025 23:17
Jawel, het hangt echt van je maandloon af of de WW stopt. Je kunt de aanvulling inderdaad niet stopzetten. Het waardeloze is ook dat je verplicht bent te blijven solliciteren zolang je die aanvulling krijgt.

Quote: Wanneer uw WW stopt
Uw uitkering stopt als u 2 maanden achter elkaar meer dan 87,5% van uw WW-maandloon verdient. U vindt uw WW-maandloon in de brief waarin staat dat u een WW-uitkering krijgt.

Aanvullende WW
Als u minder dan 87,5% van uw WW-maandloon verdient, dan ontvangt u een aanvullende WW-uitkering naast uw baan.

Volledig artikel https://www.uwv.nl/nl/ww/werk-gevonden-ww

En een link over je oude WW terug krijgen https://www.uwv.nl/nl/ww/opnieuw-ww

Ik heb toch echt een brief gehad dat het aan mijn uren lag. Als ik 36 uur zou werken ( wat niet kon bij mijn nieuwe baan), dan zou de uitkering stoppen. Terwijl ik bij 40 uur ook al veel minder dan 87,5% van het WW maandloon zou verdienen
@Kattengekje. De tekst die ik gequote heb, komt van de UWV site. Ik ga daar nog even verder zoeken of ik wat vind over het aantal uren.

Was dat trouwens recent of enkele jaren geleden? Regels kunnen wijzigen.
Kattengekje schreef:
14-06-2025 23:34
Ik heb toch echt een brief gehad dat het aan mijn uren lag. Als ik 36 uur zou werken ( wat niet kon bij mijn nieuwe baan), dan zou de uitkering stoppen. Terwijl ik bij 40 uur ook al veel minder dan 87,5% van het WW maandloon zou verdienen
Vreemd. Dan is er wellicht iets veranderd. 10 jaar geleden ging het echt om maandloon. Zolang dar minder dan 87,5% van eerdere loon was, bleef ik (deels) WW houden of ik nou wilde of niet. En ondanks dat ik zelfde aantal uren werkte. Zo stom vond ik dat!
DronkenAardbei schreef:
14-06-2025 23:39
@Kattengekje. De tekst die ik gequote heb, komt van de UWV site. Ik ga daar nog even verder zoeken of ik wat vind over het aantal uren.

Was dat trouwens recent of enkele jaren geleden? Regels kunnen wijzigen.
Het klopt wel wat kattengekje zegt:

Uw recht op WW stopzetten
Om uw recht op WW (tijdelijk) stop te zetten, gelden deze voorwaarden:

U werkt of gaat werken in loondienst.
U verdient minder dan 87,5% van uw WW-maandloon.
U werkt minder uren dan het aantal uren waarop uw WW-uitkering werd gebaseerd. Het verschil is minder dan 5 uur.
Sterrenstof74 schreef:
15-06-2025 00:21
Vreemd. Dan is er wellicht iets veranderd. 10 jaar geleden ging het echt om maandloon. Zolang dar minder dan 87,5% van eerdere loon was, bleef ik (deels) WW houden of ik nou wilde of niet. En ondanks dat ik zelfde aantal uren werkte. Zo stom vond ik dat!
Ik denk dat het inderdaad dan is veranderd. Bij mij speelde het 3 jaar geleden. Laatst las ik ergens dat ze het wilde gaan veranderen.
Pelle schreef:
15-06-2025 08:49
Het klopt wel wat kattengekje zegt:

Uw recht op WW stopzetten
Om uw recht op WW (tijdelijk) stop te zetten, gelden deze voorwaarden:

U werkt of gaat werken in loondienst.
U verdient minder dan 87,5% van uw WW-maandloon.
U werkt minder uren dan het aantal uren waarop uw WW-uitkering werd gebaseerd. Het verschil is minder dan 5 uur.
Waar komt die laatste zin vandaan? Heb je een link? Is dat aantal uren soms een voorbeeld? Want minder uren werken, levert doorgaans (maar niet altijd) ook minder inkomsten op.
Van de site:
Wanneer uw WW stopt

Aanvullende WW

Let erop dat u loonheffingskorting alleen op uw aanvullende WW of op uw loon mag laten toepassen. Meer informatie leest u op Loonheffingskorting.

Dus WW kan in eerste instantie stoppen op basis van inkomsten meer dan 87,5% van je maandloon. Geldt geen herlevingstermijn en kan in principe gewoon herleven, mits er geen nieuw recht is opgebouwd waarbij dat het maandloon van het nieuwe recht niet hoger is dan 87,5% van maandloon. Het aantal maanden (bijv november en december) waarbij je geen gebruik hebt gemaakt van dit recht wordt de maximale datum van dit recht met het aantal dagen van die kalenderdagen (eerder voorbeeld nov en dec is 61 dagen) doorgeschoven. Ook kan er een nieuw recht als het ware gaan lopen naast het voorgaande recht op het moment dat het maandloon van nieuwe recht lager is dan 87,5% van het voorgaande recht. Het nieuwe recht heeft dan een eigen uitkeringsduur. Oude zou dan eerder stoppen, maar behou je dus nog voor een x-tijd recht op het nieuwste recht.

Kan je niet op basis van inkomsten WW stoppen, dan heb je recht op een aanvulling. Indien je de aanvulling niet meer wenst te ontvangen, dan geldt dat je op basis van uren evt WW kan stopzetten indien het verschil waarvoor je weer aan het werk bent en het gemiddelde aantal arbeidsuren waarvoor je WW krijgt minder dan 5 uur. Dan moet je wel binnen 6 mnd een aanvraag voor een herleving doen, anders komt dit recht te vervallen. Wel kan je na die 6 mnd een nieuw recht hebben opgebouwd indien je weer aan de wekeneis hebt voldaan en als je aan de jareneis voldoet telt je volledige arbeidsverleden weer mee voor de duur van de uitkering. Het zal dan mogelijk wel tegen een lager dagloon zijn.

Indien je niet op basis van inkomsten of uren WW kunt beëindigen omdat je niet voldoet aan de voorwaarden, kun je de betaling van de WW stopzetten, maar de duur van de uitkering loopt dan wel door en ben je de tussenliggende duur kwijt. Is de max datum bereikt, dan vervalt het volledig. Voordeel is dat je dan ook geen verplichtingen hebt, zoals sollicitatieplicht.

Dus eigenlijk grofweg 3 manieren om WW te stoppen als je weer in loondienst bent.
1. Op basis van inkomsten = geen termijn voor herleving.
2. Op basis van uren (<5 uur) = termijn 6 maanden voor herleving
3. Betalingen stopzetten, plichten WW komen te vervallen, maar duur recht loopt wel door.

Lang verhaal, hoop dat het een beetje duidelijk is. Heb dit zelf ook een tijdje geleden uit moeten zoeken en duurde even voordat ik helder had hoe het nu zat.
DronkenAardbei schreef:
15-06-2025 15:56
Waar komt die laatste zin vandaan? Heb je een link? Is dat aantal uren soms een voorbeeld? Want minder uren werken, levert doorgaans (maar niet altijd) ook minder inkomsten op.
https://www.uwv.nl/nl/ww/ww-stopzetten

Die 5 uur is geen voorbeeld, het is 1 van de voorwaarden.
Anders kun je het recht op ww niet stopzetten.
Je kunt wel de betaling stopzetten, dan heb je geen sollicitatieplicht, maar loopt het ww recht gewoon door.
Als je meer dan de 87,5% verdient, stopt je recht op ww automatisch.
Uw uitkering stopt als u 2 maanden achter elkaar meer dan 87,5% van uw WW-maandloon verdient.

Maar als je minder dan die 87,5% verdient en het verschil in uren is groter dan 5, kun je het recht op ww niet stopzetten.

Dus in het eerste geval, doet het aantal uur er niet toe. In het tweede geval wel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven