Geld & Recht alle pijlers

Hoe werkt jouw rechtsbijstandverzekering?

12-08-2019 11:55 33 berichten
Ik heb een zaak aangemeld bij mijn rechtsbijstandverzekering en was onaangenaam verrast door hun huidige werkwijze. Vziw kon je vroeger gewoon een zaak aanmelden en als ze die reëel vonden gingen ze ermee aan de slag. Nu moest ik alle stukken opsturen, een beschrijving van de casus, en een onderbouwing waarom ik vond dat ik in mijn recht stond. Dat is misschien niet heel gek. Voor het beoordelen van de zaak vraagt de verzekeraar 100 euro, en na het in behandeling nemen nog eens 200 euro eigen bijdrage. Dit alles naast een dus niet onaanzienlijke premie van 25 euro per maand.
Ik voel me dus een beetje opgelicht (al had ik natuurlijk ergens in de afgelopen 10 jaar de gewijzigde voorwaarden kunnen doornemen).
Hoe werkt dat bij jouw rechtsbijstandverzekering? En wat betaal je aan premie? En ben je er wel eens blij mee gehad dat je hem had?
De stelregel is: niet verzekeren wat je zelf kunt betalen. Voor veel mensen is een dergelijke verzekering helemaal niet nodig en kunnen prima zelf juridische hulp betalen mocht dit nodig zijn. Ik heb daarom mijn rechtsbijstand opgezegd, ik vond het echt zonde van het geld (net zoals veel andere verzekeringen, maar wij Nederlanders zijn dan ook een zwaar oververzekerd volkje in vergelijking met de rest van de wereld).
Alle reacties Link kopieren
Voor ons kan de rechtsbijstand echt wel uit, het geeft zoveel rust.

Met duffe consumentenzaken van het niveau "mijn xyz doet het niet meer en de winkel zegt dat de garantie is verlopen" vallen we ze niet lastig, we zijn groot genoeg om dat zelf op te lossen.

Voor gezeik met school of werkgever is het fijn om een deskundige mee te laten denken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Rosalind schreef:
12-08-2019 12:15
Sorry, geen ervaring met een rechtsbijstandverzekering. Wel best vreemd ja.

Ik neem aan dat dit over jullie gemiste vlucht gaat? Weet je zeker dat je reisverzekering het niet dekt?
De reisverzekering dekt niet omdat ze het geen onvoorziene kosten vinden, omdat bij een uur transfertijd de kans heel groot is dat je het niet haalt. Dat begrijp ik ook wel weer. Goede les voor de toekomst, om niet akkoord te gaan met een dergelijk vluchtschema wat ik zelf al nooit gekozen zou hebben.
MinkeDeWit schreef:
13-08-2019 12:54
De reisverzekering dekt niet omdat ze het geen onvoorziene kosten vinden, omdat bij een uur transfertijd de kans heel groot is dat je het niet haalt. Dat begrijp ik ook wel weer. Goede les voor de toekomst, om niet akkoord te gaan met een dergelijk vluchtschema wat ik zelf al nooit gekozen zou hebben.
Balen, maar wel begrijpelijk. Zeker aangezien de minimum connecting time op CDG inderdaad langer dan een uur is.
Dan vrees ik dat je met EUclaim ook niet veel verder komt. De vertraging was natuurlijk maar minimaal.
Wat zegt de reisorganisatie?
Rosalind schreef:
13-08-2019 13:06
Balen, maar wel begrijpelijk. Zeker aangezien de minimum connecting time op CDG inderdaad langer dan een uur is.
Dan vrees ik dat je met EUclaim ook niet veel verder komt. De vertraging was natuurlijk maar minimaal.
Wat zegt de reisorganisatie?
Ik wacht nog even op de reactie van Das. Als die er niet mee verder willen doe ik het zelf. Ik kan het waarschijnlijk ook beter en sneller, omdat ik nu toch al alles zelf moet uitzoeken. Alleen een beetje jammer dat ik er zo kribbig van word, terwijl het ook weer niet een enorme ramp was (maar wel heel vervelend op het moment zelf).
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij eerlijk gezegd logisch dat je zelf de stukken moet aanleveren en moet aangeven wat er precies gebeurd is.... Zonder stukken kunnen ze niks.

Ik heb juist slechte ervaringen met arag, 3x een zaak gemeld. 2x geen dekking dus geen hulp (wat ik belachelijk vind, ik betaal er genoeg voor... Ik had te laat gemeld volgens hen), 1x de zaak helemaal verkeerd aangepakt. Heel lang verhaal maar uiteindelijk ben ik financieel gecompenseerd door arag zelf ipv tegenpartij en kreeg excuses van de directie voor de waardeloze manier van doen. Nooit bereikbaar, overal moet je zelf achter aan.

Nu bij DAS en de eerste zaak is zojuist afgerond. Goede ervaringen tot nu toe.

@minke: volgens mij kun je diverse verzekeringen afsluiten. Hoe hoger de premie hoe minder eigen bijdrage. Ik betaal geen eigen bijdrage maar daardoor wel ietsje meer premie.
Argh, ik baal wel van mijn eigen laksheid en uitstelgedrag. Ik kan ook maar niet beslissen of DAS wel of niet door moet gaan. Ze hebben een (best aardige) brief op gesteld om de schade te claimen, maar de juriste denkt ook dat we niet heel sterk staan. Kennelijk is de minimale transfertijd op CDG officieel 40 minuten, wat ik echt heel opmerkelijk vind, maar goed.
Wat gek, ik vind toch echt 70 minuten. Maar in dat geval zou de reisorganisatie fout zitten omdat ze vluchten met een te korte overstap hebben geboekt. Bij wie zou je de schade trouwens willen claimen, bij Air France?

Ik zou hard balen, maar het waarschijnlijk erbij laten zitten. Ook al is dat misschien niet handig.
Omdat de grootste kosten de nieuwe vluchten waren, en die al vergoed zijn. En omdat deze dingen altijd veel gedoe zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven