Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geld geven jullie pubers uit per maand?

15-07-2019 22:35 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Zoals veel andere mensen snap ik mijn puberzoon even niet, deze keer onenigheid over geld uitgeven. Hij is 18 en heeft een bijbaantje. Hij werkt nu nog gemiddeld 3 à 4 dagen in de week want hij heeft een tussenjaar. Als hij in augustus weer naar school gaat kan hij minder werken en verdient hij dus ook veel minder. En hij maakt zich nu al druk dat hij straks "helemaal geen geld meer heeft om leuke dingen te doen". Maar hij verdient straks evengoed nog rond de 180-200 euro per maand. Hij vindt dat veeeeeeeel te weinig en doet nu heel dramatisch dat hij nooooooit meer iets leuks kan doen blablabla
Ben ik nou zo raar dat ik bijna 200 euro in de maand om uit te geven aan stappen/bios/mac etc best veel vind voor een 18-jarige? Ik had dat vroeger niet hoor (nee mam jij snapt helemaal niks van deze generatie, vroeger kun je niet vergelijken met nu blabla).

Wat geven jullie pubers ongeveer per maand uit aan uitgaan etc? (als ze dat al vertellen). Of wat vinden jullie ongeveer "normaal"? Ik vind het zó zonde om zomaar 200 euro per maand op te brassen..... Ik heb zelf altijd zuinig moeten doen (alleenstaande moeder) dus daar zal het ook wel door komen dat ik er wat moeite mee heb dat hij z'n salaris zo makkelijk uitgeeft. Ik snap heus wel dat hij leuke dingen wil doen met zijn zelfverdiende geld, het is zijn geld dus ik kan er niet veel over zeggen (behalve dan goedbedoeld advies geven over sparen etc). Maar ik schrok gewoon een beetje van zijn reactie alsof 200 euro "niks" is.

Wat vinden jullie? (iemand die meer te besteden heeft zegt natuurlijk 200 euro is idd niet veel, maar voor mij is dat wel veel geld)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben nooit iets voor tijdens mijn studie betaald. In mijn tijd kreeg ik wel nog €100 studiefinanciering per maand, maar schoolgeld was €200 per maand. Dus iedere maand ging er €100 naar mijn schoolgeld, en ik had zelf een budget van €80-100 per maand en als ik een keer meer had kon ik dat opsparen. Zo had ik bijna €5000 gespaard in 3.5 jaar waarmee ik in het buitenland ben gaan studeren, maar hij kan dat natuurlijk net zo uitgeven als hij wilt. Die €5000 kan ook naar zijn kleding en drankjes gaan. Dusja, wat is 'normaal'... Je eigen financiën regelen op je 18de vind ik normaal ☺️

Ik wil nog even toevoegen: mijn ouders wilden soms wel betalen voor mijn school maar ze hielden dit constant tegen mij. Opmerkingen als "oh heb je een drankje gehaald of een cd gekocht terwijl wij je schoolgeld betalen?" waren er dagelijks dus ik heb na 2 maanden gezegd dat ik ze terug betaal en ze moesten stoppen. Er zijn ook ouders die het schoolgeld betalen en zeggen: voor de rest ben je vrij met je eigen geld en ik wil dat je plezier hebt en doe wat je zelf wilt.

Ik persoonlijk zou echter nooit meer geven dan de kinderalimentatie (is ook voor boodschappen toch?) en het collegegeld misschien.
Ben je een puber als je al 18 bent?

Met 18 ben je geen puber meer hoor.

En ja sorry ik noem hem nog steeds een puber maar eigenlijk zijn ze dat niet meer hè met 18.

Degenen die dit schreven moeten zich echt nog eens goed verdiepen in de puberteit. De puberteit is de periode tussen ongeveer 10 en 22 jaar. Een linkje om te beginnen:https://www.sonneveltopleidingen.nl/art ... e-ermee-om


Verder vind ik 200 euro alleen om te brassen heel veel voor een 18 jarige. Er zijn legio volwassenen die dit per maand voor zichzelf hebben om voor de lol uit te geven. Natuurlijk is dit veel te weinig voor een puber en begrijpen wij er niks van allemaal en mag Bert allemaal wel wat hij niet mag. Ik zou eens met hem rond de tafel gaan zitten met wat boodschappen bonnetjes en vaste lasten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijzelf 250 inclusief kleding aan budget gereserveerd en ik ben 30+ met een goed betaalde baan. Nooit meer gehad.

200 per maand is voor die leeftijd helemaal prima lijkt mij. Op is op. Kan hij mooi leren nee zeggen tegen zijn vrienden.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik vind dat hij heel weinig verdient. Toen ik 18 was verdiende ik echt meer.
Alle reacties Link kopieren
Als hij het weinig vindt, gaat hij meer werken. Hecht hij aan zijn vrije tijd, doet hij dat lekker niet.

Voor een 18-jarige heel goed om te beseffen dat geld niet uit de lucht komt vallen.

Adviseren over besteding van geld kan nooit kwaad, maar prima dat hij zelf kiest. Op is op.
Hij woont nog thuis? Tijd om hem kostgeld te laten betalen.
Hij werkt veel te weinig voor een tussenjaar en kan als 18jarige niet verwachten dat hij al het geld dat hij verdiend aan leuke dingen uit kan geven.
Heeft hij een idee over hoe zuinig jij moet doen of doe je tegenover je kinderen alsof je meer hebt? Als hij het weet en dan nog aan het zeuren is dat hij straks zo weinig heeft dan is er echt nog een taak in de opvoeding om hem meer bewust van geldzaken te maken. Anders doet het leven het wel.
Meerdere forummers hebben het al gevraagd maar waarom werkt hij maar 3 à 4 dagen per week?

Hier ook een kind met tussenjaar gehad. Vonden prima maar dan ga je wel fulltime werken. En zijn alle kosten voor jezelf.

Zelf de ziektekostenverzekering betalen ook het stukje waarover je geen zorgtoeslag krijgt. Kleed-en zakgeld werd stopgezet en er werd kostgeld betaald.

Ik ga een 18-jarige niet sponsoren bij een jaar lanterfanten.
Alle reacties Link kopieren
200 voor leuke dingen is niet veel als hij graag uit gaat. 50 euro per avond is er zo doorheen. Biertje kost tegenwoordig ruim 2.50 en als je iets anders wilt drinken of een hapje wilt eten zit je al snel aan 50 euro. Sparen voor de toekomst vind ik tot een jaar of 20 redelijk onzin omdat het uurloon zo laag ligt en dit juist het moment is om leuke dingen te doen.

Ikzelf werkte vanaf mijn 15e in de supermarkt en ging niet zoveel uit, maar wel naar de bios, shoppen, lunchen met vriendinnen etc. Denk dat ik daar zo 200 euro per maand aan uitgaf. Ik gaf niet alles uit wat ik had omdat ik spaarde voor vakanties of andere grote (leuke) uitgaven. Vanaf dat ik ging studeren en op mezelf ging wonen (en daarnaast 32 uur werken) ben ik wat gaan sparen omdat het loon er ook naar was en ik vaste lasten had, voor onverwachte zaken moest sparen etc. Prioriteiten veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Malibu123 schreef:
16-07-2019 00:38
Ik ga sowieso na de vakantie even om de tafel zitten om duidelijke afspraken te maken. En idd op = op
Over hoe hij zijn geld uitgeeft??? Hij is 18 nu hoor, niet zoveel moederen.
Hij maakt geen schulden dus prima zo.
Dat jij het anders (moet) doen betekend niet dat hij dat ook moet.

Eerlijk is eerlijk 200 euro is zo op inderdaad. Ik denk dat hij nog moet leren dat 200 euro ook niet zondaar verdiend is. Ook niet als je volwassen bent want dan hou je na je vaste lasten ook (niet altijd) geen 200 euro over.
Komt ie vanzelf achter.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook vervelend om jezelf te vergelijken met je kind. Je kind zit in een andere generatie en het zijn andere tijden.

Toen ik 18 was woonde ik al op mezelf, wil zoon niet uit huis en daarvoor sparen?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 18 was kon ik echt geen €200 euro uitgeven, ik weet nog dat ik avonden alleen maar een broodje pindakaas kon eten en €0,20 cent blikje sinas.
3 dagen per week werken? Wat een lachertje. Hij is volwassen, 18 en doet dus het grote gedeelte van de week niks. Ik heb ook een tussenjaar gehad maar moest echt wel fulltime werken. En maar goed ook, want daardoor heb ik kunnen sparen. En nee niet sparen voor een eenmalige vakantie zoals jouw zoon (hoeveel spaart ie dan überhaupt per maand? Een vakantie kost misschien max €900). Sparen voor grotere dingen. Want als je fulltime werkt komt er een fulltime loon binnen en kun je én meer sparen én meer geld uitgeven aan “leuke” dingen.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen leven tegenwoordig veel luxueuzer dan vroeger; dat is inderdaad niet te vergelijken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je zoon maakt zich druk over zijn inkomen, en daar hebben jullie onenigheid over? Of omdat jij vindt dat hij niet mag zeuren?
Het lijkt mij namelijk juist goed dat hij zich druk maakt. Hij realiseert zich blijkbaar dat hij straks minder te besteden heeft en dat het inhoudt dat hij niet alles meer kan doen wat hij nu doet. Nou, dat lijkt me een terechte constatering.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Als hij dat te weinig vindt had hij bet afgelopen jaar moeten sparen.

Maar hoeveel uur kan hij dan straks nig werken? Mijn zoon van 15 werkt buiten vakanties max 12 uur per week in een supermarkt....dan heb je toch al snel tussen de 150 - 200 euro per maand. Dus hoe komt hij aan dat bedrag?
Alle reacties Link kopieren
Mijn pubers geven heel verschillend geld uit, de een heeft een super goedkope hobby waar alle vrije tijd in gaat zitten, de andere loopt alle concerten en festivals af,
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Je moet tegenwoordig heel veel reizen om nog enige indruk te maken op je facebook of instagram. Plus ook nog tijd hebben voor al je dure hobby's en sport én heel goede cijfers halen op school. Alles grenzend aan perfectionisme.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
200 is niet zo veel als je graag uitgaat, biertje hier, filmpje daar. Benzine in de scooter, nieuwe spijkerbroek die natuurlijk niet van de H&M mag komen. Ik heb eerder spijt dat ik in mijn pubertijd niet wat meer genoten heb en mijn geld uitgaf, ik was altijd bezig met sparen.
Hij komt er zelf achter als hij minder te besteden hebt waar zijn prioriteiten liggen. Lijkt me niet dat je daarover in gesprek moet. Zorg er gewoon voor dat hij een rekening heeft waar hij niet rood kan staan.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Misschien had je kostgeld moeten vragen in dit tussenjaar om hem beter met geld en verantwoordelijkheden om te laten gaan. Dat kostgeld had jij dan kunnen sparen voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem wat verantwoordelijkheid bijbrengen TO, begin maar met meebetalen van de zorgverzekering en vraag wat kostgeld.
Alle reacties Link kopieren
Nou als hij het te weinig vindt, kan hij daar zelf wat aan doen toch? Lijkt me een prima lesje voor hem hoe het werkt in het volwassen leven. En als hij niet meer kan/wil werken houdt het op, hier moet hij het mee doen.

Ik heb geen idee meer wat ik destijds te besteden had/uitgaf, maar ik denk dat het minder was.
Alle reacties Link kopieren
Ach, dat hij baalt dat hij niet meer heeft, mag toch gewoon? Zoveel mensen die wel meer geld zouden willen hebben.
Ik snap alleen niet waarom jij denkt dat je er iets mee moet. Dit is gewoon de situatie straks en that's it.

Je schiet er niks mee op door hem te vertellen of het veel of weinig is, die 200 euro, dat maakt toch ook niks uit? Hij moet zelf nu levenservaring opdoen en dan merkt hij vanzelf wel of het veel geld is of niet.

Feit is dat dat is wat hij heeft en dat kan hij accepteren door dingen goedkoper te doen of minder te doen of anders aan te pakken. Of hij kan meer verdienen door meer te werken, een beter betaalde baan te zoeken etc. Of een combinatie daarvan.
Hier leert hij juist van, dat lijkt me goed.

Dit lijkt me niet iets waar jij op in moet springen.
Zijn ontevreden gevoel mag er zijn en kan juist een goede motivator zijn om dingen te ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet hij gewoon meer werken, waar maak jij je druk om?

Vooral als hij wil sparen, dat vind ik nou weer niets voor 18-jarigen (tenzij voor vakantie of telefoon oid).
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geen puber meer (21) maar ik heb eigenlijk altijd heel veel gespaard. Nu begin ik daar iets meer vanaf te raken door wat meer reisjes te maken onder het motto 'je bent maar 1 keer jong'.. Denk dat ik in een gemiddelde maand aan 200 wel genoeg heb, als het geen vakantie of kerst is. De gemiddelde jong volwassene die ik zoal ken zouden het van 400 niet eens halen, laat staan 200. Ik zou je niet zo druk maken hoor! Zolang je zoon snapt dat hij ook dingen moet laten op het moment dat hij het niet kan betalen en dat je ooit prioriteiten moet stellen, komt het vast wel goed!
Dat er iets gaat veranderen is zeker. Hij werkt nu meer en zal nu meer inkomsten genereren. Nu een tussenjaar en enkel sparen voor een vakantie, dat zou ik achteraf dan wel anders hebben aangevlogen. Maar goed, te laat nu.
Hij zal moeten leren, accepteren en ondervinden.
Hij heeft een ruime levensstatus, is hij gewend en werd hij in gefaciliteerd.
Het is aan jullie om daar in de toekomst mee te handelen.
Wellicht gaat dat dadelijk geheel vanzelf en zonder al te veel frustratie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven