Geld & Recht alle pijlers

hoeveel spaargeld?

03-05-2019 15:50 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyo,

Hoeveel spaargeld is gemiddeld om te hebben voor een 20-25 jarige student?
Ik kom mooi rond iedere maand maar ik heb heb niet duizenden euro's aan spaargeld, dus ik ben benieuwd hoe dat bij jullie zit.

Btw: tips om te sparen of wat extra's te verdienen naast een bijbaan zijn altijd welkom!
Het ligt natuurlijk aan je situatie maar ik zou als uitwonende minimaal 3 maanden huur en wat extra’s voor een nieuwe fiets of computer achter de hand houden, mocht er iets stuk gaan.

Ga zelf (21j) dit jaar beginnen aan een studie en heb alles al bijeengespaard voor de bachelor + master evt in het buitenland door sinds mijn 18e full-time te werken. Heb ervoor gekozen om het zo te doen omdat de kansen die ik destijds kreeg beter waren dan die van een gemiddelde WO starter.
Als je geen studieschuld hebt, doe je het al best aardig.

Het is handig om een bedrag te sparen waarmee je 3 keer de huur kunt betalen en 1x een wasmachine. Maar niet als dat betekent dat je daarnaast een studieschuld moet aangaan.

Je kunt ook gewoon met potjes sparen (bijvoorbeeld doelsparen bij de ING), een potje voor het collegegeld van volgend jaar, een potje voor de wasmachine en een potje voor de vakantie. Dan heb je wel spaargeld, maar voor een specifieke bestemming. Is het potje vol, dan kun je weer voor iets anders sparen.
Toen ik studeerde kon ik echt niet sparen. Had elke dag college en in de middag practica, werkte een avond in de week en in het weekend achter de bar, maar kon niet sparen. Raar vind ik het niet dat ik toen niet gespaard heb (woonde op kamers en had gen tijd om meer te werken). Stages waren onbetaald in mijn richting trouwens.

Dit was nog wel in de goede oude tijd van beurzen ipv leningen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik had altijd zo'n 1000 euro. Het zogenaamde 'emergency fund' .

Als bijbaantje deed ik dit:
https://www.lotus-nederland.org/
Goed te combineren met de meeste studies. Kost een opleiding en materialen, maar de vergoeding is nu 25 euro per uur met een minimum van 3 uur.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Denk dat het heel erg afhangt van wat je plannen zijn. Denk dat het als student helemaal niet zo gek is om geen of weinig spaargeld te hebben. Ken genoeg studenten die twee keer maximaal lenen en dat is dan hun 'spaargeld', en lenen dan vervolgens 600 euro per maand om rond te komen.

Ikzelf heb wel spaargeld en een kleine schuld, komt omdat ik thuis woon en heeeel erg veel geluk heb met een baan op niveau die ik nu al drie jaar heb. Daar werk ik dan in de maanden dat er hertentamens zijn (die ik dan niet hoef te doen gelukkig) fulltime. Daar verdien ik dan bijvoorbeeld 1700 euro voor die maand, en dan zet ik dat bijna helemaal apart. Door dat een aantal keer te doen, groeit dat bedrag snel. Wellicht is daar bij jou ook mogelijkheid voor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven