Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel sparen om nooit meer te hoeven werken?

06-01-2018 17:02 131 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met geld sparen, een van mijn doelen is sparen voor 'later' zodat ik vroeg met pensioen kan, ik hoop met 50 jaar. Ik ben nu 34 jaar, ik heb nog 16 jaar te gaan.

Nu zat ik te denken, welk bedrag is voor straks voldoende om rond te komen? Ik leef vrij simpel, ik heb geen kinderen, wel een autootje, geen relatie (hoop ik wel weer te krijgen), geen dure hobbies en geen huisdieren. Ik ben nog op zoek naar een woning, ik gok dat ik hier zo'n 900 euro per maand aan kwijt zal zijn. Mijn inkomen is 1600e.

Welk bedrag zouden jullie sparen, voor later?
Alle reacties Link kopieren
Roxy21 schreef:
13-01-2018 12:11

Maar goed, veel mensen hebben het idee dat hun geld 'op' moet elke maand en denken dat mensen op een houtje bijten als er gespaard wordt, wat naar mijn idee ontzettend kortzichtig is.
Nou, haha, dat ligt er vooral aan hoeveel je verdient! En als dat slechts 1600 per maand is, en er ook nog gespaard moet worden, nee dan wordt het zeker op een houtje bijten! Dat inkomen laat toch amper ruimte ruimte om te sparen voor de spreekwoordelijke wasmachine die kapot gaat, laat staan voor rentenieren.

Sparen is natuurlijk vooral leuk als je geld overhoudt ;)
esther766 schreef:
13-01-2018 22:35
Sparen is natuurlijk vooral leuk als je geld overhoudt ;)
Als je verstandig bent spaar je eerst en kijk je dan hoeveel geld je over houdt. Daar zit een limiet aan en het is zeker makkelijker als je meer verdient. Maar het is altijd slim om eerst jezelf te betalen en dat geld ook daadwerkelijk voor de lange termijn weg te zetten, niet alleen reserveren voor een noodgeval.
Al je 25x je uitgaven opzij hebt gezet, hangt het er toch ook nog maar net vanaf hoe lang je daarna nog leeft of dat genoeg is? Stel nou dan je 92 wordt... dan heb je vanaf je 50e nog 42 jaar te gaan! Vanaf je 70e (wat ik gok dates pensioenleeftijd ongeveer zal zijn) nog 22, waarbij je ook nog tegen een pensioengat aankijkt.

Ik wil op mn 60e met deeltijdpensioen, maar helemaal stoppen op 50? Volgens mij moet je daar echt de loterij voor winnen...
Alle reacties Link kopieren
esther766 schreef:
13-01-2018 22:35
Nou, haha, dat ligt er vooral aan hoeveel je verdient! En als dat slechts 1600 per maand is, en er ook nog gespaard moet worden, nee dan wordt het zeker op een houtje bijten! Dat inkomen laat toch amper ruimte ruimte om te sparen voor de spreekwoordelijke wasmachine die kapot gaat, laat staan voor rentenieren.

Sparen is natuurlijk vooral leuk als je geld overhoudt ;)
Je kunt best sparen met een inkomen van 1600 euro. Ik verdiende 1500 euro per maand, en spaarde 5000 euro per jaar. Ik kocht gewoon alles wat ik wilde verder, lette ook nooit op aanbiedingen in de supermarkt of iets dergelijks. Mijn huur was niet zo hoog, ik woonde in een studio. Dus je hoeft dan echt niet op een houtje te bijten. Ik hield ruim 500 euro per maand over om te besteden (als ik de huur en spaarbedrag van het salaris aftrek). Van die 500 euro moest ik dan wel mijn auto, boodschappen en verzekeringen nog betalen etc., maar dan alsnog hield ik ruim over om leuke dingen van te doen en kleding te kopen.


Echter lijkt sparen om op je 50e te kunnen stoppen met werken met een inkomen van 1600 euro me vrij onrealistisch.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
met zo een laag inkomen is het idd wel onrealistisch om 10 jaar te overbruggen.maar als je het geld kan missen is een buffer opbouwen mooi meegenomen.kan je tzt bepalen wat je er dan mee doet.
wij hebben een pensioenfonds,a 100 euro per maand. als man 50 wordt komt er een bedrag vrij gelijk aan 1 a 2 x zijn jaarinkomen nu (modaal).
laten we er 2 jaar van kunnen leven,dan kan hij:
A;2 jaar eerder stoppen met werken
B;de laatste 10 jaar 20% minder gaan werken
C;wat vaker vrij nemen (hij is wel zzp,bij een baas is natuurlijk wel anders)
we zien wel.

wat jij het liefst zou willen zou inhouden minstens 1000 euro per maand sparen.dat is niet te doen.
maar laat je niet ontmoedigen;van nu sparen kan je wel degelijk profijt hebben straks. succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoop negatieve reacties op de vraag van LiefKleinMuisje. Die praatjes over bijstand trek ik helemaal slecht. Dit is gewoon iemand die haar eigen lot in handen neem, zouden meer mensen moeten doen.

Ik zou zeggen, laat je niet ontmoedigen! Met je HUIDIGE salaris is het waarschijnlijk moeilijk om veel te sparen, maar als je hard werk ga je in de meeste gevallen steeds meer geld verdienen. Waardoor het eenvoudiger wordt om veel te sparen. Als je het spaargeld vervolgens goed gebruikt - bijvoorbeeld door een eigen huis af te betalen en/of goed te beleggen - kun je wel degelijk eerder stoppen met werken hoor.

Wees je er trouwens van bewust dat je partnerkeuze ook van invloed zal zijn. En dan doel ik niet op een suikeroom of iets dergelijks, maar dat je gewoon iemand naast je hebt die ook weet wat werken en sparen is. En niet alles steeds uitgeeft aan onzinnige dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven