Geld & Recht alle pijlers

hoeveel sparen voor kind tot 18 jaar

15-11-2010 23:04 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel sparen jullie voor de kinderen? Hebben jullie een streefbedrag voor als ze 18 zijn? Ik wil een beetje een idee krijgen wat ze tegen hun 18 e nodig hebben, vooral als ze willen gaan studeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit kunnen sparen,moest van 60 euro per week rond komen.

Gelukkig zijn mijn kinderen met hun 13 gaan werken,en hebben ze nu gewoon goede banen,en zijn ze niet gaan studeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sommige bedragen best hoog. Ik spaar 40 euro per kind (heb er 3) dus dat komt inc rente enzo op een kleine 10.000,-. Is idd voor hun studie of eventueel als start voor hun eigen huis. Ik ben wel van plan om het met ingang van komende jaar elke jaar met de indexering mee te laten stijgen.
Alle reacties Link kopieren
Jezus, 40.000!

Dat is wel erg veel geld.. Toen ik 18 werd, kwam mijn spaarrekening vrij waar bijna 3000 euro opstond. Daarvan heb ik zeker de helft zelf verdiend.

Verder hebben mijn ouders nooit iets bijgedragen na mijn 18e.

Ik ging op kamers, studie etc. Allemaal zelf voor gewerkt/stufi/stukje geleend.

Ben daar erg blij mee al had ik graag gehad dat m'n pa zich aan z'n belofte had gehouden. Als ik het havodiploma zou halen, zou hij mij rijbewijs betalen. Is nooit gebeurd helaas.

Verder krijg ik nooit geld van mijn ouders, alleen met verjaardag 50 euro.

Het gaf en geeft me een trots gevoel om zelf te werken voor mijn geld ipv een rijke pappie die alles maar voor me betaald. Door zelf ervoor te werken waardeer ik de dingen die ik koop, al ben ik niet zo materialistisch ingesteld. Ook een bijkomend voordeel (?)
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen voor onze kinderen maar niet op hun naam. Op hun eigen naam komt hun eigen spaargeld en wat ze voor hun rapport krijgen van opa en oma dat soort dingen.

Zodat wij zelf bepalen of en wanneer we het geld gaan uitgeven voor ze. Ik denk dan met name aan een studie. Wij verdienen redelijk en dan krijgen zij straks minder studifi (als het er nog is). Ik vind dan bijdragen in de studie wel een soort verplichting.



Mijn ouders hebben ook vier jaar betaald, geen jaar meer en ook geen huur.

Bij mijn man thuis gingen ze wel twee keer per jaar op vakantie maar zijn studie 'konden' ze niet betalen. Hij vindt het dan ook minder belangrijk omdat hij het prima heeft gered.
Alle reacties Link kopieren
quote:L3ien schreef op 16 november 2010 @ 02:43:

Wat hebben jullie geluk zeg.



Ik heb nooit iets gehad, vanaf mijn zestiende moest ik werken en geld geven aan mijn moeder anders zou ze het niet redden.



Ik ben dan wel Marokkaanse.



Daar zit wel verschil in, zeker ouders van de generatie van jouw ouders waren/zijn nog redelijk afhankelijk vergeleken met ouders van Nederlandse komaf van die generatie, toch al meer werkende moeders enzo.

Een vriendin van mij heeft precies hetzelfde, betaalt nog steeds bijna alles aan haar moeder. Ze verdient heel dik maar kan het huis niet uit omdat ze niets heeft gespaard. Ik vind dat wel wrang soms.



Heb je wel gestudeerd of gewerktvaanf je zestiende ?
Ik heb niks gespaard voor mijn zoon maar wel alle studiekosten betaald zodat hij schuldloos afgestudeerd is en een goed baan kon gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben nooit geld voor mij gespaard, was wel de bedoeling maar toen wij jong waren hadden ze het niet zo ruim.



Toen ik ging studeren, hebben mijn ouders wel mijn studie betaald. Mijn collegegeld, boeken, ziektekostenverzekering en ik kreeg nog iets van ¤ 200 p/m. Daarnaast kreeg ik dus ¤275 stufie en werkte ik voor kleding/op stap etc.



Ik zou ook super blij zijn geweest als ze me niet elke maand ook nog 200 euro hadden betaald, maar bijv collegegeld en ziektekosten hadden betaald.



Ik denk dat studerend kind op mijn manier per jaar:

- ¤ 1500 collegegeld

- ¤ 500 boeken

- ¤ 700 ziektekosten (incl zorgtoeslag)

- ¤ 2400 leefgeld



Totaal zo'n ¤ 5100 per jaar. Jemig wat enorm veel als ik het zo uitreken!

Maar als je alleen studie en ziektekosten doet, is het dus zo'n 2700 per jaar, dus met ¤ 10.000 kan je de studie betalen voor je kind.
quote:diedietje schreef op 16 november 2010 @ 08:11:



Totaal zo'n ¤ 5100 per jaar. Jemig wat enorm veel als ik het zo uitreken!

Maar als je alleen studie en ziektekosten doet, is het dus zo'n 2700 per jaar, dus met ¤ 10.000 kan je de studie betalen voor je kind.



Ik kan me voorstellen dat dit een enorm bedrag lijkt, maar wat kost een 16-jarig kind dat nog thuis woont? Vast niet heel veel minder toch? Dus wat dat betreft lijkt me dat je daar niet speciaal voor hoeft te sparen, als je kind op zijn 18e op kamers gaat.



Mijn ouders hebben wel bijgedragen aan onze studies, en mijn moeder kennende heeft ze vast ook altijd wel gespaard, maar ze hebben nooit 'voor ons' gespaard, in de zin van dat er ineens een bedrag op onze naam vrij kwam ofzo. Ze hebben altijd graag zelf in de hand willen houden waar ze geld aan uitgaven en of ze het zélf op dat moment konden missen.
quote:Brabo85 schreef op 15 november 2010 @ 23:42:

Vind het trouwens wel de verantwoordelijkheid van de ouders (als het tenminste kan!) om kinderen te helpen met hun studie etc.

Vind ik ook.



Mijn ouders hebben voor mij gespaard wat ik als spaarpotje heb ingezet voor mijn eigen huis, verder hebben ze mijn studie en rijbewijs betaalt. Ik studeerde overigens in Belgie, waardoor studiekosten nihil waren en ik gewoon thuis kon blijven wonen, dus geen dure kamer te financieren.
Alle reacties Link kopieren
wij sparen wat we kunnen missen en als de kinderen straks gaan studeren, betalen voor hen straks college en boekengeld.



Kamerhuur moeten ze dan zelf voor zorgen maar steunen we wel bijv. door boodschappenpakket etc. Mochten ze thuis blijven wonen omdat de studieplaats in de buurt is dan zien we wel.



Alles voor ze betalen zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn, is het wel mogelijk, dan zullen we het niet nalaten.



Uiteraard praat ik dan niet over kleding, uitgaan etc. Ik heb het alleen over studiegerelateerde kosten.. Voor het overige zijn er bijbanen uitgevonden.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft het hier nu over studie, maar onthoudt wel dat er een flink kostenverschil zit tussen mbo, hbo en wo.



Ik doe zelf mbo, en ben aan mn opleiding alleen ongeveer 10.000 euro kwijt (boeken, lesgeld, licenties, de hele mikmak!)



Zelf heb ik nooit wat van mn ouders gekregen, moet zeggen dat het wel fijn was geweest, al is het alleen lesgeld. Maar, heb het zo ook gered:D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van mijn ouders geen extra spaargeld gekregen. Ik heb wel toen ik 18 werd mijn rijbewijs gekregen. Sinds mijn 18e betaal ik ook mijn studie zelf. (eerst vwo, nu wo) en dit lukt me ook makkelijk, dus ik mis het geld van hun ook niet. Ik krijg van de ibgroep wel de maximale studiefinanciering (zonder lening) en werk elke zaterdag. Dit geeft mij genoeg inkomen om alles zelf te kunnen betalen. Ik woon ook op kamers.
Alle reacties Link kopieren
mijn moeder heeft wel voor mij gespaard maar dit ook zelf weer aan mij uitgegeven, bijv. rijbewijs, beugel etc. Toen ik een paar jaar later uit huis ging kreeg ik 3000 euro mee, was ik erg blij mee!



Wij sparen nu 25,- euro per maand en de kinderbijslag. Geen idee hoe de situatie er over 18 jaar voor staat mbt studiefinanciering dus better safe than sorry.
Alle reacties Link kopieren
Wij zetten elke maand ¤ 50,- op de spaarrekening van onze dochter. En giften van de opa's en oma's worden daar ook op gestort. Ik heb geen streefbedrag voor als ze 18 is en ze zal ook echt gewoon aan de bijbaan moeten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben voor elke kind een rekening op hun eigen naam (en daarvoor staat ''de ouders van ''...)en sparen maandelijks en soms ook een bedragje ineens. Voor de 13-jarige staat nu ¤ 2500,- en voor ons 9 jarig kind ¤ 1500,- op deze (spaar)rekeningen. Ik vind dit niet zoveel, maar toch leuk bedrag. Zelf heb ik een veel hogere spaarrekening zo'n

¤ 20.000,- nu. Op een Nibud site staat hoeveel reserve/ spaarbedrag wordt geadviseerd, een minimale en adviesbuffer. Volgens mij is het voor iedereen, zelfs met een minimuminkomen zo'n ¤ 5000,- en voor hogere inkomens meer, bv. ¤ 19000,-, ook bijv. met een eigen huis. Mijn man was hier helemaal verbaasd over dat het zo hoog was en vindt het eigenlijk niet nodig om ¤ 20.000 achter de hand te hebben (maar ik wel, geeft een lekker gevoel/ vrijheid). Hij heeft zelf ook een spaarbedrag, maar minder dan ik.
Alle reacties Link kopieren
We sparen 20 euro per maand per kind en dat willen we zo doen tot dat ze 20 zijn.

Dat wordt dus 4800 euro, komt nog rente bij.

Dit is niet voor studie, maar voor mee te geven als ze op zich zelf gaan. Rijbewijs/studie zullen we bijdragen wat we tzt kunnen.

Tegen de tijd dat ze gaan studeren, hebben wij lagere maandlasten (is zo geregeld in hypotheek) zodat we de kinderen kunnen ondersteunen. Maar ze zullen er zelf ook wat voor moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je er trouwens er over nadenkt of al spaart. Ik verbaas met er altijd over dat er mensen zijn met een goed inkomen (of 2- verdieners met of zonder kids) en dan nog geen cent sparen. Ok ,kan een keer een moment zijn in je leven dat je hoge kosten heb ,bv koopwoning , en daar al je geld in stopt (hebben wij ook gedaan). Maar op een gegeven moment dan zorg je toch dat je wat achter de hand heb, mits je natuurlijk een redelijk inkomen hebt. Studeren is echt duur geworden, en evt. op kamers wonen is helemaal niet meer te betalen, maar wel goed voor je zelfstandigheid.
Alle reacties Link kopieren
Al ben ik het met mijn ouders eens.

Wil ik dit topic gaan uitprinten om zo te bewijzen dat ik wel gelijk had dat veel ouders hun kinderen financieel bijstaan of zelfs alles betalen als ze gaan studeren.



Ik heb geen rijlessen van ze gekregen, en vanaf 18 was het gewoon alles zelf betalen. En indien ik werk had, betaalde ik kostgeld.
Alle reacties Link kopieren
Als je wat kan missen zou ik wel maandelijks iets opzij zetten. Lukt het niet dan is dat jammer, maar geen ramp.
[quote]Misskatie schreef op 16 november 2010 @ 09:42:

en voor hogere inkomens meer, bv. ¤ 19000,-, ook bijv. met een eigen huis. quote]



Dan ben ik heel erg slecht bezig. Maar ja, sta nu op het drukste (en duurste) punt in mijn leven: koopwoning, baby.

Mijn baby heeft nu al meer spaargeld dan dat ik heb , met dank aan wederzijdse grootouders. Het kraamcadeau was een spaarrekening met 5000,- er op. Zelf ben ik van plan iedere maand 50 euro over te boeken, en de extraatjes. Ik denk dat het spaargeld dan gebruikt gaat worden voor rijbewijs en eventueel eerste auto, studie kunnen wij over 18 jaar wel goed betalen. Voorop gesteld dat hij wilt/kan studeren.



Mijn ouders hebben altijd gespaard voor hun kinderen, maar studie heb ik zelf betaald (ouders vonden de richting maar niets). Van hun gespaarde geld heb ik mijn rijbewijs gehaald, en een verantwoord 2e hands autootje gekocht. Maar ik ben bang dat over 18 a 19 jaar een studie zo duur is geworden, dat junior dit niet zelf zal kunnen bekostigen met een bijbaantje in de horeca ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn beide kids hebben 25.000 op hun rekening, tel daar de rente van de komende jaren bij op en je weet ongeveer wat ze straks tot hun beschikking hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Isa85 schreef op 15 november 2010 @ 23:16:

Mijn moeder wilde sparen voor ons vanaf dat we klein waren, maar mijn vader vond dat ze dat wel konden betalen... een paar jaar later is meneer ervandoor met zijn secretaresse (ja t gebeurt echt nog) en ik heb een studieschuld van hier tot tokio en terug, maar ja... ik los het wel zelf op!Ik zie de logica niet. Geen spaarpotje = dus schulden? Wat een onzin zeg.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen per kind 100 euro per maand. Daarnaast worden ook verjaardagscadeautjes van oma's en opa's hier op gestort. Op hun 18e zal er dus 20-25 K op staan. Hopelijk gebruiken ze dit voor iets nuttigs, studie of zo.
Zelf geen kinderen dus sparen voor hen is niet aan de orde.

Maar houden jullie er erg in dat mocht je het geld vast zetten en het voor de studie wilt gebruiken die ook al nodig kan zijn op 16 jarige leeftijd ipv 18 ?
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft nooit voor me kunnen sparen (neem ik haar ook absoluut niet kwalijk). Mijn opa en oma hebben zo'n 1200 gulden gespaard, maar dat is opgegaan aan een verhuizing, fiets, een bed, een bureau (was ook de bedoeling)



Als ik hetzou kunnen missen, zou ik trouwens 50 e. per maand per kind sparen (heb geen kids, dus niet aan de orde)
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven