Hoge kosten intakegesprek psycholoog
dinsdag 15 november 2011 om 22:32
Ik ben een aantal maanden geleden eenmalig naar een psycholoog geweest. Ik begreep van mensen om mij heen en van de verzekering dat een consult meestal ongeveer 65 tot 80 euro is. 50 Euro wordt er standaard vergoed, dus mijn eigen bijdrage zou 15 tot 30 euro zijn. Nu kreeg ik laatst de rekening van het consult en deze was 260 euro!!
Ik heb haar toen opgebeld om te vragen hoe het zo hoog kon zijn, en ze vertelde me dat dat tegenwoordig de nieuwe kosten zijn van een intakegesprek. Dit gesprek duurde overigens gewoon 45 minuten.
Doordat ik nog weinig van mijn eigen risico had gebruikt, moest ik nu dus opeens heel erg veel betalen.
Ik vroeg me af of iemand weet hoe dit zit, en of dit klopt? Of dat iemand weet hoe ik er achter kan komen of dit echt klopt?
Ik heb haar toen opgebeld om te vragen hoe het zo hoog kon zijn, en ze vertelde me dat dat tegenwoordig de nieuwe kosten zijn van een intakegesprek. Dit gesprek duurde overigens gewoon 45 minuten.
Doordat ik nog weinig van mijn eigen risico had gebruikt, moest ik nu dus opeens heel erg veel betalen.
Ik vroeg me af of iemand weet hoe dit zit, en of dit klopt? Of dat iemand weet hoe ik er achter kan komen of dit echt klopt?

dinsdag 15 november 2011 om 22:41
quote:Marahbloem schreef op 15 november 2011 @ 22:37:
Ik dacht dat dit pas in 2012 inging. Instapkosten 200,- plus kosten eigen risico, dat moet je ook niet vergeten he.Die instapkosten zouden het inderdaad best eens kunnen zijn, die 200 euro komt wel overeen. Enig idee waar ik dat zou kunnen nagaan of dat echt pas in gaat per 2012?
Ik dacht dat dit pas in 2012 inging. Instapkosten 200,- plus kosten eigen risico, dat moet je ook niet vergeten he.Die instapkosten zouden het inderdaad best eens kunnen zijn, die 200 euro komt wel overeen. Enig idee waar ik dat zou kunnen nagaan of dat echt pas in gaat per 2012?

dinsdag 15 november 2011 om 23:19
ik vind dit echt een slechte zaak. Er zijn genoeg mensen die de zorg nodig hebben maar die dit niet kunnen betalen.
Ik werk zelf in de psychiatrie en mijn clienten moeten sinds dit jaar maandelijks een eigen bijdrage betalen. Er zijn echter aardig wat clienten die dit niet willen/kunnen. Er zijn al een aantal mensen die jaren stabiel zijn geweest met begeleiding kort na het stoppen van de begeleiding (vanwege die kosten) zijn opgenomen. 1 dag opname is duurder dan 10 jaar eigen bijdrage. Hele verkeerde manier van bezuinigen dus die uiteindelijk duurder gaat uitpakken.
Was even een zijtak TO maar dit vind ik ook echt extreem. Toch eens contact opnemen met je zorgverzekeraar?
Ik werk zelf in de psychiatrie en mijn clienten moeten sinds dit jaar maandelijks een eigen bijdrage betalen. Er zijn echter aardig wat clienten die dit niet willen/kunnen. Er zijn al een aantal mensen die jaren stabiel zijn geweest met begeleiding kort na het stoppen van de begeleiding (vanwege die kosten) zijn opgenomen. 1 dag opname is duurder dan 10 jaar eigen bijdrage. Hele verkeerde manier van bezuinigen dus die uiteindelijk duurder gaat uitpakken.
Was even een zijtak TO maar dit vind ik ook echt extreem. Toch eens contact opnemen met je zorgverzekeraar?
dinsdag 15 november 2011 om 23:25
Ik heb als eerste contact opgenomen met mijn zorgverzekeraar, zij zeiden dat het wel erg hoog was maar dat zij niet wisten wat de kosten waren, omdat zij daar geen specificatie van hebben. Ze wisten dus ook niet dat het om een intake ging.
Ik moest maar contact opnemen met de psychologe zelf. Dat heb ik toen gedaan en zij vertelde me dat dit het nieuwe systeem is.
Ik vind eigenlijk dat ze dat wel even mogen zeggen vantevoren.
Ik ben na die intake ook niet meer terug geweest, dus dat speelt ook mee dat ik het zonde vind van mijn geld.
Ik moest maar contact opnemen met de psychologe zelf. Dat heb ik toen gedaan en zij vertelde me dat dit het nieuwe systeem is.
Ik vind eigenlijk dat ze dat wel even mogen zeggen vantevoren.
Ik ben na die intake ook niet meer terug geweest, dus dat speelt ook mee dat ik het zonde vind van mijn geld.
woensdag 16 november 2011 om 07:15
Heel herkenbaar. Ik heb ooit een intake om die reden niet door laten gaan. Die intake zou korter duren en was ook nog eens telefonisch, met iemand die niet eens psycholoog was. Dat werd vooraf wel gemeld overigens. Gevolg is dat ik nog niet geweest ben. In mijn geval ging het om de grote organisatie Psyq. Ik denk dat een vrijgevestigd psycholog wel eens anders zou kunnen werken. Maar geld gaat het je kosten, die eigen bijdrage ben je kwijt, dus ga nu maar en beschouw dit als leergeld.
woensdag 16 november 2011 om 09:38
Danayla, ik heb het bij mijn verzekering gevraagd. Had er geen seconde over nagedacht om dat bij de psycholoog zelf te doen.
Ik ga ook niet meer terug naar deze psycholoog, omdat ik het helemaal niet met haar kon vinden. Als ik dus volgend jaar naar een andere zou willen gaan, dan kost het me ook weer in 1x mijn eigen risico, omdat er dan weer een intake plaatsvindt? Vind het wel veel hoor, maargoed.
Ik ga ook niet meer terug naar deze psycholoog, omdat ik het helemaal niet met haar kon vinden. Als ik dus volgend jaar naar een andere zou willen gaan, dan kost het me ook weer in 1x mijn eigen risico, omdat er dan weer een intake plaatsvindt? Vind het wel veel hoor, maargoed.

woensdag 16 november 2011 om 09:43
Als ik naar een psycholoog wil, bel ik altijd eerst mijn verzekering op om te kijken met welke psychologen zij een contract hebben en waar je dus wel een vergoeding voor krijgt...misschien is de psych die je hebt uitgekozen er een die geen contract heeft met je zorgverzekering en daarom geen/weinig vergoeding? Zou zo maar kunnen.
woensdag 16 november 2011 om 09:45