Geld & Recht alle pijlers

Huis gekocht en hypotheek bruto betaald:iksnaperniksvan

18-03-2018 11:31 33 berichten
Ik ben bezig met mijn belastingaangifte. We betalen dit hele jaar de hypotheek bruto en willen dit aan het einde van het jaar dan terug. Of nu ja: nu dus.
We hebben halvewege het jaar een nieuw huis gekocht en eentje verkocht. Ook die kosten wil ik eenmalig aftrekken zoals mag (je krijgt dan makelaarskosten e.d terug, dat kan best aantikken)
Nu heb ik ongeveer 250 euro (iets meer) hypotheekrente aftrek per maand niet maandelijks laten uitbetalen maar wil ik nu terugvragen (is 3000 ongeveer) en de kosten van kopen en verkopen vorig jaar.
Maar ik kom maar op 3300 terugkrijgen in het totaal uit.
Ik ben de aangifte nu tig keer bij langs geweest en ik kom er niet uit.
Kan iemand mij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je het niet beter voor een paar tientjes door iemand met kennis van zaken laten doen? Zeker met zo'n "wisseljaar" vanwege je huizen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ben je er al achter hoe het komt dat je minder terug krijgt dan verwacht Ygg?
_Inkie_ schreef:
20-03-2018 21:06
Ben je er al achter hoe het komt dat je minder terug krijgt dan verwacht Ygg?
Het antwoord is al gegeven in het topic, maar ben ook wel benieuwd of Ygg daar inmiddels zelf ook al achter is.
Nu heb ik ongeveer 250 euro (iets meer) hypotheekrente aftrek per maand niet maandelijks laten uitbetalen maar wil ik nu terugvragen (is 3000 ongeveer) en de kosten van kopen en verkopen vorig jaar.
Je krijgt niet al je betaalde rente terug. Je kan de betaalde rente aftrekken van je inkomsten waardoor je minder inkomstenbelasting betaalt.
Afhankelijk van in welke schijf je zit, krijg je ca. 40% van je betaalde rente terug. De 3000 waarop je uit kwam, is dus niet zo gek, gezien het feit dat je ook nog notaris- en taxatiekosten kon aftrekken.
Courage-- schreef:
21-03-2018 01:55
Het antwoord is al gegeven in het topic, maar ben ook wel benieuwd of Ygg daar inmiddels zelf ook al achter is.

Het verbaast me dat ze deze vraag überhaupt al stelt. Het is immers niet haar eerste koophuis, dus dan had ze dat toch al kunnen weten?
Courage-- schreef:
21-03-2018 01:55
Het antwoord is al gegeven in het topic, maar ben ook wel benieuwd of Ygg daar inmiddels zelf ook al achter is.

Je krijgt niet al je betaalde rente terug. Je kan de betaalde rente aftrekken van je inkomsten waardoor je minder inkomstenbelasting betaalt.
Afhankelijk van in welke schijf je zit, krijg je ca. 40% van je betaalde rente terug. De 3000 waarop je uit kwam, is dus niet zo gek, gezien het feit dat je ook nog notaris- en taxatiekosten kon aftrekken.
Ik meende te begrijpen dat ze 250 terug kan krijgen per maand dus 3000 in totaal maar dat niet gedaan heeft omdat ze het ineens wil. Jij leest alsof ze 250 euro in de maand aan rente betaald. M.a.w. verwarring en geen Ygg meer te zien hier om ons in te lichten.
_Inkie_ schreef:
21-03-2018 10:36
Ik meende te begrijpen dat ze 250 terug kan krijgen per maand dus 3000 in totaal maar dat niet gedaan heeft omdat ze het ineens wil. Jij leest alsof ze 250 euro in de maand aan rente betaald. M.a.w. verwarring en geen Ygg meer te zien hier om ons in te lichten.
Oja, nu ik het herlees, zie ik dat er ook in.
Maar e.e.a. is inderdaad nogal afhankelijk van je inkomsten en % belasting dat je moet betalen.
En wellicht zijn er juist weer andere dingen bijgekomen.
Zou mooi zijn als Ygg nog even terug komt inderdaad.
Als de jongste vorig jaar 12 is geworden scheelt dat op jaarbasis zo'n 2600 euro combinatiekorting. Dat is een netto bedrag, dus dat hakt er wel in.
MinkeDeWit schreef:
21-03-2018 15:02
Als de jongste vorig jaar 12 is geworden scheelt dat op jaarbasis zo'n 2600 euro combinatiekorting. Dat is een netto bedrag, dus dat hakt er wel in.
Zo dat scheelt nogal zeg. o_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven