Geld & Recht alle pijlers

Huis onderhuren, vraagje

16-11-2010 20:10 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk ga ik binnenkort voor korte tijd een woonruimte van iemand onderhuren. Stel ik veroorzaak schade aan bijv. de tv (alle spullen van de eigenaar blijven achter), hoe wordt zoiets geregeld?

Moet ik zoiets claimen op mijn WA-verzekering?

Ik ga er niet vanuit dat er iets gebeurt, maar ik wil graag voor die tijd weten hoe dit normaal wordt geregeld
onderverhuren mag niet.
quote:sammiesan schreef op 16 november 2010 @ 20:13:

onderverhuren mag niet.

wie zeg dat dit niet mag,

ik heb ook ooit onderverhuurd, met toestemming van de verhuurder is dat geen probleem.
Onderverhuren mag wel Sammiesam!

Als je als student bijvoorbeeld een aantal maanden naar het buitenland gaat mag je je kamer onderverhuren, zelfs bij de woningbouwvereniging.
Soms mag onderverhuren wel in overleg met de verhuurder. Verder heb ik geen antwoord op je vraag.

Ik zou het even navragen bij je verzekeraar hoe wat verzekerd is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb zelfs met de onderhuurder destijds afgesproken dat de vervanging van beschadigde spullen van de borg werd afgetrokken. We hebben beide een invetarislijst ondertekend, in deze lijst was de staat van de spullen opgenomen. Overigens was er na de onderhuurperiode niets kwijt of stuk.
quote:sammiesan schreef op 16 november 2010 @ 20:13:

onderverhuren mag niet.Je vergeet de hoofdletter aan het begin van de zin!
1 tip, maak foto's van alles op de dag dat je intrekt,

Mensen zien kennelijk meer schade als ze een tijdje zijn weggeweest.Al zat die scheur al jaren in de bank.

E-mail die foto's naar zijn e-mailaccount en zorg voor een leesbevestiging.
hmm oke.. maar als de verhuurder van het pand het niet weet dan mag het niet..
Dat zal vast Sammiesam, maar je kan het dus niet zo stellig stellen als jij in je eerste post deed.
Bij deze vraag zijn drie partijen te onderscheiden

1.Hoofdverhuurder 2. Hoofdhuurder 3. Onderhuurder

Formeel is onderverhuur slechts mogelijk als de (hoofd)verhuurder toestemming geeft voor de onderhuur. Het is verstandig om in dit geval de toestemming van de verhuurder schriftelijk vast te leggen. Dit kan in de huurovereenkomst of op een later moment in een aparte overeenkomst.

Verhuur van een deel van de woning (bijvoorbeeld een kamer), terwijl de hoofdhuurder zelf ook in de woning woont, is toegestaan mits het niet door de verhuurder in de huurovereenkomst is verboden. Dat laatste is in de meeste huurovereenkomsten het geval.

NB: Als de onderhuur een deel van de woning betreft (bijvoorbeeld een kamer) dan is de rechter bij opzegging van de huur door de verhuurder meestal van mening dat de illegale onderverhuur (=verhuur zonder toestemming van de hoofdverhuurder - ook wanprestatie genoemd) niet ernstig genoeg is voor ontbinding van de huurovereenkomst tussen de verhuurder en de hoofdhuurder.

Zie voor meer gedetailleerde (juridische) antwoordgeving op deze vragen tav onderverhuur onderstaande informatie van het Landelijk Studenten Rechtsbureau

http://www.lsr.nl/THEMADOSSIER/Huurrecht/Onderhuur.aspx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven