Geld & Recht alle pijlers

Hulp gevraagd i.v.m. tijdelijk contract

22-06-2012 13:51 25 berichten
Ik werk sinds augustus 2008 voor mijn werkgever. Tot oktober 2011 heb ik daar gewerkt via tijdelijke contracten van Randstad uitzendbureau.

Per oktober 2011 heb ik een jaarcontract bij mijn werkgever.

Nu loopt het jaarcontract dit jaar af. Ik vraag me af of mijn werkgever mij een contract voor onbepaalde tijd moet geven (indien hij het verlengd uiteraard) of mag hij me weer een contract voor bepaalde tijd geven?

Op internet vond ik dit:

Een werkgever mag u niet jaren achter elkaar op arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd laten werken. Op een gegeven moment moet hij u een vaste aanstelling geven. Doet hij dat niet uit zichzelf, dan kunt u in de volgende situaties een vaste aanstelling claimen:

U gaat voor de vierde keer achter elkaar voor dezelfde werkgever werken. Hij geeft u weer een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Voorbeeld: U werkt zes maanden voor werkgever X. Na afloop krijgt u meteen een nieuwe arbeidsovereenkomst voor zes maanden. Na die zes maanden komt u twee maanden in de WW. Daarna gaat u weer werken bij werkgever X. U krijgt weer een arbeidsovereenkomst voor zes maanden. Na die zes maanden wil werkgever X u nog een arbeidsovereenkomst voor drie maanden geven. Dat is inmiddels dus de vierde arbeidsovereenkomst. Moet werkgever X u nu een vaste aanstelling geven? Het antwoord is: Ja. Het vierde contract is automatisch een vaste aanstelling. Behalve als u tussendoor drie maanden of meer niet bij hem hebt gewerkt. Maar bij u was dit maar twee maanden. U krijgt een vaste aanstelling.

U werkt langer dan drie jaar bij dezelfde werkgever. Hij geeft u steeds een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Voorbeeld: U hebt een arbeidsovereenkomst voor twee jaar met werkgever Y. Na afloop werkt u een maand niet. Vervolgens gaat u weer voor werkgever Y werken. Een maand voor afloop van die arbeidsovereenkomst bereikt u de drie jaar. Moet werkgever Y u nu een vaste aanstelling geven? Het antwoord is: Ja. Een dag later wordt uw arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd vanzelf een vaste aanstelling, ook al was dat niet de bedoeling van uw werkgever.

Belangrijk is verder deze informatie:

U hoeft niet iedere keer hetzelfde werk gedaan te hebben. Het gaat erom dat uw banen steeds waren bij dezelfde werkgever.

Periodes die u via een uitzendbureau voor de werkgever werkt, tellen mee.

Volgens deze informatie zou ik dus "recht" hebben op een contract voor onbepaalde tijd, indien mijn contract verlengd wordt.

Klopt dit?

Kate.
Alle reacties Link kopieren
In grote lijnen klopt het volgens mij wel, vaste aanstelling bij het 4e contract en anders bij 3 jaar. Bij jou zit er echter een uitzendbureau tussen (dat telt als 1 contract) en dan gaat het verhaal geloof ik niet helemaal op. Ik hoop dat er iemand is die het zeker weet, ik ga ondertussen even voor je zoeken naar dat uitzendbureau regeltje.
Er staat:

Het vierde contract is automatisch een vaste aanstelling. Behalve als u tussendoor drie maanden of meer niet bij hem hebt gewerkt.

Tel je contracten en je hebt het antwoord.
En verder:

augustus 2008 -2009 -2010 - 2011 = 3 jaar.

Dan gaat het volgende gelden:

'U werkt langer dan drie jaar bij dezelfde werkgever. Hij geeft u steeds een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. (...) Moet werkgever Y u nu een vaste aanstelling geven? Het antwoord is: Ja.'
Ik lees 'dezelfde werkgever'. In eerste instantie is je werkgever Randstad geweest, dus zou dit helemaal niet opgaan. Of ik lees verkeerd, dat kan ook.
Dankjewel voor de antwoorden.

Wat mij dus niet duidelijk is, is of dat het dan automatisch een jaarcontract zou worden of dat dat ook tussentijds kan.

Dus stel ik werk van augustus 2008 tot oktober 2012 bij mijn werkgever met uitzendcontracten en 1 jaarcontract van de werkgever. Als het oktober 2012 is, dan werk ik meer dan 4 jaar voor deze werkgever. Is mijn contract dan tussentijds omgezet in een contract voor onbepaalde tijd of geldt dat pas als het contract per 1 november 2012 verlengd wordt?
quote:Caviahaar schreef op 22 juni 2012 @ 14:03:

Ik lees 'dezelfde werkgever'. In eerste instantie is je werkgever Randstad geweest, dus zou dit helemaal niet opgaan. Of ik lees verkeerd, dat kan ook.Wat ik erover kan vinden zegt: Periodes die u via een uitzendbureau voor de werkgever werkt, tellen mee.
quote:Caviahaar schreef op 22 juni 2012 @ 14:03:

Ik lees 'dezelfde werkgever'. In eerste instantie is je werkgever Randstad geweest, dus zou dit helemaal niet opgaan. Of ik lees verkeerd, dat kan ook.Jawel hoor. Als je via een uitzendbureau hebt gewerkt, geldt opvolgend werkgeverschap. Die tijd telt dus gewoon mee.
Ik zeg die vlieger gaat niet op wat dit is pas je eerste contract van deze werkgever. Daarvoor werkte je bij de klant van Randstad.
Oke, dan zou je theoretisch per 1 november 2012 een vaste aanstelling hebben, tenzij ze voor de tijd je informeren dat ze niet met je verder willen.

Wat heeft je werkgever aangegeven dan, wat ze met je van plan zijn?
Ik moet mijn eerdere bericht tegenspreken. Ik dacht dat er een extra regeltje was mbt uitzendbureau's, maar dat is pas van toepassing als je nu nog steeds via het UZB zou werken.

Volgens mij heb je dus nu gewoon recht op een vast contract. Heb een soortgelijke casus gevonden:

De flexwet blijkt onverbiddelijk: de vierde arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is er een voor onbepaalde tijd. Dat bevestigde de kantonrechter laasts weer.

Casus

Een werknemer heeft in de periode van 9 januari tot 28 april 2006 op basis van één of meer uitzendovereenkomsten werkzaamheden verricht voor een werkgever in de functie van medewerker customer service. In de uitzendovereenkomst is opgenomen, dat bij ziekte de overeenkomst van rechtswege tot een einde komt. Op 1 mei 2006 is de werknemer in dienst getreden van de werkgever op grond van een arbeidsovereenkomst voor de duur van één jaar, in dezelfde functie. Op 1 december 2006 heeft de werkgever de werknemer bericht, dat zijn functie is gewijzigd in rayonmanager met ingang van 4 december 2006 en dat deze overeenkomst voortduurt tot 1 mei 2007.

Recht op arbeidsovereenkomst

Thans vordert de werknemer een verklaring van recht dat inmiddels sprake is van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (zie ook: Grenzen aan de flexibiliteit van flexwerkers). Immers, volgens de werknemer is de arbeidsovereenkomst van 4 december 2006 de vierde achtereenvolgende arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met de werkgever, hetgeen geconverteerd zou zijn in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Laatstgenoemde arbeidsovereenkomst is derhalve niet op 1 mei 2007 van rechtswege geëindigd. De werkgever betwist dat tussen partijen meer dan drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd zijn overeengekomen.

­

Het geding tussen partijen spitst zich toe op het antwoord op de vraag of tussen partijen meer dan drie voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten zijn gesloten, waardoor de laatst gesloten arbeidsovereenkomst van 4 december 2007 wordt geacht van rechtswege te zijn aangegaan voor onbepaalde tijd. Deze vraag dient bevestigend te worden beantwoord.

Ziekmelding

De kantonrechter stelt vast dat sprake is geweest van twee uitzendovereenkomsten tussen de werknemer en het uitzendbureau op grond waarvan de werknemer te werk is gesteld bij de werkgever in de functie van medewerker customer service.

­

Gebleken is dat de werknemer zich ziek heeft gemeld. In geval van ziekte wordt de uitzendovereenkomst met onmiddellijke ingang beëindigd. Een dergelijk beding is niet in strijd met de wet. Immers, het vindt zijn basis in de algemeen verbindend verklaarde ABU-CAO. Door de ziekmelding van de werknemer is sprake geweest van een nieuwe, tweede uitzendovereenkomst.

­

Vervolgens is een arbeidsovereenkomst gesloten met de werkgever. Het ging om dezelfde functie. De werkgever en het uitzendbureau worden beschouwd als werkgevers, die ten aanzien van de te verrichten arbeid moeten worden geacht elkaars opvolger te zijn. Op 4 december 2006 is de vierde arbeidsovereenkomst gesloten.

­

De kantonrechter verklaart voor recht dat de arbeidsovereenkomst van 4 december 2006 geldt als te zijn aangegaan voor onbepaalde tijd en dat geen rechtsgeldig einde aan de arbeidsovereenkomst van 4 december 2006 is gekomen.
Kate ik weet het niet meer zo goed uit m'n hoofd, maar je moet gaan googlen op opvolgend werkgeverschap.

Je mag maar een aantal contracten hebben. Ook de uitzendfases die je bij Randstad hebt doorlopen tellen mee en misschien ook als je ziek bent geweest bij Randstad. Want ziekte is einde contract en als je dan terug gaat naar het bedrijf heb je een nieuwe contract.

Succes ermee.
Contract 1 is via het uitzendburau (tenzij je ziek bent geweest tussen door, dan tellen deze ook al verschillende contracten). Contract 2 via je werkgever. Contract 3 zou weer via je werkgever zijn. (En is dus nog geen vast contract)

Echter er bestaat de jaargrens van 3 jaar. Als je hierover heen gaat heb je ook recht op een vaste aanstelling. Je moet dan wel telkens hebben gewerkt zonder tussenperiodes langer dan 3 maanden. Dit zou betekenen dat je wel recht hebt op een vast contract.
Wow, als ik die casus zo lees kan je jezelf met de inhuur van een uitzendkracht ook nog flink in je vingers snijden als werkgever zeg... Vooral dat ziekte beding is apart.
Overgang tijdelijk contract in vast contract

Uw tijdelijke contract gaat over in een vast contract in de volgende situaties:

Na 3 tijdelijke arbeidscontracten die telkens direct (of binnen 3 maanden) na elkaar zijn afgesloten, is het 4e arbeidscontract automatisch een vast dienstverband.

Als u tijdens het 2e of volgende contract langer dan 36 maanden voor dezelfde werkgever werkt, krijgt u automatisch een vast contract. De periode tussen de voorgaande contracten mag maximaal 3 maanden zijn.

Werk via uitzendbureau

Het kan voorkomen dat u eerst werkt via een uitzendbureau en binnen 3 maanden daarna een tijdelijk contract krijgt van het bedrijf waar u uitzendwerk deed (of in omgekeerde volgorde). Als u dan hetzelfde werk blijft doen, telt de uitzendperiode in principe mee voor de opeenvolging van tijdelijke contracten, waarna recht ontstaat op een vast contract.

Bron

Zoals ik het lees had je huidige contract er al eentje voor onbepaalde tijd moeten zijn.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Nog als aanvulling als je via je randstad bij dezelfde werkgever werkt telt het mee als contract. Reden is dat werkgevers anders massaal hun werknemers via het uitzendbureau zouden laten werken en dan weer via zichzelf om geen vaste contracten te hoeven afgeven. Dit worden ook wel draaideurconstructies genoemd
Heb het even voor je opgezocht op de site van de Rijksoverheid. Daar staat dat als je bij eenzelfde bedrijf een tijdelijk contract krijgt als waar je daarvoor via het uitzendbureau hebt gewerkt, de uitzendperiode in principe meetelt bij de opeenvolging van tijdelijke contracten, waarna een vast contract ontstaat.

http://www.rijksoverheid. ... in-een-vast-contract.html
Wow, iedereen alvast bedankt voor de antwoorden!

Ik heb even de CAO erbij genomen en trof dit aan:

Was je een aantal keren als uitzendkracht werkzaam bij *****? En zijn deze perioden steeds

onderbroken voor korter dan drie maanden en ben je binnen drie maanden daarna voor hetzelfde

werk in dienst getreden bij ***** met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd? In dat geval wordt

de hele uitzendperiode gezien als een eerste contract voor bepaalde tijd. Dat betekent dat ***** en jij

binnen 36 maanden na aanvang van deze eerste uitzendperiode nog twee contracten voor bepaalde

tijd kunnen sluiten die automatisch eindigen.

2.3 Einde arbeidsovereenkomst

1 Heb je een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd?

Deze eindigt automatisch na afloop van de afgesproken periode. De arbeidsovereenkomst

kan tussentijds door jou of door ***** beëindigd worden door schriftelijke opzegging. In dat

geval geldt de wettelijke opzegtermijn met als minimum een maand en valt het einde van je

arbeidsovereenkomst altijd samen met het einde van de kalendermaand.

Zoals ik het lees telt de hele uitzendperiode als 1 contract, nu is mijn jaarcontract het 2e contract dus ze mogen mij nog 1 tijdelijk contract geven, zoals ik het lees. Klopt dit?

En weet iemand of ze me op de hoogte moeten brengen van te voren? Dus stel dat ze dat niet doen en ik kom op 1 november binnengewandeld?

.
Maar er staat ook dat ze nog twee contracten voor bepaalde tijd met je mogen sluiten 'binnen 36 maanden nadat de eerste periode is aangevangen'... Even denken hoor... Je werkte toch van aug 2008 tot oktober 2011 bij het uitzendbureau. Dat is toch al meer dan 36 maanden. Zoals ik het lees hadden ze je dan toch geen contract voor bepaalde tijd meer mogen geven, maar hadden ze je al een contract voor onbepaalde tijd moeten geven, of ben ik nou gek.
quote:evi82 schreef op 22 juni 2012 @ 14:36:

Maar er staat ook dat ze nog twee contracten voor bepaalde tijd met je mogen sluiten 'binnen 36 maanden nadat de eerste periode is aangevangen'... Even denken hoor... Je werkte toch van aug 2008 tot oktober 2011 bij het uitzendbureau. Dat is toch al meer dan 36 maanden. Zoals ik het lees hadden ze je dan toch geen contract voor bepaalde tijd meer mogen geven, maar hadden ze je al een contract voor onbepaalde tijd moeten geven, of ben ik nou gek.Volgens mij is het zo dat je niet meer dan 3 contracten mag krijgen binnen een periode van 3 jaar. Eigenlijk had TO al in vaste dienst moeten zijn. Ook al zou de uitzendperiode gelden als 1 contract, dan nog zit je met het maximum van 3 jaar.
Ik lees het ook net als Evi.

De maximale tijdelijke contractsperiode is ook volgens je CAO 36 maanden. Die ben je al ruimschoots gepasseerd.

Gefeliciteerd: je bent al in vaste dienst op het moment. Even een briefje naar PZ dus.
quote:helene31 schreef op 22 juni 2012 @ 14:43:

Ik lees het ook net als Evi.

De maximale tijdelijke contractsperiode is ook volgens je CAO 36 maanden. Die ben je al ruimschoots gepasseerd.

Gefeliciteerd: je bent al in vaste dienst op het moment. Even een briefje naar PZ dus.Dat is mij dus niet duidelijk. Ben ik na drie jaar automatisch in vaste dienst gekomen of geldt dat pas nadat mijn 2e of 3e contract afloopt (er vanuitgaande dat de periode bij Randstad telt als 1 contract)
quote:Kate1980 schreef op 22 juni 2012 @ 14:51:

[...]

Dat is mij dus niet duidelijk. Ben ik na drie jaar automatisch in vaste dienst gekomen of geldt dat pas nadat mijn 2e of 3e contract afloopt (er vanuitgaande dat de periode bij Randstad telt als 1 contract)Er zijn 2 dingen, de 3 contracten en de 3 jaar. Hoewel je nog geen 3 contracten hebt gehad is er nog wel de maximum van 3 jaar. Die is overschreden waardoor je, volgens mij, in vaste dienst bent.
quote:Tickel schreef op 22 juni 2012 @ 15:00:

[...]

Er zijn 2 dingen, de 3 contracten en de 3 jaar. Hoewel je nog geen 3 contracten hebt gehad is er nog wel de maximum van 3 jaar. Die is overschreden waardoor je, volgens mij, in vaste dienst bent.Ja precies dit is het ook volgens mij. Het is max drie contracten voor bepaalde tijd op een rij, of de grens van de 36 maanden overschrijden. Als die grens van 36 maanden er niet was, zou je werkgever je een paar tijdelijke contracten voor een eeuwigheid kunnen geven en je op die manier nooit vast hoeven aan te nemen.
Als je precies de zelfde werkzaamheden deed toen je via Randstad werkte, dan is je werkgever opvolgend werkgever en dan tellen de arbeidsovereenkomsten die je via Randstad hebt gehad mee in de keten. Of je 4e contract er 1 voor onbepaalde tijd is, hangt er vanaf. Is er een CAO op je arbeidsovereenkomst van toepassing? Zo ja, kijk daar eerst in. Mogelijk staat daar een afwijkende regeling in mbt de ketenregeling. Is er geen CAO van toepassing, dan geldt de wettelijke regeling, en dan is je 4e overeenkomst( als je huidige werkgever als opvolgend werkgever kan worden aangemerkt) een contract voor onbepaalde tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven