Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag ( frustratie)!

20-07-2011 19:33 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb niet echt raad nodig of advies ( denk niet dat één van de formummers mij op dit moment kan helpen) maar wil even mijn verhaal ( frustratie) kwijt.

Ik heb per 1 april huurtoeslag aangevraagd. Mijn ex is vertrokken en nu ik alleen woon heb ik daar weer recht op. Het was nog een heel gedoe om het rond te krijgen. Ik heb mijn ex uit moeten schrijven via een procedure bij de gemeente. Dit heeft drie maanden geduurd.

Inmiddels heb ik een vast contactpersoon bij de afdeling toeslagen. Dat is op zich al heel erg fijn. Ik heb een rechtstreeks nummer en tot nu toe belde ze altijd snel terug als ze iets voor me had uitgezocht.

Zij heeft me ook in juni beloofd dat het nu rond was en dat ik toen voor vier maanden huurtoeslag zou krijgen.

Op 20 juni: geen huurtoeslag. Toen heeft het even geduurd tot ik mijn contactpersoon te pakken kreeg maar goed, iedereen gaat wel eens met vakantie...

Zij weer het e.e.a. voor mij uitgezocht. Het was iets met verwerkingsdatum en betaaldata, maaar 20 juli moest het dan echt goed komen.

Rijkhalzend heb ik uitgekeken naar vandaag. En, wat denk je? Geen huurtoeslag. Wel 13 euro zorgtoeslag ipv de 70 die ik normaal krijg...

Ik ben dus niet blij. Kan er op dit moment alleen barweinig aan doen. Ik kan haar morgen om half 9 bellen en als ik haar niet te pakken krijg bel ik de gewone belasting telefoon wel.

Ik baal alleen even ontzettend. Ex betaald al sinds dec zijn deel van de huur niet meer. Hij is met terugwerkende kracht uitgeschreven per 17 maart. Maar ik betaaal al wel ruim een halfjaar huur van 700 euro terwijl mijn netto inkomen nog onder de 1000 ligt. ( Het is een aangepaste woning, vandaar ook het recht op toeslag met hoge huur. En vandaar ook dat verhuizen geen optie is.)

Ik wordt wel gesteund hoor, met boodschappen hier en daar. En dat is fijn. Maar ik wil het weer graag zelf kunnen. Weer wat kunnen sparen. En ook gewoon is iets kopen als ik daar zin in heb. Hoeft niet groot of duur te zijn, maar gewoon iets meer ruimte zou leuk zijn.

Afijn, morgen bellen...

Leuker maken ze het niet. En voorlopig ook niet makkelijker...
Liefde is als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks...
Zo dat is inderdaad flink balen voor je. Fijne ex ook die zich niet gewoon meteen uit heeft laten schrijven toen hij de woning verliet! Je hebt alle reden om hier flink van te balen.

Ik hoop dat het geld snel naar je wordt overgemaakt.
Das mooi klote inderdaad! Morgen meteen bellen.

Gebeurt erg vaak hoor, werk bij een woningstichting en hoe vaak mensen niet in de problemen komen met de belastingdienst over de huurtoeslag, het is hopeloos. Ik herken het ook helemaal: ja hoor is overgemaakt. Niks ontvangen. Volgende ronde gaat het zeker weten mee. Nee hoor. En zo een keer of vier gemiddeld...

Ze gaan het toch niet overmaken aan je verhuurder he? Daar kan ook weer van alles mee misgaan.

Hoop dat het snel rond is!
Je hebt er op dit moment niks aan, maar na afloop van 2011 krijg je wel een definitieve afrekening van huur en zorgtoeslag. Voor het geval dat je nu binnenkort nog niet de huurtoeslag sinds maart kan ontvangen.

Is je verhuurder al op de hoogte van jouw betalingsmoeilijkheden? Kunnen zij iets voor je betekenen hierin?
Mijn ex heeft zich niet uitgeschreven. Hij is gewoon vertrokken. Ik heb hem juist uit moeten schrijven bij de gemeente ( wat dus 3 maanden duurde) om uberhaupt recht te hebben op huurtoeslag.

Nee, het wordt wel echt overgemaakt naar mij. Niet naar de verhuurder ( = woningbouw)

Nee, mijn woningbouw is niet zo heel erg soepel. Ik heb gevraagd om mijn incasso datum te wijzigen omdat mijn uitkering sinds vorige maand later werd uitbetaald. Eerst werd mijn huur geincasseerd op de 16de, nu op de 1e. Ja hoor, dat kon gewijzigd. De huur van juni werd dus geincasseerd op de 16de, die van juli op de 1e. Begrijp het allemaal best hoor, maar nee, daar had ik ook niet echt iets aan...
quote:Re__ske schreef op 20 juli 2011 @ 19:59:

Mijn ex heeft zich niet uitgeschreven. Hij is gewoon vertrokken. Ik heb hem juist uit moeten schrijven bij de gemeente ( wat dus 3 maanden duurde) om uberhaupt recht te hebben op huurtoeslag.

Nee, het wordt wel echt overgemaakt naar mij. Niet naar de verhuurder ( = woningbouw)

Nee, mijn woningbouw is niet zo heel erg soepel. Ik heb gevraagd om mijn incasso datum te wijzigen omdat mijn uitkering sinds vorige maand later werd uitbetaald. Eerst werd mijn huur geincasseerd op de 16de, nu op de 1e. Ja hoor, dat kon gewijzigd. De huur van juni werd dus geincasseerd op de 16de, die van juli op de 1e. Begrijp het allemaal best hoor, maar nee, daar had ik ook niet echt iets aan...

Vraag of je de incasso stop kan zetten (kan vaak in je online bankieren) en stel dan zelf een automatische overboeking van je huurbedrag in op de 16e.

Maar let op dat je dat communiceert, bij mijn verhuurder moet het uiterlijk de 1e binnen zijn. Als ik op de 16e zou betalen, zou dat betekenen dat ik ruim 2 weken te laat betaal.
Belastingdienst is een hele logge organisatie. Heb zelf anderhalf jaar moeten wachten op antwoord op mijn bezwaarschrift. Koester geen hoop dat je contactpersoon dat voor je oplost, want die krijgen ook tegenstrijdige en verkeerde info.

Verder dikke knuf en ga eens bij je gemeente vragen of zij wat kunnen doen, omdat je anders daar straks staat voor schuldshulpverlening.

Incasso stopzetten en betalen op het moment dat het jou uitkomt. Wettelijk kunnen ze je pas het huis uitzetten met drie maanden huurachterstand. En dan begint de procedure pas. Voordat je er echt uit moet ben je jaar verder. Hoop dat je er wat aan hebt.
Ik hoop dat je huur wel lager is dan 652 euro anders kom je niet in aanmerking omdat je het over een huur had van 700 euro.
quote:wasdroger schreef op 20 juli 2011 @ 20:51:

Ik hoop dat je huur wel lager is dan 652 euro anders kom je niet in aanmerking omdat je het over een huur had van 700 euro.

Dit heeft ze in de OP al eventjes toegelicht.

Ze heeft een aangepaste woning waardoor dit wel mogelijk is.
Idd. Huur is overigens wel lager als je de servicekosten niet mee rekent en 700 is afgerond naar boven, maar veel scheelt het niet.

Tja, dat het een logge organisatie is, dat vermoeden had ik ook al. Ik heb ook een bezwaarschrift ingediend, ( gaat wel over huurtoeslag maar dan over een ander jaar, toen mijn ex er nog woonde). Dat moet ik terug betalen. Van mij mag dat dus nog wel even duren want zo lang het in behandeling is hoef ik niet te betalen...

Gemeente heb ik weinig vertrouwen in. Procedure om iemand uit te schrijven duurt normaal 6 tot 8 weken. Mijn gemeente had er ( na herhaaldelijk aandringen) twaalf weken voor nodig.

Ik heb een aanvraag gedaan voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen op 29 februari. In mei kreeg ik een brief dat ze nog gegevens nodig hadden. Gegevens drie dagen later opgestuurd. Tot op heden is er geen besluit over genomen. Ik heb drie weken geleden gebeld en toen kreeg ik alleen de mededeling dat het 'nog in behandeling was.' Toen ik toen opmerkte dat het dan toch al zo'n vier maanden in behandeling was kreeg ik als antwoord: 'Ja mevrouw, wij krijgen duizenden aanvragen per jaar,, dat kan nog wel even duren.'

En als het dan goed gekeurd wordt krijg je het terug met terugwerkende kracht ( dat hoor ik bij de belastingdienst ook al maaanden) maar ondertussen wordt het wel nog iedere maand afgeschreven.

Ik begrijp echt wel dat ik niet de enige ben, maar je vraagt geen kwijtschelding aan omdat je een extra snoepreisje wil maken of zo. Je krijgt echt het idee dat ze daar het werktempo hebben van een slak...
Pff vervelende situatie..

Ik ken jammer genoeg ook nog genoeg andere instellingen/instanties die zo enorm traag werken dat je twijfelt of er wel gewerkt word..

Ik ben al meer dan een jaar bezig om begeleiding te krijgen van de GGZ, boos worden op hun manier van werken mag niet want dan weten ze in eens een labeltje te plakken zonder info.
Nou, dan geef ik jou ook maar een
quote:Re__ske schreef op 20 juli 2011 @ 22:09:

Nou, dan geef ik jou ook maar een

Dank je .

Ik denk dat jij hm nog meer nodig hebt dan ik als ik je topic zo lees..

Ik sla mezelf dr intussen aardig doorheen, vanmiddag nog een flink schouderklopje gegeven dat ik zo goed bezig ben zonder de GGZ .

Niet de moed opgeven he .
quote:Re__ske schreef op 20 juli 2011 @ 21:48:

Idd. Huur is overigens wel lager als je de servicekosten niet mee rekent en 700 is afgerond naar boven, maar veel scheelt het niet.

...

Zijn de servicekosten een aanzienlijk deel van jouw huurprijs?

Ik wil je niet bang maken maar als je met de zogenoemde subsidiabele servicekosten boven de grens van 652 uitkomt heb je geen recht op huurtoeslag. Ook niet voor een aangepaste woning. Of er moeten recentelijk regels zijn aangepast die ik nog niet heb gehoord. Maar ook op de site van debelastingdienst kan ik nergens vinden dat er voor aangepaste woningen andere toeslag grenzen zijn. Als ik jou was zouik dit morgen ook goed navragen bij jouw contactpersoon.
quote:boarder schreef op 20 juli 2011 @ 22:19:

[...]

Zijn de servicekosten een aanzienlijk deel van jouw huurprijs?

Ik wil je niet bang maken maar als je met de zogenoemde subsidiabele servicekosten boven de grens van 652 uitkomt heb je geen recht op huurtoeslag. Ook niet voor een aangepaste woning. Of er moeten recentelijk regels zijn aangepast die ik nog niet heb gehoord. Maar ook op de site van debelastingdienst kan ik nergens vinden dat er voor aangepaste woningen andere toeslag grenzen zijn. Als ik jou was zouik dit morgen ook goed navragen bij jouw contactpersoon.

Dat is niet wat ik weet en ook overal terugvind.

Bijvoorbeeld

quote:

Als u gehandicapt bent en in een aangepaste woning woont, dan krijgt u bovenop uw huurtoeslag een vergoeding van 50% van het deel van de huur dat uitkomt boven de ¤ 499,51 (bij een huishouden van een of twee personen ) of ¤ 535,33 (bij drie of meer personen ). Is uw huur hoger dan de maximale huur van ¤ 631,73? Dan krijgt u toch huurtoeslag op het deel van de huur dat onder de huurgrens ligt.

http://www.vsn.nl/wetrecht/regeling.php?regeling_id=60

Wel gaat het om de kale huur voor de woningen en moeten de aanpassingen uit de WMO gefinancierd zijn, dan tellen ze mee voor je kale huur. Qua servicekosten betaal je bij de woningbouw toch geen tientallen euro's toch?
TO, vervelend zeg.

Ik las in een eerdere post dat je nog terug moet betalen toen je ex nog wel bij je woonde.

Kan het niet zo zijn dat ze dat nu aan het verrekenen zijn met hetgeen waar je nu wel recht op hebt?
Goedemorgen,

Ik heb vanochtend gebeld. Eerst naar contactpersoon van de belastingdienst. Toen ze mijn situatie voor zich had ging ze het e.e.a. uitzoeken. Belde binnen het halfuur terug. Er is een bedrag van 2000 euro overgemaakt ( ik heb recht op 332 per maand en dan vanaf april) maar niet naar mij, maar naar de woningbouw!

DIEPE ZUCHT!

Ja, waarom dat was snapte ze eigenlijk zelf ook niet want ik had gewoon mijn rekeningnummer opgegeven, dat rekeningnummer wordt ook gebruikt bij de uitbetaling van zorgtoeslag, maar het rekeningnummer was nu in ene niet bekend????

Ik heb aangegeven dat ik gisteren wel zorgtoeslag heb ontvangen, maar wel minder als normaal. Ze zei dat dat kon komen doordat ik van 2009 en 2010 nog toeslag moet terug betalen, maar dat lijkt mij sterk. Voor 2010 heb ik een betalingsregeling die ik altijd ben nagekomen en die ook binnen een paar maanden afgelost is.

2009 is een groter bedrag, maar daar heb ik bezwaar over ingediend. Aangezien dat bezwaar nog in behandeling is, betaal ik dat nu nog niet terug. ( Dat hoeft ook niet.)

Maar dat zou ze dus uitzoeken en mij daar nog over terugbellen.

Ik heb gebeld met de woningbouw. Ja, zij hadden de huurtoeslag ontvangen. Onterecht, want ik heb geen huurachterstand. Ze hadden het bedrag alvast berekend met de huur van augustus ( vind ik eigenlijk niet eerlijk, maar goed, die huur moet ik toch betalen) en ze zouden het restand ( 1300) naar mij overmaken.

Ik heb gevraagd op welke termijn ik dat dan kon verwachten omdat ik er nogal op zat te wachten. Ze zou het vandaag handmatig doorvoeren ( ??) en dan kon ik het begin volgende week verwachten.

Daar hopen we dan maar op.

Als die vrouw van de belastingdienst vandaag niet terug belt ( misschien heeft ze net gebeld toen ik de woningbouw aan het bellen was) bel ik morgen zelf wel weer. Ik wil wel weten of het rekeningnummer nu is aangepast.

Mijn servicekosten liggen dacht ik rond de 50 euro, maar precies zou ik het niet weten, dat moet ik nakijken. Is in ieder geval geen heel hoog bedrag.

Ik heb er in ieder geval wel recht op hoor. Ik heb de beschikking gewoon in huis. Daar maak ik me niet echt meer zorgen om. Alleen nu wil ik het nog graag ontvangen.

Sorry voor de lap tekst, ik ben nogal van de enters tussendoor....
De enters tussendoor leest juist fijn .

Sjeetje wat zijn ze lekker aant rommelen bij de belastingdienst, hoe komen ze dr nu weer op om het aan de wonigbouw over te maken.

Daarbij heeft de woningbouw toch helemaal nog geen recht op de huur van augustus..
Ja, dat vond ik dus eigenlijk ook al ( dat ze nog geen recht hebben op de huur van augustus) maar omdat ik het uiteindelijk toch moet betalen laat ik het maar. Ze moeten het alleen niet wagen om de huur nog een keer te gaan incaseren.

Die vrouw van de belastingdienst zei dat het misschien kwam doordat ik een 0 voor mijn rekeningnummer had gezet ( bij het invullen van de aanvraag digitaal). Ik heb gezegd dat ik me dat niet meer kon herrinneren ( heb de aanvraag gedaan op 25 maart). Maar als een rekeningnummer het niet doet maken ze het misschien 'dan maar ' over naar de woningbouw. Ik snap het eigenlijk ook niet.
Wat een gedoe zeg.

Gelukkig dat er nu iig iets zit aan te komen.

Succes
quote:Re__ske schreef op 21 juli 2011 @ 10:53:

Goedemorgen,

Ik heb vanochtend gebeld. Eerst naar contactpersoon van de belastingdienst. Toen ze mijn situatie voor zich had ging ze het e.e.a. uitzoeken. Belde binnen het halfuur terug. Er is een bedrag van 2000 euro overgemaakt ( ik heb recht op 332 per maand en dan vanaf april) maar niet naar mij, maar naar de woningbouw!

DIEPE ZUCHT!

Ja, waarom dat was snapte ze eigenlijk zelf ook niet want ik had gewoon mijn rekeningnummer opgegeven, dat rekeningnummer wordt ook gebruikt bij de uitbetaling van zorgtoeslag, maar het rekeningnummer was nu in ene niet bekend????

Ik heb aangegeven dat ik gisteren wel zorgtoeslag heb ontvangen, maar wel minder als normaal. Ze zei dat dat kon komen doordat ik van 2009 en 2010 nog toeslag moet terug betalen, maar dat lijkt mij sterk. Voor 2010 heb ik een betalingsregeling die ik altijd ben nagekomen en die ook binnen een paar maanden afgelost is.

Dat wordt uitgezocht maar het kan zijn dat ze het aan het verrekenen zijn.

2009 is een groter bedrag, maar daar heb ik bezwaar over ingediend. Aangezien dat bezwaar nog in behandeling is, betaal ik dat nu nog niet terug. ( Dat hoeft ook niet.)

Maar dat zou ze dus uitzoeken en mij daar nog over terugbellen.

Ik heb gebeld met de woningbouw. Ja, zij hadden de huurtoeslag ontvangen. Onterecht, want ik heb geen huurachterstand. Huurtoeslag heeft niets met huurachterstand te maken, je betaalt feitelijk minder huur aangezien de toeslag naar de woningstichting gaat en die incasseert minder huur bij jou. Ze hadden het bedrag alvast berekend met de huur van augustus ( vind ik eigenlijk niet eerlijk, maar goed, die huur moet ik toch betalen) en ze zouden het restand ( 1300) naar mij overmaken.

Ik heb gevraagd op welke termijn ik dat dan kon verwachten omdat ik er nogal op zat te wachten. Ze zou het vandaag handmatig doorvoeren ( ??) en dan kon ik het begin volgende week verwachten.

Normaal gaan betalingen in een zogeheten batch van meerdere betalingen tegelijk en op vaste dagen. Zo te lezen maken ze het apart over.

Daar hopen we dan maar op.

Als die vrouw van de belastingdienst vandaag niet terug belt ( misschien heeft ze net gebeld toen ik de woningbouw aan het bellen was) bel ik morgen zelf wel weer. Ik wil wel weten of het rekeningnummer nu is aangepast.

Mijn servicekosten liggen dacht ik rond de 50 euro, maar precies zou ik het niet weten, dat moet ik nakijken. Is in ieder geval geen heel hoog bedrag.

Ik heb er in ieder geval wel recht op hoor. Ik heb de beschikking gewoon in huis. Daar maak ik me niet echt meer zorgen om. Alleen nu wil ik het nog graag ontvangen.

Sorry voor de lap tekst, ik ben nogal van de enters tussendoor....
Die vrouw van de belastingdienst zei dat het geld gewoon aan mij toebehoorde omdat ik geen huurachterstand heb. Vandaar dat ik dat zei. Ik dacht dat ze het misschien naar de woningbouw over mochten maken als ik achterstand had, wat dus niet zo is.

Ik heb bij mijn aanvraag aangegeven dat het op mijn rekening moest komen en dat hadden ze ook gewoon moeten doen dan volgens mij.
quote:Re__ske schreef op 21 juli 2011 @ 12:20:

Die vrouw van de belastingdienst zei dat het geld gewoon aan mij toebehoorde omdat ik geen huurachterstand heb. Vandaar dat ik dat zei. Ik dacht dat ze het misschien naar de woningbouw over mochten maken als ik achterstand had, wat dus niet zo is.

Ik heb bij mijn aanvraag aangegeven dat het op mijn rekening moest komen en dat hadden ze ook gewoon moeten doen dan volgens mij.

Ja, dat klopt idd. Dat gedeelte is vreemd. Maar goed, nu incasseert de woningstichting, als het goed is, minder huur. Toeslag heeft niets maar dan ook niets met achterstand te maken.

Vervelend is het echter wel hoor, dat het vaak bij de belastingdienst zo traag werkt en men van elkaar soms niet weet hoe iets nu precies zit.

Er schijnt echter verandering in te komen waardoor dit soort zaken veel beter gekoppeld aan elkaar gaan worden en het in 1 overzicht duidelijk moet zijn.
Die vrouw van de belastingdienst heeft nog even terug gebeld.

Ze heeft toegegeven dat het haar eigen fout is dat het naar de woningbouw is gegaan. Zij heeft dat per abuis aangevinkt. Vanaf volgende maand moet het gewoon op mijn rekening komen. ( Hopen dat dat ook echt gaat gebeuren!)

Zorgtoeslag is ook bij gesteld. Die stond inderdaad ook te laag zeg maar.

Nu ook nog maar even hopen dat de woningbouw snel over de brug komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven