Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek op naam ex: waar op te letten?

24-09-2010 19:01 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Sinds anderhalf jaar zijn mijn ex en ik uit elkaar. Dat is zeer explosief gebeurd en we zijn in die anderhalf jaar niet meer on speaking terms gekomen. De details zal ik jullie besparen. We hebben tot het voorjaar van alles via onze advocaten geregeld waar een vaststellingsovereenkomst is opgesteld. Hierin hebben we opgenomen dat hij het huis over zal nemen tegen de afgesloten hypotheekwaarde (dus geen schuld en geen overwaarde). Ook is in dit document opgenomen hoe spullen,schulden etc worden verdeeld over hem en mij.

Nu lijkt het einde van deze thriller in zicht te komen en kunnen we naar de notaris om de hypotheek en huis aan hem over te dragen. Omdat ik al aan alle kanten, wegens een flutadvocaat, door hem ben gena*** ben ik heel benieuwd waar ik bij de overdracht op moet letten en hoe zoiets gaat.

Ook heb ik er geen behoefte aan om met hem in een kamer te zitten. Zijn daar alternatieven voor?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast dank jullie wel!
De notaris kan uit jouw naam bij het overschrijven van de hypotheekakte aanwezig zijn, dus daar hoef je niet bij te zijn. Verder zou ik niet weten waar je nog op zou moeten letten.
voor de akte van verdeling kan je een volmacht vragen. Voor wat betreft de hypotheek is het even de vraag of je ex een nieuwe hypotheek neemt of dat jij wordt ontslagen uit de hoofedelijke aansprakelijkheid. In het eerste geval hoef jij helemaal niets te tekenen buiten genoemde akte van verdeling, in het tweede geval heb jij al een verklaring moeten tekenen dat je ontslagen wilt worden uit je hoofdelijke aansprakelijkheid, dat kan de notaris niet tekenen voor je.
Ik zou wel even opletten waar de nota van de notaris naar toe gaat. Die moet dan naar je ex en niet naar jou!

Je kan inderdaad een volmacht afgeven aan de notaris zodat jij in geen geval met je ex geconfronteerd hoeft te worden.
Als het goed is krijg je vantevoren een concept van de notaris. Misschien is het wijsheid om die aan een jurist te laten zien?

Let er in elk geval op:

- dat over en weer kwijting wordt verleend

- dat beschreven staat wie de kosten van de akte en bijkomende kosten voldoet

- dat je een 'ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid' van de hypotheekbank krijgt, of dat deze achter de akte wordt gehecht.
Let goed op wat je allemaal tekent bij de notaris. Het huis wordt dan alleen op zijn naam gezet, maar je moet ook zeker weten dat jij niet meer aansprakelijk bent voor de hypothekcaire finaciering. Dit zijn 2 zaken die los van elkaar geregeld kunnen worden en moeten dus allebei gebeuren.

Daarnaast is de kans groot dat jullie een (kapitaal)verzekering gekoppeld hebben zitten aan de hypotheek. Wat gebeurt daar mee? Vaak zit daar nl waarde in. Is die al meegenomen in de verdeling?
Ha allemaal,

Dank voor de antwoorden! Op de meeste vragen heb ik wel al een antwoord (schaam me bijna om het op te schrijven, omdat daar uit blijkt hoe stom ik ben geweest en wat een flutadvocaat ik had):

- De bedoeling is dat ik ontslagen word uit hoofdelijke aansprakelijkheid

- Kapitaalverzekering en levensverzekering worden aan hem toebedeeld (hou op : ( , schei uit)

- Ex betaalt kosten notaris en bijkomende kosten

- Doel is om elkaar over en weer kwijt te schelden van alle andere zaken etc waarbij ik nog verplicht ben hem 1500 euro te betalen

Zitten er verder nog haken en ogen? Mijn ex is echt een gluiperd, dus ik moet op alles bedacht zijn. : /
hebben jullie partnerpensioen?

testamenten?
Ja, wij hadden wel partnerpensioen ja.... Mmm, ik heb alleen geen idee hoe dat nu werkt eigenlijk.

Testamenten niet.
een afschrift van de akte van verdeling naar de maatschappij sturen, anders heeft ie dadelijk recht op jouw pensioentje
Dat jij een flutadvocaat had, mag jou niet aangerekend worden! Goed dat je het hier ook vraagt, gezien de hoeveelheid vragen over dit onderwerp, zijn er meer mensen die hiermee geholpen zijn. Je mag trouwens ook je vragen nog bij de notaris neerleggen, de notaris werkt niet alleen voor je ex maar ook voor jou (ook al voldoet je ex de nota). Ik zou ook wel even dubbelchecken bij je pensioenmij. of ze de akte van verdeling hebben ontvangen. Vraag ook gewoon bij de notaris of er nog zaken zijn waar je op moet letten aangezien je zo genaa*d bent door je ex.
Dank catoo! Ik voel me echt een muts dat ik me heb laten bedonderen door mijn ex en dus ook nog met die stomme advocaat. Ik heb verschillende malen gedacht een andere advocaat te nemen, maar dan zou ik nieuwe investeringskosten moeten maken in zo'n iemand en ik heb het niet heel breed gehad. (nieuw huis inrichten en nieuwe kleding etc, omdat mijn ex me nulkommanul van mijn spullen wilde teruggeven).

Ik ga het zeker aan de notaris vragen. Goede tip, echt dank je wel!!

En dat van de pensioen zal ik uitpluizen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-03-2011 22:44
Reden: spam
% gewijzigd
Waren jullie getrouwd?
spam
spam??
Weet niet of het al genoemd is maar mij is verteld, met het kwijtschelden van eventuele schuld bij een hypotheekovername, dat je moet letten op het punt van schenkingsbelasting.

Als ex jou geen schuld nalaat moet jij belasting betalen over deze "schenking"

Laat dit ook goed vastleggen (is nogal een % heb ik gelezen)

Succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven