Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek voor onregelmatige inkomsten

26-10-2010 15:32 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

ik hoop dat er iemand mij iets meer kunt vertellen dan internet;)

Mijn parntner heeft een jaarcontract alleen hij maakt elke maand overuren. Deze worden ook uitbetaald en komen we bijna op een bruto bedrag van 2200 euro uit.

Alleen zou er een bank zijn die bijvoorbeel zijn overuren voor 50 of 70% wilt meerekenen?

Ik kan op papier zetten dat we hert makkelijk kunnen redden met een hypotheekbedrag netto van 650 euro.. Maar hoe ga ik dit duidelijk maken aan een bank;)

We hebben namelijk nu een 3 kamer app. en we willen graag verhuizen. het word namelijk aardig krap met een kleintje van bijna een jaar;)

iemand tips of??

Dank je!
Structureel extra inkomen wordt ook meegerekend bij de bepaling van de maximale hypotheeklast.

Als je bijvoorbeeld kunt aantonen dat je de afgelopen 3 jaar iedere maand 500 euro aan overuren verdiende dan kan de bank dat meenemen.

Wanner het precies structureel is (welke termijn) zou je even na moeten vragen.
Heb je ook aan de volgende dingen gedacht?

-dat je man bij een jaarcontract wel een werkgeversverklaring nodig heeft

-heb je zelf ook inkomsten? Anders krijg je met 2200 bruto niet een hypotheek die 650 per maand kost hoor.
anoniem_75463 wijzigde dit bericht op 26-10-2010 15:48
Reden: werkgever/werknemer...een pot nat
% gewijzigd
Of lees ik het verkeerd en zijn de overuren 2200 bruto per maand?
kwartet!
Hij werkt er sinds aug 2009?? daarvoor heeft hij 7 jaar bij defensie gewerkt. Alleen de hypotheker zei vorig jaar " als je een werkgeversverklaring kunt krijgt Zonder intentie verklaring, dan kan ik het afgelopen 3 jaar meerekenen" heel mooi bedrag... maar dan zou ik echt onwijs top zitten..
Mijn man zijn salaris bestaat ook voor een groot deel uit overuren. Wij hadden de optie om deze mee te nemen in de berekening van de hypotheek (Rabobank). Zoals gezegd, omdat het om structurele overuren gaat.

Wij hebben dat echter niet gedaan, met als reden, dat als man ziek wordt, er geen overuren zijn, en mochten er onverhoopt ineens minder overuren zijn, willen we wel gewoon de hypotheek kunnen betalen. De hypotheek is dus berekend op zijn basissalaris (en dat van mij).

Misschien wel goed om mee te nemen in jullie overweging, zodat je niet in de problemen komt als de overuren ineens weg zouden vallen.
Haha nee met overuren zitten we op 2200 euro per mand ( bruto)

ik verdien ook en ik zit op 1003 euro bruto per maand.

Hij heeft ook een werkgeversverklarin op gevraagt.
.
@ jorina

Vandaar dat we het eventueel voor 50% mee willen laten tellen..

Misschien komen we daar al een heel hoop mee:)
Begrijp ik nu goed dat jullie samen 2200 bruto per maand verdienen, inclusief overuren?

Ik zou heel goed nadenken over wat je mee wil nemen in de hypotheek. Als je op 2 salarisen plus overuren je bedrag baseert, loop je in mijn ogen een groot risico. Stel je man wordt ziek, zoals Jorina zegt, of je verliest een van de 2 banen, of je verliest alleen maar de overuren... Dat kan dan meteen voor problemen zorgen. Ik denk niet dat je dat moet willen.
quote:Roowsjuh schreef op 26 oktober 2010 @ 15:45:

@ jorina

Vandaar dat we het eventueel voor 50% mee willen laten tellen..

Misschien komen we daar al een heel hoop mee:)

Ik zou iig even een paar doemscenario's op papier zetten, en door de bank meerdere berekeningen op papier laten zetten. Dan kun je vrij snel zien of iets verstandig is of niet.

Je kan nooit álle risico's wegstrepen, maar probeer het wel aan de veilige kant te houden.
nee Zwup, man verdient 2200 bruto, TO verdient 1000 bruto, dus samen met overuren 3200 bruto...
ik verdien per maand 1003euro per maand.. en mijn vriend verdiend zonder overuren per maand 1512 met overuren rond de 2200 euro.

We hebben een berekening gemaakt als hij geen overuren zou maken ( dus het loon van 1512) dan zouden we als we bijvoorbeeld een hypotheek van 180.000 90 euro omhoog gaan.

Dat komt omdat wij nu in een 3-kamerapp zitte en daar betalen we netto aan hypotheek 420 en en aan VVE kosten 193 euro.. en aan elektrischeteit 95 euro..

Dus om hier in het app te zitten dan ben ik al 613 euro netto kwijt.. Dan hou ik elke maand nog 300 euro ( zetten we ook aan de kant)

Maar met het bruto slarisen wat we nu verdienen zonder overuren kunnen wij bewijze van dit huis niet ophoesten.. maar ik doe het toch;)
Roowsjuh, ik denk dat je hier een berekeningsfoutje maakt.

Je bent nu 420 netto aan hypotheek kwijt. en een kleine 300 aan VvE en electriciteit. (En gas en water?)

Maar als je een app koopt voor 180,000, en je dat 650 netto per maand kost, dan komt daar natuurlijk ook nog de VvE en de gas/water/licht kosten bovenop. Dus dan wordt het grofweg: 650 + VvE (100) + g/w/l (150) = 900. (Ik gok maar wat bedragen hoor).

Weet je zeker dat je het allemaal hebt doorgerekend? Of had je al andere kosten meegenomen in de 650 netto hypotheek kosten? (Klinkt namelijk wat hoog voor 180.000 hypotheek)
Vraag is ook of je op het jaarcontract van je man momenteel wel een hypotheek zult krijgen, ondanks een intentieverklaring? Wat zegt de bank daarover?
mmzz dat is een goede.. We kregen alleen te horen van de hypotheker dat hij een werkgevers verklaring zonder intentie verklaring moest krijgen.. Dan had hij grotere kans.

in zijn intentieverklaring staat wel dat ze met hem verder willen als zijn jaarcontract verlengt moet worden ( telt dat ook?)
,
.
quote:Roowsjuh schreef op 26 oktober 2010 @ 16:04:

mmzz dat is een goede.. We kregen alleen te horen van de hypotheker dat hij een werkgevers verklaring zonder intentie verklaring moest krijgen.. Dan had hij grotere kans.hebben ze niet liever een werkgeversverklaring MET intentieverklaring?
De banken zijn op het moment heel voorzichtig. Zeker als geen van jullie een vaste baan heeft. Zelfs met intentie/werkgeversverklaring zijn ze niet heel erg happig, tenzij er iemand garant staat. Als jouw vriend pas sinds 2009 bij dit bedrijf werkt en dus pas sinds dat jaar structureel meer verdient aan overuren, dan neemt de bank dat hoogst waarschijnlijk niet mee. Daarbij, 650 euro aan maandelijkse "aflossing" aan de bank bij een hypotheek van 180.000 lijkt me erg weinig.
Carpe diem
Stel dat je een hypotheek kunt krijgen van 180.000, kun je hiervoor wel dat ruime huis/appartement kopen dat jullie wensen. Je kunt dan een huis kopen van zeg ongeveer EUR 160.000. Is dit realistisch voor jullie? Hebben jullie zelf spaargeld voor de aankleding en inrichting?

Staar je niet blind op het hypotheekadvies van vorig jaar. Staar je ook niet blind op het nettobedrag, zorg dat je je hypotheek bruto kan betalen. De teruggaaf kun je dan sparen voor het onderhoud van de woning.

Tijdelijke contracten worden steeds minder geaccepteerd, zeker als het de kostwinnaar betreft. Intentieverklaring wordt vaak gevraagd. Ik kan me wel voorstellen dat hypotheekverstrekkers hier steeds minder waarde aanhechten.

Een intentieverklaring geeft de werknemer geen rechten.

In een werkgeversverklaring staat je salaris vermeld.

De subsidiepotjes lopen aardig leeg, maar vraag bij het informeren naar een hypotheek of er nog subsidies beschikbaar zijn voor starters. Dit kan per gemeente verschillen. Als je een goede adviseur hebt kan hij/zij je daar prima over informeren.

Kortom, ga op zoek naar een goede adviseur. Of bezoek meerdere bedrijven die hypotheken verstrekken. Laat je goed voorlichten, laat alles duidelijk op papier zetten en beslis pas als je begrijpt wat er staat. En wat dit financieel voor jullie betekend. Maak ook een lijstje met je vaste lasten. Vergeet daarbij de gemeentelijke belasting (voor huiseigenaren) niet. Als alle vaste lasten betaald zijn, houden jullie dan genoeg over om te van te leven en te sparen?
3200 bruto; hoeveel is dat netto?

dat lijkt me veel belangrijker.
Waar je als eerste naar moet kijken is hoeveel maandlasten je kan betalen(zonder rekening te houden met overwerk).

De bank bepaalt natuurlijk hoeveel zij van het overwerk meenemen en meer willen ze je niet lenen maar of jij het max wilt lenen moet je natuurlijk zelf weten.

Daarnaast scheelt het nogal per bank hoeveel overwerk ze meenemen, aantonen over de afgelopen 12 maanden moet sowieso.

Indien hij geen intentieverklaring krijgt kan je inderdaad het gemiddelde van de laatste 3 jaar meenemen maar... ze houden als max wel je huidige inkomen aan (en dan heb je dus weer dat overwerk verhaal)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven