Geld & Recht alle pijlers

hypotheek vraag

29-09-2013 18:42 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een leek op gebied van hypotheken. Wij zijn van plan om binnenkort een afspraak te maken met een adviseur. Maar nu alvast een vraag hier voor advies

Mijn vriend en ik hebben beiden geen vast contract. Normaal gesproken zou ik dus ook geen huis gaan kopen om die reden. Maar wij hebben wel veel spaargeld. Nu hebben we een mooi huis gezien. Nu zouden wij van ons spaargeld iets meer dan 25% van dat huis al kunnen betalen. Zouden wij daarom wel in aanmerking kunnen komen voor een hypotheek? Of wordt je sowieso al uitgelachen als je geen vast inkomen hebt?
Ik heb ook geen vast contract maar kan wel een hypotheek krijgen, omdat ik langer dan twee jaar in dienst ben. Aldus hypotheekmeneer, een paar maanden geleden.
ik ben nog maar net in dienst bij deze werkgever. Dit kan max 3 jaar. Eigenlijk geen zicht op vast dienstverband.
Ik heb ook geen zicht op een vast dienstverband, maar dat was geen probleem. Hypotheekadviseur zei dat het merendeel tegenwoordig een tijdelijk contract heeft. Nu weet ik niet of dat in jullie situatie ook geldt, maar ik zou het niet al te somber inzien.
Jullie zullen genoeg inkomsten moeten hebben om de overige 75% te financieren. Hebben jullie twee volledige salarisen nodig om die 75% te kunnen financieren?

Kunnen jullie een intentieverklaring krijgen? Zoja dan wordt je inkomen volledig meegenomen. Zo niet dan kijken ze volgens mij naar je gemiddelde inkomen van de afeglopen drie jaar. Maar ik weet niet hoe makkelijk de bank daarin is omdat je vooruizicht dan onzekerder is. Houdt ook rekening met de kosten koper, dit is zo'n 5-6 procent van de koopsom. En kijk naar je maandelijkse lasten als ozb belasting, onderhoud, extra GWE etc. Daanaast heb je een financiele buffer nodig en de gewone verhuiskosten, dus vraag je goed af of je al je spaargeld in een huis wil stoppen.

Maar uiteindelijk is elke situatie anders, ik zou gewoon eens gaan praten, als het echt niet mogelijk is maken ze dat vast wel duidelijk zonder je uit te lachen
Vraag beide vooraf al een werkgeversverklaring (intentieverklaring) bij je werkgever.

Heb ik ook gedaan, heb net een half je een jaar contract bij mijn huidige werkgever. Voordeel is wel dat mijn man wel een vast contract heeft.

Spannend hoor, kijken voor een koop woning. Hebben jullie er al eentje op het oog?
De officiële richtlijnen van NHG (nationale hypotheekgarantie) zeggen dat je tijdelijke dienstverband een even sterke werking hebben als een vast dienstverband op het moment dat je werkgever de intentie uit spreekt dat hij je na dit lopende tijdelijke contract in vaste dienst zal nemen. Dus niet werderom een tijdelijk contract. Doet hij dit niet dan wordt er gekeken naar het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar waarbij dit gemiddelde niet hoger mag zijn dan het inkomen van het laatste jaar. Nu zou er nog gekeken worden naar het inkomen over 2010/2011/2012. In januari wordt dat 2011/2012/2013.

De meeste banken hanteren zonder NHG wel ongeveer dezelfde richtlijnen. Maar dan zouden ouders tijdelijk mededebiteur kunnen worden. Zij tekenen dan mee voor de lening. Bij NHG kan dat niet. Dit zou een oplossing kunnen zijn wanneer je nog geen drie volle jaren inkomen hebt. Een bank zal het dan door de inbreng van het eigen geld veel sneller goed keuren dan wanneer je geen spaargeld hebt. Dit geeft een bank de indruk dat je met geld om kunt gaan.

Succes verder
quote:Pantax schreef op 29 september 2013 @ 18:46:

Ik heb ook geen vast contract maar kan wel een hypotheek krijgen, omdat ik langer dan twee jaar in dienst ben. Aldus hypotheekmeneer, een paar maanden geleden.

Leuk dat hypotheekmeneer dat zegt, maar het is toch echt de hypotheekverstekker die moet tekenen en die doen lang niet altijd wat meneer de hypotheekverstrekker voorstelt.

Hij heeft er ook belang bij het zo gunstig mogelijk voor te stellen. Hij verdient er aan tenslotte.
Volgens mij wordt er dan gewoon gerekend met 70% van je laatst verdiende salaris .. maximaal dat kun je lenen.

Dat je eigen geld in zet is prima, zeker nu de rente bagger is. Kun je het beter in je huis steken.

Kijk wel uit naar een goede hypotheekverstrekker. Is misschien een paar tientjes per maand duurder. Rabobank heeft bijv. de minste openbare verkoop (doordat mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen). Ze zijn streng, maar dan zit je wel goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven