Geld & Recht alle pijlers

hypotheek vraag

29-09-2013 18:42 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een leek op gebied van hypotheken. Wij zijn van plan om binnenkort een afspraak te maken met een adviseur. Maar nu alvast een vraag hier voor advies

Mijn vriend en ik hebben beiden geen vast contract. Normaal gesproken zou ik dus ook geen huis gaan kopen om die reden. Maar wij hebben wel veel spaargeld. Nu hebben we een mooi huis gezien. Nu zouden wij van ons spaargeld iets meer dan 25% van dat huis al kunnen betalen. Zouden wij daarom wel in aanmerking kunnen komen voor een hypotheek? Of wordt je sowieso al uitgelachen als je geen vast inkomen hebt?
Ik heb ook geen vast contract maar kan wel een hypotheek krijgen, omdat ik langer dan twee jaar in dienst ben. Aldus hypotheekmeneer, een paar maanden geleden.
ik ben nog maar net in dienst bij deze werkgever. Dit kan max 3 jaar. Eigenlijk geen zicht op vast dienstverband.
Ik heb ook geen zicht op een vast dienstverband, maar dat was geen probleem. Hypotheekadviseur zei dat het merendeel tegenwoordig een tijdelijk contract heeft. Nu weet ik niet of dat in jullie situatie ook geldt, maar ik zou het niet al te somber inzien.
Jullie zullen genoeg inkomsten moeten hebben om de overige 75% te financieren. Hebben jullie twee volledige salarisen nodig om die 75% te kunnen financieren?

Kunnen jullie een intentieverklaring krijgen? Zoja dan wordt je inkomen volledig meegenomen. Zo niet dan kijken ze volgens mij naar je gemiddelde inkomen van de afeglopen drie jaar. Maar ik weet niet hoe makkelijk de bank daarin is omdat je vooruizicht dan onzekerder is. Houdt ook rekening met de kosten koper, dit is zo'n 5-6 procent van de koopsom. En kijk naar je maandelijkse lasten als ozb belasting, onderhoud, extra GWE etc. Daanaast heb je een financiele buffer nodig en de gewone verhuiskosten, dus vraag je goed af of je al je spaargeld in een huis wil stoppen.