Geld & Recht alle pijlers

IB aangifte zelf doen als ZZP'er?

10-08-2010 16:08 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aan mensen hier die ook een eenmanszaak hebben.

Wie doet hier de IB aangifte zelf en wie kiest ervoor om het door een accountant te laten doen?

Zelf ben ik aan het dubben. Ik heb niet een al te ingewikkelde boekhouding en gewoon een huurhuis, dus ik denk dat ik de IB aangifte ook wel zelf kan doen. Er zitten geen ingewikkelde dingen bij. Iemand zei laatst tegen mij dat als de accountant het voor je doet, dat de BD je dan serieuzer neemt.

Dat vraag ik me eigenlijk af, en ik vind het gewoon overbodig geld uitgeven voor iets wat (mij in mijn geval) niet al te moeilijk lijkt.

Wil iemand zijn ervaringen delen? Voor en nadelen van zelf de aangifte doen of een accountant inhuren?

Alvast bedankt!
Ik lees mee, ben hier ook heel benieuwd naar! Ben pas sinds dit jaar ZZP'er, dus weet ook nog niet hoe ik het ga doen.

Dat de BD je serieuzer neemt met een accountant had ik ook gehoord, maar ik begreep daaruit vooral dat je minder kans hebt op een controle als je je aangifte door een goed bureau laat doen. Maar of dit echt zo is...?
Mijn boekhouder doet mijn LB, OB, VpB en IB. Beter en goedkoper dan ik zou kunnen, dus dat is een makkelijke keuze
Ik kan mijn tijd wel beter besteden (forummen bijvoorbeeld) dus laat het de boekhouder doen. Die kan het beter en sneller. En als het goed is is ze volledig op de hoogte omtrent regelgeving e.d..
Ook ik ben bijna 2 1/2 jaar ZZP'er en doe mijn boekhouding zelf, behalve de IB. De IB laat ik door een accountant doen, gezien ik ook een koopwoning heb.

Daarnaast vind ik "ieder zijn vak", juist omdat mijn accountant inderdaad op de hoogte is van alle regel- en wetgeving.
Ja zo zit ik dus ook.

Ik heb nu een boekhoudprogramma gekocht en die zet alles voor je op een rij. Dus dan lijkt het mij een kwestie van overnemen en invullen.

Of verkijk ik me daar nu ontzettend op?
ik heb eenmanzaak, kan dat echt niet zelf hoor, alle belasting door de boekhoudSter.

Ik heb ook zelf boekhoudprogramma, maar toch zoveel rare termen van de belastingdienst laatst nog:

gedifferentieerde premie WGA, nog nooit van gehoord dus.

ook met aftrekposten kunnen zij beter inschatten wat je op kunt geven in mijn geval althans
Je kan het prima zelf doen. maar denk eraan dat je wel jaarstukken moet kunnen overleggen bij controle (jaarrekening van je bedrijf) Een accountant is duur, een goede boekhouder kan het ook
De OB doe ik zelf (makkie vind ik), maar de IB en de jaarstukken laat ik door een accountant doen.

Minder kans op een controle vind ik niet belangrijk (de administratie moet gewoon in orde zijn), maar jaarstukken opstellen is niet zo mijn ding. Mijn accountant verzorgt ook uitstel en schattingen, zodat ik daar geen omkijken naar heb.

Ik vind het trouwens wel redelijk prijzig; een paar jaar terug betaalde ik ¤ 400,- en dit jaar al ¤ 660 ex BTW, met een administratie bestaande uit 40 á 50 uitgaande facturen per jaar en een stuk of 100 bonnetjes, die ik ook nog 'es keurig gesorteerd aanlever, met overzichten en al.

Maar ik vind het vooral een prettig idee dat er iemand over mijn schouder meekijkt, en adviseert over dingen die ik niet eens wil weten (maar waar ik wel gebruik van wil maken) zoals zelfstandigenaftrek, op het juiste moment inzetten van startersaftrek e.d.
O ja, en de administratie doe ik in een spreadsheet in Google Docs, ik heb er geen boekhoudprogramma voor. Dat scheelt dan weer.
@whymysinger: dat is eigenlijk best prijzig moet ik zeggen, zeker omdat je het zo nauwkeurig aanlevert.
@baloo3: ja, dat vind ik ook. Het is wel een Federatie Belastingadviseur, misschien moet ik 'es een maatje kleiner gaan, de boekhouder om de hoek zeg maar.
Ik heb het altijd zelf gedaan (met behulp van familieleden). In 2007 heb ik een boekhoudkantoor ernaar laten kijken (die hebben ook de fiscalisten mee laten kijken). Ik had toen mijn aangifte al ingediend... En zij kwamen tot de ontdekking dat er een hoop dingen niet goed gegaan waren.... Vandaag kreeg ik bericht dat ik ¤ 7700 terugkreeg (en nog eens ¤ 1000 rente).

Meestal zeggen ze, die mensen betalen zich meestal wel terug. En in mijn geval klopt dat dus ook wel!!!
@josje37: oh, dat is wel beter natuurlijk!

Er zitten natuurlijk wel veel voordelen aan als er iemand naar kijkt die er meer verstand van heeft.
Ja, das inderdaad wel beter. Dat is gewoon een voordeel. Zij weten precies wat ze waar in moeten vullen en zelf mis je die kennis vaak. Kosten van boekhouder / accountant zijn toch (deels) aftrekbaar? Scheelt weer wat in het bedrag...
De kosten van de accountant trek ik inderdaad gewoon 100% af.
quote:Whympysinger schreef op 10 augustus 2010 @ 20:09:

De kosten van de accountant trek ik inderdaad gewoon 100% af.

Als je accountant je IB doet is dat stout/fraude/verboden/niet-zo-netjes/illegaal *

Als het een echte accountant is MAG hij hieraan niet mee werken.

(*doorhalen wat niet van toepassing is)
Ik zie niet in waarom niet, maar ik laat me graag overtuigen.
quote:Whympysinger schreef op 10 augustus 2010 @ 20:46:

Ik zie niet in waarom niet, maar ik laat me graag overtuigen.

De accountant mag dat niet, omdat het fraude is, naar de definities die accountants hanteren.

Jij mag het niet, omdat het geen zakelijke kosten zijn.

Maar je hoeft mij niet te geloven hoor, wacht rustig de belastingdienst af
Hoezo zouden het geen zakelijke kosten zijn? Ik laat heus niet voor mezelf in privé jaarstukken opstellen hoor.

(Zie ook deze link).
anoniem_78366 wijzigde dit bericht op 10-08-2010 21:02
Reden: Link toegevoegd.
% gewijzigd
Vandaag schijnt echt alles wat ik schrijf slecht gelezen te worden . Ik schreef:quote:Als je accountant je IB doet

Inkomsten Belasting betaal je niet als ondernemer, maar als privé-persoon. De kosten voor het maken van je IB-aangifte zijn dus, minimaal deels, privé. Dat staat overigens ook gewoon in de link die je zelf geeft.

Ik kan het ook niet helpen, maar ik ben vandaag werkelijk niet in de stemming om mensen die alles beter weten tegen te spreken. Dus ik zeg: doen wat jij denkt dat goed is. Wat weet ik ook?
Hoihoi,

Sinds net ondernemer (en wat heerlijk vind ik het nu al..), maar laat het de accountant doen. Maar die doet ook onze prive zaken en daar ben ik maar wat blij om

Maar kreeg laatst wel de tip: als je het zelf doet, 'nodig' de belastingdienst dan uit, om te laten controleren doe ik het goed. Heb je jaren daarna geen last meer van....

Weet niet of het zo is, maar kan het uitzoeken waard zijn toch?
@rider: o ja, IB schreef je inderdaad. Die afkorting van twee letters viel (bij mij) alleen een beetje weg tegen de zware termen daarachter, waaronder "fraude" en "illegaal".

In de link staat dat accountantskosten voor de jaarrekening en aangifte IB onder de zakelijke kosten vallen:

"deze kosten worden namelijk grotendeels gemaakt omdat u een onderneming heeft, en daardoor verplicht bent om een belastingaangifte in te dienen."

Verder staat er "Wel zit in de IB-aangifte een klein prive-element, bijvoorbeeld als u giften of ziektekosten aftrekt. Voor dit prive-element kan een correctie worden toegepast."

Het werk zit 'm (in mijn geval, bij anderen kan het anders zijn) voor het allergrootste deel in het opstellen van de jaarstukken. Zijn die eenmaal klaar, dan is het invullen van de IB-aangifte niet meer dan een invuloefening. Ik zou het zelf kunnen doen in 10 minuten en mijn accountant doet er waarschijnlijk nog korter over. Hij maakt dan ook geen punt van de (al dan niet) aftrekbaarheid.
anoniem_78366 wijzigde dit bericht op 10-08-2010 23:48
Reden: Pejoratief geschrapt nav bijdrage baloo3
% gewijzigd
@moi1978: hoe kun je de BD dan uitnodigen?
Er dient wel een correctie (ook al is het klein) gemaakt te worden op de accountantskosten van het doen van je IB aangifte die door de accountant gemaakt wordt. Ik maak dagelijks jaarrekeningen, dus weet waar ik over spreek. Rider je hebt daar helemaal gelijk in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven