Geld & Recht alle pijlers

Ik zoek een app om uitgaven bij te houden samen met mijn man

20-07-2017 22:13 45 berichten
Mijn man en ik hebben echt altijd totaal andere "systemen". Ik heb lang geleden opgegeven om hem te proberen "mijn" systeem te laten volgen, maar sindsdien heb ik het gevoel weinig grip op de uitgaven te hebben: we zijn best zuinig, maar ik kan in de supermarkt toch nog (voor mij) ontstellende bedragen kwijt zijn als ik geen duidelijk doel vooraf heb, en ik mis het overzicht. Daardoor kom ik nooit aan sparen voor leuke dingen toe: dat was mijn zelfbelonende systeem. Nu gaat alles gewoon op, op was kleine spaardoelen na die ik automatisch heb ingesteld, en als we niet uitkomen is het steeds bijpassen uit spaargeld.

Voor onze eerste kampeer-vakantie heb ik wel een budget gemaakt voor 2 weken, en ik vond het heerlijk werken. Alle geplande zaken (uitstapjes, dagelijkse maaltijd, paar keer horeca, ijsjes etc.) waren vooraf afgestemd zodat we een beperkt bedrag zouden uitgeven. Tijdens de vakantie was het bonnetjes bewaren en een beetje schuiven met de posten; veel extraatjes bleken niet in trek te zijn bij onze zoon, dus er bleef wat over, terwijl we met het rottige weer dan wel weer 4 hele leuke kinderboeken hebben gekocht om in de tent voor te lezen. Normaal halen we dat altijd bij de bieb. Maar 15 euro per dag voor eten bleek heel krap, hoewel ik daarbij ook 6 euro per dag had voor een ijsje, een croissantje of iets anders onverwachts. Dat kwam ook omdat ik wel erg oplette of we voldoende vezels aten, en je niet altijd ingewikkelde groenten kookt: dus dan van die lekker zoete tomaatjes, een komkommer en een bakje olijven en dan zat je toch al weer op een heel bedrag met wat fruit erbij (vaak geen toetje, maar soms een doosje aardbeien ofzo; het moest wel een beetje feestelijk blijven). Leuk echt meer inzicht van te krijgen!

Dus nu heb ik toch weer een droom om ook de gezins-uitgaven te structureren, zonder om te komen in bonnetjes en vage posten. Lang geleden heb ik ooit nog eens een programma van het Nibud gekocht waarmee je je bankrekningen kon importeren, maar dan krijg je eigenlijk gewoon te veel gegevens.

Ik zoek dus nu iets waarmee we de dagelijkse boodschappen samen kunnen beheren; gewoon allebei uitgaven handmatig invoeren, en daarbij zien of we ver over een streefbedrag gaan en wat er al uitgegeven is, en eventueel wat opmerkingen noteren (dat er wasmiddel in de aanbieding was waarvan we even extra hebben ingeslagen ofzo).

We hebben geen dure internet-abonnementen, dus helemaal ad-hoc bij de kassa invullen zal niet gaan, maar wel even tussendoor thuis de bonnetjes overzetten via het draadloze netwerk. Als we er steeds de laptop voor moeten openslaan, gaat het binnen de kortste keren verwateren: ik zoek iets dat je via een mobiele app kan gebruiken. Mijn man heeft nu nog een android telefoon en ik heb een ipod die hetzelfde kan als een iphone (bellen doe ik met een ander, heel oud toestelletje). Dus nu ben ik aan het kijken naar een app ofzo (of een website?) waar je dit kan doen. Het nibud heeft niet veel tips, en er was wel iets via de consumentenbond, maar in zo'n lijst met programma's is het lastig zoeken wat je er nou echt mee kan. Heeft iemand een goede tip voor me?

Kritische voorwaarde is dus dat je samen bij dezelfde post moet kunnen om uitgaven in te vullen, via een "telefoon". We doen dat maar met een paar posten, en gewoon handmatig; geen gedoe met rekeningegegvens importeren.

Daarnaast vind ik het nog een andere uitdaging om de vaste lasten en vaste inkomsten in een jaaroverzicht te zetten om nog meer overzicht te krijgen, maar dat zal ik waarschijnlijk beter kunnen met een los programma of geknutsel in Exel. Tips daarover zijn ook welkom...
Maar meer ontopic, een online excel (google spreadsheet) voldoet denk ik ook goed aan je verwachtingen
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
21-07-2017 16:12
Nou; het viel gewoon tegen wat je aan boodschappen bij de AH kwijt bent, en soms snap ik echt niet dat ik ruim 26 euro heb afgerekend terwijl we die avond brood met een paar belegjes eten... Dat kwam dus door zaken als vers lekker brood, olijven erbij, wat prijzige rauwkost en wat vis op brood, terwijl ik dan dacht dat het een "simpele" dag was qua uitgaven.
Heb ik ook een keer gehad. Even wat broodbeleg kopen, brood, fruit en andere kleine dingetjes. Maar ik snapte niet waarom ik ineens zoveel geld kwijt was... totdat ik op het kassabonnetje keek. Toch niet zoveel bijzondere dingen. Ik keek nog eens goed, want het totaalbedrag is vreemd. Hoe kan het dan? 200 gram vlees, 2 bakjes van 100 gram, VIJF EURO???!!! SLIK!! Zoveel heb ik nooit voor vlees betaald! Het bleek peperduur vlees te zijn, Rolls Royce onder de vleessoorten? Dat is mij gelukkig maar één keer gebeurd en het had verder geen financiële gevolgen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zeer uitgebreid boekhoudsysteem, en zelfs het verwerken van boodschappen (één kassabon) kost mij nog geen minuut! De meeste administratie doe ik op zaterdag of zondag of - wanneer er veel bankmutaties zijn of wanneer ik gewoon zin heb - ook door de week. Deze bankmutaties vinden vaak tussen de 20e en de 30/31e van de maand plaats.
World of Warcraft: Legion
hans66 schreef:
22-07-2017 07:53
Ik heb een zeer uitgebreid boekhoudsysteem, en zelfs het verwerken van boodschappen (één kassabon) kost mij nog geen minuut! De meeste administratie doe ik op zaterdag of zondag of - wanneer er veel bankmutaties zijn of wanneer ik gewoon zin heb - ook door de week. Deze bankmutaties vinden vaak tussen de 20e en de 30/31e van de maand plaats.
Ik geloof je meteen maar ik snap niet zo goed waarom je alles bij zou willen houden in detail.

Ik besteed namelijk 0 minuten per week aan administratie. Ik doe liever andere dingen.

Oke 0 minuten zal wel niet. Maar ik houd niks bij, check af en toe de rekening en zo veel mogelijk wordt automatisch afgeschreven.
hans66 schreef:
22-07-2017 07:46
Heb ik ook een keer gehad. Even wat broodbeleg kopen, brood, fruit en andere kleine dingetjes. Maar ik snapte niet waarom ik ineens zoveel geld kwijt was... totdat ik op het kassabonnetje keek. Toch niet zoveel bijzondere dingen. Ik keek nog eens goed, want het totaalbedrag is vreemd. Hoe kan het dan? 200 gram vlees, 2 bakjes van 100 gram, VIJF EURO???!!! SLIK!! Zoveel heb ik nooit voor vlees betaald! Het bleek peperduur vlees te zijn, Rolls Royce onder de vleessoorten? Dat is mij gelukkig maar één keer gebeurd en het had verder geen financiële gevolgen.
Ach, ik hoop dat je er van genoten hebt?

Bij ons is het duurste vaak de wijn. :mrgreen: daar geniet ik ook erg van gelukkig
Captain_Obvious schreef:
22-07-2017 08:03
Ik geloof je meteen maar ik snap niet zo goed waarom je alles bij zou willen houden in detail.

Ik besteed namelijk 0 minuten per week aan administratie. Ik doe liever andere dingen.

Oke 0 minuten zal wel niet. Maar ik houd niks bij, check af en toe de rekening en zo veel mogelijk wordt automatisch afgeschreven.
Ik zit hier ook met verbazing te lezen. Ik doe dat ook allemaal niet en het meeste wordt hier ook automatisch afgeschreven.
Captain_Obvious schreef:
22-07-2017 07:06
Wow. Alle bonnetjes of uitgaven invoeren? Dat vind ik echt zonde van mn tijd.


Ja ik houd alles bij. in categorieën en statistieken.
Dat geeft rust en overzicht en zo kan je ook zien waarin je meer of minder bent gaan uitgeven en als het scheef loopt zie je ook waar het aan ligt.
We houden zo ook de spaarrekening bij en de spaarrekeningen van de kinderen.

Het is vooral ook gewoon omdat ik het leuk vind om te doen en heel interessant om bij te houden en te zien hoe het evalueert.
En zo kan je ook een budgettering maken van een komend jaar of vakantie ect.
Het is hier meer een hobby van mij dan een noodzaak, maar het is wel handig. Ik hou van structuur en orde en ik ben iemand die graag georganiseerd is. Aard van het beestje ;-D
Aha, ik houd helemaal niet van orde em structuur :mrgreen:

Ik houd wel van excellen, wij hebben wel een begroting
De wie betaalt wat app!

Heel handig alles erin zetten wat jij betaald en hij betaald. Beiden even dezelfde lijst aanmaken en je kan zien wie wat heeft gekocht. Wanneer jullie op afrekenen drukken zien jullie beter de verhouding maar ook ieders zijn uitgave.

Uitvinding, ook voor als je met vrienden etc gaat stappen.
Captain_Obvious schreef:
22-07-2017 08:37
Aha, ik houd helemaal niet van orde em structuur :mrgreen:

Ik houd wel van excellen, wij hebben wel een begroting

Ik hou van lijstjes maken en alles ordenen, en ook van dingen organiseren.
Tja, mijn bijnaam was altijd 'Monica' en ze grapte altijd dat het personage gebaseerd was op mij, dat zegt genoeg he :proud:
Niet alles gelezen maar ik gebruik toch excel. Laatst alle transacties van afgelopen jaar naar excel getransporteerd en ik ben vervolgens max 1,5 uur bezig geweest om alles te categorieseren: filter de naam van het bedrijf van A naar Z en dan kan je in grote buckets labeltjes plakken.
Als je enigszins handig bent met een draai/pivot tabel heb je daarna met 5 muisklikken een overzicht van je uitgaven per maand/week/jaar per categorie.

In het verleden hebben wij wel een app gebruikt maar wij waren niet trouw genoeg in het bijhouden, dan heb je er niets aan.
Misschien een tip om de boekhouding aan 1 persoon over te dragen?
Hier ben ik dat :)

Ik doe alles ouderwets op papier. werkt als een trein .
Ik heb: * een jaarbegroting (alle jaaruitgaven aan vaste lasten worden opgeteld en door 12 gedeeld. Dit bedrag blijft elke maand op de rekening staan)
*een maandbegroting. Het bedrag wat overblijft na aftrek van de vaste lasten wordt verdeeld over papieren potjes met de namen: boodschappen, uiterlijke verzorging, pleziertjes, benzine/parkeren, sparen.

Mijn boodschappenbudget is 400 euro. Ik pin ongeveer alles. Af en toe kijk ik op de rekening via internetbankieren, trek de pinbetalingen van het startbedrag af en zie in 1 oogopslag wat ik nog te besteden heb die maand. Klaar.
P.s. spaardoelen invullen bij de ING....Ik denk er niet aan. Gaat ze geen r**t aan waar ik voor spaar. Ze bemoeien zich al genoeg met alles.
Alle reacties Link kopieren
Captain_Obvious schreef:
22-07-2017 08:03
Ik geloof je meteen maar ik snap niet zo goed waarom je alles bij zou willen houden in detail.
Ik word de man van de details genoemd. :mrgreen: Boekhouding vind ik leuk. Ik heb een cursus gevolgd, en waarom zou ik dat niet doen met mijn eigen financiële administratie?
Ik besteed namelijk 0 minuten per week aan administratie. Ik doe liever andere dingen.

Oke 0 minuten zal wel niet. Maar ik houd niks bij, check af en toe de rekening en zo veel mogelijk wordt automatisch afgeschreven.
Dat doe ik ook. Bij mij wordt ook bijna alles automatisch afgeschreven. Kost ook maar weinig tijd om dat te verwerken.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
22-07-2017 08:33
Het is hier meer een hobby van mij dan een noodzaak, maar het is wel handig. Ik hou van structuur en orde en ik ben iemand die graag georganiseerd is. Aard van het beestje ;-D
Het is ook bij mij "ontaard" in een hobby. Ik overweeg een cursus boekhouden om die reden. Boekhouding van een onderneming is wat anders dan van mijn eigen administratie. Ik ben/heb immers geen onderneming.

Materieel ben ik niet zo ordelijk, maar op de computer en in mijn hoofd vaak wel. Bij mij thuis is het af en toe rommelig, maar van tijd tot tijd denk ik: "Zo, nu is het tijd om eens flink op te ruimen!" Ik ben dan ongeveer een half uur bezig, maar daarna heb ik de zaken aan kant.
World of Warcraft: Legion
Haha; grappig dat er van die opruimerts zitten die het gevoel herkennen van lekker overzicht hebben op de uitgaven. Mijn man kan zich daar niets bij voorstellen.

Hij heeft meer hobby's dan ik, en hij het logisch dat hij dus meer moet uitgeven.

Bij ons is het geld voor ons drieën, en als we spaarzaam zijn, blijft het langer meegaan. Het is moeilijk om dan te beslissen wanneer je jezelf eindelijk iets kunt gunnen; altijd zuinig zijn is ook niets, maar de ideeën over hoe we onszelf iets mogen gunnen, krijgen we maar moeilijk op een lijn... Ik wil dat graag plannen met budgetten enzo, zodat ik voor mijn zoon op een theaterfestival wat kaartjes kan kopen omdat ik daar zuinig voor geweest ben, zonder dat dat betekent dat we over 6 jaar de auto niet meer kunnen vervangen... Nou; dan krijg je dus ratio tegenover emoties...
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 25-08-2017 08:55
65.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de vraag naar een app wel want wij hebben zo samen een agenda-app zodat we weten of we iets kunnen afspreken zonder dat steeds te moeten overleggen. En ik kan me ook wel voorstellen dat inzicht goed is qua financiën en met zo'n app súperhandig is.


Maar zó precies op elke euro letten zou mij echt totaal GEEN vakantie gevoel geven :)
Iemand hierboven schreef dat ook al.
Ik smijt echt niet met geld, en we hebben een globaal budget voor de vakantie en achteraf kijkt mijn man eens een keer of we ons daaraan gehouden hebben.
Maar echt niet dat we dan nog precies weten wat we waar aan uitgegeven hebben, laat staan waar we wat gegeten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Winbank dat is een gratis programma voor op de PC / laptop. Je kan hierin bijvoorbeeld je inkomsten en uitgaven, energieverbruik, aandelen enz. bijhouden. Inkomsten / Uitgaven kan je groeperen. Dit kan kan je zelf bepalen. Ik heb bijvoorbeeld een groep Boodschappen die bestaat uit: o.a. de bronnen Supermarkt, Drogist, Bakker. Of bijvoorbeeld een groep Zorg die bestaat uit: o.a. de bronnen Apotheek, Ziekenhuis, Tandarts. Gaat ergens veel geld in om, dan maak ik een nieuwe Groep of Bron aan om meer detaillering te krijgen.
Elke week laad ik de transacties van de bank in; kost 1 minuut. Via kenmerken die je namelijk kan aangeven, komen de transacties in het gewenste bakje. Tevens voeg ik handmatig de contante transacties toe.
Er zijn allerlei rapportages en overzichten mogelijk. Transactieoverzichten, aandelenrendementenoverzichten, vergelijkingen over de jaren heen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
21-07-2017 11:36
Fijn, dan weet dadelijk heel het internet wat je te besteden hebt. Tientallen data miners verkopen die gegevens aan jan en alleman.
Welnee. Google zit op de data als een kip op de gouden eieren. Gebruikersinformatie is hun bedrijfsasset. Ze zorgen echt wel dat anderen dat niet krijgen. Ze gebruiken het uiteraard wel om gebruikers te profileren, maar de data zelf gaat de deur niet uit. Alleen de profiles.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
22-07-2017 18:56
Welnee. Google zit op de data als een kip op de gouden eieren. Gebruikersinformatie is hun bedrijfsasset. Ze zorgen echt wel dat anderen dat niet krijgen. Ze gebruiken het uiteraard wel om gebruikers te profileren, maar de data zelf gaat de deur niet uit. Alleen de profiles.
Inderdaad, dan zou je ook geen gmail.com moeten gebruiken voor je e-mail. Een gigant als Google kan zich een slechte reputatie niet veroorloven. Ze kijken echt wel uit!
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven