Geld & Recht alle pijlers

in strijd met wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen?

17-09-2018 21:23 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Bij mij op het werk is het verplicht om voor aanvang van het werk te douchen. Nu werken er ongeveer 40 vrouwen en ongeveer 80 mannen bij ons. De mannen hebben in totaal 11 douches tot hun beschikking, de vrouwen maar 4. Nu hebben een aantal dames al vaker aangegeven dat het nogal krap is,zo weinig douches delen met zoveel vrouwen, maar dat wordt nogal makkelijk van tafel geveegd onder het mom dat er geen budget is om meer douches aan te leggen.
Nu vraag ik mij dus af of dit niet in strijd is met de wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Hierin staat o.a. dat de arbeidsomstandigheden voor mannen en vrouwen gelijk moet zijn, en dat is bij ons dus niet het geval. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Niets is zeker en zelfs dat niet
evaq schreef:
17-09-2018 21:53
Ik heb ooit - lang geleden - als vakantiebaan bij een proefdierenkwekerij gewerkt. Volgens mij moest je vooraf douchen. En daarna een wit pak aan.

wat een verschrikkelijke baan lijkt me dat. was er echt niks anders?
Nou TO, ben je douchen?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-09-2018 22:21
Wij hebben twee damestoiletten en twee herentoiletten (+ twee urinoirs) per afdeling met ca vier vrouwen en 25 mannen.
In het verleden heb ik ook wel eens in een gebouw gewerkt waar we per gang een dames- en een herentoilet hadden, met 20 man en twee dames. Gingen die mannen de hele tijd op onze wc zitten stinken.
Keurig genderneutraal!
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
17-09-2018 22:31
wat een verschrikkelijke baan lijkt me dat.

Het mooie aan verschrikkelijke vakantiebanen is dat het je motiveert om te studeren voor wél leuke banen.

Cafetière schreef:
17-09-2018 22:31
was er echt niks anders?

Ik heb ook wel eens een schoonmaakvakantiebaan gehad ... dat vond ik nog minder.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
17-09-2018 21:58
Het wordt steeds gekker, eerst 50 euro lunchgeld per week en niet alles mogen bestellen en nu verplicht douchen. Niet dezelfde TO maar ik ga me wel afvragen: waar ligt de grens qua wat werkgevers mogen eisen en wat werknemers pikken?!
Vindt je het ook zo raar als bijvoorbeeld het personeel op de operatiekamer zich even goed wast voordat ze de (semi) steriele kamer in lopen? Er zijn echt wel omstandigheden waar het gewoon aangetoond risico’s voor mens/dier/product verkleind. Als het er alleen om gaat dat de baas wil dat iedereen naar dezelfde shampoo ruikt en liefst in groepsverband mee gaat douchen, ja, dan wordt het twijfelachtig. Maar als er een reden voor is, wat is dan het probleem? Zolang er gewoon douches beschikbaar zijn en je er privé onder kunt staan, lijkt het me geen probleem.
nausicaa schreef:
17-09-2018 22:46
Vindt je het ook zo raar als bijvoorbeeld het personeel op de operatiekamer zich even goed wast voordat ze de (semi) steriele kamer in lopen? Er zijn echt wel omstandigheden waar het gewoon aangetoond risico’s voor mens/dier/product verkleind. Als het er alleen om gaat dat de baas wil dat iedereen naar dezelfde shampoo ruikt en liefst in groepsverband mee gaat douchen, ja, dan wordt het twijfelachtig. Maar als er een reden voor is, wat is dan het probleem? Zolang er gewoon douches beschikbaar zijn en je er privé onder kunt staan, lijkt het me geen probleem.
Die douchen niet verplicht. Die wassen zich idd.

En vind ik van een ander kaliber dan kuikentjes broeden en dan de helft vermoorden.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
17-09-2018 22:46
Vindt je het ook zo raar als bijvoorbeeld het personeel op de operatiekamer zich even goed wast voordat ze de (semi) steriele kamer in lopen? Er zijn echt wel omstandigheden waar het gewoon aangetoond risico’s voor mens/dier/product verkleind. Als het er alleen om gaat dat de baas wil dat iedereen naar dezelfde shampoo ruikt en liefst in groepsverband mee gaat douchen, ja, dan wordt het twijfelachtig. Maar als er een reden voor is, wat is dan het probleem? Zolang er gewoon douches beschikbaar zijn en je er privé onder kunt staan, lijkt het me geen probleem.
Er wordt hier niet gedoucht hoor, wel uitgebreid handen wassen en steriel inpakken 😉.
evaq schreef:
17-09-2018 22:41
Het mooie aan verschrikkelijke vakantiebanen is dat het je motiveert om te studeren voor wél leuke banen.





Ik heb ook wel eens een schoonmaakvakantiebaan gehad ... dat vond ik nog minder.
Echt? Mishandel je liever een dier voor make up/medicijnen oid dan een vloer te schrobben? Of heb ik nu een verkeerd beeld bij proefdieren?
nausicaa schreef:
17-09-2018 22:46
Vindt je het ook zo raar als bijvoorbeeld het personeel op de operatiekamer zich even goed wast voordat ze de (semi) steriele kamer in lopen? Er zijn echt wel omstandigheden waar het gewoon aangetoond risico’s voor mens/dier/product verkleind. Als het er alleen om gaat dat de baas wil dat iedereen naar dezelfde shampoo ruikt en liefst in groepsverband mee gaat douchen, ja, dan wordt het twijfelachtig. Maar als er een reden voor is, wat is dan het probleem? Zolang er gewoon douches beschikbaar zijn en je er privé onder kunt staan, lijkt het me geen probleem.
Personeel op de OK wast toch alleen de handen goed, doet een mondkapje, haarnetje, handschoenen en speciaal pak aan?
Heb zelf ooit in de keuken van een ziekenhuis gewerkt. Eten opscheppen enzo. Dat was haarnetje, speciale kleding en verplicht handen wassen met zeep en daarna nog extra met desinfectie spul en dan aan de hand van de taak die je had die dag ook nog handschoenen.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
17-09-2018 22:59
Er wordt hier niet gedoucht hoor, wel uitgebreid handen wassen en steriel inpakken 😉.
Haha, dat weet ik. Alhoewel handen wassen wel een beetje een understatement is voor het schrobben tot de ellebogen dat ik bij ons meestal zie. Maar toen wij een patient met sterke verdenking Ebola hadden, werd er bv wel gedoucht na contact. Ik bedoelde alleen dat er goede redenen voor kunnen zijn (zoals hygiëne) en slechte (zoals dat de baas maar 1 soort shampoo wil ruiken).
Dus dat verplicht douchen afserveren als ‘belachelijke eis’ zonder te weten wat de omstandigheden zijn een beetje voorbarig is.
nausicaa wijzigde dit bericht op 18-09-2018 00:01
20.50% gewijzigd
80 + 40 = 120 personen
4 + 11 = 15 douches

Komt dus neer op 8 man per douche

Met andere woorden: Je bent aan 't zeuren over 1 douche???

Ik zou dan nog eerder de architect aanklagen die bij de bouw vooraf - waarschijnlijk een jaar of 30 geleden - niet heeft kunnen voorzien hoe de man/vrouw-verhouding binnen het bedrijf lag.
Ga je die 1ne douche ook weer afgeven als er bij toeval straks een aantal vrouwen ontslag nemen en worden vervangen door een man?
Alle reacties Link kopieren
bluewaterrr schreef:
17-09-2018 21:29
Ik hoop dat dit een grap is... :@@:

Anders weet ik er nog wel een paar.
Afdelingen/gebouwen met 2 toiletten voor vrouwen en 2 toiletten voor heren.
Terwijl er 5 heren en 100 vrouwen werken. Of zoiets.
Dat wordt aardig wat toiletten en douches bijbouwen dan overal.
Heb ik gehad op een werkplek, Voor de dames wc was het altijd druk. In het herentoilet was een urinoir en een gewoon toilet. Sommige vrouwen namen wel het gewone herentoilet, maar er waren er ook bij die dat niet wilden. En altijd wachten bij de toiletten. De oplossing van de leiding was het urinoir afsluiten en van het herentoilet een damestoilet maken. Die 5 mannen moesten toen elders in het gebouw naar het toilet.
Overigens, het was na een verbouwing van het kantoor en de samenstelling van de teams was altijd al meer vrouwen dan mannen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk inderdaad bij een pluimvee bedrijf. Het douchen is onder werktijd, het is verplicht om minimaal 5 minuten te douchen. Er is een aparte ingang voor de mannen en de vrouwen, dus even bij de mannen van douchen kan niet.
Het bedrijf heeft 4 jaar geleden nog een grote verbouwing ondergaan, waarbij er toen ook al ongeveer dezelfde verhouding tussen mannen en vrouwen was. Maar doordat er dus zo weinig vrouwen douches zijn, moeten een aantal ongeveer 3 kwartier van tevoren al aanwezig zijn om er voor te zorgen dat iedereen op tijd binnen is.
Maar het is ook maar een vraag hoe van mijn kant, ik was benieuwd of ik hier iets mee zou kunnen.
Niets is zeker en zelfs dat niet
Ik heb bij een bedrijf in de voedselindustrie gewerkt waar men het bijzonder op prijs stelde als je voor je werk douchte. Erna wilde je het zelf vooral heel graag, vooral op rodekool-met-stoofvlees-dag. Alle kleedruimtes waren daar gezamenlijk en de douches waren wel met een deur, maar ze waren voor iedereen. Is ook nog een optie.

Zoals je het nu verduidelijkt, TO, vind ik het wel erg mal. Drie kwartier eerder komen lijkt me echt niet de bedoeling. Zou het inderdaad met de MR/OR opnemen, als die er is. Anders vakbond.
Lummie schreef:
18-09-2018 19:11
Ik werk inderdaad bij een pluimvee bedrijf. Het douchen is onder werktijd, het is verplicht om minimaal 5 minuten te douchen. Er is een aparte ingang voor de mannen en de vrouwen, dus even bij de mannen van douchen kan niet.
Het bedrijf heeft 4 jaar geleden nog een grote verbouwing ondergaan, waarbij er toen ook al ongeveer dezelfde verhouding tussen mannen en vrouwen was. Maar doordat er dus zo weinig vrouwen douches zijn, moeten een aantal ongeveer 3 kwartier van tevoren al aanwezig zijn om er voor te zorgen dat iedereen op tijd binnen is.
Maar het is ook maar een vraag hoe van mijn kant, ik was benieuwd of ik hier iets mee zou kunnen.

Nee je kan er niks mee, het is geen ongelijke behandeling tussen mannen en vrouwen.
De verhouding is nou ook bepaald niet schokkend scheef of zo. Bovendien zou de werkgever natuurlijk ook gewoon een paar douches bij de heren kunnen afsluiten om het zo gewenste evenwicht te bereiken, zouden de vrouwen dan dus niet meer protesteren?

Maar als het douchen onder werktijd valt, wat is dan het probleem dat je werkgever je verplicht laat wachten?

Als er 40 vrouwen tegelijk willen douchen met 4 beschikbare douches dan kost dat minimaal 50 minuten (met minimaal 5 minuten per douche). 80 man met 11 douches kost ook minimaal 36 minuten. De laatste vrouwen hoeven zich dus pas een kwartier later te melden dan de laatste mannen omdat de werkgever niet meer capaciteit biedt. Of ze moeten een kwartier eerder aanwezig zijn.

Maar het is allemaal een kwestie van plannen natuurlijk. Je gaat toch niet als een stel kuikens (ja ja woordspeling) drie kwartier op een bankje zitten wachten tot er een douche vrij is? Dan kom je toch gewoon drie kwartier later? Of je maakt douche-ploegen/blokken?

Je moet je werkgever niet meer douches vragen, je moet om een betere planning vragen (of dit zelf organiseren).
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-09-2018 22:21
Wij hebben twee damestoiletten en twee herentoiletten (+ twee urinoirs) per afdeling met ca vier vrouwen en 25 mannen.
In het verleden heb ik ook wel eens in een gebouw gewerkt waar we per gang een dames- en een herentoilet hadden, met 20 man en twee dames. Gingen die mannen de hele tijd op onze wc zitten stinken.
Vraag dat maar eens aan mannen. Oftewel zo doen ze dat. Pissen op eigen plee, schijten op de dames...
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
Zijdus schreef:
18-09-2018 23:17
Vraag dat maar eens aan mannen. Oftewel zo doen ze dat. Pissen op eigen plee, schijten op de dames...
Oef. Gelukkig geen last van. De meeste mannen gaan allemaal ook nog eens naar hetzelfde toilet.

Vier privé toiletten for me, myself and I. En eentje voor een zo nu en dan verdwaald geraakte vrouw in het pand.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven