informatie pensioensrechten kwijt en niet woonachtig in NL
woensdag 25 mei 2011 om 19:29
Een aantal jaren geleden heb ik in Nederland gewoond en gewerkt. Tijdens de laatste verhuizing ben ik de folder met o.a. pensioensinformatie kwijt geraakt en ik heb nu helemaal geen idee waar ik pensioensrechten opgebouwd heb. De bedrijfen waarvoor ik werkte of bestaan niet meer of hebben in Nederland geen kantoor meer. Ik heb natuurlijk ook geen DigID en kan online keen informatie opvragen. Ik weet ook niet of ik als buitenlander AOW rechten opgewouwd heb of niet. Welke mogelijkheden heb ik om erachter te komen?
woensdag 25 mei 2011 om 19:55
Als je pensioenen mist, kun je het volgende doen:
* Informeer bij je vroegere werkgever of bij vroegere collega’s naar de naam en het adres van de pensioenuitvoerder
* Is je werkgever niet te vinden, informeer dan bij een vakorganisatie of het bedrijf daar bekend is en of het bedrijf werkzaam was in een sector waar een verplichte bedrijfstakpensioenregeling gold.
* Informeer bij de Kamer van Koophandel of het bedrijf misschien onder een andere naam opereert, is overgenomen, verhuisd of failliet verklaard.
* Mogelijk kan De Nederlandsche Bank, het Verbond van Verzekeraars of de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen je vroegere werkgever in verband brengen met het pensioenfonds.
* Informeer bij je vroegere werkgever of bij vroegere collega’s naar de naam en het adres van de pensioenuitvoerder
* Is je werkgever niet te vinden, informeer dan bij een vakorganisatie of het bedrijf daar bekend is en of het bedrijf werkzaam was in een sector waar een verplichte bedrijfstakpensioenregeling gold.
* Informeer bij de Kamer van Koophandel of het bedrijf misschien onder een andere naam opereert, is overgenomen, verhuisd of failliet verklaard.
* Mogelijk kan De Nederlandsche Bank, het Verbond van Verzekeraars of de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen je vroegere werkgever in verband brengen met het pensioenfonds.
woensdag 25 mei 2011 om 20:18
Dat van die AOW kan je navragen bij de Sociale Verzekeringsbank:
Bezoekadres: Van Heuven Goedhartlaan 1, Amstelveen
Postadres: Postbus 357, 1180 AJ Amstelveen
Telefoonnummers:
Vrijwillige verzekering AOW/Anw 020 - 656 52 25
Internationale detachering 020 - 656 52 77
Overzicht pensioenopbouw AOW 020 - 656 53 52
Vrijstelling/ontheffing
volksverzekeringen AOW/Anw 020 - 656 53 52
Schuldige nalatigheid: 020 - 656 49 50
Bezoekadres: Van Heuven Goedhartlaan 1, Amstelveen