Geld & Recht alle pijlers

inkomen 2500 netto, hypotheek 200.000 ?

17-01-2011 18:07 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Mijn man en ik denken erover om ons huis te koop te zetten, maar weten nog niet precies wanneer. We hebben dit huis 3 jaar geleden gekocht, op z'n vroegst denk ik over een jaar, maar misschien is het verstandiger om nog een paar jaar te wachten? Nu betalen we aan netto hypotheekkosten zo'n 400 euro, bij een netto inkomen van 2500 (excl. vakantiegeld, 13e maand toeslagen ed). Dit kunnen we goed opbrengen. Na zelf wat rondspeuren op internet zouden we bij een hypotheek van ong. 2 ton netto ong. 750 euro gaan betalen, bruto rond de 1100.

Mijn man en ik gaan niet minder werken, hebben al 2 kinderen (willen misschien een derde in de toekomst) en willen dit huis verkopen omdat het te klein begint te worden. Toen we dit huis kochten (ons eerste koophuis, starterswoning) waren we erg blij, maar met 2 kinderen en kleine kamers valt het toch tegen qua ruimte.

We willen zowiezo weten of het verstandig is om binnen 5 jaar weer te verkopen, of dat we beter kunnen wachten. En of het reeel is om te denken dat we de hypotheekkosten kunnen betalen. Nu kunnen we meestal goed sparen, we hebben niet hele hoge lasten. Volgens de berekeningen op internet komen we niet voor een veel hogere hypotheek in aanmerking. Maar wie weet zijn er toch mogelijkheden, of is dit echt niet reeel?
Wij betalen +/- 20% van ons inkomen aan de bruto hypotheeklasten.
De brutolasten zijn bijna 1/3 van ons netto inkomen. De nettolasten zijn dus beduidend minder.

Wij kunnen sparen en in de schoolvakantie naar het buitenland op vakantie (met de auto en huren van caravan of huisje op camping/vakantiepark). Daarnaast kunnen we gewoon naar concerten en/of weekendjes weg.

Daar moet ik wel bij vertellen dat ik de financien strak houdt. Boodschappen letten we goed op, geen rare abonnementen, milieuvriendelijk omgaan met de energie dat bespaart ook nog eens enzovoort.
Ik las van de week in een opiniestuk, dat de NVM het tijd vindt dat er iets gedaan moet worden aan de hypotheekrenteaftrek en dat de huidige regering het zich niet kan permitteren om het te laten zoals het is. Er was ook sprake van het dalen van de huizenprijzen , als dat doorgaat.

Ik heb geprobeerd om het te vinden voor je, maar ik weet niet meer waar ik het gelezen heb.

Zoek eens uit hoe dat precies zit, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Toch gevonden.

http://opinie.volkskrant. ... /7623/H-woord_keert_terug
Ik zie niet in waarom je per se een huis moet kopen.

huren is vaak zo slecht nog niet, en geeft veel minder stress bij verhuizing, ander werk, scheiding, etc dan een koophuis
Oh ja, mijn woonlasten zijn nu ongeveer een kwart van mijn netto loon (en straks hopelijk minder, als ik 1 april loonsverhoging krijg...)
Spaarvarken, huren is ook absoluut niet alles! Kopen en huren hebben allebei voor- en nadelen. Om nu te roepen "waarom moet je persé kopen" is niet heel erg constructief.
.
plops kopen is alleen interessant als je ook aflost en het huis ooit van jou wordt. Dan is het een goed plan.

Maar tegenwoordig heeft iedereen een aflossingsvrije hypotheek en spoelen ze ipv huur alleen maar rente door het putje en speculeren ze op een instortende huizenmarkt.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 17 januari 2011 @ 19:00:

plops kopen is alleen interessant als je ook aflost en het huis ooit van jou wordt. Dan is het een goed plan.

Maar tegenwoordig heeft iedereen een aflossingsvrije hypotheek en spoelen ze ipv huur alleen maar rente door het putje en speculeren ze op een instortende huizenmarkt.

Zoals ik al zei, beiden hebben voor en nadelen

Ik snap trouwens dat hele principe van een aflossingsvrijehypotheek niet........Kan iemand me misschien het nut daarvan uitleggen?
quote:plops schreef op 17 januari 2011 @ 19:02:

[...]

Ik snap trouwens dat hele principe van een aflossingsvrijehypotheek niet........Kan iemand me misschien het nut daarvan uitleggen?

Zo vergaren banken bezit, en bezit is onderpand. Of wel de banken zijn er bij gebaat dat huizen niet afgelost worden.

Want verrassing.

Je bezit geen huis je bezit een hypotheek. Het huis kan de bank je afnemen van van de hypotheek kom je nooit meer af als je hem niet aflost of failliet gaat.
Ik doelde meer op het nut voor diegene die het huis koopt Dat de bank er wel bij vaart is niet zo heel verwonderlijk.....
Je moet wel een heel bijzonder huis hebben wil je dat binnen 3 jaar na aankoop met winst zien te verkopen in deze markt, vooral als je van alles hebt meegefinancieerd zoals k.k. en/of een evt bouwdepot.

Dat zou mijn eerste zorg zijn, want als je je huis niet kwijtraakt of je komt met een megaschuld te zitten kan je ook geen nieuwe huis kopen. En ja, dan natuurlijk kijken of je kunt leven met de nieuwe vaste lasten (en hou je dan ook nog wat over voor bijv. vakantie, extra dingen voor de kids, sparen enz.)
quote:plops schreef op 17 januari 2011 @ 19:02:

[...]

Je betaalt elke maand alleen de rente op je lening en lost dus niks af.

Oh, sorry, je vroeg om het nut ervan. Dat kan ik je niet uitleggen. Ooit was het aantrekkelijk omdat je veel lagere maandlasten had. Na een paar jaar verkocht je je huis met winst en loste je daarmee je schuld af. Nu wordt dat nogal een probleem, want je huis met winst verkopen is niet zo vanzelfsprekend meer.
Plops, ik heb vaak discussies over het fenomeen afslossingsvrije hypotheek. De enige manier om een eigen huis nog te kunnen betalen is aflossingsvrij. Want daar verdienen de banken op lange termijn het meeste aan dus bieden ze het goedkoopste aan. Als iedereen een klassieke afslossings hypotheek zou afsluiten zou bijna niemand dat meer kunnen betalen daar zit honderden euro's per maand in. Net als een spaarhypotheek.

Heel veel mensen die kopen hebben geen idee wat onderhoud aan een huis op lange termijn kost. Als ik zeg dat je daar toch echt wel 200/300 euro per maand voor aan de kant moet zetten. Voor nieuwe badkamer, nieuwe keuken, grote beurt verfwerk en dan nog niet te denken over cv installatie en dak wat vernieuwd moet worden.

Het is leven in het hier en nu en vooral niet denken aan straks. Speculeren op overwaarde en het feit dat je salaris stijgt.
Dus mochten we het niet kunnen redden (als blijkt dat leven alsof je al hogere lasten hebt niet lukt) dan is het het verstandigst om nog minstens een jaar of 5 te wachten met de verkoop van ons huidige huis te overwegen?
mamap,

Ik zou echt niet weten wat wijs is.

Ik zou in deze tijd niet kopen, dat weet ik wel.
en ik las iemand die zei "kijk eens kritisch naar de ruimte die je nu hebt." Kijk er eens met andere ogen naar.

Een kinderkamer hoeft geen halve villa te zijn, als er een bed een kast en een bureau in past is het groot genoeg. En een kamer delen is misschien uit de tijd. Maar je houdt dan wel veel meer geld over om met het gezin leuke dingen te doen. Wat geef je je kinderen liever, een groot huis, of de financiële back-up om te kunnen studeren.

puur ter overweging.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 17 januari 2011 @ 19:19:

mamap,

Ik zou echt niet weten wat wijs is.

Ik zou in deze tijd niet kopen, dat weet ik wel.Niet kopen? De prijzen zijn anders best gunstig tegenwoordig. Volgens mij vrij ideaal om in te stappen.
En o ja, omdat je het vroeg Mamap, onze netto lasten zijn ongeveer 1/14 of 1/15 van ons netto inkomen. Maar dat is niet echt een representatief voorbeeld waar je iets mee kunt.
Tsja best gunstig,

geen idee waar dan. Want ik vind geen huis voor een gezin onder de 250.000 euro. En dat krijg ik niet van de bank.
Als ik soms op dit forum lees verdien ik bizar weinig volgens mij.

Maar ik zit toch echt op het gemiddelde volgens de statistieken.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 17 januari 2011 @ 19:27:

Tsja best gunstig,

geen idee waar dan. Want ik vind geen huis voor een gezin onder de 250.000 euro. En dat krijg ik niet van de bank.Ons huis staat te koop . Groot genoeg voor een gezin (dat zijn wij ook). En ruim onder de 2,5 ton.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 17 januari 2011 @ 19:28:

Als ik soms op dit forum lees verdien ik bizar weinig volgens mij.

Maar ik zit toch echt op het gemiddelde volgens de statistieken.Ik weet niet aan de hand waarvan je deze opmerking maakt? Wij verdienen niet extreem veel, maar we hebben wel erg lage lasten, dus dat is prettig.
quote:Cateautje schreef op 17 januari 2011 @ 18:51:

Ik las van de week in een opiniestuk, dat de NVM het tijd vindt dat er iets gedaan moet worden aan de hypotheekrenteaftrek en dat de huidige regering het zich niet kan permitteren om het te laten zoals het is. Er was ook sprake van het dalen van de huizenprijzen , als dat doorgaat.

Ik heb geprobeerd om het te vinden voor je, maar ik weet niet meer waar ik het gelezen heb.

Zoek eens uit hoe dat precies zit, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

http://opinie.volkskrant. ... /7623/H-woord_keert_terugIk kan echt nergens uit dit artikel halen dat de overheid van plan is om de hypotheekrente aftrek te beperken.
quote:Mirjam762 schreef op 17 januari 2011 @ 19:34:

[...]

Ik weet niet aan de hand waarvan je deze opmerking maakt? Wij verdienen niet extreem veel, maar we hebben wel erg lage lasten, dus dat is prettig.

Was niet tegen jou persoonlijk, sorry zo kwam het wel over.

Ik vroeg het me gewoon even af. Er wordt met zoveel gemak gesproken over hypotheken van 2-3 ton.

Lekker trouwens als je zulke lage lasten heb, heb je goed gedaan (vertel ons, wat is je geheim. kunnen we misschien wat van leren )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven