Geld & Recht alle pijlers

Is dit een verborgen gebrek? Lekkage nieuwe huis

30-03-2011 19:45 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn sinds een maand of 4 verhuisd. Nu hebben wij sinds een tijd lekkage in de gang. Begon heel klein. Vandaag installateur erbij gehad. Wat blijkt: lekkage komt van de verwarmingsbuis bij de zolder net onder de ketel. Loopt zo dus water via de muur naar beneden. Bij toeval zagen we dat bij de plek (bij de vloer) waar de buis naar beneden gaat, en waarboven dus ook de lekkage is, allemaal kranten (door de vorige bewoner) waren gedrukt. In het "gat" naar beneden zeg maar. M.a.w. zeer aannemelijk dat de vorige bewoner dit wist.Waarom anders kranten op die plek neerleggen? Nu is de lekkage verholpen, het is alleen de vraag of de leiding niet helemaal doorgerot is. Dit kunnen we pas over een paar weken zeker weten. Ketel was bovendien erg slecht onderhouden. Kortom balen. Hopelijk blijft de schade hierbij anders kunnen we de hele badkamer verbreken om de leiding te vervangen. We hebben overal foto's van gemaakt, schade heb ik gemeld bij de verzekeraar en de makelaar heb ik ingelicht. Ik kan nu alleen nog niet zoveel meer doen, omdat we nu nog niet weten of de schade hierbij blijft. Vast staat wel dat de lekkage iets van zeer langere tijd is, en dat dit niet in de afgelopen vier maanden is ontstaan. Alleen de zichbare schade dus wel.

Is dit een verborgen gebrek? Is het verstandig andere hulp (rechtsbijstand, vereniging eigen huis) in te schakelen? Of hebben jullie ander advies/tips?
Definitie verborgen gebreken

Verborgen gebreken zijn gebreken die pas na de oplevering aan het licht komen. Bepalend is eerst hetgeen in de koopovereenkomst tussen koper en verkoper werd overeengekomen. Als er een garantiebepaling in de overeenkomst is opgenomen, is de verkoper aansprakelijk voor alle verborgen gebreken waarvan gezegd kan worden dat deze het normale gebruik als woonhuis in de weg staan.

Indien er geen garantiebepaling is opgenomen in de koopovereenkomst, kunt u terugvallen op de conformiteitsgarantie van artikel 7:17 BW. Op grond van artikel 7:17 BW moet de woning aan de overeenkomst beantwoorden, indien de zaak niet de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn beantwoordt hij niet aan de overeenkomst.

U mag als koper verwachten dat de woning de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet hoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Mededelingsplicht en onderzoeksplicht

De verkoper van een woning is verplicht gebreken aan de woning te melden die het normaal gebruik van de woning in de weg staan, zodat de koper met de gebreken rekening kan houden bij het nemen van zijn koopbeslissing. Dit wordt de mededelingsverplichting van de verkoper genoemd. Daartegenover staat de onderzoeksplicht van de koper. De koper is immers ook verplicht zich actief op de hoogte te stellen van de staat van de woning. Te denken valt bijvoorbeeld aan het inschakelen van een deskundige inzake het opstellen van een bouwkundig rapport.

Er is een verborgen gebrek aanwezig

Indien een verborgen gebrek aanwezig is, kan de koper de verkoper op grond van artikel 7:17 BW aansprakelijk stellen voor de kosten die deze moet maken om de verborgen gebreken te verhelpen. De verkoper is voor deze kosten aansprakelijk indien vaststaat dat hij op de hoogte was of behoorde te zijn en de koper vervolgens niet heeft ingelicht over het bestaan hiervan. Bovendien is de verkoper slechts aansprakelijk indien het verborgen gebrek een normaal gebruik van de woning in de weg staat. Tenslotte dient ook bepaald te worden of de koper heeft voldaan aan zijn onderzoeksplicht. Immers, indien de koper het verborgen gebrek had kunnen opmerken bij de bezichtiging van de woning, is er geen sprake meer van een verborgen gebrek.

Bron: jurofoon.nl
Bedankt, maar die had ik zelf ook doorgelezen. Het gaat er mij om hoe de bewijslast gevoerd wordt om aan te kunnen tonen dat hij op de hoogte was.

De verkoper is voor deze kosten aansprakelijk indien vaststaat dat hij op de hoogte was of behoorde te zijn

Door wie en hoe wordt dat bepaald?
Dat soort acties zijn bijna altijd kansloos.... of hij moet het direct toegeven, of je komt in een juridisch proces en steekspel.

Maw ben je bereid om juridische kosten te maken om je gelijk te halen?
Ligt er aan wat de uiteindelijke schade is. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hetzelfde denk hoor. De enige "bewijslast" die ik heb zijn de kranten die hij onder de lekkage heeft gestopt. Dat doe je niet voor je lol. Daar heb ik dus ook een foto van gemaakt.
quote:Nova78 schreef op 30 maart 2011 @ 20:04:

Ligt er aan wat de uiteindelijke schade is. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hetzelfde denk hoor. De enige "bewijslast" die ik heb zijn de kranten die hij onder de lekkage heeft gestopt. Dat doe je niet voor je lol. Daar heb ik dus ook een foto van gemaakt.

Je kan allicht je rechtsbijstand eens bellen, laten die het maar uitzoeken dan.

De vraag is dan, had je deze lekkage kunnen zien toen je het kocht.
Nee, dat hadden we toen nog niet kunnen zien.
Ben je voor lekkage niet verzekerd? Dan is het toch klaar of mis ik iets?
@mimootje...geloof niet dat je een nieuwe badkamer krijgt als deze vervangen moet worden tgv de waterschade....
Maar je hebt als je koopt wel een onderzoeksplicht. Je kan toch zien wanneer een ketel voor het laatst schoongemaakt is? Dus dat deze slecht onderhouden is had je moeten opvallen. En als er op een rare plek kranten zijn gebruikt om een gat dicht te stoppen had je dat misschien ook op moeten vallen.

Heb je bij de koop een bouwkundige keuring gehad?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Nee, hebben we niet gehad.

Maar je hebt gelijk Spijker, wij hebben de ketel niet gecontroleerd. Al hadden we dat wel gedaan denk ik niet dat ik kan zien of hij goed of slecht gecontroleerd is.

En natuurlijk zijn sommige herstel/reparatiekosten wel verzekeringswerk, maar ik heb sterk het idee dat de vorige bewoner dit geweten heeft en voel me daarom een beetje "genaaid".
Tja, ik ben bang dat het moeilijk hard te maken wordt dat je hebt voldaan aan je onderzoeksplicht, zonder bouwkundige keuring en zonder de ketel te hebben bekeken.

Het gaat er dan niet om of jij iets aan die ketel had kunnen zien, maar of het te zien was voor iemand die er iets van af weet. Uit je omschrijving denk ik dat dat wel het geval was. Zoals je ook de kranten had moeten zien.

Het is niet voor niets een verborgen gebrek. Het moet wel zo zijn dat jij voldaan hebt aan je onderzoeksplicht en het toen desondanks niet hebt gezien. Als jij niet hebt gekeken was er ook niets verborgen...
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven