Geld & Recht alle pijlers

Is mijn huis te duur?

06-07-2015 13:25 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de reacties!
anoniem_240701 wijzigde dit bericht op 21-08-2015 11:53
Reden: afgesloten
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel gaan jullie netto per maand betalen aan het koophuis? Hoeveel betalen jullie voor de rest van de vaste lasten? Kan je het huis betalen als er met een van jullie iets gebeurd (plotseling langdurig ziek/werkeloos?)
Alle reacties Link kopieren
En zien jullie het zelf zitten om zuinig te leven of geven jullie graag veel geld uit aan etentjes, uitjes, ....
Alle reacties Link kopieren
Hoe wil je met 42.000 zoveel gaan lenen? 4x dit jaarloon is 168.000.... Dat is wat je (gemiddeld) aan hypotheek kunt krijgen.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Nog niet kopen. Want jullie kunnen het door jullie gewenste huis niet betalen.

En dat nieuwbouwhuis? Met die 285 ga je het niet redden, daar komen nog veel meer kosten bij want de boel is kaler dan kaal.



Ik zou lekker blijven huren, sparen, leuke dingen doen en later kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maaique schreef op 06 juli 2015 @ 13:33:

Hoe wil je met 42.000 zoveel gaan lenen? 4x dit jaarloon is 168.000.... Dat is wat je (gemiddeld) aan hypotheek kunt krijgen.Die 42 is netto.
Alle reacties Link kopieren
Een huis kopen op basis van twee salarissen zou ik in deze tijd niet doen, maakt niet uit of je een vaste baan hebt (bedrijf kan failliet gaan), hoog opgeleid bent of op je 15e bent weggelopen van het VMBO, iemand kan ziek worden of een ongeluk krijgen en daardoor arbeidsongeschikt worden. Een WAO uitkering is altijd lager dan het laatst verdiende salaris en het moet wel héél erg met je gesteld zijn als je volledig wordt afgekeurd en een maximale uitkering krijgt (70 % van het maximale dagloon). Ik noem maar even een zijstraat.
verba volant, scripta manent.
Het is een heel individuele afweging. Je kunt het huis in ieder geval prima betalen en de rente is laag. Als je kiest voor lange tijd vast weet je in ieder geval wat je kwijt bent per maand. 1400 euro bruto is zo'n 1100 netto, gok ik? Dan ben je met een beetje normaal huurhuis in de vrije sector ook kwijt. Je kunt met een koophuis alleen niet zo snel schakelen als een van jullie langere tijd zonder inkomen komt te zitten. Heel zuinig leven is prima, schulden moeten maken om je hoofd boven water te houden is niet fijn.



Heel eerlijk gezegd zou ik voor een huis kiezen dat de komende 15 jaar groot genoeg is. Ik ben zelf net uit een te klein huis verhuisd, dat was een duur grapje. Succes met je keuze.
Alle reacties Link kopieren
Je zult inderdaad ziuiniger moeten gaan leven, maar je bouwt er ook iets mee op. Doordat je moet aflossen, wordt t huis ook van jou, al duurt dat natuurlijk wel een aantal jaar. En natuurlijk is het minder zonde dan een heleboel geld weggooien aan huur. Wij zitten in zo'n zelfde soort situatie, zijn scheefhuurders en krijgen dus ieder jaar een huurverhoging van 6,5% voor onze kiezen. Wij hebben de keuze gemaakt voor nieuwbouw te gaan, met een hypotheek die nog iets boven die van jullie ligt. Wij hebben het ervoor over een paar jaar wat minder ver op vakantie te gaan. Daarnaast is een fijn punt van nieuwbouw dat je minder opzij hoeft te zetten voor onderhoud de eerste jaren. Verkijk je niet op de kosten die er bij nieuwbouw nog bijkomen, wij redden het met een bouwdepot van 15.000 bij lange na niet (ook niet met bijleggen van eigen geld) en hebben dan ook een hoger bouwdepot.



Natuurlijk zit er een risico aan de koop van zo'n duur huis, op 1 inkomen ga je het niet kunnen betalen. Daarom is een buffer opbouwen wel belangrijk en moet je afwegen of je daarvoor dingen wil laten en iets soberder wil leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alle topics maar doorspitten hier als ik jou was, dan weetje zeker dat je niet op 2 salarissen een huis kan gaan kopen dan je mag je zelfs professor zijn. NIET DOEN!!!!!!
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
Van zw naar wia, blijft bijna geen geld over, wanhoop, help!



Ga ervoor zitten aub, het is een lang stuk.
Alle reacties Link kopieren
Leer eerst eens keuzes maken!



Ik lees exact het zelfde probleem bij jullie als be zo veel andere (vaak jonge) mensen.



Wat wil je nou eigenlijk?



Een huis kopen?

Op vakantie?

Kind(eren)

Leuke dingen doen?



Al die dingen samen kan namelijk niet. niet met 1 en niet met 2 inkomens. Vraag je af in welke fase van je leven je bent aangeland. waar je prioriteiten liggen, en hoe je samen tegen je toekomst aan kijkt. Maak op basis daarvan een finacieel plaatje, en beslis daarna pas of, en zo ja wat voor huis je wil en kan kopen.



Een belangrijke oorzaak van de wereldwijde financiele crisis van de afgelopen jaren was gebasseerd op bovengenoemde. "We" (de mensch...) wilden te veel. De bomen rezen tot in de hemel en niemand nam eigen verantwoordelijkheid. U bent beide WO opgeleid, dus ongetwijfeld intelligent genoeg om na te denken over die zaken die echt belangrijk zijn in jullie levens. Stem dat eerst eens op elkaar af voordat je grote en belangrijke financiele beslissingen neemt.



En de opmerking over jullie inkomen; "maar in de toekomst zal dit stijgen" is natuurlijk een aanname. want niemand kan in de toekomst kijken. Uiteraard zal elke tussenpersoon of bank je vertellen dat je inkomsten in de toekomst zal stijgen, maar vraag die beste man of vrouw gelijk even naar de winnende lottogetallen.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Bezint eer ge begint!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
quote:milouda schreef op 06 juli 2015 @ 13:53:

Van zw naar wia, blijft bijna geen geld over, wanhoop, help!



Ga ervoor zitten aub, het is een lang stuk.

Wilde net hetzelfde topic doorsturen.



Lees en huiver, niet om de TO uit dit topic te kakken te zetten maar wel om je enig besef van oorzaak gevolg te geven.

Daarnaast de vraag, zijn jullie eisen niet gewoon te hoog om een pasbare woning te vinden voor jullie budget.



is dat huis van 240.000 echt te klein of willen jullie gewoon te groot.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat je voor 250.000 best een aardige gezinswoning kunt kopen. Jij geeft zelf aan dat je in die prijsklasse niks kon vinden dat aan al jullie wensen voldoet, maar dan moet je misschien nog eens kijken of al die wensen dan wel zo reëel zijn in relatie tot het geld dat je uit wilt geven. Dat zou ik dan eerder doen dan een duurder huis zoeken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
1400 euro maandlasten aan de hypotheek. Dat is bruto. Met jullie inkomen gaat daar nog best iets af. Hou je wellicht 1000 euro te betalen over.



42000 euro netto per jaar = 3500 netto per maand. Dat is 2500 euro per maand nadat de hypotheek is betaald. Echter, is dit voor 2 personen. Zijn jullie van plan om de woning ook deels met spaargeld te financieren? Dan heb je direct ook een onderhandelingspositie over de rente van de hypotheek. En hoef je niet alles te lenen. Gaan jullie ook (extra) aflossen op de hypotheek? Wat nu als een van jullie (jij als je zwanger bent bijvoorbeeld) thuis komt te zitten? Hoeveel hebben jullie dan nog netto per maand te besteden?



Al met al zou ik persoonlijk ervoor kiezen om te lenen op 1 salaris en het daarbij te houden. En in de toekomst wellicht nog eens te verhuizen naar een woning die dan wel in jullie begroting past. Van 260 naar 350k is een sprong hoor.
Alle reacties Link kopieren
Lees overigens even je post terug.



Je zegt eerst dit: Samen hebben we nu een netto inkomen van ongeveer ¤42.000, maar in de toekomst zal dit stijgen.

En vervolgens dit: maar als we een kindje krijgen gaat mijn vriendin van 4 naar 3 dagen werken en komen er meer kosten bij.



Kortom, een flinke inkomensdaling als er kinderen komen. Dus eerst beredeneer je een inkomensstijging en vervolgens licht je een daling toe. Hebben jullie al met een hypotheker gepraat over wat verstandig is om te lenen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: Pas je smaak aan, dit zodat je een goedkoper huis ook binnen je smaak vindt passen.



Oftewel, ga naar een kleinere woning krijgen die op een enkel salaris is te betalen met genoeg ruimte voor jullie twee en misschien 2 kinderen. (3-4 kamers). Ga desnoods buiten de dure regio wonen als het voor beider werk mogelijk is.





Hoe dan ook, het komt over alsof jullie verliefd zijn geworden op een woning die helemaal niet geschikt voor je is. Maar nu op zoek zijn naar excuses om het toch te doen. Dit gaat je geld en ellende kosten als je zo doorgaat.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Gezien jullie netto inkomen, neem ik aan dat je vriendin de parttime GZ-psychologe is met 6 jaar ervaring, en jij de IT-er met 2 jaar?



Als je IT-er bent op serieus niveau, in de goede hoek, dan is het vrij voor de hand liggend dat je flinke stappen vooruit gaat maken. Jullie brengen nu gemiddeld zo'n 1750,- per persoon per maand binnen. Dat is niet echt veel, dus daar zou wel wat stijging in mogen zitten.



Je vergelijkt bruto lasten bij koop, met netto lasten bij huur. Dat klopt natuurlijk niet. De netto lasten liggen dus lager dan de 1400,- die je noemt, en als je inkomen een schijf passeert daalt je netto last nog verder.



Zelfs als je niet serieus stijgt in inkomen, er zit wel waarschijnlijk weer inflatie aan te komen en daarmee daalt je reële schuld automatisch. Tenslotte is de rente op dit moment krankzinnig laag, maar begint die wel alweer aan te trekken.



Tegen arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid valt te verzekeren.



Kortom, allerlei redenen om niet te lang te wachten met kopen, en niet te bang te zijn om meteen iets te kopen dat je echt ziet zitten.



Maar wat de grenzen zijn van wat je kan, en wat verstandig is, is toch vooral een vraag voor een adviseur die jullie situatie goed kent. Loop eens binnen bij een hypotheekadviseur dus. Hier ga je echt niet meer vinden dan algemeenheden en persoonlijke visies die vrij weinig met jullie realiteit te maken hebben.
Tja, mij lijkt dat als je twijfelt of het huis te duur is, dat dat waarschijnlijk ook zo is... Anderzijds kun je je ook daarop instellen: je weet dat je, om daar te kunnen wonen, je het zuiniger aan zult moet doen, dat het niet (meer) allemaal en-en-en is... Maar je weet ook dat je investeert in een huis waar je over tien jaar niet uit hoeft.

Of je neemt juist het risico voor lief dat je het de komende tien jaar wat ruimer hebt, maar wel mogelijk het huis te klein vindt.
Alle reacties Link kopieren
Koop op 1,5 salaris....ik heb regelmatig moeders zien omvallen van de stress werk, thuis, kind en een financiele molensteen. Blijf wat langer zoeken naar een huis die bijv wel in grootte voldoet maar waar je nog wat aan moet klussen. Ik kan je helaas vanuit persoonlijke ervaring niet aanraden om nieuwbouw te kopen. Ik heb zelf 3x hetzelfde nieuwbouwhuis gekocht. Het bedrijf wat de grond bouw klaar moest maken ging failliet, daarna de bouwer, toen haakte de makelaar af (de verkoper)...etc Zolang de hypotheek niet passeert gaan er op een gegeven moment boetes lopen voor het verlengen van de hypotheekofferte en je kunt te maken krijgen met bouwrente...allemaal extra kostenposten van duizenden euro's, net als meerwerk voor wanneer je bijv het stopcontact wilt verplaatsen of toch die andere keuken dan wel dat mooie bad wil. Met de koopprijs ben je er dus niet. Je kunt tienduizenden (on)verwachte kosten bij je nieuwbouwhuis optellen.

Ik heb gelukkig een clausule in de koopovereenkomst gevonden waardoor ik van de financiële ellende af kon want op het laatst was het slechts een hele dure bouwtekening.



Ik heb nu een huisje/appartement op een hele gunstige locatie in de hoofdstad, net een slagje kleiner dan mijn wens en geen bad, maar ik ben hier wel happy en ik kan het betalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
...
Ik vind het wel enorm goed van jullie dat jullie niet klakkeloos doen maar nadenken over de toekomst.

Ik heb 13 jaar geleden met mijn nu man een huis gekocht op twee salarissen en wij zijn toen op de huidige, in onze ogen stabiele situatie uitgegaan.



In de tussentijd veel gebeurd.

Man is werkloos geweest ,ik ben een keer weg gereorganiseerd, kindje gekregen.



Maar wij wonen er nog steeds zonder schulden of problemen.

Dit komt omdat we ons door de jaren heen doorontwikkeld hebben en daarom in salaris/ functie zijn gestegen.



Maar die kans moet je wel krijgen, momenteel leven we in een harde arbeidsethiek.

Zekerheid heb je 0,0 tegenwoordig.



Wel iets om rekening mee te houden.



Misschien ben ik wel naief als ik zeg dat ik denk dat als je hoog opgeleid bent en al werkervaring hebt, je desondanks nog goed op de arbeidsmarkt ligt.

Die ervaring hebben wij tenminste wel.

Altijd snel weer aan het werk na tegenslag, zelfs in de top van de crisis.

Dat zal anders zijn in andere beroepsklassen of bijvoorbeeld de detailhandel, ik roep maar iets.



Maar aan mijn verhaal moet je je niet spiegelen.

Maak een plan en je eigen afweging.

Zo te horen waren jullie hier al mee bezig.



En tja, niet alles in het leven kan je plannen en soms blijft iets een gok.

Dek jezelf wel zoveel mogelijk in.



Ik bijvoorbeeld sta nog steeds ingeschreven voor een huurwoning, mocht bij een onverhoopte scheiding ( van mijn kant nooit, al 17 jaar bij elkaar, maar je weet nooit) ik niet op straat sta met mijn kind want ik kan een koopwoning met mijn nu part time baan nooit alleen betalen.
Overigens: wat "te klein" is, bepaal je zelf. Mijn vader groeide op, samen met 9 broers en zussen, in een klein appartementje. Heeft hij niets aan overgehouden.



Ik groeide zelf, samen met een zus, op in een vrij enorme tot woonhuis verbouwde boerderij. Heb ik prima overleefd.



Onze kinderen groeien op in een huis dat volgens veel mensen te klein is, maar ook zij houden er niets ernstigs aan over.
quote:slotje17 schreef op 06 juli 2015 @ 14:17:

Even een rectificatie. 42.000 moet 4.200 netto per maand zijn!Ja en? Denk je nu echt dat je hier een goed afgewogen hypotheekadvies gaat krijgen, op basis van niets anders dan jullie gezamenlijke netto inkomen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven