Geld & Recht alle pijlers

Kan je onder het minimumloon verdienen?

05-12-2010 19:06 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft vanaf zijn 18e in het leger gezeten en is daar op zijn 25e uitgestapt. Zonder diploma's moest hij op zoek naar werk en heeft een baan gekregen als 'Magazijnmedewerker'.

Zijn inkomsten werden hiermee flink gehalveerd maar hij vond dat hij onderaan moest beginnen dus ging hiermee akkoord.

Inmiddels werkt hij hier ruim twee jaar en met het loon is nog niet veel gebeurd. Hij maakt enorm veel overuren, werkt keihard en klaagt nooit.

Het loon dat hij krijgt is bruto 1413 euro. Onder dat bedrag op het loonstrookje staat dat het minimumloon bruto 1416 euro is.

Het bedrijf heeft geen CAO.

Ik vraag mij af: kan dit wettelijk wel???
Werkt hij 40 uur per week volgens zijn contract?
Nee, maar het verschil is zo minimaal dat het zal vast een foutje zijn. Even bellen naar de administratie? En ter info, per 1 januari 2011 gaat het minimumloon weer (iets) omhoog. (wordt ¤ 1424)
Klaar mee
Oh ja, hij werkt 40 uur (maar dat is inderdaad meestal wel iets meer, hij had laatst 311 overuren)
De overuren zijn meestal 150% van een gewone uur, dacht ik.
Kun je.
Magazijnwerk verdient beroerd. Keihard werken voor een hongerloontje op het minimum. Ik weet er alles van, want mijn man heeft het ook jaren gedaan.

Ik denk dat de enige manier om het inkomen hoger te krijgen op zoek gaan naar een nieuwe baan is. Want met een verhoging van een tientje bruto minimumloon schiet je niets op.
quote:womanizer schreef op 05 december 2010 @ 19:32:

Kun je.
quote:womanizer schreef op 05 december 2010 @ 19:32:

Kun je.
Oeh! Ik betrap mezelf nu op het altijd zo irritante betweterige gezeik. Sorry!
quote:danivo schreef op 05 december 2010 @ 19:53:

[...]

[afbeelding]
Bij bijv .bijbanen zou dit wel kunnen en dan bedoel ik bv. het rondbrengen van poststukken (geen off. postbode). Vaak wordt je betaald per poststuk. De verdiensten zijn niet hoog, maar het is dan ook meer als een bijbaan te zien.

Maar normaal gesproken bij een arbeidsovereenkomst moet je minimaal het minimumloon verdienen.
http://www.arbeidsinspect ... n_minimumvakantiebijslag/

De wekgever is in overtreding als deze onder het minimumloon betaald.
...
Hartelijk dank voor alle serieuze reacties.

Geen dankjewel voor de achterlijke reacties.

Met name de link van Ankalida hebben we iets aan gehad. Mijn vriend gaat binnenkort een functioneringsgesprek aan en daarbij neemt hij deze informatie mee...

Hij is inmiddels gelukkig aan het solliciteren maar de baantjes liggen op het moment helaas nog niet voor het oprapen.

Het gaat mij er maar om dat hij gelukkig is in zijn werk. Toen hij er achter kwam dat hij nog minder verdient als het minimumloon voelde dat voor hem als een soort van bedrog. Hij is niet meer zo vrolijk de laatste tijd en ik hoop dat dat gauw verandert.

Nogmaals bedankt.
Aanvulling:

Onder het minimumloon betalen mag uitsluitend als de werkgever daarvoor toestemming heeft van het UWV. Dat heet loondispensatie en is dan alléén voor Wajongers die echt heel weinig kunnen.
...
[quote]Toriamos schreef op 09 december 2010 @ 15:00:

Hartelijk dank voor alle serieuze reacties.

Geen dankjewel voor de achterlijke reacties.

Huh? welke achterlijke reacties? Zie alleen 1x een verwijzing op een taal of tikfout, en 2x een grapje daarop.

Ben benieuwd of je het al hebt gevraagd bij de salarisadministratie. Zoals ik schreef is het verschil minimaal, zou best een foutje kunnen zijn. 2x per jaar gaan de minimumlonen omhoog, en zelfs de administratie is menselijk en kan dus fouten maken.

Maar ik duim voor jullie dat er een leuke loonsverhoging komt na het gesprek. Altijd prettig!
Klaar mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven