Geld & Recht alle pijlers

Kind wel erkend, maar geen gezag

19-12-2011 13:34 36 berichten
Hallo!

Een juridisch vraagje.

Een vriendin zit in de volgende situatie:

Vader is Nederlands, moeder is buitenlands (niet EU). Vader en moeder wonen samen in Nederland maar hebben geen geregistreerd partnerschap (maar ze zijn wel fiscale partners, een adres, beide namen op de bankrekening, etc).

Vader heeft beide kinderen erkend, maar heeft geen gezag over hen.

Buiten het feit of dit wel netjes is of niet, mag de moeder, als de relatie overgaat, met de kinderen terug naar haar land verhuizen of wordt dit ook gezien als ontvoering door een ouder.

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Vader kan de verhuizing aanvechten. Of het mag of niet, weet ik niet. Vind het wel een naaistreek overigens ( kan niet nalaten het te zeggen) kinderen hebben net zo goed een papa nodig!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ik ben ook die mening aangedaan.
Waarom heeft de vader geen gezag over zijn kind? Normaal gesproken hebben namelijk beide ouders het gezag. Als ik vader was zou ik even bureau rechtshulp bellen en vragen wat zijn rechten in deze zijn.
Gezag moet je apart aanvragen. Dat kan deze vader in kwestie dus ook gewoon doen, dat is alleen maar een formaliteit. Zijn vriendin moet alleen wel tekenen. Als zij dat niet wil, dan kan hij volgens mij ook zelfstandig via de rechter gezag aanvragen.
quote:vlinder72 schreef op 19 december 2011 @ 13:46:

Waarom heeft de vader geen gezag over zijn kind? Normaal gesproken hebben namelijk beide ouders het gezag.

Alleen gehuwde ouders hebben meteen beiden het gezag over hun kinderen. Bij ongehuwde ouders moet de vader én erkennen, én gezag aanvragen.

Wat ik in dit geval alleen niet snap, is waarom de vader dat niet direct na de geboorte meteen even geregeld heeft. Zoals ik schreef: het is een formaliteit.
Als je niet getruwd bent, moet de vader na de geboorte gezag aanvragen bij de rechtbank. Als je dat niet doet, heeft alleen de moeder het gezag. Dat is dus in dit geval.

Vraag die bij mij opkomt is waarom de Nederlandse vader (die de nederlandse wet het beste zou moeten kennen van hen twee) dit niet heeft aangevraagd na de geboorte. Hij kan dit overigens alsnog doen.

Maar TO, jij bent een vriendin van de moeder? Heeft zij plannen om naar het buitenland te vertrekken met haar kinderen en wil jij graag weten of ze dat kan doen zonder juridische stappen van de kant van de vader van haar kinderen? Ja, zolang de vader het gezag niet heeft aangevraagd, kan zij dit doen. Ongestraft. Maar zoals je zelf ook al zegt, is dit niet bepaald netjes!
quote:_qwertu schreef op 19 december 2011 @ 13:51:

[...]

Alleen gehuwde ouders hebben meteen beiden het gezag over hun kinderen. Bij ongehuwde ouders moet de vader én erkennen, én gezag aanvragen.

Wat ik in dit geval alleen niet snap, is waarom de vader dat niet direct na de geboorte meteen even geregeld heeft. Zoals ik schreef: het is een formaliteit.Ok, weer wat geleerd. Dank je.
quote:Annali70 schreef op 19 december 2011 @ 13:52:

Als je niet getruwd bent, moet de vader na de geboorte gezag aanvragen bij de rechtbank. Als je dat niet doet, heeft alleen de moeder het gezag. Dat is dus in dit geval.

Vraag die bij mij opkomt is waarom de Nederlandse vader (die de nederlandse wet het beste zou moeten kennen van hen twee) dit niet heeft aangevraagd na de geboorte. Hij kan dit overigens alsnog doen.

Maar TO, jij bent een vriendin van de moeder? Heeft zij plannen om naar het buitenland te vertrekken met haar kinderen en wil jij graag weten of ze dat kan doen zonder juridische stappen van de kant van de vader van haar kinderen? Ja, zolang de vader het gezag niet heeft aangevraagd, kan zij dit doen. Ongestraft. Maar zoals je zelf ook al zegt, is dit niet bepaald netjes!

Eens.

Alleen vader had het gezag bij geboorte wel kunnen aanvragen, moeder moet hier wel voor tekenen. Of vader had het dan via de rechter af kunnen dwingen.
Vader had direct toen vriendin zwanger was, de VRUCHT moeten erkennen en daarna, na de geboorte kind moeten erkennen.

Pas dan heb je wettelijk ook het gezag over de kinderen.

Dit is sinds 2006 wettelijk vastgelegd ( weet er alles van, dit ivm geboorte zoontje, wij woonden toen samen, een samenlevingscontract ).

Erkenning bij de geboorte is van rechtswege bij samenwonenden niet meer voldoende.

Idd moet moeder ook mede-ondertekenen, en anders idd de rechter inschakelen.
quote:Flowerpowerwoman schreef op 19 december 2011 @ 14:05:

Vader had direct toen vriendin zwanger was, de VRUCHT moeten erkennen en daarna, na de geboorte kind moeten erkennen.

Dit is sinds 2006 wettelijk vastgelegd ( weet er alles van, dit ivm geboorte zoontje, wij woonden toen samen, een samenlevingscontract ).

Erkenning bij de geboorte is van rechtswege bij samenwonenden niet meer voldoende.

Idd moet moeder ook mede-ondertekenen, en anders idd de rechter inschakelen.Het kind hoeft niet erkend te worden door de vader als de vrucht al erkend is. Misschien ben je in de wat met het gezamenlijk gezag aanvragen ?
Nope, zo is het ons uitgelegd. En zo staat het ook beschreven in de formulieren.

Tijdens de zwangerschap kan een relatie ook op de klippen lopen.

Onzin!

Je kunt erkennen tijdens de zwangerschap (vrucht) of na de geboorte.

Na de geboorte kun je gezag aanvragen bij de rechtbank. Toestemming van de moeder is zowel bij erkennen als bij gezag aanvragen vereist. In sommige gevallen kan een rechter vervangende toestemming geven.

Dat klopt niet.

Je moet de vrucht erkennen of (na de geboorte) het kind. Na de geboorte moet je ouderlijk gezag aanvragen.

(informatie rijksoverheid):

Ouderlijk gezag

Door de erkenning van het kind of erkenning van de ongeboren vrucht is de vader nog geen wettelijke vertegenwoordiger van het kind. Daarvoor moet hij eerst het ouderlijk gezag aanvragen. Met het ouderlijk gezag kan de vader beslissingen nemen over de opvoeding en de verzorging van het kind. Ook mag hij het vermogen van zijn kind beheren en rechtshandelingen verrichten in naam van zijn zoon of dochter. Bijvoorbeeld het zetten van een handtekening of het voeren van een gerechtelijke procedure.
Van onze notaris begreep ik dat het formele papiertje niet doorslaggevend hoeft te zijn. Als de ouders het gezag over het kind niet hebben geregeld maar de vader het kind wel heeft erkend en ook altijd "for all practical purposes" een vader voor het kind is geweest, dan zal een rechter hetzelfde handelen als wanneer de vader wel officieel gezag heeft.

Maar ik zou het gewoon even checken bij postbus 51 (0800-8051).

Idd moet moeder ook mede-ondertekenen, en anders idd de rechter inschakelen.Erkennen en gezag aanvragen staan los van elkaar (behalve als je getrouwd bent, dan heeft de vader automatisch gezag en hoeft hij ook niet te erkennen).
Ow, dat was mosterd. Sorry.
quote:isabon schreef op 19 december 2011 @ 14:31:

[...]

Onzin!

Je kunt erkennen tijdens de zwangerschap (vrucht) of na de geboorte.

Na de geboorte kun je gezag aanvragen bij de rechtbank. Toestemming van de moeder is zowel bij erkennen als bij gezag aanvragen vereist. In sommige gevallen kan een rechter vervangende toestemming geven.

En mag ik vragen op basis waarvan deze stellige uitspraak?

Wij hebben in 2006/2007 op basis van wat ik net verteld heb, gehandeld.

Als ,wat jij zegt zo is, zou onze handelswijze dus niet rechtsgeldig zijn en de gemeente met onwaarheden strooien?

Zou dus de gemeente onvolledige info verstrekken waardoor er dus situaties voor heel veel mensen op verschillende wijze zij nte interpreteren met alle gevolgen vandien?
Misschien ben je in de warm met erkennen en ouderlijk gezag aanvragen? Je kunt toch niet 2x een zelfde kind erkennen?
Ja dat mag.
quote:Flowerpowerwoman schreef op 19 december 2011 @ 15:30:

[...]

En mag ik vragen op basis waarvan deze stellige uitspraak?

Wij hebben in 2006/2007 op basis van wat ik net verteld heb, gehandeld.

Als ,wat jij zegt zo is, zou onze handelswijze dus niet rechtsgeldig zijn en de gemeente met onwaarheden strooien?

Zou dus de gemeente onvolledige info verstrekken waardoor er dus situaties voor heel veel mensen op verschillende wijze zij nte interpreteren met alle gevolgen vandien?

Vriend heeft een dochter die na 2007 geboren is. Kindje is voor de geboorte erkend. Na de bevalling zou vriend het ouderlijk gezag krijgen. Is door omstandigheden niet gebeurd en nu 2 jaar later heeft hij via de rechtbank alsnog gezag gekregen. Als het kindje officieel nog niet erkend zou zijn (volgens jouw redenatie) dan had hij toch ook het gezag niet gekregen?

Daarbij kan je ook tijdens het erkennen van de ongeboren vrucht kiezen welke achternaam het kindje krijgt. Zou toch raar zijn wanneer het kind een achternaam heeft van iemand die hem/haar niet officieel erkent heeft?

Of begrijp ik je nu verkeerd??

Pas dan heb je wettelijk ook het gezag over de kinderen.Dit is sinds 2006 wettelijk vastgelegd ( weet er alles van, dit ivm geboorte zoontje, wij woonden toen samen, een samenlevingscontract ).

Idd moet moeder ook mede-ondertekenen, en anders idd de rechter inschakelen.Zoals Flowerpowerwoman het formuleert lijkt het net alsof de vader automatisch gezag over het kind heeft als hij het voor en na de geboorte heeft erkend. Dat is niet zo; gezag moet je alsnog apart aanvragen bij de rechtbank.
@helenita2: klopt! (sorry kan niet quoten want forum mobiel)

Mijn vriend heeft ons zoontje al als ongeboren vrucht erkend en na de geboorte aangegeven, maar het ouderlijk gezag moeten we nog regelen, dat heeft hij dus niet automatisch, ook al heeft zoon zijn achternaam...
Het is heel simpel.

De ouders moeten even een standaardformuliertje invullen waarin ze het gezamenlijk gezag vragen.

Kopietje geboorteakte met akte van erkenning, originele recente uittreksels GBA en kopietje geldige legitimatiebewijzen van de ouders erbij.

Opsturen naar de sector kanton van de rechtbank in het arrondissement waar het kind is geboren en het komt voor elkaar. (tenzij één van de ouders onder curatele staat, maar dat wordt gecontroleerd door de griffier).

Vervolgens krijgen de ouders elk keurig een briefje van thuisgestuurd door de griffier.

Gratis en voor niets, waar vind je dat nog, tegenwoordig ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hoezo zou het niet netjes zijn als ze terug zou willen naar haar eigen land met kinderen. Ik ken veel mensen die alleen voor partner naar nederland zijn gekomen, maar anders binnen 3 tellen weer zouden vertrekken. Ik vind niet dat iemand dan of hier moet blijven of zonder kinderen moet vertrekken. Zou het niet netjes vinden wanneer het zonder overleg zou gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven