Geld & Recht alle pijlers

Klopt dit wel? Hoeveel kreeg jij terug bij aankoop woning?

05-03-2019 11:39 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Gisteren mijn belastingaangifte laten doen. Eind vorig jaar een huis verkocht en gekocht, dus ik verwachtte wel wat terug te krijgen. Dit valt me dus heel erg tegen, waardoor ik ga denken dat er iets niet klopt. Alles nagelopen en het zou gewoon moeten kloppen. Mijn 1e woning kocht ik in 2011 en daarbij kreeg ik toch een aardig bedrag terug. Nu 'maar' €1400. Herkent iemand dit? Zijn misschien de regels verandert, rente lager enz.
Alle reacties Link kopieren
Ter vergelijking onze kosten bij aankoop huis

aankoopmakelaar xxx euro --> niet aftrekbaar
Verkoopmakelaar xxx euro --> niet aftrekbaar
Notaris --> 1200 euro aftrekbaar
Afsluitkosten hypotheek 1100 aftrekbaar
taxatie 500 euro --> aftrekbaar
Keurign 340 euro --> aftrekbaar

Totaal 3.000 euro dus 1500 terug.
Alle reacties Link kopieren
Oreo_ schreef:
05-03-2019 12:13
Ik heb iets aangepast en krijg nu een 'terug te krijgen' bedrag wat logischer lijkt... Het ging om de vraag; Gaat het om een lening voor aankoop, onderhoud of verbouwing van 1 van de volgende woningen (oud en nieuw huis)

Hier was 'nee' ingevuld. Dit betreft de lening voor mijn oude woning. Lijkt mij dat dit 'ja' moet zijn?
En wat zei de hypotheek adviseur toen je hierover belde en dit voorlegde?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor de vergelijking Leeuw32!

Dit is inderdaad een grove fout...Ik ben blij dat ik zo 'dom' ben om altijd ALLES na te checken. Blijkt maar weer dat alle adviseurs, hypotheekverstrekkers, notarissen enz ook maar gewoon mensen zijn. Helaas wel vaker een, al dan niet klein, foutje ontdekt.
De adviseur gaat de aangifte nogmaals bekijken met mijn opmerkingen. Ben benieuwd. Ze heeft ons trouwens in het verleden altijd goed geholpen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Oreo dat moet inderdaad ja zijn...
Alle reacties Link kopieren
Dat zou wel een grote fout zijn zeg.
Ik controleerde ook altijd wat mijn accountant had ingevuld; het zelf doen (ben ZZP'er) vond ik te ingewikkeld, maar het volgen en narekenen van de cijfers, dat kan ik wel. Vorig jaar zo ook iets gecorrigeerd inderdaad...
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Onze hypotheekrente is in 2018 gewijzigd waardoor er 2 hypotheekschulden in de aangifte ingevuld waren. Bij degene waar we 10 maanden rente voor betaald hebben, stond ook nee ingevuld bij 'lening voor aankoop, onderhoud, verbouwing huis'. Dan kwam er een paar duizend euro terugbetalen uit.
Aangezien die lening wel voor het huis was, klopt de aangifte nu wel en hoeven we maar € 130 terug te betalen. Dat klopt beter met wat we verwacht hadden ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorige belastingaangifte verkocht en gekocht in hetzelfde jaar en we kregen een aanzienlijk bedrag terug. Veel meer dan wat je schreef.

Zo'n vinkje verkeerd zetten heeft dan grote gevolgen. Wel raar dat ze dan zelf niet doorhad dat het wel erg weinig terug was in deze situatie.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
05-03-2019 12:24
Ter vergelijking onze kosten bij aankoop huis

aankoopmakelaar xxx euro --> niet aftrekbaar
Verkoopmakelaar xxx euro --> niet aftrekbaar
Notaris --> 1200 euro aftrekbaar
Afsluitkosten hypotheek 1100 aftrekbaar
taxatie 500 euro --> aftrekbaar
Keurign 340 euro --> aftrekbaar

Totaal 3.000 euro dus 1500 terug.
Keuring als in bouwtechnische keuring? Dacht dat die niet aftrekbaar was.
Alle reacties Link kopieren
Besproken met de adviseur en inderdaad vinkje verkeerd gezet... Nu aangepast en alles klopt. Gelukkig. Bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
05-03-2019 12:02
En dat vind jij niet raar? Dat degene die voor jou je huis koopt/verkoopt, ook je belastingaangifte doet?
Een hypotheekadviseur is toch geen makelaar?
Alle reacties Link kopieren
Mijn hypotheekadviseur is ook 'algemeen' financieel adviseur, dus die kan inderdaad ook prima mijn aangifte invullen.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
roosje1976 schreef:
05-03-2019 12:17
Hoezo raar! Het is een service. Vond het super fijn. Hij weet precies hoe of wat....
Eh van belasting?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
05-03-2019 18:52
Eh van belasting?
Dan niet!
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
05-03-2019 18:48
Mijn hypotheekadviseur is ook 'algemeen' financieel adviseur, dus die kan inderdaad ook prima mijn aangifte invullen.
Oh op die manier kan het idd. Hier zit ook bedrijf dat zich bezig houdt met verzekeringen, hypotheken en fiscaal advies. Ook wel prettig als je hypotheekadviseur goed op de hoogte is van de fiscale regels.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven