Geld & Recht alle pijlers

Kostgeld kind, wat is eerlijk?

21-07-2010 06:19 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Even een vraagje over kostgeld.

Mijn kind is 21 geworden en studeert (HBO) wat nog zeker 4 jaar gaat duren.

Tot voor kort ontving ik alimentatie van de vader.

Dit wordt omgezet naar een bedrag voor kindlief.

Nu kwam van kindlief de vraag hoeveel kostgeld ik van dat geld wat kindlief ontvangt wil hebben.

Het gaat om 150 euro per maand.

Kindlief heeft een (klein) baantje en studiefinanciering en maximale zorgtoeslag.

Diep in mijn hart wil ik geen kostgeld vragen en het bedrag aan kindlief laten met de gedachtengang als vader en ik nog bij elkaar waren er ook geen kostgeld gevraagd wordt.

Zelf werk ik ook maar heb niet zoveel inkomen. Ietsje kostgeld is dus wel welkom.

Kindlief betaald zelf alles (kleren, ZF), behalve eten en onderdak.

Dus de vraag is, wat is redelijk.

Kindlief wil 100 euro per maand geven, zelf denk ik aan 50.

Wat vinden jullie redelijk.

Even vooropgesteld, de relatie tussen kindlief en mij is prima!!!!

Dank jullie wel voor jullie mening
Nog even een toevoeging, vandaag werk ik de hele dag, dus kan helaas niet reageren.

Eind van de middag ben ik weer thuis.

Dank jullie wel

groetjes

Wouvin
Wat je zou kunnen doen, als je eigenijk liever geen kostgeld zou vragen is die 100 euro aannemen, 50 daarvan gebruiken als bijdrage in onderhoud en de andere helft stiekem op een rekening storten als verrasing voor je kind.

Dat kun je je kind dan geven op het moment dat hij/zij het huis uit gaat gaat bijvoorbeeld, voor meubels oid. Da's toch bijna 2500 euro spaargeld, nooit verkeerd toch?
Wat een goede oplossing Sharra, helemaal mee eensch dus
quote:sharra schreef op 21 juli 2010 @ 06:27:

Wat je zou kunnen doen, als je eigenijk liever geen kostgeld zou vragen is die 100 euro aannemen, 50 daarvan gebruiken als bijdrage in onderhoud en de andere helft stiekem op een rekening storten als verrasing voor je kind.

Dat kun je je kind dan geven op het moment dat hij/zij het huis uit gaat gaat bijvoorbeeld, voor meubels oid. Da's toch bijna 2500 euro spaargeld, nooit verkeerd toch?Zo hebben mijn ouders dat bij mij ook gedaan. Prima oplossing!
Lieve Ikkuzz, lieveranoniemm en sharra,

Wat een goede oplossing is dat, helemaal niet aan gedacht!

Ik ga het meteen regelen (stiekum), wat zal kindlief blij zijn als hij verder gaat studeren in een andere stad (na de HBO).

Dank jullie wel!

groetjes

Wouvin

en nu moet ik echt weg!!

Fijne dag allemaal
quote:sharra schreef op 21 juli 2010 @ 06:27:

Dat kun je je kind dan geven op het moment dat hij/zij het huis uit gaat gaat bijvoorbeeld, voor meubels oid. Da's toch bijna 2500 euro spaargeld, nooit verkeerd toch?Dit zou ik doen.
Ik zou in dit geval niet meer dan 50 euro aannemen (en dan eventueel alsnog op rekening zetten). Weet natuurlijk niet hoe jouw financiele situatie eruit ziet sinds de alimentatie stopte, maar als je het geld echt niet nodig hebt voor het onderhoud van je kind, zou je het natuurlijk ook kunnen beschouwen zoals het is gegeven: geld wat door de vader aan het kind is gegeven zodat het voor zichzelf kan zorgen en/of sparen en/of een rijbewijs halen etc.

Je kunt als verzorgende ouder wel afspraken met het kind maken over de besteding van dat geld, zodat het niet verbrast wordt. Maar ik vind het best belangrijk dat het kind inziet dat haar vader wel degelijk een bijdrage levert aan haar welzijn, en dit heeft gedaan al die tijd.
Ik vind het eerlijk dat je als thuiswonend kind meebetaalt door middel van kostgeld.

Mijn ouders keken naar wat ik aan geld had (niet zo gek veel) en daar droeg ik dan een beetje aan af. Niet om de kosten te dekken, maar zodat ik me bewust was dat het meer kost om te leven dan alleen af en toe een drankje of nieuwe kleren.

Als je het op de manier van Sharra kunt doen, zou ik het zo doen.
Misschien dik mosterd.

150 euro kostgeld, waarvan je zelf een gedeelte spaart zodat je kindlief als hij het huis uitgaat een mooi kado kan geven. Dan spaart kindlief zonder het zelf te weten, en het leert omgaan met vaste lasten.
Heb ik dat?!
Wat lief dat je kind kostgeld wilt betalen! Dat sparen zoals Sgaapje zegt is misschien wel een goed idee. En heeft je kind ook al het rijbewijs?
Mijn ouders hebben het grootste gedeelte van het kostgeld voor de kinderen opzij gezet , heel handig als je zelf moet inrichten . Anders was het allemaal op gegaan aan niets.
Wat lief van je kind zeg, geweldig!

Sgaapie, 150 is wel veel hoor. Kind moet ook ZF bijv zelf betalen dat is vast al tegen de 100 euro. En dat is dan alleen nog verzekering.

Tja..ik zou het liefst niks vragen, maar ik begrijp dat je het niet breed hebt. Dus even goed kijken hoeveel je precies nodig hebt, daarop baseren en dan wat extra sparen (dat vond ik wel een leuk idee).
Wat een leuk en aardig kind heb je!

En verder vind ik het idee van Charra geweldig.
quote:absoluteEinstein schreef op 21 juli 2010 @ 09:14:

Wat een leuk en aardig kind heb je!

En verder vind ik het idee van Charra geweldig.Eens in beide!
Oplossing van Sharra is inderdaad erg mooi, misschien doen mijn ouders dat stiekum ook voor mij.

Keep on dreaming.

Ben 23 en woon ook nog bij paps en mams en betaalde eerst 700 euro kostgeld in de maand, na een "goed gesprek" betaal ik nu 500 euro per maand. Maarja, ik studeer dan ook niet meer en werk 36 uur per week.
Viva la vida
Mijn ouders hadden het echt niet nodig, maar ik had een vaste baan, en betaalde dus mee in de kosten. Wél hebben mijn ouders dit opzij gezet en had ik 3000 euro toen ik uit huis ging als verrassing. Leuk!!
Oh en ik geloof dat ik 150 euro betaalde, maar ik had dus een baan van 20u ofzo.
.
anoniem_46027 wijzigde dit bericht op 29-10-2010 14:06
Reden: privacy
% gewijzigd
Zolang ik studeerder hoefde ik geen kostgeld te betalen. Dat hoefde pas toen ik ging werken. Iets van 250 euro in de maand.

Daar heb ik verder niks van terug gezien toen ik het huis uitging. En logisch ook, dat geld was een bijdrage in de vaste lasten, boodschappen enz.
Vanaf die leeftijd toen ik nog thuis woonde betaalde ik 250 euro kostgeld.

Natuurlijk moest ik ook kleding enzo zelf betalen.

Er is geen geld daarvan of van eerdere dingen voor mij aan de kant gezet. Mijn ouders vroegen niet voor niets dat geld. Dat hadden ze nodig.
Ik woon ook nog thuis en heb een fulltime baan en hoef dus geen kostgeld te betalen. En om eerlijk te zijn zou ik het in mijn situatie ook echt belachelijk vinden als ik het wel zou moeten. Mijn ouders hebben het geld absoluut niet nodig en ik zie niet in waarom ik mijn ouders zou moeten betalen voor kost en inwoning??? Hallo ze hebben er zelf voor gekozen om mij op de wereld te zetten!

In het geval van TO vind ik het een ander geval en zou ik er inderdaad voor kiezen om als verrassing de helft van het geld opzij te zetten voor kind.
Ik ben meteen na afstuderen gaan samenwonen op mijn 23e.

Broer&zus hebben beiden tot hun 25e thuis gewoond zonder kostgeld te betalen.

Als mijn jongens volwassenen zijn,en een baan hebben zouden ze wel kostgeld moeten betalen als ze nog thuis zouden wonen.

Ik zou het dan idd ook voor ze sparen, maar ik zou hun wel willen meegeven dat het hier thuis geen gratis hotel is.

Ik wil ook dat ze vanaf de middelbare school een bijbaantje zoeken om al hun extra uitgaven te bekostigen.

Mijn man is het hier absoluut niet mee eens,maar die heeft dan ook 28 jaar kosteloos bij mama gewoond met zijn riante salaris,schandalig vind ik dat!.
quote:boysmum74 schreef op 21 juli 2010 @ 11:06:

Ik ben meteen na afstuderen gaan samenwonen op mijn 23e.

Broer&zus hebben beiden tot hun 25e thuis gewoond zonder kostgeld te betalen.

Als mijn jongens volwassenen zijn,en een baan hebben zouden ze wel kostgeld moeten betalen als ze nog thuis zouden wonen.

Ik zou het dan idd ook voor ze sparen, maar ik zou hun wel willen meegeven dat het hier thuis geen gratis hotel is.

Ik wil ook dat ze vanaf de middelbare school een bijbaantje zoeken om al hun extra uitgaven te bekostigen.

Mijn man is het hier absoluut niet mee eens,maar die heeft dan ook 28 jaar kosteloos bij mama gewoond met zijn riante salaris,schandalig vind ik dat!.Mag ik vragen waarom je dat schandalig vindt?
....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven