Geld & Recht alle pijlers

Laten beleggen spaargeld kinderen?

01-01-2026 18:22 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand hier tips voor?
Kinderen zijn inmiddels tieners en hebben allemaal zo’n 10-15 000 op hun rekening..
Zonde als we veel belasting moeten betalen en we veel rente mislopen misschien?
Ligt eraan wat het doel is van het geld. Als je het binnen een paar jaar wil gaan gebruiken voor rijbewijs, studie, overig zou ik dit niet gaan beleggen.

Mocht je het voor 10+jaar willen vastleggen zou je kunnen kijken naar een beleggingsrekening bij Degiro en in ETF's stoppen.
Je kan geld beleggen voor je kinderen waardoor het niet bij jullie vermogen opgeteld wordt als je dat bedoelt. Nadeel is vind ik dat het bedrag automatisch op 18e vrijkomt.
https://www.meesman.nl/waarom-beleggen/ ... r-uw-kind/
Ik zou het geld dat voor mijn tieners bedoeld is niet snel beleggen. Die beleggingshorizon is te kort.

En waarom zou belegd vermogen niet bij de ouders meetellen bij minderjarige kinderen?
Volgens mij wordt het vermogen/geld van je kind altijd bij eigen vermogen opgeteld. Of dat nou op een rekening staat of in een belegging zit. Het is toch niet zo dat als het een belegging is dat het dan niet meer meetelt met eigen vermogen?
Wien schreef:
01-01-2026 19:11
Volgens mij wordt het vermogen/geld van je kind altijd bij eigen vermogen opgeteld. Of dat nou op een rekening staat of in een belegging zit. Het is toch niet zo dat als het een belegging is dat het dan niet meer meetelt met eigen vermogen?
Dit inderdaad. Het vermogen van kinderen tot 18 jaar wordt geteld bij het vermogen van de ouders.
Bij dit soort bedragen is de belasting ook weer niet zo heel veel dat allerlei moeilijke constructies veel voordelen bieden. Zie het zo: je zit in de gunstige situatie dat je zoveel vermogen hebt dat je belasting mag betalen. Het gemiddelde vermogen in Nederland zit ver onder de grens. En als je dan toch wat geld kwijt bent dan betaal ik liever aan de algemene middelen dan aan een financieel adviseur of bank of zo.
Staat het op naam van de kinderen zelf? Want onder de €59.357 betaal je geen belasting. Als het nog bij jullie staat en meer is dan bovengenoemd bedrag, betekent dat voor beleggen wel dat er een hoger % box 3 belasting wordt afgetikt dan voor spaargeld. Spaargeld is 1.28% en belasting uit beleggingen 6%. Heeft te maken met het rendement dat verondersteld wordt.

Je kunt natuurlijk ook jaarlijks belastingvrij schenken als je dat nog niet gedaan hebt. Voor kinderen is dat €6908. Je moet er dan wel op vertrouwen dat ze daar verantwoord mee omgaan.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Appletje schreef:
01-01-2026 19:45
Bij dit soort bedragen is de belasting ook weer niet zo heel veel dat allerlei moeilijke constructies veel voordelen bieden. Zie het zo: je zit in de gunstige situatie dat je zoveel vermogen hebt dat je belasting mag betalen. Het gemiddelde vermogen in Nederland zit ver onder de grens. En als je dan toch wat geld kwijt bent dan betaal ik liever aan de algemene middelen dan aan een financieel adviseur of bank of zo.
Dat hangt natuurlijk af van de hoeveelheid die je hebt. Soms is gedegen fiscaal advies echt wel de moeite waard als het om significante bedragen gaat.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
01-01-2026 19:48
Staat het op naam van de kinderen zelf? Want onder de €59.357 betaal je geen belasting. Als het nog bij jullie staat en meer is dan bovengenoemd bedrag, betekent dat voor beleggen wel dat er een hoger % box 3 belasting wordt afgetikt dan voor spaargeld. Spaargeld is 1.28% en belasting uit beleggingen 6%. Heeft te maken met het rendement dat verondersteld wordt.

Je kunt natuurlijk ook jaarlijks belastingvrij schenken als je dat nog niet gedaan hebt. Voor kinderen is dat €6908. Je moet er dan wel op vertrouwen dat ze daar verantwoord mee omgaan.
Wat is je bron?
Kikkertje schreef:
01-01-2026 19:56
Wat is je bron?
Staat gewoon op de site van de belastingdienst en is ook wel iets van algemene bekendheid dacht ik. Het verschilt per jaar, maar het heffingsvrij vermogen voor 2026 is € 59.357 (€ 118.714 voor fiscale partners). Daarboven ga je pas belasting betalen in box 3.
Kikkertje schreef:
01-01-2026 19:56
Wat is je bron?
Die is er niet want dit is niet waar.
Paaytje schreef:
01-01-2026 20:00
Hoe kom je daar nou bij?
Paaytje schreef:
01-01-2026 20:00
https://www.raisin.com/nl-nl/box-3-belasting/

Alsjeblieft ;-) .
Baggal schreef:
01-01-2026 20:01
Hoe kom je daar nou bij?
De informatie die jij geeft klopt niet. Het maakt bij kinderen onder de 18 niks uit of het op hun eigen naam staat, zoals jij schrijft, of niet. Het spaargeld van de kinderen wordt tot de 18e verjaardag opgeteld bij het vermogen van de ouders.
Baggal schreef:
01-01-2026 20:03
https://www.raisin.com/nl-nl/box-3-belasting/

Alsjeblieft ;-) .
Dit is NIET van toepassing voor kinderen onder de 18!
girasole3 schreef:
01-01-2026 20:04
De informatie die jij geeft klopt niet. Het maakt bij kinderen onder de 18 niks uit of het op hun eigen naam staat, zoals jij schrijft, of niet. Het spaargeld van de kinderen wordt tot de 18e verjaardag opgeteld bij het vermogen van de ouders.
Nee, het gaat erom dat al het spaargeld van TO en mogelijk fiscale partner of €59357 moet overstijgen of, als er een fiscale partner is, €118714. Als het nu om tieners gaat wordt hetgeen dat bij de kinderen staat opgeteld bij de ouders. Dan is bovenstaande wel degelijk van belang om te weten of er überhaupt belasting over geheven wordt! De eerste vraag is dus of je überhaupt belasting moet betalen.

Er even vanuit gaande dat TO een fiscale partner heeft (ze heeft het immers over we) dan het wel van belang dat je weet of je tegoeden €118714 overstijgt als je bang bent voor het moeten betalen van belasting. Zit je daaronder dan doet het er niet toe.

En tieners worden wel een keer volwassen dus de vraag was wel degelijk relevant. Vanaf 18 wordt het namelijk niet meer bij het totale vermogen van de ouder(s) opgeteld.
Baggal schreef:
01-01-2026 20:11
Nee, het gaat erom dat al het spaargeld van TO en mogelijk fiscale partner of €59357 moet overstijgen of, als er een fiscale partner is, €118714. Als het nu om tieners gaat wordt hetgeen dat bij de kinderen staat opgeteld bij de ouders. Dan is bovenstaande wel degelijk van belang om te weten of er überhaupt belasting over geheven wordt! De eerste vraag is dus of je überhaupt belasting moet betalen.

Er even vanuit gaande dat TO een fiscale partner heeft (ze heeft het immers over we) dan het wel van belang dat je weet of je tegoeden €118714 overstijgt als je bang bent voor het moeten betalen van belasting. Zit je daaronder dan doet het er niet toe.

En tieners worden wel een keer volwassen dus de vraag was wel degelijk relevant. Vanaf 18 wordt het namelijk niet meer bij het totale vermogen van de ouder(s) opgeteld.
Dit stond niet in je eerdere post. Die wekte de suggestie dat alles onder de 59k van de kinderen sowieso belastingvrij zou zijn, ongeacht het vermogen van de ouder(s).
Precies; daar staat letterlijk "Staat het op naam van de kinderen zelf? Want onder de €59.357 betaal je geen belasting.".

Het doet dus helemaal niet ter zake of het wel of niet op naam van de kinderen zelf staat.
Kikkertje schreef:
01-01-2026 20:20
Dit stond niet in je eerdere post. Die wekte de suggestie dat alles onder de 59k van de kinderen sowieso belastingvrij zou zijn, ongeacht het vermogen van de ouder(s).
Dat stond er niet. Als die suggestie ten onrechte is gewekt is dat spijtig, maar hetgeen ik schreef klopte wel. Zie ook mijn nadere toelichting die denk ik duidelijker is voor een ieder.
girasole3 schreef:
01-01-2026 20:23
Precies; daar staat letterlijk "Staat het op naam van de kinderen zelf? Want onder de €59.357 betaal je geen belasting.".

Het doet dus helemaal niet ter zake of het wel of niet op naam van de kinderen zelf staat.
Zie mijn uitgebreide toelichting die aan duidelijkheid weinig te wensen overlaat lijkt mij. De eerste post was misschien wat kort door de bocht waardoor de discussie ontstond. Verder was mijn eerste post meer dan alleen dat stuk.
De eerste vraag is wel of het vermogen van TO zonder fiscale partner €59K overstijgt of met fiscale partner €118K. En over hoeveel meer heb je het dan…? Daarbij is het echt wel goed om te onthouden dat als je over de grens gaat, belasting op beleggingen hoger is dan op spaartegoeden - te meer omdat TO beleggen overweegt.
En tenslotte doet natuurlijk wel ter zake of het op naam van de kinderen staat. Is er tiener 17 dan wordt het er niet meer bij opgesteld als hij 18 wordt. TO heeft de leeftijden van de kinderen immers niet gemeld.
Ik zou alleen beleggen met geld wat je kunt missen. En als van dat spaargeld ooit een rijbewijs of een studie betaald moet worden, dan kun je het niet missen.
Si abra la puerta hay lobos.
Baggal schreef:
01-01-2026 20:30
Zie mijn uitgebreide toelichting die aan duidelijkheid weinig te wensen overlaat lijkt mij. De eerste post was misschien wat kort door de bocht waardoor de discussie ontstond. Verder was mijn eerste post meer dan alleen dat stuk.
De eerste vraag is wel of het vermogen van TO zonder fiscale partner €59K overstijgt of met fiscale partner €118K. En over hoeveel meer heb je het dan…? Daarbij is het echt wel goed om te onthouden dat als je over de grens gaat, belasting op beleggingen hoger is dan op spaartegoeden - te meer omdat TO beleggen overweegt.
En tenslotte doet natuurlijk wel ter zake of het op naam van de kinderen staat. Is er tiener 17 dan wordt het er niet meer bij opgesteld als hij 18 wordt. TO heeft de leeftijden van de kinderen immers niet gemeld.
Dat doet er inderdaad toe, want vanaf de 18e is het geld op de rekening op naam ook echt van kind en is het geld dat erop staat in de voorgaande jaren al geschonken. Staat de rekening niet op naam en maak je op de 18e verjaardag het bedrag over, dan betaal je schenkbelasting over het bedrag dat dan hoger is dan het tarief voor belastingvrij schenken.

Ik spaar zelf voor de kinderen via een schenken onder beheer rekening. Het geld staat op naam van de kinderen maar komt pas ver na de 18e vrij, tenzij er goede redenen zijn om het bedrag eerder in te zetten.
Wien schreef:
01-01-2026 19:11
Ik zie het ja, heb dat altijd verkeerd gedacht dan :)
Maar om hoeveel extra belasting gaat het? Volgens mij is dat nou ook weer niet zoveel dat je dan moet betalen..
Kikkertje schreef:
01-01-2026 20:44
Dat doet er inderdaad toe, want vanaf de 18e is het geld op de rekening op naam ook echt van kind en is het geld dat erop staat in de voorgaande jaren al geschonken. Staat de rekening niet op naam en maak je op de 18e verjaardag het bedrag over, dan betaal je schenkbelasting over het bedrag dat dan hoger is dan het tarief voor belastingvrij schenken.

Ik spaar zelf voor de kinderen via een schenken onder beheer rekening. Het geld staat op naam van de kinderen maar komt pas ver na de 18e vrij, tenzij er goede redenen zijn om het bedrag eerder in te zetten.
Precies, het is wel degelijk van belang. En het is ook van belang om te kijken of je überhaupt wel bij box 3 uitkomt. De meeste mensen komen er niet aan.

Even een aantal vragen ter overweging aan TO:
1. Heb je een fiscale partner?
2. Zo ja, overstijgt je vermogen €118K (zo nee €59k)? Zo nee, dan zit je nog in het heffingsvrije gedeelte.
3. Als je daar boven zit, hoever zit je daar dan boven?
4. Ervan uitgaande dat je er boven zit, ben je ervan op de hoogte dat als je daar boven zit, de belasting op aandelen en effecten anders geven wordt dan op spaartegoeden?
5. Staat het geld al op naam van de kinderen?
6. Zo niet, heb je een schenkingstraditie overwogen? Zie ook mijn eerdere post en die van Kikkertje.
7. Met welk doel spaar je voor de kinderen? Is dit voor bijvoorbeeld een studie of vermogensoverdracht? Hebben de kinderen het direct nodig?
8. Wat is de leeftijd van de kinderen? Na 18 is het spaargeld nl. in beginsel van de kinderen, zie ook wat Kikkertje hierover schrijft.

Mijn ouders hebben vanaf de geboorte jaarlijks maximaal geschonken en dat stond ook op naam van mijn broer en mij. Toen ik 18 werd was ik opeens belastingplichtig omdat mijn ouders het bestaan van de schenkingstraditie nooit deelde. Sterker nog, toen ik 18 was vroeg mijn vader mij blind te tekenen, omdat hij het voor mij eigenlijk niet wilde weten wat het vermogen was. Soms is het echter wel goed om met de kinderen om de tafel te gaan. Mijn broer en ik zijn altijd verantwoord met het geld omgegaan, maar als je daaraan twijfelt, is schenken onder beheer, zoals Kikker doet, inderdaad een optie. Uit mijn hoofd kan dat tot 25 jaar - maar dat weet ik niet zeker. En mijn moeder schenkt nog steeds jaarlijks het maximale (en daarnaast op papier) en overweegt daarnaast nog andere constructies. Iemand schreef dat het voor dit soort bedragen niet nodig is om advies in te winnen. Dat hangt er echt maar net vanaf. En ter voorkoming van misverstanden: ze betaalt ook veel belasting zonder te morren en zeuren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven