Lekker zeiken over de sneeuw
dinsdag 6 januari 2026 om 14:14
Je bent natuurlijk pas echt een Nederlander als je klaagt over het weer.
Dus: zijn jouw tieten er bijkans afgevroren toen je eindeloos op een ijzig perron stond te wachten op een trein die nooit kwam? Heb je een baan waarin je niet kan thuiswerken en urenlang in de file gestaan? Ben je uitgegleden op de fiets? Gooiden die rotkinderen van de buren een sneeuwbal recht in je bakkes? Vind je wit gewoon een uitermate lelijke kleur? Was de chocolademelk uitverkocht in de supermarkt?
Deel je grote en kleine winterwonder-leed hier.
Dus: zijn jouw tieten er bijkans afgevroren toen je eindeloos op een ijzig perron stond te wachten op een trein die nooit kwam? Heb je een baan waarin je niet kan thuiswerken en urenlang in de file gestaan? Ben je uitgegleden op de fiets? Gooiden die rotkinderen van de buren een sneeuwbal recht in je bakkes? Vind je wit gewoon een uitermate lelijke kleur? Was de chocolademelk uitverkocht in de supermarkt?
Deel je grote en kleine winterwonder-leed hier.
dinsdag 6 januari 2026 om 14:18
TO trapt af: Ik zit in een rolstoel en dat combineert echt heel matig met sneeuw. Goddank zijn alle boodschappen zondag al bezorgd en ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik kan thuiswerken, maar goed, ik heb ook (jonge) kinderen en 'mijn moeder is gehandicapt' is dan weer geen geldige reden om met dit weer niet naar school te komen. Dus ik waag me nu toch 2x per dag de straat op, met gevaar voor eigen leven en het tempo van een slak.
Zag overigens dat er speciale ski'tjes bestaan voor onder een rolstoel en dat lijkt me dan wel weer gaaf, maar met 300 euro vrij prijzig voor die 2x per jaar dat je ze in NL kan gebruiken.
Zag overigens dat er speciale ski'tjes bestaan voor onder een rolstoel en dat lijkt me dan wel weer gaaf, maar met 300 euro vrij prijzig voor die 2x per jaar dat je ze in NL kan gebruiken.
dinsdag 6 januari 2026 om 14:23
dinsdag 6 januari 2026 om 14:25
LolplusLolisHiHi schreef: ↑06-01-2026 14:18TO trapt af: Ik zit in een rolstoel en dat combineert echt heel matig met sneeuw.
Oh dat lijkt me een behoorlijk gedoe! Als het een gemotoriseerde is zal het nog een flinke uitdaging zijn maar met de hand is nu helemaal een crime gok ik. Die ski's klinken als een zeer goed idee
dinsdag 6 januari 2026 om 14:27
Pas maar op dat je niet vast komt te zittenLolplusLolisHiHi schreef: ↑06-01-2026 14:18Dus ik waag me nu toch 2x per dag de straat op, met gevaar voor eigen leven en het tempo van een slak.
koekies zijn lekker
dinsdag 6 januari 2026 om 14:33
Ik begreep juist van mensen in een elektrische rolstoel dat dat helemaal geen doen is. Batterijen gaan sneller leeg in koud weer, de natheid kan ervoor zorgen dat de electra beschadigt en schijnbaar glijd je nog makkelijker weg dan in een handbewogen rolstoel.
dinsdag 6 januari 2026 om 14:43
Gisteren gingen de treinen in de ochtend nog mooi volgens dienstregeling weg. Dus ik dacht dat de NS dit keer gewoon alles helemaal onder controle had en ben naar Amsterdam vertrokken. De terugweg ging wat minder. Gelukkig kan ik met metro en bus ook thuiskomen met een omweg en was ik niet zoals mijn collega's 200 euro kwijt voor een Uber tussen Amsterdam en Utrecht.
Zondagmiddag vond ik het nog heerlijk. Lekker naar buiten in de zon en het was prachtig. Gisteren tijdens de lunchwandeling in het park ook en al die kinderen overal met sneeuwpoppen, sleeën en sneeuwballen gevechten. Gelukkig nog genoeg chocolademelk in huis ook!
Verder kwam gisteravond Picnic niet opdagen natuurlijk. Helemaal logisch, maar ze kwamen dus ook niet bij mijn ouders en die hadden die boodschappen echt wel nodig. Dus een gezellig ritje gisteravond naar de Picnic Hub om de plastictasjes op te halen en het deel van mijn ouders bij hen af te leveren. Mijn vader kan geen 100 meter lopen, weigert met een rollator te lopen en zonder sneeuw en ijs ben ik al doodsbang dat hij omvalt. Dus die mag van mij echt de deur niet uit en mijn moeder gaat echt niet rijden met het weer.
De rest van de week zit ik eenzaam thuis te werken. Ik haat thuiswerken en ga veel liever naar kantoor. Maar zo denken dat ik mazzel heb dat ik naar kantoor mag en niet moet. Dat is veel vervelender. Maar die workshop die vanmorgen digitaal was zou denk ik live toch wel beter/leuker zijn geweest.
Zondagmiddag vond ik het nog heerlijk. Lekker naar buiten in de zon en het was prachtig. Gisteren tijdens de lunchwandeling in het park ook en al die kinderen overal met sneeuwpoppen, sleeën en sneeuwballen gevechten. Gelukkig nog genoeg chocolademelk in huis ook!
Verder kwam gisteravond Picnic niet opdagen natuurlijk. Helemaal logisch, maar ze kwamen dus ook niet bij mijn ouders en die hadden die boodschappen echt wel nodig. Dus een gezellig ritje gisteravond naar de Picnic Hub om de plastictasjes op te halen en het deel van mijn ouders bij hen af te leveren. Mijn vader kan geen 100 meter lopen, weigert met een rollator te lopen en zonder sneeuw en ijs ben ik al doodsbang dat hij omvalt. Dus die mag van mij echt de deur niet uit en mijn moeder gaat echt niet rijden met het weer.
De rest van de week zit ik eenzaam thuis te werken. Ik haat thuiswerken en ga veel liever naar kantoor. Maar zo denken dat ik mazzel heb dat ik naar kantoor mag en niet moet. Dat is veel vervelender. Maar die workshop die vanmorgen digitaal was zou denk ik live toch wel beter/leuker zijn geweest.
dinsdag 6 januari 2026 om 14:46
LolplusLolisHiHi schreef: ↑06-01-2026 14:33Ik begreep juist van mensen in een elektrische rolstoel dat dat helemaal geen doen is. Batterijen gaan sneller leeg in koud weer, de natheid kan ervoor zorgen dat de electra beschadigt en schijnbaar glijd je nog makkelijker weg dan in een handbewogen rolstoel.
Maar handbewogen, oef zwaar!
dinsdag 6 januari 2026 om 14:54
Ik haat gladheid. De stoepen liggen nog vol met die witte en bruin geworden prut die maar niet weg lijkt te gaan.
Ik heb het koud, maar de hele dag stoken als ik thuis ben is te duur (blokverwarming)
En ik hoor nog steeds geknal van rotjesachtige dingen, overdag.
Ik heb het koud, maar de hele dag stoken als ik thuis ben is te duur (blokverwarming)
En ik hoor nog steeds geknal van rotjesachtige dingen, overdag.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
dinsdag 6 januari 2026 om 15:14
Helpt een voorzetwiel je misschien? Voor mijn rolstoel scheelt dat wel. Gelukkig ben ik momenteel best mobiel en heb ik de rolstoel wat minder nodig, maar voor mij heeft een voorzetwiel wel echt al geholpen.LolplusLolisHiHi schreef: ↑06-01-2026 14:18TO trapt af: Ik zit in een rolstoel en dat combineert echt heel matig met sneeuw. Goddank zijn alle boodschappen zondag al bezorgd en ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik kan thuiswerken, maar goed, ik heb ook (jonge) kinderen en 'mijn moeder is gehandicapt' is dan weer geen geldige reden om met dit weer niet naar school te komen. Dus ik waag me nu toch 2x per dag de straat op, met gevaar voor eigen leven en het tempo van een slak.
dinsdag 6 januari 2026 om 15:28
Een oom van mij is uitgegleden op zijn oprit en heeft zijn heup gebroken. Echt heel zielig. Hij woont alleen dus proberen wij als familie (vooral zijn kinderen) hem zoveel mogelijk te helpen. Hij heeft hele fijne buren.
Verder moeten we iedere dag iets regelen om onze 3 kinderen op school te krijgen. Wat een gedoe!
Ik ben helemaal klaar met die sneeuw!
Verder moeten we iedere dag iets regelen om onze 3 kinderen op school te krijgen. Wat een gedoe!
Ik ben helemaal klaar met die sneeuw!
dinsdag 6 januari 2026 om 15:29
Ik hoop voor jou dat het snel weer normaal wordt en dat je weer normaal over straat kan. Ik vind trouwens mama kan niet door de sneeuw een heel goede reden voor een dagje ijsvrij. Maar ja, zo werkt het natuurlik niet in het echte leven.
Mijn auto moet morgen voor iets sufs naar de garage verweg. Dus ik bel om de afspraak te verzetten, zegt die gast joh, kom gewoon, hier is het al aan het dooien hoor. Nou zei ik, hier niet en ik ga geen onverantwoorde risico's nemen. Mopperdemopper aan de andere kant van de lijn. Dus toen zei ik maar dat dit al de derde keer is dat ik terugmoet voor iets sufs en slordigs binnen een paar maanden na aanschaf van een niet heel goedkope auto en dat ik dus zelf wel bepaal of ik daarvoor mijn leven waag. Toen dimde ie.
Mijn auto moet morgen voor iets sufs naar de garage verweg. Dus ik bel om de afspraak te verzetten, zegt die gast joh, kom gewoon, hier is het al aan het dooien hoor. Nou zei ik, hier niet en ik ga geen onverantwoorde risico's nemen. Mopperdemopper aan de andere kant van de lijn. Dus toen zei ik maar dat dit al de derde keer is dat ik terugmoet voor iets sufs en slordigs binnen een paar maanden na aanschaf van een niet heel goedkope auto en dat ik dus zelf wel bepaal of ik daarvoor mijn leven waag. Toen dimde ie.
dinsdag 6 januari 2026 om 15:39
Ik ben er nu wel zo'n beetje klaar mee. Gisteren was het nog wel te doen om even naar de supermarkt te gaan maar vandaag? Verschrikkelijk! Spekgladde stoepen omdat mensen hun stoepje niet meer schoonmaken voor de deur. Prima hoor maar ondertussen wel klagen over dat de gemeente het ook niet doet en ook niet de weg goed sneeuwvrij maakt. Ik zie ze regelmatig rijden maar het is gewoon niet te doen om alles goed schoon te maken.
Omdat het gisteren zo goed ging dacht ik dan haal ik vandaag toch wel wat breekbaar spul, deed ik eerder niet i.v.m. mogelijk uitglijden, maar ging dus bijna een paar keer onderuit.
Heb nu ook al dingen voor morgen en eventueel donderdag. Merk wel dat het nu drukker is in de supermarkt hier om de hoek. Iedereen lijkt vooral kleine boodschapjes te doen voor een paar dagen i.p.v. de auto te pakken. Logisch ook want je glijd zo alle kanten op.
Maar om positief te eindigen: Het ziet er wel allemaal erg mooi uit dat witte en de sneeuwpoppen hebben toch iets gezelligs.
Omdat het gisteren zo goed ging dacht ik dan haal ik vandaag toch wel wat breekbaar spul, deed ik eerder niet i.v.m. mogelijk uitglijden, maar ging dus bijna een paar keer onderuit.
Heb nu ook al dingen voor morgen en eventueel donderdag. Merk wel dat het nu drukker is in de supermarkt hier om de hoek. Iedereen lijkt vooral kleine boodschapjes te doen voor een paar dagen i.p.v. de auto te pakken. Logisch ook want je glijd zo alle kanten op.
Maar om positief te eindigen: Het ziet er wel allemaal erg mooi uit dat witte en de sneeuwpoppen hebben toch iets gezelligs.
dinsdag 6 januari 2026 om 15:50
Mocht jij het ophalen???jojojo schreef: ↑06-01-2026 14:43Verder kwam gisteravond Picnic niet opdagen natuurlijk. Helemaal logisch, maar ze kwamen dus ook niet bij mijn ouders en die hadden die boodschappen echt wel nodig. Dus een gezellig ritje gisteravond naar de Picnic Hub om de plastictasjes op te halen en het deel van mijn ouders bij hen af te leveren.
Ik kreeg gisteren, een uur voor aflevertijd, bericht dat mijn bestelling niet helemaal compleet was. Daarna geen bezorger om te volgen, maar hé, die 2 dingetjes ontbraken, dat betekent toch dat de rest wél komt? Helaas, een half uur na de aflevertijd kreeg ik een mail dat mijn bestelling geannuleerd was. Geen bezorging, geen afhalen mogelijk, geen ander bestelmoment mogelijk. Wel aanwijzingen om mijn bestelling opnieuw te plaatsen op later moment. Maar de oude bestelling is nog niet verwijderd uit mijn app, dus heb nu toch het vermoeden dat ik contact zal moeten opnemen over de betaling. Dat ze niet kwamen, helemaal logisch! Maar voor communicatie deze keer geen voldoende van mij.
Oh, en zelf naar een "echte" supermarkt zit er niet in voor me. Met m'n twee gekneusde enkels durf ik de sneeuw niet in.
dinsdag 6 januari 2026 om 16:07
Nou dit.
Ik haat ook gladheid. Mijn (vrijwilligers)werk is een behoorlijk eind fietsen en het is iedere keer spannend hoe ik er kom en of ik er überhaupt kom, dus of de wegen en fietspaden schoon zijn en hoe het zal zijn als ik aan het eind van de dag weer terug moet fietsen, want sneeuwbuien tussendoor kunnen de boel weer verprutsen evenals een schommelende temperatuur. Met de bus gaan is geen optie.
Verder probeer ik vanwege de kosten ook zo min mogelijk te stoken, maar dat is nu ook een uitdaging.
Ik geniet wel van het landschap en zie op internet prachtige foto's langskomen van witte landschappen en grappige filmpjes van katten in de sneeuw.
Maar deze alinea is off topic.
Met de rolstoel op pad lijkt me nu inderdaad superlastig. Al zijn hier nu wel een aantal stukken stoep helemaal schoon. Maar ja bij een nieuwe sneeuwbui ben je weer de pineut.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
dinsdag 6 januari 2026 om 16:10
Calamitycat schreef: ↑06-01-2026 16:02Ik ben morgen jarig en het regent sneeuwt afzeggingen. Logisch maar wel jammer en ach, er zijn ergere dingen. Eet ik de gebakjes lekker zelf op.
Dan kunnen wij jou morgen bekogelen met sneeuwballenfelicitaties.
dinsdag 6 januari 2026 om 16:13
dinsdag 6 januari 2026 om 16:15
Ja wat is dat opeens voor geks? Ik had gewoon braaf even de bezem gepakt om een paadje vrij te maken op de stoep voor ons huis. Was echt niet veel moeite, er lag wel veel sneeuw (20 cm) maar het stuk dichtbij ons huis daar had nog niemand op gelopen en kon ik zo wegschuiven met de bezem. En ik hou het nu bij, even bezemen zodra er weer wat gevallen is. Is hooguit twee minuten werk.
Waarom doet verder niemand dat meer? Ik heb als kind geleerd dat het wettelijk verplicht is om de stoep voor je huis sneeuw- en ijsvrij te houden, en ik weet zeker dat er meer mensen in de straat waren de vorige keer dat het sneeuwde die dat ook deden. Nu - niemand. Nergens. In de hele stad niet voor zover ik heb gezien (ongeveer een half uur lopen vanaf ons huis en weer terug). Ik heb het vrienden en familie gevraagd die vroeger ook gewoon hun stoep schoonmaakten, en die hadden het nu ook allemaal niet gedaan. Ik vind het heel raar en heel onhandig. Het gaat nu dagenlang dooien-vriezen-dooien-vriezen dus dat wordt één grote glijbaan.
dinsdag 6 januari 2026 om 16:15
dinsdag 6 januari 2026 om 16:21
Sinds 2007 ben je als burger in Nederland niet meer verplicht om je stoep en oprit sneeuwvrij te maken. Vroeger was het strafbaar als je dit niet deed.
Bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/600 ... f-doe-niks
Bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/600 ... f-doe-niks
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 6 januari 2026 om 16:34
TO, ik waag me met de rolstoel ook niet buiten hoor. Ik heb een flinke aandrijving erop zitten maar ik vrees dat ik bij de eerste sneeuwhoop vast kom te zitten.
In de periode dat mijn kinderen naar de basisschool gingen deed ik dat met de auto, daar kan ik heen lopen, en dan werden ze vanuit school opgewacht.
Heb je niemand die ze mee kan nemen? Hoe doe je het nu? Toch met de handbewogen rolstoel?
In de periode dat mijn kinderen naar de basisschool gingen deed ik dat met de auto, daar kan ik heen lopen, en dan werden ze vanuit school opgewacht.
Heb je niemand die ze mee kan nemen? Hoe doe je het nu? Toch met de handbewogen rolstoel?
dinsdag 6 januari 2026 om 16:37
Calamitycat schreef: ↑06-01-2026 16:13Ik kijk er naar uit.
Dan gooi ik daarna wat virtuele gebakjes de ether in.
Haha als je ze toch overhoudt.
.
dinsdag 6 januari 2026 om 16:39
Bij mij van zeuren naar acceptatie. Ik zou zaterdag terugvliegen van een stedentrip. Vlucht werd door KLM verzet naar maandag, met een overstap in een andere stad. Gestrand in die stad vanaf gisteren, zonder koffer (waar we voor moesten bijbetalen) want die is kwijt. We staan nu op een vlucht naar morgenavond, maar ik reken nergens op. Ach we hebben onderbroeken, deo en tandpasta gekocht en genieten nu maar van een soort extra stedentrip. Koffiebarretjes, hop on hop off, ereader mee en een lekker hotel hier geboekt.
dinsdag 6 januari 2026 om 17:09
Calamitycat schreef: ↑06-01-2026 16:02Ik ben morgen jarig en het regent sneeuwt afzeggingen. Logisch maar wel jammer en ach, er zijn ergere dingen. Eet ik de gebakjes lekker zelf op.
Zolang je maar wel bij de bakker kan komen om dat gebak te halen
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in