Lening afsluiten?
dinsdag 8 augustus 2017 om 12:07
Beste forummers,
Ik overweeg een lening af te sluiten van ongeveer 3000 euro.
Liever doe ik dat niet, maar ik ben de afgelopen maanden geconfronteerd met onvoorziene noodzakelijke kosten. Ik heb nog wel wat spaargeld, maat dat zou dan bijna helemaal op zijn in 1 keer. Ook heb ik nog een vakantie staan die ik al helemaal betaald heb en niet onderuit kan. (Annuleren)
Nu staat het idee van lenen me helemaal niet aan en schaam ik me ervoor. Toch valt het bedrag wel mee en ik verwacht dat ik het binnen een jaar al afbetaald kan hebben.
Ik weet zeker dat als mijn moeder dit hoort ze het zou willen lenen. Maar dat wil ik liever niet: ik los het graag zelf op.
Iemand ervaringen met lening afsluiten? Wel of geen goed idee?
Ik overweeg een lening af te sluiten van ongeveer 3000 euro.
Liever doe ik dat niet, maar ik ben de afgelopen maanden geconfronteerd met onvoorziene noodzakelijke kosten. Ik heb nog wel wat spaargeld, maat dat zou dan bijna helemaal op zijn in 1 keer. Ook heb ik nog een vakantie staan die ik al helemaal betaald heb en niet onderuit kan. (Annuleren)
Nu staat het idee van lenen me helemaal niet aan en schaam ik me ervoor. Toch valt het bedrag wel mee en ik verwacht dat ik het binnen een jaar al afbetaald kan hebben.
Ik weet zeker dat als mijn moeder dit hoort ze het zou willen lenen. Maar dat wil ik liever niet: ik los het graag zelf op.
Iemand ervaringen met lening afsluiten? Wel of geen goed idee?
dinsdag 8 augustus 2017 om 12:12
Slecht idee. Al kun je een vakantie niet annuleren: kijk of je 'm om kunt boeken naar iemand anders zodat je de reis kunt doorverkopen, of annuleer alsnog, want dat scheelt altijd de kosten die je op vakantie maakt (en thuis niet). Daarnaast: je hebt nog spaargeld: maak dat op (daar is het spaargeld voor) en spaar daarna als een malle om weer een kleine buffer te krijgen. Mocht je in die periode alsnog in de penarie komen, dan zou ik in jouw geval alsnog mijn moeder vragen. Maar alleen als je nu laat zien dat je er alles aan doet - dus besparen op vakantie, en daarna alles wat je kunt opzij zetten.
dinsdag 8 augustus 2017 om 12:12
dinsdag 8 augustus 2017 om 12:19
Ik zou het van je spaarrekening af halen en je moeder alvast in lichten dat je er wat krapper bij zit, zodat zij in het uiterste noodgeval alsnog kan bijspringen. Geld lenen kost je uiteindelijk alleen nog maar meer geld. Ook al is het maar 100 euro rente, daar kun je heel wat leukere dingen van doen.
dinsdag 8 augustus 2017 om 12:19
Dit dus. Je hebt het geld gewoon, dus ik snap niet waarom je het zou lenen (van de bank of van je moeder). Mochten er meer onvoorziene uitgaven komen dan kan je altijd nog lenen, maar ik zou nu vooral zuinig aan doen en zorgen dat je zsm weer wat spaargeld opbouwt.
dinsdag 8 augustus 2017 om 12:21
dinsdag 8 augustus 2017 om 12:21
Dit. Mocht je het in de nabije toekomst toch nodig hebben kun je altijd nog een lening afsluiten. Maar je bent gek als je nu duur geld gaat lenen terwijl je nota bene spaargeld hebt.
Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt. Ten eerste moet een annuleringsverzekering binnen een x-aantal dagen na het boeken worden afgesloten. En ten tweede kun je niet zomaar annuleren omdat je geen geld hebt. Nou ja, je kunt wel annuleren, maar dan betaal je een groot bedrag aan kosten en dan keert de verzekering gewoon niet uit, omdat het geen geldige reden is. Onzin dus.
dinsdag 8 augustus 2017 om 12:33
Een spaarrekening heb je niet voor de heb omdat het zo leuk is om een bedrag te zien op je afschrift of op internet bankieren.
Je spaart om geld achter de hand te hebben voor onvoorziene omstandigheden.
Als zo'n omstandigheid zich voordoet dan gebruik je dus dat geld. Dat is waar je voor gespaard hebt.
Het is volslagen onzinnig om een dure lening af te sluiten terwijl e spaargeld hebt dat nauwelijks rente oplevert.
Je moeder vragen zou ik ook niet doen. Je bent volwassen dan moet je je eigen boontjes kunnen doppen.
Als je spaargeld op is en er komen nog meer onverwachte kosten is het vroeg genoeg om te gaan lenen.
Je spaart om geld achter de hand te hebben voor onvoorziene omstandigheden.
Als zo'n omstandigheid zich voordoet dan gebruik je dus dat geld. Dat is waar je voor gespaard hebt.
Het is volslagen onzinnig om een dure lening af te sluiten terwijl e spaargeld hebt dat nauwelijks rente oplevert.
Je moeder vragen zou ik ook niet doen. Je bent volwassen dan moet je je eigen boontjes kunnen doppen.
Als je spaargeld op is en er komen nog meer onverwachte kosten is het vroeg genoeg om te gaan lenen.
dinsdag 8 augustus 2017 om 12:48
Kijk eens hoeveel rente je krijgt op je spaarrekening en hoeveel rente je betaalt voor die lening.
Lijkt me makkelijke beslissing toch?
En als je jezelf voorneemt om het bedrag dat je aan aflossing van die lening zou gebruiken weer op je spaarrekening te zetten, is je saldo zo weer aangevuld.
Lijkt me makkelijke beslissing toch?
En als je jezelf voorneemt om het bedrag dat je aan aflossing van die lening zou gebruiken weer op je spaarrekening te zetten, is je saldo zo weer aangevuld.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
dinsdag 8 augustus 2017 om 13:16
.
Dat kan dus niet. Een annuleringsverzekering moet je over het algemeen binnen een x-aantal dagen na boeken afsluiten. Anders sluit iedereen die pas af als er een reële kans is op annuleren.
dinsdag 8 augustus 2017 om 13:20
Wat van die 3000 is strikt noodzakelijk en wat kun je (in termijnen) later betalen? Is er een regeling te treffen?
En voor je vakantie: heb je all in geboekt of verwacht je ter plekke veel kosten? Als je ter plekke aanzienlijke kosten verwacht, hoe kun je die verlagen? En kan dat niet, is het misschien mogelijk de reis door te verkopen?
Om maar even aan te geven dat er vast meer opties zijn dan lenen of je hele spaarrekening leegtrekken.
En voor je vakantie: heb je all in geboekt of verwacht je ter plekke veel kosten? Als je ter plekke aanzienlijke kosten verwacht, hoe kun je die verlagen? En kan dat niet, is het misschien mogelijk de reis door te verkopen?
Om maar even aan te geven dat er vast meer opties zijn dan lenen of je hele spaarrekening leegtrekken.
dinsdag 8 augustus 2017 om 13:24
Precies. En daarnaast keert zo'n verzekering alleen uit als je een - in hun ogen! - geldige reden hebt om te annuleren. Niet als je je geld toch anders wilt besteden.Lady_Vintage schreef: ↑08-08-2017 12:13Dat is niet waar. Zo'n verzekering moet uiterlijk 7 dagen na boeken zijn afgesloten.