Geld & Recht alle pijlers

Lening afsluiten?

08-08-2017 12:07 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik overweeg een lening af te sluiten van ongeveer 3000 euro.
Liever doe ik dat niet, maar ik ben de afgelopen maanden geconfronteerd met onvoorziene noodzakelijke kosten. Ik heb nog wel wat spaargeld, maat dat zou dan bijna helemaal op zijn in 1 keer. Ook heb ik nog een vakantie staan die ik al helemaal betaald heb en niet onderuit kan. (Annuleren)

Nu staat het idee van lenen me helemaal niet aan en schaam ik me ervoor. Toch valt het bedrag wel mee en ik verwacht dat ik het binnen een jaar al afbetaald kan hebben.
Ik weet zeker dat als mijn moeder dit hoort ze het zou willen lenen. Maar dat wil ik liever niet: ik los het graag zelf op.

Iemand ervaringen met lening afsluiten? Wel of geen goed idee?
Slecht idee.
Waarom zou je in godsnaam een dure lening afsluiten als je spaargeld hebt? Dan ga je toch daarna gewoon verder met sparen om het weer aan te vullen?
Heb je uitgerekend wat je na een jaar terugbetaald hebt? Dat is geen 3000,- hoor, maar veel meer.
Betaal het van je spaargeld, en dan ipv af te lossen op een lening, elke maand weer een flink bedrag naar je spaarrekening.
Als je nu een annuleringsverzekering afsluit voor je vakantie kun je hem vlak van te voren nog annuleren. Ik zou nooit een lening afsluiten iig.
Geld lenen kost geld. Behalve voor een huis heb ik nog nooit een lening afgesloten. Ik zou het van de spaarrekening af halen en die zo snel mogelijk weer aan proberen te vullen en te zorgen voor wat meer buffer.
Reis annuleren mag alleen voor dringende privezaken zoals ziekenhuisopname of overlijden van je naasten. Geen geld hebben is geen geldige reden.
Slecht idee. Al kun je een vakantie niet annuleren: kijk of je 'm om kunt boeken naar iemand anders zodat je de reis kunt doorverkopen, of annuleer alsnog, want dat scheelt altijd de kosten die je op vakantie maakt (en thuis niet). Daarnaast: je hebt nog spaargeld: maak dat op (daar is het spaargeld voor) en spaar daarna als een malle om weer een kleine buffer te krijgen. Mocht je in die periode alsnog in de penarie komen, dan zou ik in jouw geval alsnog mijn moeder vragen. Maar alleen als je nu laat zien dat je er alles aan doet - dus besparen op vakantie, en daarna alles wat je kunt opzij zetten.
Pluisi schreef:
08-08-2017 12:10
Betaal het van je spaargeld, en dan ipv af te lossen op een lening, elke maand weer een flink bedrag naar je spaarrekening.
dit inderdaad. Snap werkelijk niet waarom je zou willen lenen als het niet hoeft?
vaiana schreef:
Als je nu een annuleringsverzekering afsluit voor je vakantie kun je hem vlak van te voren nog annuleren. Ik zou nooit een lening afsluiten iig.
Dat is niet waar. Zo'n verzekering moet uiterlijk 7 dagen na boeken zijn afgesloten.
Om watvoor noodzakelijke kosten gaat het? Is het realistisch om te denken dat je het in een jaar afbetaald of is er een risico dat je weer noodzakelijke kosten hebt die roet in het eten gooien?
Waarom zou je geld lenen als je het bedrag op je spaarrekening hebt?
Gebruik dat geld en zorg dat je het zsm weer aanvult door de komende tijd zuinig te leven.
Hmm misschien toch mijn moeder maar vragen dan...
mick87 schreef:
08-08-2017 12:15
Waarom? Je hebt het geld, zeg je. Dan gebruik je dat toch?
Hooguit kun je je moeder vragen geld te lenen zou je de komende tijd weer voor onvoorziene uitgaven komen te staan.
Ik zou het van je spaarrekening af halen en je moeder alvast in lichten dat je er wat krapper bij zit, zodat zij in het uiterste noodgeval alsnog kan bijspringen. Geld lenen kost je uiteindelijk alleen nog maar meer geld. Ook al is het maar 100 euro rente, daar kun je heel wat leukere dingen van doen.
Kirikou schreef:
08-08-2017 12:16
Waarom? Je hebt het geld, zeg je. Dan gebruik je dat toch?
Hooguit kun je je moeder vragen geld te lenen zou je de komende tijd weer voor onvoorziene uitgaven komen te staan.
Dit dus. Je hebt het geld gewoon, dus ik snap niet waarom je het zou lenen (van de bank of van je moeder). Mochten er meer onvoorziene uitgaven komen dan kan je altijd nog lenen, maar ik zou nu vooral zuinig aan doen en zorgen dat je zsm weer wat spaargeld opbouwt.
mick87 schreef:
08-08-2017 12:15
Je hebt het spaargeld. Daarvan betalen en in een jaar weer 'afbetalen' aan je spaarrekening. Is echt veel goedkoper dan een lening! Die spaarrekening heb je toch oa voor onvoorziene gebeurtenissen?
Jufjoke schreef:
Waarom zou je in godsnaam een dure lening afsluiten als je spaargeld hebt? Dan ga je toch daarna gewoon verder met sparen om het weer aan te vullen?

Dit. Mocht je het in de nabije toekomst toch nodig hebben kun je altijd nog een lening afsluiten. Maar je bent gek als je nu duur geld gaat lenen terwijl je nota bene spaargeld hebt.

vaiana schreef:
Als je nu een annuleringsverzekering afsluit voor je vakantie kun je hem vlak van te voren nog annuleren.

Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt. Ten eerste moet een annuleringsverzekering binnen een x-aantal dagen na het boeken worden afgesloten. En ten tweede kun je niet zomaar annuleren omdat je geen geld hebt. Nou ja, je kunt wel annuleren, maar dan betaal je een groot bedrag aan kosten en dan keert de verzekering gewoon niet uit, omdat het geen geldige reden is. Onzin dus.
Van de spaarrekening betalen natuurlijk. Je zou het in een jaar kunnen afbetalen, dus kan je dat in een jaar ook terug sparen.
Life is short. Eat dessert first.
Een spaarrekening heb je niet voor de heb omdat het zo leuk is om een bedrag te zien op je afschrift of op internet bankieren.

Je spaart om geld achter de hand te hebben voor onvoorziene omstandigheden.

Als zo'n omstandigheid zich voordoet dan gebruik je dus dat geld. Dat is waar je voor gespaard hebt.

Het is volslagen onzinnig om een dure lening af te sluiten terwijl e spaargeld hebt dat nauwelijks rente oplevert.

Je moeder vragen zou ik ook niet doen. Je bent volwassen dan moet je je eigen boontjes kunnen doppen.

Als je spaargeld op is en er komen nog meer onverwachte kosten is het vroeg genoeg om te gaan lenen.
Kijk eens hoeveel rente je krijgt op je spaarrekening en hoeveel rente je betaalt voor die lening.
Lijkt me makkelijke beslissing toch?

En als je jezelf voorneemt om het bedrag dat je aan aflossing van die lening zou gebruiken weer op je spaarrekening te zetten, is je saldo zo weer aangevuld.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Iets zegt me dat we informatie missen over de situatie. Met de info die we nu hebben, slaat het echt helemaal nergens op om te lenen terwijl er spaargeld beschikbaar is.
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
vaiana schreef:
Als je nu een annuleringsverzekering afsluit voor je vakantie kun je hem vlak van te voren nog annuleren.
.

Dat kan dus niet. Een annuleringsverzekering moet je over het algemeen binnen een x-aantal dagen na boeken afsluiten. Anders sluit iedereen die pas af als er een reële kans is op annuleren.
Wat van die 3000 is strikt noodzakelijk en wat kun je (in termijnen) later betalen? Is er een regeling te treffen?

En voor je vakantie: heb je all in geboekt of verwacht je ter plekke veel kosten? Als je ter plekke aanzienlijke kosten verwacht, hoe kun je die verlagen? En kan dat niet, is het misschien mogelijk de reis door te verkopen?

Om maar even aan te geven dat er vast meer opties zijn dan lenen of je hele spaarrekening leegtrekken.
Lady_Vintage schreef:
08-08-2017 12:13
Dat is niet waar. Zo'n verzekering moet uiterlijk 7 dagen na boeken zijn afgesloten.
Precies. En daarnaast keert zo'n verzekering alleen uit als je een - in hun ogen! - geldige reden hebt om te annuleren. Niet als je je geld toch anders wilt besteden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven