Geld & Recht alle pijlers

Loopt uit de hand!

20-02-2018 15:11 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal, ik spar graag even met jullie over alle uitgaven.. wij lijken er maar niet te komen. Wij zitten aan een inkomen van ongeveer 4100 euro netto, 2100 euro vaste lasten.. en hebben beide iedere maand 250 euro voor onszelf om leuke dingen/kleding van te kopen. (Dit hebben wij destijds gedaan omdat ik t gevoel had mij te moeten verantwoorden voor alles wat ik kocht.. partner hecht niet zoveel waarde aan kleding etc)
Wij storten elke maand 1000 euro op de gezamenlijke rekening om boodschappen, lunches, kleding voor de kinderen.. echt alle gezamenlijke dingen van te doen! Wij komen hier zelfs niet van rond en halen telkens van onze spaarrekening! Hoe doen jullie dit? En vinden jullie dit niet ontzettend veel? Ik wil graag wat feedback en ideeen hoe ik het anders zou kunnen doen. Vind namelijk echt dat we ontzettend veel geld opmaken! Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
20-02-2018 16:37
2100 euro vaste lasten. Daar horen toch gewoon de boodschappen bij te zitten?
Hier ook zoiets hoor. 2x 800 voor hypotheek en kinderopvang (beide netto) en dan nog verzekeringen, een deel van de autokosten, gemeentebelastingen en de clubjes van de kinderen. Dan zijn we zo 2000 euro verder en dan heb ik nog geen hap eten gehaald.
lariba wijzigde dit bericht op 20-02-2018 22:01
8.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-02-2018 21:54
G/w/l 225
Internet/tv 72
Gem belastingen 60
Verzekeringen 48
Zorgverzekeringen incl. eigen risico 260
Wegenbelasting + verz. Auto 88
Benzine 100
Kapper 20
Boodschappen 600
Telefoons 20
Uitvaartverz. 10
Overig 50

Totaal 1533
Hebben we nog 600 voor kleding, uitjes, sparen.
En hoeveel sparen jullie dan per maand? Want anders zit je met boodschappen, uitjes en kleding ook wel bijna tegen die 1000 euro aan toch?

Edit; dan heb je natuurlijk niet ook nog dat “eigen” geld van €250,-

Wellicht is het een idee dat we daar ook mee gaan stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Sparen gemiddeld 200, dus dan is er nog 400 over.
Kinderen bedruipen zichzelf hoor, tellen alleen mee in de boodschappen.
Krijg ook nog jaarlijks 2000 euro van de belasting, dus dat sparen we ook.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik ben 1300 kwijt aan vaste lasten. Zo'n 1100 daarvan vallen onder de gezamenlijke lasten zoals de hypotheek, g/w/l, belastingen, tv/internet/telefoon (vast), gezamenlijke verzekeringen, boodschappen (die hebben we dus onder vaste lasten meebegroot) en een klein beetje spaargeld op een gezamenlijke rekening. Mijn partner draagt aan de gemeenschappelijke rekening minder bij ivm lager inkomen, maar gezamenlijk zetten we 1900 euro hiervoor opzij. De hypotheekrenteaftrek laten we jaarlijks bij de belastingaangifte terugbetalen en gebruiken we om extra af te lossen.

De overige 200 zijn mijn eigen vaste lasten: zorgverzekering, krant, tv-gids, mobiele telefoon.

De overige uitgaven zijn dus extra: lunch op werk, wat lekkers, cadeautjes, boeken, etentjes, reisjes etc. Dat varieert enorm per maand. Genoeg om op te bezuinigen mocht het nodig zijn :D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf na een duur 2017 overigens ook eens een goed overzicht gemaakt. Toen bleek vooral dat we te weinig geld apart zetten voor zogenaamd incidentele uitgaven als zorgkosten en auto-onderhoud. Sinds een paar maanden doen we dat dus wel. Helaas nu minder 'zakgeld', maar meer rust en overzicht.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-02-2018 21:19
Duizenden? Stel 2000, dan zou je 40 euro per week besparen als 1 persoon???? Dat lijkt me echt heel sterk.
Toch wel.

Bij 'boodschappen' reken ik alles wat betreft dagdagelijkse zaken (voeding, onderhoudsproducten, verzorging)

Maar ik heb idd ook wel bespaard op andere manieren dan enkel in de supermarkt.
En boodschappen zijn in Belgie sowieso duurder, dus ook besparingen zijn dan in verhouding groter.

Besparing door:
- promoties (bvb vlees in promo bij Lidl)
- goedkopere producten (huismerk versus A-merk, wat ik voorheen ook al deed voor bepaalde producten, maar nu echt bewust voor bijna alles)
- vergelijken (bvb welke groente is nu het voordeligst)
- minder kopen
- onthouden waar bepaalde producten echt goedkoop zijn en dat daar dan kopen
- voorraad ook effectief gebruiken
- vaker eten meenemen naar werk in plaats van in het bedrijfsrestaurant te eten
- minder vaak frisdrank op het werk uit de automaat halen

Ik heb ongeveer 3000 euro minder uitgegeven op een jaar tijd.
Terwijl ik mezelf voorheen niet beschouwde als een luxe-shopper.
Alle reacties Link kopieren
Overigens noemde iemand net; meer geld binnenhalen.. wij werken beide 32uur en ik vind dat ook echt voldoende met 3 kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell21 schreef:
20-02-2018 22:06
Overigens noemde iemand net; meer geld binnenhalen.. wij werken beide 32uur en ik vind dat ook echt voldoende met 3 kinderen.
Dat was ik, maar dat was eigenlijk een grapje nav de dubbeltje op zijn kant opmerking.
Met 4100 netto en 3 kinderen lijkt me meer gaan werken ook niet nodig. Wel dat je regelmatig stil staat bij wat je waar aan uitgeeft en of je (jullie) dit nog ok vinden. En dat ben je nu volgens mij aan het doen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
20-02-2018 22:13
Dat was ik, maar dat was eigenlijk een grapje nav de dubbeltje op zijn kant opmerking.
Met 4100 netto en 3 kinderen lijkt me meer gaan werken ook niet nodig. Wel dat je regelmatig stil staat bij wat je waar aan uitgeeft en of je (jullie) dit nog ok vinden. En dat ben je nu volgens mij aan het doen.
Ik doe mijn best Anna! Ik ben een stille meelezer van je topic en wil je nog even feliciteren met het goede nieuws van de scan!!! Toch maar weer meegepakt. Wat een rollercoaster of niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk trouwens wel met een weekmenu. Ik bedenk 6 gerechten (eerst in de kast kijken wat er nog is). Drie gerechten die je sneller of van tevoren kunt klaarmaken, twee wat uitgebreider en één 'ongezond' (pannenkoeken ofzo).
Dat schrijf ik op en hangt op de koelkast.

Per dag kijk ik hoeveel tijd ik heb en waar ik zin in heb. Soms verzin ik met diezelfde ingrediënten toch nog wat anders (tomatensoep wordt pasta met tomatensaus).

Dag zeven is voor kliekjes/ iets uit de vriezer/ tosti/ uit eten.

Werkt voor ons heel goed. Laat de boodschappen 1x per week bezorgen.
Alle reacties Link kopieren
het “leven”.. lekker eten, vrienden uitnodigen, lunchen ergens met z’n allen.


Hier zou je een vast bedrag voor kunnen reserveren. Is het op...dan wachten op de volgende maand.
Alle reacties Link kopieren
Hier zitten we ongeveer op hetzelfde bedrag. Wij zijn samen per maand ongeveer 1200 kwijt; dat zijn alle gezamenlijke lasten, dus huis, verzekeringen, energie, tv en internet, boodschappen, uit eten e.d. Ik heb dan nog ongeveer 200 euro aan eigen kosten, vriend ongeveer 400 (duurdere auto, duurdere zorgverzekering).

1100 sparen we samen. De rest blijft op onze eigen rekeningen staan. Ik spaar dat meestal.

De boodschappen zijn goed voor zo'n 300 euro, maar daar kunnen we op besparen als het moet/als we dat willen. Nu hadden we bijvoorbeeld een dure maand en dan eet ik gewoon weer even extra uit de voorraad.

Wij letten vooral op de vaste lasten en proberen die zo laag mogelijk te houden, zodat we niet na hoeven te denken als we een keer uit eten of een weekendje weg willen. Wij hebben geen kinderen, ik denk wel dat dat behoorlijk wat scheelt, maar alsnog zou ik denken dat je qua lasten toch écht wel wat omlaag moet kunnen!
http://www.lekkerlevenmetminder.nl

Over sparen, besparen, consuminderen en financiële vrijheid
Alle reacties Link kopieren
https://winkel.nibud.nl/consumenten/grippakket-515
het Nibud heeft handige tools om je te helpen met oa het bijhouden van een kasboek.
Het werkt echt om het bij te houden.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
20-02-2018 15:33
Gelukkg wordt het weer voorjaar. Dan ben ik altijd creatiever, gaan we picknicken, de tulpen zijn goedkoop en heeft niemand winterjassen nodig.
+ de verwarming kan overdag een graadje lager.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik zou es 3 maanden lang werkelijk elke cent opschrijven van wat er buitengaat.

Dus ook die 10 broodjes (5 aan jouw kant, 5 aan je man zijn kant) per maand tijdens de middag, ook dat zakje chips tijdens 't tanken, ...

Schrijf gewoon elke avond in een Excel-bestand op wat jullie beiden hebben uitgegeven. Duurt elke avond 10 minuten, maar na 3 maanden weet je wel exact hoeveel je uitgeeft aan "pure onzin".
En wat je kan veranderen / verminderen.

Je hoeft overigens ook niet alles meteen aan te passen.
Maar waarom elke week naar de broodjesbar tijdens de middag? En het niet zien als een luxe waar je jezelf 1 keer per maand op trakteert?
Waarom niet 1 keer per maand uit eten ipv elke week 2 keer en de rest van de tijd zelf koken?
Enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
[quote=chocolol post_id=28176217 time=1519142118 user_id=131054]
Naast de tips die al gegeven zijn zou ik ook kijken naar die 250 euro voor jullie zelf. Dat vind ik namelijk best veel om iedere maand aan alleen jezelf te besteden naast alle familieuitjes en hapjes die je van die 1000 euro al doet.

Man en ik hebben ieder 500 euro "zakgeld" als we gaan lunchen in de stad betalen we ieder de helft van eigen geld.
rest gaat op aan sport, kleding,kapper,
Nagels,pedicure, uit eten, voetbalkantine etc etc
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-02-2018 16:30
Ik vind t absurd, wij leven hier met 4 volwassenen van de helft, en we komen niks tekort. Eigen huis, caravan, auto en 2 elektrische fietsen.
Jij vindt het absurd dat andere mensen hun geld aan andere dingen uitgeven dan jij? Ik zit helemaal niet te wachten op een caravan, een auto of 2 elektrische fietsen. Ik ga wel naar een gewone kapper en knip in het weekend ook niet alle aanbiedingen uit. En wij sparen beduidend meer dan jullie. Toch een beetje gek om anderen af te rekenen op het feit dat ze andere keuzes maken dan jullie.
Altijd weer leuk, om een kijkje te nemen in het uitgavenpatroon van anderen! :)

Wij hadden het gevoel van 'waar blijft ons geld toch' het afgelopen jaar ook. We gaven het gewoon te gemakkelijk uit (wij verdienen een paar 100 euro meer dan jullie, maar hebben ook minstens twee keer zo veel kosten aan kinderopvang).

Omdat we best wisten waar het aan gaf (namelijk gewoon te veel uitgeven ;-) ) hebben wij een tweede betaalrekening genomen. De ene is voor alle vaste lasten (dat wil in ons geval zeggen: lasten die maandelijks, per kwartaal of per jaar terugkomen en automatisch geïncasseerd (kunnen) worden. Dus ook de ouderbijdrage aan school, een bibliotheekabonnement en dat soort dingen. We hebben uitgerekend wat we daar per jaar aan kwijt zijn, dat door 12 gedeeld en dat bedrag moet maandelijks op die rekening komen.
Dan sparen we een flink bedrag. Wat overblijft komt op onze betaalrekening en daar doen we verder alles van. Is dat op, dan is het dus op.

Het helpt ons heel erg om beter overzicht te houden van hoe veel geld we nu daadwerkelijk nog kunnen uitgeven aan het eind van de maand.
spuit_111 schreef:
22-02-2018 19:48
Jij vindt het absurd dat andere mensen hun geld aan andere dingen uitgeven dan jij? Ik zit helemaal niet te wachten op een caravan, een auto of 2 elektrische fietsen. Ik ga wel naar een gewone kapper en knip in het weekend ook niet alle aanbiedingen uit. En wij sparen beduidend meer dan jullie. Toch een beetje gek om anderen af te rekenen op het feit dat ze andere keuzes maken dan jullie.
Haha! Ik dacht bij die opmerking ook, ieder zijn ding, maar die caravan mogen ze houden. Dan blijf ik lekker thuis. Dat kost ook niks.
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen doen bij een goedkoper(e) supermarkt kan al een verschil maken. De Aldi of de Lidl bijvoorbeeld. Ik weet niet of je dit al doet? Mijn ouders waren altijd van de Albert Heijn. Toen ze het financieel ineens minder breed kregen heb ik ze aanbevolen naar de Lidl te gaan, daar ga ik zelf ook altijd heen. Ze kunnen nu zo die hele kar vol gooien en zijn beduidend minder kwijt. Heb nog nooit iemand zo vrolijk een supermarkt uit zien komen. ;) Bij de appie gooi je toch al snel een duurder merk of luxe product van de excellent in je mandje. Dat tikt echt aan. Lidl heeft allemaal grote porties, gewoon een soort en goedkoop. Lijkt me zeker met een heel gezin echt een uitkomst.

Voor nieuwe kleren zou je bij de kringloop kunnen kijken. Daar hebben ze vaak genoeg leuks voor kinderen. :)
licht-blauw schreef:
23-02-2018 10:17
Boodschappen doen bij een goedkoper(e) supermarkt kan al een verschil maken. De Aldi of de Lidl bijvoorbeeld. Ik weet niet of je dit al doet? Mijn ouders waren altijd van de Albert Heijn. Toen ze het financieel ineens minder breed kregen heb ik ze aanbevolen naar de Lidl te gaan, daar ga ik zelf ook altijd heen. Ze kunnen nu zo die hele kar vol gooien en zijn beduidend minder kwijt. Heb nog nooit iemand zo vrolijk een supermarkt uit zien komen. ;) Bij de appie gooi je toch al snel een duurder merk of luxe product van de excellent in je mandje. Dat tikt echt aan. Lidl heeft allemaal grote porties, gewoon een soort en goedkoop. Lijkt me zeker met een heel gezin echt een uitkomst.

Voor nieuwe kleren zou je bij de kringloop kunnen kijken. Daar hebben ze vaak genoeg leuks voor kinderen. :)
Met zulke bedragen als TO heeft en kan uitgeven hoeft dat echt niet.

Ze komt al heel ver door vaste postjes te maken en wat gerichter boodschappen te doen.

Wij hebben veel minder te besteden ( ik denk zeker 1750 euro minder per maand ) en hoef ook niet naar de kringloop en alleen boodschappen bij de lidl te doen.

Niet dat ik er niet kom maar ik koop naast de lidl ook bij de bakker, jumbo en soms de ah. Aanbiedingen bekijken en goed bijhouden wat je waar aan uitgeeft.

Kleding koop ik als het nodig is maar ik kijke wel van te voren waar ze wat hebben en een sale ben ik ook niet vies van.
Gewoon tijdje bijhouden en potjes maken en je daar aan houden. Dat zou TO al genoeg moeten helpen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-02-2018 21:54
G/w/l 225
Internet/tv 72
Gem belastingen 60
Verzekeringen 48
Zorgverzekeringen incl. eigen risico 260
Wegenbelasting + verz. Auto 88
Benzine 100
Kapper 20
Boodschappen 600
Telefoons 20
Uitvaartverz. 10
Overig 50

Totaal 1533
Hebben we nog 600 voor kleding, uitjes, sparen.
Oftewel, je hebt een afbetaald huis. Das ongetwijfeld helemaal je eigen verdienste, maar wel een beetje flauw om dan iemand anders’ uitgavenpatroon absurd te gaan noemen in vergelijk met het jouwe, vind je zelf ook niet?
Moosey schreef:
23-02-2018 10:36
Oftewel, je hebt een afbetaald huis. Das ongetwijfeld helemaal je eigen verdienste, maar wel een beetje flauw om dan iemand anders’ uitgavenpatroon absurd te gaan noemen in vergelijk met het jouwe, vind je zelf ook niet?
Exactly my thoughts.

Voor heel veel mensen is dat een kostenpost van minstens 1000 euro per maand. Scheelt nogal.
licht-blauw schreef:
23-02-2018 10:17
Boodschappen doen bij een goedkoper(e) supermarkt kan al een verschil maken. De Aldi of de Lidl bijvoorbeeld. Ik weet niet of je dit al doet? Mijn ouders waren altijd van de Albert Heijn. Toen ze het financieel ineens minder breed kregen heb ik ze aanbevolen naar de Lidl te gaan, daar ga ik zelf ook altijd heen. Ze kunnen nu zo die hele kar vol gooien en zijn beduidend minder kwijt. Heb nog nooit iemand zo vrolijk een supermarkt uit zien komen. ;) Bij de appie gooi je toch al snel een duurder merk of luxe product van de excellent in je mandje. Dat tikt echt aan. Lidl heeft allemaal grote porties, gewoon een soort en goedkoop. Lijkt me zeker met een heel gezin echt een uitkomst.

Voor nieuwe kleren zou je bij de kringloop kunnen kijken. Daar hebben ze vaak genoeg leuks voor kinderen. :)

Nieuwe kleren bij de kringloop? Andere kleren, kan wel. Maar de kracht van kringloop is nou net dat alles daar niet nieuw is.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 16:53
0.20% gewijzigd
1000 euro voor variabele uitgaven vind ik een beetje veel. Maar het is maar net wat je er van moet/wilt doen natuurlijk.

wij (2 volwassenen 3 eigen kinderen en 2 kinderen die af en toe een wat langer verblijf bij ons hebben) zitten op ongeveer 100 tot 150 euro per week aan boodschappen. Dat kan minder, maar man is van de frisdrank/chipjes/hapjes en ik ben van het "iets lekkers voor de zondag" bakken.
Op dit moment is het bedrag meer tegen de 150 euro aan, want er zijn goedkope zaden te koop, een nieuwe hark erbij. Tuinseizoen uitgaven.
In de zomer en de herfst komt het ook wel eens onder de 100 (niet vaak) door alles wat we dan van de tuin halen.

Uitjes zijn voor ons vaak stukken fietsen, met picknick mee. Of naar het bos, of naar een grotere speeltuin, kinderboerderij.

Ook heeft iedereen een museumjaarkaart en hebben de kinderen een eigen ov kaart met gratis reizen in de trein.

Uit eten doen we bijna nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven