Geld & Recht alle pijlers

Marktplaats bieding vals of niet?

08-10-2010 15:26 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verkoop niet vaak dingen via marktplaats dus heb niet veel ervaring met de reacties op advertenties.

Misschien dat iemand dat hier wel heeft.

Vandaag kreeg ik onderstaand mailtje google levert bij het emailadres en naam niks op maar heb toch mn twijfels.

Wat vinden jullie valse reactie of zou het toch oprecht zijn?

Hi Lee,

We are so very much interested and willing to buy *** for *** eur

We have accepted to buy it & would also make provision of 45,25eur for the shipment with "TNT Priority" so that we can sign for it on delivery.

Do send us your details for the Payment as here-under stated so that we can quickly finalise arrangement as regards the Payment Transfer.

I mean:

Your Names:

Name of Bank:

Account Number:

City of Bank:

IBAN/BIC code:

Total cost: *** eur

or

preferably we can send the payment with PayPal.

We await your response.

Regards,

Mrs. Rita Madison,

Onderaan de mail staat een compleet adres in London

...
quote:Lee24 schreef op 08 oktober 2010 @ 16:26:

Maar wat me aan het twijfelen bracht was [...] het feit dat er een compleet adres in staat vermeldWie zegt dat dat geen willekeurig adres is uit het Engelse telefoonboek? Ik zou gewoon alle adviezen hier ter harte nemen, dat lijkt me het verstandigst Lees ook even de link van Honingvogel om 15.52u en de andere informatie op die site.
En je advertentietekst was neem ik aan gewoon in het Nederlands, dus ik vind het ook raar dat zo'n Engelse hierop reageert zonder vragen te stellen.
Dit is allemaal al bekend. Uiteindelijk loopt het zo: de oorspronkelijke manier van betalen blijkt toch niet zo handig. Daarom sturen ze een cheque, voor een nog hoger bedrag dan het artikel + verzending. Het voorstel is dan dat jij eerst die cheque aanbiedt bij je bank, en pas als het geld daadwerkelijk op je rekening staat de spullen opstuurt + het teveel betaalde bedrag aan hen overmaakt. Klinkt wel veilig. Je gaat naar de bank en biedt de cheque aan. Het geld komt op je rekening. Je stuurt de spullen op en maakt het restant over. Na een maand sta je ineens rood. De cheque blijkt niet echt (de betaling van de bank was alleen een voorschot op voorwaarde dat de cheque klopte) en de bank heeft het bedrag teruggehaald. Je bent je spullen kwijt + het bedrag dat je hebt overgemaakt. Als je pech hebt, doet de bank aangifte van oplichting tegen jou.
Dat zijn oplichters hoor, niet doen. En meld 't maar even bij MP, heb ik ook een keer gedaan (mail doorgestuurd) en toen hebben ze inderdaad bevestigd dat het oplichters waren. Bij mij boden ze een idioot hoog bedrag op een playstation2, vond ik al raar.
ik heb ook zoiets gehad toen ik op zoek was naar een bepaald ras kittens!

kreeg echt rare emails, van die niet kloppende engelse zinnen etc. ze wilden dat ik 460euro overmaakte op de ene rekening en nog 200 op een andere rekening... echt super vreemd.. niet het bedrag maar de 2 rekeningen

uiteraard niet gedaan. heb een email gestuurd waarin stond dat het leek op oplichting wat ze aan het doen waren...uiteindelijk niets meer van gehoord.
Dat je hier nog over nadenkt....
quote:Helianthus2106 schreef op 08 oktober 2010 @ 15:46:

En waarom zou je niet overgaan tot betaling bij Paypal? Daarmee hoef je zelf geen gegevens te geven.Hier kun je zoooooo mee genaaid worden. Ja, óók met Paypal.
Ik ontvang vaak betalingen met Paypal en ik had er nog nooit van gehoord of gelezen dat je ook met Paypal opgelicht kan worden. Maar goed dat ik dit topic heb gelezen!
Niet doen!

Mijn man heeft deze week precies zo'n zelfde mailtje gekregen (wel met een andere naam eronder) op een telefoon die hij via martkplaats aanbood. Ze boden nog 30 euro meer dan de vraagprijs ook.

Op marktplaats staat onder veilig handelen ook een lijstje met kenmerken van buitenlandse oplichters en daar vallen alle gegevens uit zo'n email ook onder.
..
Je moet toch ook nooit je BIC code doorgeven aan anderen? Of was dat iets anders
Op mensen die veel meer dan vraagprijs bieden moet je nooit reageren, Engels of niet. En Engelse reacties op dingen als Ipods, Iphones, laptops kun je sowieso beter links laten liggen.
Met paypal kun je makkelijk opgelicht worden, zodra ze roepen dat ze niets ontvangen hebben, dan wordt het geld weer teruggestort. Tenzij je kunt aantonen dat iets wel is aangekomen, maar over de grens is dat vrij moeilijk en als het wel kan heel duur.

De oplichtingstruc met de cheque snap ik. Maar als Rita van plan is het geld gewoon te storten op TO's rekening, dan is er toch niks aan de hand?

Ik heb via MP ook wel eens wat verkocht aan het buitenland, vnl. merkkleding en dan naar Belgie of Duitsland. Ging gewoon goed, heb toen ook nog gebeld met de bank wat het gevaar was van gewoon storten, maar dat was er niet. Nu ging dat om kleding die in NL beter verkrijgbaar is dan in Belgie of Dld, maar laptops zullen ze toch ook wel in de UK verkopen? Of is die van jou heel bijzonder TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven