Geld & Recht alle pijlers

Marktplaats - gelijk oversteken service

18-02-2020 10:38 32 berichten
Even jullie mening/advies graag :proud:

Ik verkoop zoals veel vaker een boek op marktplaats en de koper wil per se de gelijk over steken service gebruiken. Ik heb daar nog geen ervaring mee en weet dus ook niet zo goed wat ik daar van moet vinden. Ik wil graag “gewoon” mijn geld voordat ik iets opstuur. Het lijkt alsof deze service voor mij als verkoper alleen maar nadelen heeft (lang wachten op je geld) en geen voordelen.

Wat vinden jullie daarvan? Ervaringen mee?
Niet doen, dat is een functie waarbij makkelijk te frauderen valt.
Alle reacties Link kopieren
Het zou zogenaamd meer voordeel voor de koper bieden. Alleen als jij als verkoper kan aantonen dat je iets verstuurd hebt met T&T krijg je uiteindelijk je geld al.

Ik heb een x een dienblad gekocht via MP op deze manier, product kwam niet overeen met wat verkoper als foto's had staan. Verkoper heeft alsnog uitbetaald gekregen. Dan had ik het maar moeten ophalen gaf MP als reactie. Ook al konden ze aan de afmetingen van het pakje zien dat het niet klopte met de afmetingen in de adv.

Denk dat jij dus weinig te vrezen hebt, en koper alleen maar extra geld kwijt is aan gebakken lucht.
pastelblauw wijzigde dit bericht op 18-02-2020 10:42
9.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het als koper graav en tot nu toe ben ik er heel tevreden over.
Is inderdaad voor koper voordelig en niet verkoper voordelig.

Je kan wel met track and tracecode versturen en hogere kosten door de ander laten betalen. Foto van boek maken voor je inpakt. Ingepakt foto maken en hopen dat ze niet doen alsof je een baksteen verstuurd heb ipv een boek.

Om hoeveel geld gaat het? Voor een 10tje zou ik het wel doen. Voor echte dure objecten vind ik deze service niet in voordeel van de verkoper.
Je komt het dan maar halen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 10:55
0.11% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
18-02-2020 10:42
Is inderdaad voor koper voordelig en niet verkoper voordelig.

Je kan wel met track and tracecode versturen en hogere kosten door de ander laten betalen. Foto van boek maken voor je inpakt. Ingepakt foto maken en hopen dat ze niet doen alsof je een baksteen verstuurd heb ipv een boek.

Om hoe veel geld gaat het? Voor een 10tje zou ik het wel doen. Voor echte dure objecten vind ik deze service niet in voordeel van de verkoper.
Je komt het dan maar halen.
Het gaat om €40 exclusief verzendkosten.
Ik moet er ook niks van hebben, dus gebruik die optie niet op Marktplaats.
Maar bij United Wardrobe werken ze alleen op die manier, en daar heb ik al een aantal keer iets gekocht en gewoon alles netjes ontvangen. Maar dan ben ik de koper.
Thanks voor de reacties! Wisselende meningen.

Ik kan me voorstellen dat het als koper voordelen heeft. Ik vind het echter naar dat ik eerst iets moet opsturen en dan kan wachten op m’n geld. Voelt alsof je boodschappen doet en een week later pas komt afrekenen :proud:

Ik neig er naar om het niet te doen, maar vraag me af of hoe ik dat netjes kan verwoorden zonder over te komen alsof ik het niet wil doen omdat ik een oplichter oid ben.
Dan zeg je ik wil deze functie niet gebruiken en je stelt de mogelijkheden voor die wel kunnen.
Treurniet12 schreef:
18-02-2020 10:48
Thanks voor de reacties! Wisselende meningen.

Ik kan me voorstellen dat het als koper voordelen heeft. Ik vind het echter naar dat ik eerst iets moet opsturen en dan kan wachten op m’n geld. Voelt alsof je boodschappen doet en een week later pas komt afrekenen :proud:

Ik neig er naar om het niet te doen, maar vraag me af of hoe ik dat netjes kan verwoorden zonder over te komen alsof ik het niet wil doen omdat ik een oplichter oid ben.

"Bedankt voor je berichtje. Ik maak liever geen gebruik van de Gelijk oversteken-service. Uiteraard ben ik bereid het product op te sturen (na betaling) of je kunt het komen ophalen. Als je liever verder zoekt, heb ik daar natuurlijk alle begrip voor. No hard feelings."
Treurniet12 schreef:
18-02-2020 10:48
Thanks voor de reacties! Wisselende meningen.

Ik kan me voorstellen dat het als koper voordelen heeft. Ik vind het echter naar dat ik eerst iets moet opsturen en dan kan wachten op m’n geld. Voelt alsof je boodschappen doet en een week later pas komt afrekenen :proud:

Ik neig er naar om het niet te doen, maar vraag me af of hoe ik dat netjes kan verwoorden zonder over te komen alsof ik het niet wil doen omdat ik een oplichter oid ben.

Je kan aangeven dat je al eerder gedoe hebt gehad met deze functie als de verkoper. En dus geen gebruik meer van wil maken.
Beetje bluf mag best. ;-)
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 10:57
1.56% gewijzigd
nerdopviva schreef:
18-02-2020 10:55
"Bedankt voor je berichtje. Ik maak liever geen gebruik van de Gelijk oversteken-service. Uiteraard ben ik bereid het product op te sturen (na betaling) of je kunt het komen ophalen. Als je liever verder zoekt, heb ik daar natuurlijk alle begrip voor. No hard feelings."
:-D
Wat moet ik toch zonder jullie. Thanks! Ik heb een combinatie van de 2 voorbeeld berichten van hier boven gestuurd. Bedankt! :biggrin: :cheer2:
Treurniet12 schreef:
18-02-2020 11:00
Wat moet ik toch zonder jullie. Thanks! Ik heb een combinatie van de 2 voorbeeld berichten van hier boven gestuurd. Bedankt! :biggrin: :cheer2:
Succes. Hopelijk willen ze het toch kopen en als dat niet zo is, hoop ik op een andere koper.
Alle reacties Link kopieren
Als koper vind ik het een rotsysteem, ik draai voor de extra kosten op.

Laatst alleen voor een aanbetaling moeten doen terwijl artikel gewoon opgehaald en ter plekke betaald zou worden, alleen ruim een week later. Vandaar de aanbetaling.
Ging daarbij wel om honderden euro's.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
18-02-2020 11:14
Als koper vind ik het een rotsysteem, ik draai voor de extra kosten op.

Laatst alleen voor een aanbetaling moeten doen terwijl artikel gewoon opgehaald en ter plekke betaald zou worden, alleen ruim een week later. Vandaar de aanbetaling.
Ging daarbij wel om honderden euro's.
Als een koper niet wil zullen de meeste verkopers ( met een beetje hersenen) dat toejuigen hoor. Deze betaalfaciliteit is echt in voordeel van de koper.

De aanbetaling kan prima buiten gelijkoversteken gebeuren als de koper dat prettiger vind. En welke extra kosten heb je dan in zo'n voorbeeld precies?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-02-2020 11:25
En welke extra kosten heb je dan in zo'n voorbeeld precies?
.
Als koper betaal je een percentage van de aankoopprijs aan Marktplaats. Dat komt dus bovenop het bedrag dat je een verkoper moet betalen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
18-02-2020 10:41
Niet doen, dat is een functie waarbij makkelijk te frauderen valt.
Hoe dan?
Bitje93 schreef:
18-02-2020 11:39
.
Als koper betaal je een percentage van de aankoopprijs aan Marktplaats. Dat komt dus bovenop het bedrag dat je een verkoper moet betalen.
En als jij als koper aangeeft het direct te willen betalen buiten gelijk oversteken om zal geen verkoper dat gaan weigeren hoor.
Ik koop soms via MP iets, enkel tegen lage prijzen. In dat geval vind ik de extra kosten voor administratie dus echt simpel.

Bij iets dat meerdere euro's kost zoals in 50 of 100 of meer euro's dan vind ik het acceptabel.

Echter dergelijke aankopen doe ik dus niet via MP.
wolkenwietje schreef:
18-02-2020 12:22
Hoe dan?
Op laten sturen en dan zeggen dat het niet is aangekomen of dat het een pakje met een ander boek was, of een paar tijdschriften ect.
Echt al veel klachten over gelezen, de ontvanger doet net alsof het bestelde niet is wat er is gekocht en je kan naar je centen fluiten.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-02-2020 12:26
Op laten sturen en dan zeggen dat het niet is aangekomen of dat het een pakje met een ander boek was, of een paar tijdschriften ect.
Echt al veel klachten over gelezen, de ontvanger doet net alsof het bestelde niet is wat er is gekocht en je kan naar je centen fluiten.
Nee hoor, je krijgt als verkoper na een week gewoon je geld.
waar lees jij dan al die klachten?
Koper is akkoord gegaan met alleen een betaalverzoek. Opgelost dus :)
wolkenwietje schreef:
18-02-2020 12:28
Nee hoor, je krijgt als verkoper na een week gewoon je geld.
waar lees jij dan al die klachten?
Waar niet? ;-)

Tweakers, radarsite, markplaatsreviews, klachtensites. Site van Opgelicht! enz enz.

Consumentenprogramma's hebben er items over gehad.
Alle reacties Link kopieren
Het grootste nadeel van deze 'service' is voor de verkoper als het pakket daadwerkelijk zoek raakt bij het versturen.

De T&T code laat dit dan ook zien, pakket is verstuurd maar niet afgeleverd. Post is niet aansprakelijk : want het is niet verzekerd verstuurd.

De koper krijgt in dit geval het aankoopbedrag terug. De verkoper draagt het hele risico: pakketje zoek en geen uitbetaling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven