Geld & Recht alle pijlers

Marktplaats opgelicht hoe krijg ik mn geld terug?

05-02-2011 01:45 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, misschien hebben jullie tips.

Ik heb in november 2010 Uggs besteld via MP, bij een dame uit Utrecht die ze binnen 7-15 werkdagen zou leveren. Ik ben ervanuit gegaan dat ze vanuit Nederland verzenden. Dit klopt niet. Hier ben ik na mijn betaling pas achtergekomen omdat de bestelling maar op zich liet wachten. De prijs van de uggs was 160 euro incl. verzendkosten. De termijn van 7-15 werkdagen werd niet gehaald. Ik heb heel veel heen en weer gemaild met de verkoopster en ook gebeld. Zo kwam ik erachter dat ze bij de douane lagen. Nou ik verbaasd natuurlijk. Haar gevraagd mijn geld terug te storten en dat ik de schoenen niet meer moet. Zij gaf aan dat ik pas het geld teruggestort krijg als het pakketje in goede orde is ontvangen in CHINA!!! Omdat ik van veel mensen heb gehoord dat Uggs vaak worden gestolen bij douane's, tnt en noem maar op vond ik dit geen slimme zet. Ik dacht ik laat ze gewoon bezorgen en dan verkoop ik ze door. Krijg ik paar weken later een brief van TNT dat ik de waarde moet opgeven. Nou ik alles netjes opgegeven natuurlijk incl. factuur. Wordt het pakketje vandaag bezorgd. Zegt de bezorger 42 euro aan douanekosten aub anders geen pakket!!! Ik stond die man echt verbaasd aan te kijken en heb hem gevraagd het pakketje te bezorgen op het kantoor van tnt en dat ik eerst de afzender ga bellen.

Ik de verkoopster bellen, een pissige mail gestuurd maar geen reactie. Ik heb haar gesmst om mij met spoed te bellen maar nog steeds geen reactie. Ik weet niet of dit onder oplichting valt want in feite heb ik wel de schoenen alleen de gemaakte afspraken is ze niet nagekomen. Wat zijn nu mijn opties om alsnog de schoenen in handen te krijgen zonder dat ik die douanekosten betaal? Kan ik hierover aangifte doen denken jullie? Of is mijn enige optie die kosten betalen en klaar?
Niet handig dat ze je niet verteld heeft dat het vanuit China werd verstuurd, maar oplichting is het niet aangezien je het pakketje wel hebt ontvangen. Er valt dus nergens aangifte over te doen. Die douanekosten kom je niet onderuit, het is betalen of de schoenen niet krijgen.
Pff that sucks, maar had het wel verwacht. Ik ga haar maar weer mailen dat ze de douanekosten moet overmaken.
Als de prijs inclusief verzendkosten was, en ze meldt niet dat ze vanuit het buitenland komen en je invoerrechten moet betalen, vind ik dat wel misleidend. Kan je je betaling via je bank niet terugdraaien, en dan een betaling doen van euro. 118,--. (=160 - kosten douane/invoerrechten)...
quote:ika35 schreef op 05 februari 2011 @ 01:50:

Niet handig dat ze je niet verteld heeft dat het vanuit China werd verstuurd, maar oplichting is het niet aangezien je het pakketje wel hebt ontvangen. Er valt dus nergens aangifte over te doen. Die douanekosten kom je niet onderuit, het is betalen of de schoenen niet krijgen.Ze zadelt haar op met verplichtingen die ze niet vooraf gemeld heeft... dat is wel een vorm van oplichting. De koper denkt goedkoper uit te zijn door bij jou een product te kopen, maar je informeert de koper niet over additionele kosten. Je mag een ander niet zomaar opzadelen met een financiële verplichting (het betalen van invoerrechten) zonder dit vooraf te laten weten.
Nee helaas kan je het geld niet terughalen bij de bank als je het zelf hebt overgemaakt. Alleen bij automatische incasso is dit mogelijk. Ik heb het idee dat ik er jammer genoeg niets aan kan doen. Ik heb de naam van de persoon naar wie ik het heb overgemaakt, wou ´m eigenlijk laten opzoeken in het bevolkingsregister en ze dan een bezoekje brengen. Alleen weet niet of dit zo een goed idee is.
Dit is het risico van Marktplaats.

Sowieso dom om Uggs via Marktplaats te kopen, de kans op nep en oplichting is zo groot.

Je kunt niets doen. Betalen en je Uggs gaan dragen en weten dat je dit voortaan niet meer moet doen.
Als ze uit china komen kun je er de donder op zeggen dat

ze nep zijn volgens mij. Ik wordt een beetje flauw van al die topics over

uggs en waar je ze het goedkoopst kun kopen. Ze kosten nou eenmaal

een bepaald bedrag en je kunt ze alleen kopen bij bepaalde officiele

verkooppunten die vermeld staan op de officiele ugg website. Al dat gedoe om een paar euro's te besparen, man oh man. Als je ze niet kunt betalen dan kan je dat niet, spaar door of leg je erbij neer.
Ik had trouwens geen aangifte gedaan als ik jou was, dat zou zich wel is tegen je kunnen keren wegens het importeren van counterfeit spullen. Wat de verkoopster heeft gedaan heet trouwens 'dropshipping'. Doet amazon.com al jaren.
Dure les geleerd meid.

Koop je merkspullen gewoon bij een winkel die dat merk voert. Nu betaal je de hoofdprijs misschien voor nepperds.

Goedkoop is duurkoop zegt het spreekwoord en helaas klopt dat maar al te vaak.
Oei, ik denk niet dat je originele Uggs krijgt uit China. Zulke grote aankopen qua bedrag zou ik toch al niet op blind vertrouwen doen via MP. Maar goed het is gebeurd. Ik vrees dat het betalen gaat worden. Ik denk niet dat de verkoopster die kosten gaat betalen. En als ze het betaalt dan zullen de schoenen helemaal niet echt zijn. Ze verdient er anders niets aan.

Ik zou proberen te kijken of ze het terug wil nemen maar ik denk eerlijk gezegd dat het je niet gaat lukken want gekocht is gekocht.

Succes.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dat ze onderschept zijn door de douane kan de verkoopster ook niks aan doen maar ik vind dit ook misleiding. Ze had erbij moeten vermelden dat ze ze voor je besteld vanuit China dan had je zelf al na kunnen gaan dat er een mogelijkheid bestaat dat je extra moet betalen. Was wat dat betreft eerlijker geweest als ze de uggs naar zichzelf had laten sturen en dan vervolgens naar jou. Had jij niet met extra kosten gezeten waar je niks van wist.
Dit is natuurlijk gewoon oplichting. Je koopt Uggs voor 160 euro en vervolgens krijg je nep spul uit China waar je ook nog extra douanekosten voor moet betalen. Ik zou dus zeker een klacht indienen bij Marktplaats en eventueel aangifte doen bij de politie.

Daarnaast vind ik het nogal naief. Als merkspul onder de prijs wordt verkocht als zijnde nieuw door een particulier, dan is het waarschijnlijk gejat of nep. Bovendien is 160 euro erg veel geld voor iets waarbij je vooraf geen enkele garantie hebt dat je het bestelde ook daadwerkelijk gaat ontvangen.

Dus voor de toekomst:

- koop alleen dure aanschaffen als je het af kunt halen ipv op laten sturen;

- kan dat niet, betaal dan met een creditkaart met een verzekering die oplichting dekt;

En als dat allebei niet kan, dan gewoon niet doen.
Oh, en 'uitzoeken waar ze woont en haar thuis opzoeken' lijkt me ook niet echt een fijn plan. Ten eerste kun je die info niet zomaar achterhalen. Ten tweede weet je nu al dat je te maken hebt met iemand die behoorlijk asociaal is en het niet zo nauw neemt met de normen en waarden. De kans dat de situatie escaleert als je haar opzoekt, is dus best groot. En je zou niet de eerste zijn die dan vervolgens zelf in de problemen komt met de politie wegens bijv bedreiging of huisvredebreuk oid, want dergelijke acties komen in zo'n situatie al snel aan de orde. Als je toch uitzoekt waar ze woont, geef die info dan gewoon door aan de politie als je aangifte gaat doen.
Je moet ook geen UGGS aan je voeten willen. Wat zeg ik? Nep-UGGS natuurlijk vanuit China. Gewoon dóm om zulke bedragen over te maken zonder een bedrijf als PayPall ertussen.
De plaatselijke politie kan en mag geen aangiftes meer opnemen van internetoplichting. Daarvoor in de plaats is een landelijk meldpunt gekomen waarbij je via internet zelf aangifte kunt doen. Op deze manier heeft de politie beter zicht op de hoeveelheid aangiftes tegen een bepaalde verdachte. Voorheen gebeurde het nogal eens dat het ene slachtoffer in Maastricht aangifte deed, de volgende in Lutjebroek en ga zo maar door. Nu worden alle aangiftes centraal verzameld. Je kunt je aangifte doen via:

landelijk meldpunt internetoplichting
quote:liesse schreef op 05 februari 2011 @ 07:51:

Je moet ook geen UGGS aan je voeten willen. Wat zeg ik? Nep-UGGS natuurlijk vanuit China. Gewoon dóm om zulke bedragen over te maken zonder een bedrijf als PayPall ertussen.

Maar het is wel zo..... De winter is bijna voorbij, bevrijd jezelf en je voeten van die afschuwelijke berenpoten!!
quote:Iwannalive schreef op 05 februari 2011 @ 02:02:

Als de prijs inclusief verzendkosten was, en ze meldt niet dat ze vanuit het buitenland komen en je invoerrechten moet betalen, vind ik dat wel misleidend. Kan je je betaling via je bank niet terugdraaien, en dan een betaling doen van euro. 118,--. (=160 - kosten douane/invoerrechten)...Tja het is wel correct als je alleen van de betekenis van het woord verzendkosten uitgaat.
Echte Uggs komen juist uit China; goedkopere productie.
Echte Uggs komen juist uit China; goedkopere productie.
Ik vind t wel oplichting. Mevr. komt afspraken niet na en zegt niet in ad over bij

komende kosten van duoane.

Alleen je hebt er geen zak aan, want je kan er nix tot weinig aan doen.

Wat is dat toch elke keer met die Marktplaats ? Ik gebruik al jaren.

Ebay, nog nooit gedoe.
Ik heb ook echt nog nooit gedoe gehad met marktplaast en heb er ook al enorm veel gekocht en verkocht. Maar ja, ik ga dan ok geen Uggs van 160 euro bij een particulier kopen.

je kunt nu wel zeggen opgelicht, maar dit had je natuurlijk kunnen weten. Iedereen met een beetje verstand snapt dat dit niet in de haak is. Jij wil zelf goedkoop uit zijn en je laat je bewust in met een particulier. Heb je je dan niks afgevraagd? Want het is natuurlijk niet in de haak. Dan denk ik, eigen schuld.
Ik heb ook gehoord dat de originele Uggs in China worden geproduceerd.

Vraag me of het waar is en het zou me niks verbazen.

Los daarvan lijkt het mij niet handig nieuwe "Uggs" op Mp te kopen van een particulier.

Oplichting of geen oplichting zou de politie hier tijd aan besteden?
Ik heb mijn originele UGG's uit Amerika en wat staat er in het label: made in China.
Sophiepapa,

Het is waar! Ze komen uit China. Zijn te duur om in Australie te produceren. Dus in de winkel wordt je ook opgelicht...240 euro voor een paar UGGS!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven