Geld & Recht alle pijlers

Met hoeveel rondkomen voor boodschappen?

04-05-2010 14:34 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik geen topic begin waar er al 5 van bestaan. Indien wel, dan hoor ik het wel van jullie.

Wij hebben net een huis gekocht. Momenteel huren we een appartement voor ¤ 480. Afbetaling van de woning wordt echter ¤ 1200 in de maand.

We hebben even geteld en zullen zo'n ¤ 800 overhouden voor de boodschappen en de tierlantijntjes (alle kosten zijn er dan dus al af).

Wat is jullie ervaring? Kan je hier goed van rondkomen? We zijn met 2 volwassenen en vanaf juni 2 kinderen (oudste is 3, jongste verwachten we in juni).

Of gaat het echt besparen worden?

Dank jullie wel voor jullie ervaringen...
Als je nu het bedrag overhoudt, wat je straks meer kwijt bent aan woonlasten dan hoef je niet te bezuinigen.

Als je dat bedrag nu niet overhoudt, zul je wel moeten bezuinigen.
Pauline, ja inderdaad, die dingen. Entertainment, kledij, uit eten gaan, cadeautjes enzo. Dingen die niet levensnoodzakelijk zijn (wat voeding wel is).
Ik denk dat je hier wel van kunt rondkomen hoor. Het is nog best een heel bedrag Zolang je rustig aan doet en geen onnodige grote uitgaven doet in de periode dat je dubbele lasten hebt, komt het vast goed.
800 : 31 =25,80 per dag x 7= 180 euro per week.

Nou, ruim voldoende hoor.
Maar heb je zoiets niet vantevoren bedacht? "Wat kunnen we uitgeven aan een koophuis, zonder op een houtje te moeten bijten"?
800 euro per maand is het dubbele van wat ik met mijn 2 puberkinderen uitgeef aan eten&drinken, benzine, kleding en allerhande tierelantijntjes. Moet lukken!
Jawel, we hebben het voorhand uiteraard wel bedacht en ook onze immotheker en bank hebben het berekend en vonden dat het kon, het is alleen een heel andere realiteit dan nu.

Nu gaan we winkelen in de duurste supermarkt, zonder echt te kijken naar de prijs van een product, omdat we nu ongeveer het dubbele te besteden hebben.

Ik heb het nog nooit moeten doen met ¤ 800 in de maand en vroeg me dus af of dit goed te doen is, of toch krap wordt...

Maar zo te lezen kan het best...
quote:PrinsVince schreef op 04 mei 2010 @ 15:03:

Jawel, we hebben het voorhand uiteraard wel bedacht en ook onze immotheker en bank hebben het berekend en vonden dat het kon, het is alleen een heel andere realiteit dan nu.

Nu gaan we winkelen in de duurste supermarkt, zonder echt te kijken naar de prijs van een product, omdat we nu ongeveer het dubbele te besteden hebben.

Ik heb het nog nooit moeten doen met ¤ 800 in de maand en vroeg me dus af of dit goed te doen is, of toch krap wordt...

Maar zo te lezen kan het best...

Ik snap, eerlijk gezegd, niet dat mensen het er voor over hebben om het leeuwedeel van hun inkomen aan een huis te besteden.

Het gaat zo ten koste van andere leuke dingen in het leven.

Leuke lange vakanties bijvoorbeeld.
ik zou zeggen...probeer eens een paar maanden van die ¤800 te leven en kijk hoe het jullie bevalt...

zelf zou ik idd ook niet zon groot bedrag aan een huis kwijt willen zijn...(is die 1200 bruto of netto? hou je rekening met onderhoud van huis? Alle jaarlijkse belastingen etc.?
Gelukkigmeisje, wij wonen in België, het is hier anders geregeld dan bij jullie. Betalen dus gewoon elke maand die ¤ 1200, maar mogen dan wel onze hypotheek inbrengen in onze belastingen, wat ons toch elk jaar een terugbetaling van een ¤ 3000 zou moeten opleveren.

Cateautje, dat zijn natuurlijk individuele keuzes die ieder voor zich moet maken. Wij vinden een mooi ruim huis, met een mooie kamer voor de kinderen en een heerlijke tuin om in te spelen wel heel belangrijk.

Voor leuke vakanties kan je nog altijd sparen.
Jawel, we hebben het voorhand uiteraard wel bedacht en ook onze immotheker en bank hebben het berekend en vonden dat het kon :quote;

Deze snap ik niet zo erg. Natuurlijk vinden de geldschieters dat het kan, zij zijn degenen die er aan verdienen, zij zullen in zo'n geval nooit nee doe maar niet zeggen, omdat het mogelijk is om hun af te betalen. Dat is hun enige criterium, vergeet dat niet.
Heb je er rekening mee gehouden dat energie en dergelijke ook hoger zullen zijn omdat je, naar ik aanneem, in een groter huis komt te wonen.

Als je van ¤800,00 niet rond kunt komen zou je je uitgavepatroon maar eens goed moeten bekijken.

Het moet makkelijk kunnen.

Succes en veel plezier in jullie nieuwe huis!
Boodschappen zijn in Belgie wel veel duurder dan in Nederland. Soms is het wel 50 cent per product duurder.
Ik kom ook van Belgie en ik schrik van je aflossingsbedrag.

Werk je alleen of met zijn tweeën en als je met zijn tweetjes werkt, wat ga je dan doen als er iemand zonder werk valt?
Flashy dat klopt dat het hier duurder is. Maar je kan ook gaan winkelen in de Lidl of de aldi. Doen wij ook trouwens.
We wonen gelukkig aan de Nederlandse grens en gaan vaak winkelen in de Spar of Albert Heyn. Scheelt bijvoorbeeld op drank al een hele hoop.

Cateautje, hier bij de banken wordt uitgegaan van een 1/3e regel. De hypotheek mag maar ongeveer 1/3e bedragen van je gezamenlijk inkomen. Wij zitten op 36%, wat dus net ietsje meer is.

Hypotheken van bv 50% ofzo worden gewoon niet gegeven.

Iloveholiday, de energie enzo hebben we inderdaad al ruimer begroot (aan de vorige eigenaren gevraagd) en die zit niet mee in die ¤ 800.
quote:PrinsVince schreef op 04 mei 2010 @ 15:40:

We wonen gelukkig aan de Nederlandse grens en gaan vaak winkelen in de Spar of Albert Heyn. Scheelt bijvoorbeeld op drank al een hele hoop.

Cateautje, hier bij de banken wordt uitgegaan van een 1/3e regel. De hypotheek mag maar ongeveer 1/3e bedragen van je gezamenlijk inkomen. Wij zitten op 36%, wat dus net ietsje meer is.

Hypotheken van bv 50% ofzo worden gewoon niet gegeven.

Iloveholiday, de energie enzo hebben we inderdaad al ruimer begroot (aan de vorige eigenaren gevraagd) en die zit niet mee in die ¤ 800.Ik hoop alleen dat dit maar van 1 inkomen komt, want wat als één van de twee uitvalt,bij tweeverdieners, dan zijn de problemen niet meer te overzien.
Witchke, we werken inderdaad nu met 2. Het is een risico dat we nemen, dat beseffen we. Maar het was bijna onmogelijk om voor minder iets te vinden.

Vriend gaat vanaf januari ook aanzienlijk meer verdienen, dat scheelt ook wel wat.

Maar het blijft inderdaad een risico, daar zijn we ons van bewust...Langs de andere kant, als je in deze tijd een hypotheek moet nemen die je van 1 inkomen kunt betalen en dan ook nog leven, dat kan toch haast niet meer? Het is zo ontzettend duur allemaal.

Inderdaad, Lidl en Aldi zijn ook erg betaalbaar. In onze buurt is net een budgetslager geopend, scheelt ook wat.
Ah dat scheelt een hoop dat je bij de Nederlandse grens woont. Ik ben een rasechte Belgische die midden in Belgie woont :D. (als ik in NL kom, shop ik nogal goed door).

Ja en als er niets anders te vinden valt qua woning zit je vast. Ik hoop met gans mijn hart, dat je niet zonder werk zal vallen hoor. Zou pas erg zijn met twee kids.
Hier een inkomen en een werkloosheidspremie, en een hypotheek. Is ook niet simpel hoor, zeker niet op het einde van de maand.
Dus je bent 36% van je inkomen kwijt aan je hypotheek en dat is dus ong. 1200 euro.

Dan hebben wij ongeveer zelfde inkomen, maar de helft aan huur. Vind het echt wel heel veel eigenlijk..
Ik heb gelukkig de relatieve zekerheid van een statutair contract bij de overheid. Vriend werkt wel in de privé.

Diedietje, het is ook veel. Maar voor minder vonden we geen koophuis.

Onze huur nu bedraagt ook maar ¤ 480. Is dan ook een klein appartement.
Is het echt alleen voor boodschappen of ook voor kleding, andere rekeningen die betaald moeten worden etc? Ik begrijp dat de vaste lasten eraf zijn, maar is dit dan het enige wat je overhoud?
...
Ik vindt het krap.

800 euro en het zou niet mijn keus zijn. Hier gebruiken we 600 voor boodschappen. en dan let ik echt op. 2 volwassenen en 3 kinderen en een hond de oudste is 11 jr Daar doe ik vaak ook nog een kadootje van etc.

Tanken zit daar niet bij. Heb je dat al mee begroot in je uitgaven. en sparen dan.

En 250 voor overigen. En dat gaat echt op. de rest is vasten lasten en wat overblijft naar de spaarrekening. soms veel soms weinig.

Als de kinderen groter worden eten ze echt meer en ook nemen de kosten toe. zoals b.v. schoenen.clubjes en wat dacht je van de zwemles. Ook zo'n leuke adder later per maand.

De verjaardagen en de partytjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven