Geld & Recht alle pijlers

Mijn ouders halen steeds geld van mijn rekening

18-12-2018 00:00 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb dit account nog maar net aangemaakt omdat ik er niet uit kom wat ik kan doen. Ik probeer mijn verhaal kort te houden

Ik ben sinds een paar maanden overgestapt van opleiding. Dit is een nieuwe opleiding met een hele andere manier van leren. Hiervoor krijg ik dus 600 euro per maand. Daar gaat nog iets vanaf voor de belasting en van dat overgebleven geld zet ik elke maand 500 euro op mijn spaarrekening. Ik ben aan het sparen voor mijn rijbewijs en wil gewoon geld op mijn spaarrekening hebben voor als ik op me zelf zou gaan. Nu is het probleem dus dat mijn ouders steeds geld van mijn spaarrekening afhalen. Omdat ik 17 ben kunnen mijn ouders dus nog in mijn rekening. In de afgelopen 10 dagen is er meer dan 150 euro afgehaald, zonder mijn toestemming. En ik krijg niks terug. Ik zou rond de 550 euro terug moeten krijgen maar ik zie, hoor en krijg niks. Ik kan hier dus niks aandoen omdat ik nog geen 18 jaar ben. Ik ben nu al 3 maanden mijn rijbewijs aan het uitstellen omdat er dus steeds geld afgehaald word. Ik heb er iets over gezegt tegen mijn vader maar dat zegt hij ' dat bepaal ik zelf wel '.

Hebben jullie misschie tips wat ik hieraan kan doen?
anoniem_380255 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 00:40
0.50% gewijzigd
anoniemmmmmmmm schreef:
18-12-2018 23:04
Dat is inderdaad een draagbare kluis. Ik zou niet weten naar wie ik toe kan gaan, mijn familie woont namelijk ver weg dus ik zie hun maar heel af en toe
Ga eens langs de bank om te overleggen wat de opties zijn.
Alle reacties Link kopieren
anoniemmmmmmmm schreef:
18-12-2018 15:48
Euhm ik bedoel als ik het cash bewaar totdat mijn ouders niet meer in mijn rekening kunnen, zou de bank dat niet raar opkijken als ik ineens veel geld stort ?

Dit is wel een risico. Waarom ga je niet naar een bank en open je een rekening? Wat houd je tegen om dat te doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het verhaal uit de OP apart.

Je krijgt 600 euro voor studiefinanciering voor je opleiding. Daar hoef je geen belasting over te betalen. Dan zeg je dat er belasting af gaat en dat je de overblijvende 500 euro opzij zet. Maar als er van 600 euro per maand belasting af gaat, en je hebt nog je uitgaven, hoe kan je dan 500 euro overhouden?

Je bent dit al meer dan drie maanden aan het doen, dus dan zit je al snel op enkele duizenden euro's aan spaargeld. Ook met het afromen door je ouders van 550 euro over die hele periode zou dat toch voldoende moeten zijn om je rijbewijs te halen.

Daarnaast: waarom open je niet zelf een rekening / zitten je ouders uberhaupt in jouw rekening. Ja, ze kunnen een en/en rekening openen maar op je 17e kun je ook gewoon bij de bank een eigen rekening openen. Dat wordt vanaf 12 al toegestaan door banken.

Al met al rammelt dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
mamsvan schreef:
18-12-2018 10:26
waarom vinden mensen het raar dat een 17 jarige kostgeld betaald ?
bij welk leeftijd is dat wel normaal volgens jullie ?


ik betaalde kostgeld vanaf mijn 15de tot ik uit huis (met 22 jaar)
eerst begon het met 40 euro en de laatste 2 jaar (120)
waarom omdat het leven nu eenmaal gewoon duur is ook met tieners in huis


maar goed TO
misschien is het eens tijd met je ouders erover te praten
zeg dat het je opvalt dat er veel geld van je rekening af gaat
of dat kostgeld is en of je aub een vast bedrag met ze kan afspreken
Ik vind dat echt idioot. Neem geen kinderen als je ze niet totdat ze volwassen zijn kunt grootbrengen.

Als ik mijn 15-jarige kind iedere maand 40 euro zou moeten afpakken om hem of haar een boterham te kunnen geven zou ik echt hemel en aarde bewegen om op wat voor een manier dan ook die 40 euro ergens bij elkaar te werken of lenen. Ouders horen voor hun kinderen te zorgen en niet hun problemen af te wentelen op hun minderjarige kinderen.
Alle reacties Link kopieren
mamsvan schreef:
18-12-2018 11:57
ik ben dat met mijn eigen kinderen ook van plan tegen de tijd dat ze 15 worden en een bijbaantje hebben en dan niet een belachelijk hoge prijs
Ik raad je aan om nu te gaan sparen zodat je je kinderen gewoon kunt opvoeden en je plichten als ouder kunt nakomen.

Als je ze en lesje wil leren in zelfstandigheid en verantwoordelijkheid dan kan dat ook op een andere manier. Ik vind het een totaal ander verhaal als de 18-jarige klaar is met school en de hele dag thuis hangt en niets uitvoert. Dan zou hij van mij ook een rekening krijgen. En dat bedrag krijgt ie dan gewoon terug op het moment dat hij iets nuttigs met zijn leven aan het doen is.
Alle reacties Link kopieren
mamsvan schreef:
18-12-2018 12:05
en mijn kinderen zijn mijn hobby niet
De enige reden waarom je kinderen krijgt zijn voor je eigen plezier. Dus in die zin is het natuurlijk wel een hobby. Met als grote verschil dat je de hobby niet opzij kunt schuiven als ie te duur wordt.
Alle reacties Link kopieren
mamsvan schreef:
18-12-2018 12:32
mijn kinderen verschillen met elkaar 5 jaar, dus ik denk zelf dat ik waarschijnlijk nog de leeftijd van (15) ga aanpassen naar minimaal (17) mits mijn oudste een bijbaan heeft, gezien ze beide extra moeilijkheden hebben houd ik rekening ermee dat ze waarschijnlijk een Wajong uitkering krijgen, daarop gebaseerd wil ik kostgeld en ik denk dat het gaat verschillen tussen de 20 en 40 euro, die ik dan spaar voor een eventuele uitzet
Wauw.... niet alleen je minderjarige kinderen geld afpakken, ook nog je gehandicapte of zieke minderjarige kinderen hun uitkering afpakken.

Wauw....
Alle reacties Link kopieren
anoniemmmmmmmm schreef:
18-12-2018 18:44
Ja het gaat mij niet om die 10 euro, maar voor sigaretten, pfff. Maar er is al zoveel geld afgehaald, dat is het teveel vind worden. Er word vaak gezegt dat ik het dan of dan terug krijg, maar ik zie geen cent. En zeker als het niet gevraagt word
Als ze er sigaretten mee koopt, dan lijkt het erop alsof je ouders een bankpas hebben. Ik zou om te beginnen die maar eens innemen en zeggen dat als ze aan jouw geld willen komen dat ze het dan bij jou komen vragen ipv pinnen van jouw rekening.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
19-12-2018 01:53
Dit is wel een risico. Waarom ga je niet naar een bank en open je een rekening? Wat houd je tegen om dat te doen?
Ik ben nog geen 18 dus ik heb daar de handtekening van mijn ouders voor nodig
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-12-2018 02:04
Ik vind het verhaal uit de OP apart.

Je krijgt 600 euro voor studiefinanciering voor je opleiding. Daar hoef je geen belasting over te betalen. Dan zeg je dat er belasting af gaat en dat je de overblijvende 500 euro opzij zet. Maar als er van 600 euro per maand belasting af gaat, en je hebt nog je uitgaven, hoe kan je dan 500 euro overhouden?

Je bent dit al meer dan drie maanden aan het doen, dus dan zit je al snel op enkele duizenden euro's aan spaargeld. Ook met het afromen door je ouders van 550 euro over die hele periode zou dat toch voldoende moeten zijn om je rijbewijs te halen.

Daarnaast: waarom open je niet zelf een rekening / zitten je ouders uberhaupt in jouw rekening. Ja, ze kunnen een en/en rekening openen maar op je 17e kun je ook gewoon bij de bank een eigen rekening openen. Dat wordt vanaf 12 al toegestaan door banken.

Al met al rammelt dit verhaal.
Ik krijg stagevergoeding, geen studiefinaciering. Hier gaat nog wel belasting van af maar dat is ongeveer 50 a 60 euro. Ik probeer elke maand 500 euro op mijn spaarrekening te zetten. De rest laat ik op mijn gewone tekening staan voor als ik iets nodig heb. Stel ik heb kleren nodig dan zet ik geen 500 maar minder op zij. Ik heb overgens nog maar 2 keer betaald gekregen. Als mijn ouders daar steeds best veel geld (vind ik) vanaf halen kan ik niet aan mijn rijbewijs beginnen. Overgens moet ik deze in 1 keer of ik 2 termijnen betalen. Dat lukt op deze manier dus niet
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-12-2018 02:28
Als ze er sigaretten mee koopt, dan lijkt het erop alsof je ouders een bankpas hebben. Ik zou om te beginnen die maar eens innemen en zeggen dat als ze aan jouw geld willen komen dat ze het dan bij jou komen vragen ipv pinnen van jouw rekening.
Ik heb mijn eigen bankpas gewoon zelf. Als mijn ouders iets nodig hebben, in dit geval sigaretten boekt mijn vader het geld over van mijn rekening naar zijn rekening en dan halen ze op die manier sigaretten
Heb je helemaal niemand die je kan vertrouwen met het geld? Ik zou zo 10 mensen weten aan wie ik het zou kunnen toevertrouwen...

En de optie van de rijschool direct betalen, vind ik ook een goede. Ga gewoon beginnen. Je hebt toch wel 3 maanden nodig. Als je belt, kan dat vast. Dat betalen in 1 of 2 termijnen is standaard, maar meestal doen bedrijven niet moeilijk als je eerder wil betalen ;-) Zij willen ook graag geld verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-12-2018 02:22
Wauw.... niet alleen je minderjarige kinderen geld afpakken, ook nog je gehandicapte of zieke minderjarige kinderen hun uitkering afpakken.

Wauw....
Ben jij nou serieus??
Doe eens even heel snel normaal.
Alle reacties Link kopieren
anoniemmmmmmmm schreef:
18-12-2018 19:38
Ja maar hoeveel zou er tegen die tijd af zijn gehaald door mijn ouders
als je deze week nog in gesprek gaat met je begeleider dat je de bedragen wil opsparen en dat in maart/april uitbetaald wilt krijgen en of dat mogelijk is uiteraard (in een geheel op je nieuwe rekening (waar je ouders niks van weten) dan kan je zodra bevestiging op heb je geld die er nu nog op staat en deze maand nog eventueel komt er meteen afhalen en vragen of het in de kluis van je vriend mag ?
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
anoniemmmmmmmm schreef:
18-12-2018 22:39
Ik denk dat mijn ouders wel echt heel boos zullen worden maarja dat is dan maar zo
die kans is heel groot maar ze willen ook niet in gesprek en de gesprek is ook niet echt oplossing gericht

kijk daar was mijn eerder advies voor, nog een gesprek doen,
maar nu begrijp ik zelf dat het soms gewoon niet gaat lukken
en het zou ook heel goed geweest kunnen zijn dat al het geld er af hadden gehaald na jou poging tot gesprek
(ja een aanname dat doe ik ook weleens)

meid het is vervelend de kans dat ze boos gaan worden is best groot
maar ze stelen wel van je dus hun zijn fout
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-12-2018 02:12
Ik vind dat echt idioot. Neem geen kinderen als je ze niet totdat ze volwassen zijn kunt grootbrengen.

Als ik mijn 15-jarige kind iedere maand 40 euro zou moeten afpakken om hem of haar een boterham te kunnen geven zou ik echt hemel en aarde bewegen om op wat voor een manier dan ook die 40 euro ergens bij elkaar te werken of lenen. Ouders horen voor hun kinderen te zorgen en niet hun problemen af te wentelen op hun minderjarige kinderen.
Pardon ?

ik kan mijn kinderen wel degelijk groot brengen
en ik probeer mijn problemen werkelijk nooit af te wentelen met mijn kinderen

en pak mijn kinderen niks af, ik heb zelf de leeftijd al opgeschroefd naar (17) mits ze op dat moment echt een bijbaantje hebben of Wajong uitkering (gezien hun moeilijkheden) en ik was dat niet van te gebruiken voor mijn problemen of vaste lasten, maar om ze een uitzet te geven als ze uit huis gaan, al kunnen wij ze als ouders alleen maar een mooie koelkast geven, of iets anders wat nodig is bij een uitzet, daar gaat om
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-12-2018 02:18
Ik raad je aan om nu te gaan sparen zodat je je kinderen gewoon kunt opvoeden en je plichten als ouder kunt nakomen.
-----

laat maar
mamsvan wijzigde dit bericht op 19-12-2018 12:23
44.67% gewijzigd
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-12-2018 02:22
Wauw.... niet alleen je minderjarige kinderen geld afpakken, ook nog je gehandicapte of zieke minderjarige kinderen hun uitkering afpakken.

Wauw....
????

nee weet je wat je bent niet eens waard meer om op te reageren :@
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
mamsvan schreef:
19-12-2018 12:21
????

nee weet je wat je bent niet eens waard meer om op te reageren :@
Heel goed. Laat gaan hoor.
Alle reacties Link kopieren
Open zelf een nieuwe rekening en maak het geld wat je nog hebt daar naar over. Geef het nieuwe rekening nummer door op je werk. Spreek met je ouders een vast bedrag af wat jij maandelijks geeft aan kost en inwoning. Sta je zelf al ingeschreven voor een woning? Die krijg je ook niet meteen, dus zodra het kan inschrijven als woningzoekende!
Alle reacties Link kopieren
Is er geen wetswinkel/juridisch loket in jouw omgeving?
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
Alle reacties Link kopieren
mamsvan schreef:
19-12-2018 12:17
Pardon ?

ik kan mijn kinderen wel degelijk groot brengen
en ik probeer mijn problemen werkelijk nooit af te wentelen met mijn kinderen

en pak mijn kinderen niks af, ik heb zelf de leeftijd al opgeschroefd naar (17) mits ze op dat moment echt een bijbaantje hebben of Wajong uitkering (gezien hun moeilijkheden) en ik was dat niet van te gebruiken voor mijn problemen of vaste lasten, maar om ze een uitzet te geven als ze uit huis gaan, al kunnen wij ze als ouders alleen maar een mooie koelkast geven, of iets anders wat nodig is bij een uitzet, daar gaat om
Je geeft ze een koelkast van hun eigen geld....
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
19-12-2018 13:18
Je geeft ze een koelkast van hun eigen geld....
Ik spaar van hun eigen geld voor iets van hun uitzet en met nog geld van ons erbij

Dus stel (30) van hun (30) van ons en dat opsparen voor iets uit hun uitzet

Ik ken mijn eigen kinderen
Ik weet hoe ik zelf was
De kans is heel groot dat mijn kinderen het verbranden, de kans bestaat dat mijn oudste onder begeleid wonen komt, en dan zal ik voor de mensen die kennelijk heel slecht over mij denken even melden dat ik vind dat dan zijn inkomen onder bewind moet komen bij mensen die daarvoor opgeleid zijn
Maar gelukkig is dat nog toekomst muziek

Eigenlijk begrijp ik niet waarom ik dit meld en mijn standpunt tegen vreemden verdedigig

Bij deze is het mijn laatste bericht hierover
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Maaique schreef:
18-12-2018 07:58
Ben ik nou de enige die hier geen reet van gelooft?
Waarom niet? Ik had vroeger een vriendin bij wie het ook gebeurde, zij verstopte haar geld. Zo triest.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-12-2018 02:04

Daarnaast: waarom open je niet zelf een rekening / zitten je ouders uberhaupt in jouw rekening. Ja, ze kunnen een en/en rekening openen maar op je 17e kun je ook gewoon bij de bank een eigen rekening openen. Dat wordt vanaf 12 al toegestaan door banken.

Al met al rammelt dit verhaal.
Een ouder kan een rekening openen voor een kind van elke leeftijd. Dit kind mag vanaf zijn 12e een betaalpas en internetbankieren. Je moet 18 zijn om een rekening voor jezelf te openen. Tot die tijd zit er verplicht een wettelijk vertegenwoordiger (ouder) aan gekoppeld.

Ik geloof dat jouw kennis over bankzaken rammelt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven