Geld & Recht alle pijlers

misschien scheiden? tips gevraagd

15-11-2009 20:17 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand in mijn omgeving zit erover na te denken om (tijdelijk) van haar man gescheiden te zijn. Gescheiden als in, aparte woonruimte om elkaar tijd te gunnen en wie weet uiteindelijk scheiden.

Zij werkt 3 dagen, man heeft uitkering, dochter (thuiswonend) kan evt ook iets inbrengen. Dochter zal met moeder mee verhuizen.

Vrouw vraagt zich af hoe zij dit het beste kan aanpakken. Ze wonen in een koophuis op beide namen. Vrouw heeft geen inschrijving voor huurwoning. Ze zou graag in huis willen blijven totdat ze weten hoe het verder zal lopen. Man wil jaarplaats voor camping nemen.

Iemand een idee hoe ze dit kan aanpakken? Waar kan ze informatie krijgen? Welke instantie kan ze benaderen? Alle suggesties, adviezen en dergelijke zijn welkom.

Alvast bedankt.
Toevoeging:

Man drinkt veel.

Heeft manisch depressieve syptomen.
Als ze een scheiding van tafel en bed wil aanvragen, moet ze een advocaat raadplegen. Ik weet niet goed hoe dat juridisch werkt. Neemt ze geen juridische stappen in de richting van een scheiding, dan zullen ze in onderling overleg afspraken moeten maken over woonruimte, financiën enz. Het lijkt mij logischer dat zij in de koopwoning blijft als haar dochter bij haar blijft wonen, zeker als zij ook nog kostwinner is.

Het is belangrijk goede afspraken te maken over hoelang de proefscheiding zal duren en onder wat voor voorwaarden het huwelijk toch nog een kans krijgt, liefst in concrete zin. Als haar man een alcoholprobleem heeft, is het zaak dat hij daar op eigen initiatief hulp voor zoekt.
Ga in therapie!
@ dubiootje, dat is het probleem onder andere, hij wil geen hulp want er is niks 'mis' met hem.

Bedankt voor je advies, zal het doorgeven.

Andere tips zijn alsnog van harte welkom.
Als het drinken een probleem is en daar echt niet over te praten valt, zou ik je vriendin adviseren meteen de scheiding in te zetten. Zolang hij niet stopt met drinken, zal hij noch de wil noch de energie hebben om andere problemen aan te pakken, zoals het zoeken van werk.
Ga in therapie!
Als die vriendin de proefscheiding wil gebruiken als pressiemiddel om man van het drinken af te helpen dan zal dat denk ik een teleurstelling worden. Nu ken ik je vriendin natuurlijk niet en haar man ook niet, laat staan hun precieze situatie. Maar wel zelf tig jaar relatie gehad met iemand die meer van alcohol hield dan van mij. Heb elk pressiemiddel dat ik kon bedenken gebruikt en de strijd nooit gewonnen. Van hem scheiden was het beste dat ik ooit gedaan heb voor mezelf. Misschien niet het soort tip waar je op doelde maar was het eerste wat ik dacht. Scheiden en opnieuw beginnen met dochter. Je kunt altijd weer opnieuw trouwen maar ik denk niet dat dat gebeurd.
Zij moet naar een advocaat. Als zij een laag inkomen heeft kan dat bijna gratis.
Ik denk dat het belangrijk is dat uw vriendin zich inderdaad goed laat informeren, alvorens zij ( tijdelijk) uit elkaar gaat met haar partner en allerlei tussenoplossingen gaat bedenken zoals dat haar partner een staanplaats huurt op een camping. Niet meer bij elkaar wonen, maar toch gehuwd blijven, kan bijvoorbeeld betekenen dat men over en weer aansprakelijk blijft voor elkaars schulden etc.

Natuurlijk kan een echtscheiding wellicht nog een stap te ver zijn, maar is misschien een scheiding van tafel en bed een oplossing (ook dit is een procedure, waar eveneens een advocaat voor is vereist).

Onduidelijk is of uw vriendin gehuwd is in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden.

Ik denk dat het verstandig dat uw vriendin zich eerst eens goed laat informeren over wat er geregeld moet worden tijdens de echtscheiding, op welke manier een echtscheiding geregeld kan worden (eigen advocaat of met behulp van mediator),welke kosten dat met zich meebrengt, of uw vriendin wellicht in aanmerking komt voor gefinancierde rechtshulp. Indien iemand op bovenstaande vragen antwoord heeft gekregen kan men vaak beter een keuze maken.Maatschappelijk werk is een organisatie die kan ondersteunen in het maken van keuzes.

Op internet is veel informatie te vinden over de echtscheidingsprocedure. Via de website van justitie is een algemene folder omtrent echtscheiding, omgang en alimentatie te downloaden. Ook op de website van het Juridisch Loket ( www.juridischloket.nl) is onder het thema familie, gezin en relatie veel informatie te vinden.

Indien uw vriendin specifieke vragen heeft is het verstandig om telefonisch contact met een advocaat, rechtsbijstandsverlener of Juridisch Loket op te nemen. Bij het Juridisch Loket werken geen advocaten, maar wij kunnen wel met uw vriendin op zoek gaan naar een advocaat of mediator bij haar in de buurt.

Juridisch medewerker
Ik heb even nagezocht hoe het zit met een scheiding van tafel en bed, en ik zou daar in de situatie van je vriendin (man met drankprobleem) nóóit aan beginnen. Na een scheiding van tafel en bed mag je nl. drie jaar niet eenzijdig een echtscheiding aanvragen (evt. door de echter te verminderen tot 1 jaar).

Hiermee zet je vriendin zichzelf volledig klem als ze toch zou besluiten te gaan scheiden. Ze kan dit dan alleen doen in wederzijds overleg, m.a.w. als haar man daarmee instemt.

Een punt waar ze ook aandacht aan moet besteden, is partneralimentatie. Ze is momenteel kostwinner en haar man krijgt een uitkering. Haar man zou partneralimentatie kunnen aanvragen als ze gaan scheiden. Als hij kan aantonen dat hij zichzelf niet kan onderhouden en je vriendin blijkt draagkracht te hebben, kan deze worden toegekend voor een periode van max. 12 jaar. Als hij een uitkering aanvraagt/blijft ontvangen, kan deze mogelijk door de gemeente op haar worden verhaald.

Op deze site vind je betrouwbare en duidelijke informatie over echtscheiding, scheiding van tafel en bed en alimentatie: http://ec.europa.eu/civil ... rce/divorce_net_nl.htm#6.
Ga in therapie!
Als die vent een jaar op de camping gaat staan... is dan niet de kans groot dat hij regelmatig bezopen op de stoep staat?

Camping lijkt me zeker het komende seizoen niet zo'n prettige verblijfplaats. Kan hij niet een huurwoning of kamer zoeken?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven